GMlle kohtuulliset tappiot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Aikamoinen paukku oli viime vuosi GM:lle, 100 milliä päivässä tuli takkiin
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... p?oid=9886

Tosin on ihan kohtalaisen reilu potkupalkkiokin:
"Se yrittää eroon työväestään maksamalla lähtijöille kertakorvauksia. Jos työntekijä suostuu katkaisemaan kaikki yhteytensä yhtiöön eläke- ja sosiaalietuja myöten, GM maksaa liikkeestä 140 000 dollarin kertakorvauksen."
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
mjava
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja mjava »

Jee jee, anna mennä alamäki...

Ei tosin hyvin mene muillakaan vanhoilla autofirmoille. Nyt kun joku miljardööri ostais Saabin pois ja alettaisiin tekemään taas persoonallisia ja kestäviä saappeja ilman ooppelin osia...
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja haffu »

Musti kirjoitti:
mjava kirjoitti:Jee jee, anna mennä alamäki...

Ei tosin hyvin mene muillakaan vanhoilla autofirmoille. Nyt kun joku miljardööri ostais Saabin pois ja alettaisiin tekemään taas persoonallisia ja kestäviä saappeja ilman ooppelin osia...
Nykysuuntauksen mukaan joku kiinalainen voisi hyvinkin ostaa näitä vanhoja merkkejä ja aloittaa tuotannon... Ajatelkaa nimenmuutos Landwind(tms) => Saab... Kerralla imago kuntoon. 8O
No hui! Ei saa säikytellä! 8O
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mahtaa olla Saabin ns. imago nykyään hyvä muutenkaan enää meidän vanhojen saabistien korvien välissä. Ne vahvuudet millä saabin imagoa on joskus luotu eivät taida olla enää markkinakelpoisia jos myyntiluvuista voi mitään päätellä.

Milloin olette viimeksi nähneet automainoksessa sanat turvallinen. luotettava, kestävä, kotimainen, varma.. jne?
Keskiverto tyhmälle myydään auto paljon helpommin kun mainoksessa lukee että "tänä viikonloppuna dvd autoteatteri kaupan paalle". :mrgreen:
9000CS 2,3
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

:D
Viimeksi muokannut tomaatti, Ke Helmi 13, 2008 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Bob kirjoitti:Se, että GM otti Saabin "huomaansa" on parasta mitä Saabille on tapahtunut.
Eipä todellakaan :D . Myyntihän siinä heti kärsi, kuten myös etenkin 900:n kanssa ulkonäkökin pilattiin täysin.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jussi&Saab 900 kirjoitti:
Bob kirjoitti:Se, että GM otti Saabin "huomaansa" on parasta mitä Saabille on tapahtunut.
Eipä todellakaan :D . Myyntihän siinä heti kärsi, kuten myös etenkin 900:n kanssa ulkonäkökin pilattiin täysin.
tuskin menisi og satkut ja tonnarit nykyään kauheasti kaupaksi. :lol: Eipä taitas paljoa uusia Saabeja syntyjä jos ei GM olisi mukaan remmiin astunut. Ja jopa vielä syntynyt näin onistuneita malleja kuten 9-5 ja 9-3 :wink:

Itseä ei myöskään yhtään haittaa se että uusi Saab on harvinaisempi näky nykyään kuin esim, Toyota tai Volvo.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Bob kirjoitti:Se, että GM otti Saabin "huomaansa" on parasta mitä Saabille on tapahtunut.
Ilman tuota ei Saabia olisi enää olemassa.
mjava kirjoitti:Nyt kun joku miljardööri ostais Saabin pois
Kokeiltu on. Ennen GM:n mukaantuloa tilannehan oli se, että Saab-henkilöautotuotanto oli osana Saab-Scania-konsernia, jossa pääomistajana oli Pohjoismaiden vaurain teollisuussuku.

Wallenbergien suvulla riitti rutkasti rahaa, kärsivällisyyttä ja intoa leikkiä autotehtailijoita, mutta ei loputtomiin kun tappiot valmistettua autoa kohden kohosivat järjettömiksi. Kun kustannukset nousivat nousemistaan, tuotteet vanhenivat eikä seuraajien suunnittelu edistynyt, kruunun kurssi muuttui epäedullisemmaksi ja Saab maksoi komponenteista huomattavasti enemmän kuin suuret valmistajat, ainoat vaihtoehdot olivat fuusioituminen johonkin suureen, ammattimaisesti johdettuun ja organisoituun henkilöautoyritykseen (jos ei GM niin sitten Fiat tai Ford) tai pillien paneminen pussiin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Eiköhän tässä ole ihan lupaavat ajat edessä, kun uusia malleja tulee lähiaikoina ennätysmäärä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eikös vain pitäs olla iloinen että on näitä vanhoja saabeja kellä on, pitää mölyt mahassa ja antaa muiden ajella GM saabeilla ketkä niistä tykkää. Itse tajusin vasta kun omistin MY00 9-5 Aerowagonin, että enpä oikeastaan olisi uutta autoa tarvinnutkaan. Nyt voin tyytyväisenä ajella vanhalla ja tietää varmaksi että sillä ajelen vielä kauan. Toistuvassa autokuumeessa paras lääke on kokeilla sitä uutta, niin eipähän tarvitse jälkikäteen ihmetellä. Aika yhdentekevää mulle nyt tässä tilanteessa että mitä nykyautojen valmistajille tapahtuu tai miten niillä menee:)
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja VVV »

Jussi&Saab 900 kirjoitti:Myyntihän siinä heti kärsi, kuten myös etenkin 900:n kanssa ulkonäkökin pilattiin täysin.
Kuka kehtaa morkata NG-satkua? :) Kun vanha OG antautui kolarissa uuden BMW:n kanssa, tuli taloon NG 900 ja eipä se enää mitenkään oudolta tai huonommalta näytä. Ja mieluummin ajan nykyään NG:llä kuin OG:llä. Kenties päässä on vikaa (tai sehän nyt oli jo tiedossa aikaisemminkin).
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
BlackSaab
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: La Loka 13, 2007 15:02
Paikkakunta: SJK

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja BlackSaab »

VVV kirjoitti:
Jussi&Saab 900 kirjoitti:Myyntihän siinä heti kärsi, kuten myös etenkin 900:n kanssa ulkonäkökin pilattiin täysin.
Kuka kehtaa morkata NG-satkua? :) Kun vanha OG antautui kolarissa uuden BMW:n kanssa, tuli taloon NG 900 ja eipä se enää mitenkään oudolta tai huonommalta näytä. Ja mieluummin ajan nykyään NG:llä kuin OG:llä. Kenties päässä on vikaa (tai sehän nyt oli jo tiedossa aikaisemminkin).
Joo ja uus 9-3 vasta onkin hienon näköinen... 8)
Toimii moitteetta, liikkuu eleettömästi, eipä ole valittamista :roll:
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja mike »

Asian sivusta menee taas vähän mutta pitää kommentoida tota muotoilua ja GM:n osuutta.

Meikäläisen mielestä NG satkussa on yllättävän paljon sukunäköä esi-isäänsä - varsinkin sivuprofiilissa. Kaippa se johtuu lähinnä kylkilinjan nousemisesta ja sen päättymisestä kaareen josta nousee C-pilari (kohta josta tonnari ei näytä saabilta). Samoin C-pilarin muoto on hyvin paljon samanlainen kuin OG:ssa. Samoin pyöränkaaret, kylkilinjan pokkaus jne.

Minusta tuo nouseva kylkilinja loppukaarineen sais pysyä saabin tavaramerkkinä vähän kuin bemarin vänkkyrä C-pilarin alareunassa.

Rumimmillaan NG on lähinnä suoraan takaa katsottuna. Jotenkin pullamainen korkea törö. Samoin edestä katsoessa auto näyttää kapealta ja korkealta.

Katsokaa sitä yhtä mainoskuvaa kuvaa missä on ursaab, OG Aero ja NG päällekkäin. Kyllä NG on aidosti saabin näköinen.

EDIT: siis tämä kuva
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... /ur-gm.jpg

Kylmä totuus on että pakko sitä mallistoa on joskus uudistaa jos autoja haluaa myydä.

Paljon tuli huonoa GM:n myötä mutta ainakin merkki säilyi toistaiseksi hengissä. Siitä heille kiitos.

Ja pirun hyvä auto tuo oma 9-5 on vaikka onkin ooppelin moottorilla ja alustalla ja millä lie muullakin doupattu.
Viimeksi muokannut mike, Ke Helmi 20, 2008 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: GMlle kohtuulliset tappiot

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Muistaakseni tuosta 9-4X:n konseptista joku muotoilijoista kertoi, että c-pilarin linjoja olisi haettu juuri vanhasta klassisesta 900:sta. Jos tuota nyt katsoo hyvällä mielikuvituksella niin samat muodot siinä saattavatkin toistua.

9-4X
http://www.ultimatecarpage.com/pic.php? ... arnum=3566

900
http://www.saabnet.com/tsn/class/photos/4587/1.jpg
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Vastaa Viestiin