Laturin ja Startin vaihto M86 (Lopussa oma korjausohje)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auttakaa, korjausohjeella

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onneksi mulla oli avulias naapurini apuna.
Hän ihmetteli noita suunnittelun ??? kukkasia. :lol:

No, huomenna jatkamme, jos naapurini hermo kestää.

jk. tiedoksi, hän on ammattitaitoinen autoasentaja, yks. yr. ja korjannut kaikenlaisia himmeleitä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auttakaa, korjausohjeella

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tänään menimme ajoissa talliin jatkamaan asennusta.

Nyt on startti ja laturi vaihdettu.
Nyt käynnistyy virta-avaimella, kuumanakin.
Latausvalo on sammutettu ja edu näyttää latausta.

Oikea etujarru kitisi ajossa.
Alimmainen liukupultti oli jumissa ja ulommainen jarrupala oli kulunut vinoksi. Vaihdoin ehjät palat, herkistin ja voitelin liukupultit.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auttakaa, korjausohjeella. Nyt OK.

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Lisäsin laturin pronssiholkin takaisinpainalluksen.

Laturin vaihto;
akkujohto irti
etupää pukeille
oikea etupyörä pois
etummainen sisälokari pois.
öljyn täyttöletku irti
moniurahihnan kiristin pois , koska tukiraudan alla on laturin yläpultin kiinnikerauta. Kun laturi on poissa, kannattaa työntää keskimmäinen pultti moottoritilan puolelta ja laittaa mutteri kiristäjän puolelle.
Huom se on läpipultti, jonka vastamutteri on pahassa paikassa.
Samalla irrotin tehostimen tukiraudan pultin , käyttöpyörän reijän kautta.
laturin virtajohdot irti.
laturin alapultti tulee pyöräkotelon puolelta pois
laturin yläpultti tulee moottoritilan puolelta pois, imusarjan alta.

Laturi tulee pyöräkotelon kautta pois, kunhan sen ensin kääntää eri asentoon.

Uusi laturi menee heittämällä paikalleen, JOS puristaa kikkapihdeillä pronssiholkin takaisin reikäänsä alakorvakkeessa. Kun uutta laturia kiristää, niin ko. pronssiholkki menee millin verran laturin korvakkeen sisälle.

Starttimoottorin irroitus;
irrotin ensin virtakaapelit alakautta.
(startti on kiinni moottorissa kahdella pultilla)
piiitkällä jatkovarsiyhdistelmällä ( 14 mm hylsy ) irroitin moottorin puoleisen pultin, pyöräkotelon kautta vääntäen. Kaveri työnsi työkalua pyöräkotelon kautta ja mä ohjasin hylsyn mutterin päälle.
sidoin kevyen kuormasidontaliinan imusarjasta etupeltiin ja pistin pienen väännön päälle, koska laturin toinen pultti on ko. tukiraudan kanssa kimpassa.
samalla piiiitkällä jatkovarsiyhdistelmällä irroitettiin toinenkin pultti.Nyt oli helppo kääntää tukirauta ( imusarjasta ) pois tieltä.
Startin uitimme pyöräkotelon kautta pois.

Kasaus tapahtuu "käänteisellä" ohjeella.

Toivottavasti tästä on jotain apua muillekin. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Laturin ja Startin vaihto M86 (Lopussa oma korjausohje)

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt kerran tehneenä väitän että startin vaihtaa helpoiten ylhäältä käsin kun irrottaa ahtoputken ja kaasuläppä rungon - en tiedä ajallisesti mutta ainakin vähiten kiroilemalla

http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 8152851378

Kuva
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Laturin ja Startin vaihto M86 (Lopussa oma korjausohje)

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vasta -90 mallin 115A laturin irrottaneena lisäisin, että ei ole mitään hyötyä, vaikka tehostajan pumpun pultteja irrottelee parikin kertaa :lol: Yläpultti oli tosi vaikeassa paikassa, piti olla niveliä ja jatkovarsia useita, ja kaveri avittamassa hylsy oikealle paikalleen lokarin puolelta. Mahtuu hyvin ulos kun on sisälokarin etuosa ja moniurahihnan kiristin irti.

Omassani imusarja tukkii yläpuolelta pääsyn niin tehokkaasti, ettei mitään mahdollisuuksia saada käsiään väliin. Jännitteensäätimen vaihdossa piti käyttää rautalankaa apuna, että sai sujautettua paikoilleen. Joku olisi varmaan laittanut ilmankin, itse en viitsinyt uusia hiiliä lohkoa väkisin vääntämällä.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laturin ja Startin vaihto M86 (Lopussa oma korjausohje)

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

[quote="j0ne"]Nyt kerran tehneenä väitän että startin vaihtaa helpoiten ylhäältä käsin kun irrottaa ahtoputken ja kaasuläppä rungon - en tiedä ajallisesti mutta ainakin vähiten kiroilemalla


quote]

Juuri olen palannut tuon oman starttimoottorin vaihtourakasta.
Yläkautta se meni " tyttö flyygelillä" asennolla.
Irroitimme ainoastaan akun, virtakaapelit ja imuläpälle menevän letkun.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin