K-jet jälkiasennuksena satkuun
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
ELI moottoritilan johtosarja kokonaan vaihtoon VAI?
Itse hämmästelin kattimallin moottorin sitkeyttä traikku perässä kuorma päällä (tonnari).
Nousi vitosella 80-90 km/h vauhdilla yllättävän jyrkät mäet.
Itse hämmästelin kattimallin moottorin sitkeyttä traikku perässä kuorma päällä (tonnari).
Nousi vitosella 80-90 km/h vauhdilla yllättävän jyrkät mäet.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
Kattimallissa on lyhyemmät välitykset joka taisi auttaa asiaa.
Mutta onhan se k-jetillä varustettu kaikinpuolin mukavampi kuin kaasari.
Koko moottoritilan johtosarjaa ei tarvitse vaihtaa, kunhan vain lisää sinne k-jetin "johtosarjan", jos sitä nyt sellaiseksi voi kutsua. Eihän siinä ole sähköjä kuin nimeksi (ei-kat mallissa varsinkin), lähinnä kk-suutin lämpöaikakytkimineen ja ohjauspaineensäätimen sekä lisäilmaluistin lämmitysvastusten sähköt. Lisäksi tietysti bensapumppu releineen.

Koko moottoritilan johtosarjaa ei tarvitse vaihtaa, kunhan vain lisää sinne k-jetin "johtosarjan", jos sitä nyt sellaiseksi voi kutsua. Eihän siinä ole sähköjä kuin nimeksi (ei-kat mallissa varsinkin), lähinnä kk-suutin lämpöaikakytkimineen ja ohjauspaineensäätimen sekä lisäilmaluistin lämmitysvastusten sähköt. Lisäksi tietysti bensapumppu releineen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
Näin minäkin sen ajattelin eikä varmaan tarvitse edes tarttua juotoskolviinjcarlson kirjoitti:Kattimallissa on lyhyemmät välitykset joka taisi auttaa asiaa.Mutta onhan se k-jetillä varustettu kaikinpuolin mukavampi kuin kaasari.
Koko moottoritilan johtosarjaa ei tarvitse vaihtaa, kunhan vain lisää sinne k-jetin "johtosarjan", jos sitä nyt sellaiseksi voi kutsua. Eihän siinä ole sähköjä kuin nimeksi (ei-kat mallissa varsinkin), lähinnä kk-suutin lämpöaikakytkimineen ja ohjauspaineensäätimen sekä lisäilmaluistin lämmitysvastusten sähköt. Lisäksi tietysti bensapumppu releineen.

Tänään saan muutettavan auton pihaan, voin yrittää dokumentoida homman jollain tasolla.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
kaasarin johto sarjassa on paikka johon nuo k-jetin moottoritilan johdot vaan kytketään. kannattaa katsella kytkentä kaaviosta ja etsiä siitä jarrutehostimen läheltä se moottorin liitin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
ok, kiitos.antti.hakamaa kirjoitti:kaasarin johto sarjassa on paikka johon nuo k-jetin moottoritilan johdot vaan kytketään. kannattaa katsella kytkentä kaaviosta ja etsiä siitä jarrutehostimen läheltä se moottorin liitin.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
Näin oli vm 84-satkusta, jossa starttimoottori pakosarjan alla. Sellaisesta autosta otin omaan projektiini ruiskun johtosarjan.antti.hakamaa kirjoitti:kaasarin johto sarjassa on paikka johon nuo k-jetin moottoritilan johdot vaan kytketään. kannattaa katsella kytkentä kaaviosta ja etsiä siitä jarrutehostimen läheltä se moottorin liitin.
Uudemmassa ruiskun komponenttien johdotukset tuntuivat olevan niputettu moottoritilan johtosarjaan hyvin vaikeasti erotettavaksi, ts. sulakerasialta lokasuojaa pitkin sytkäyksikön luo, siitä etupalkkiin ja sopivista kohdista haarautui johtoja ruiskun osille. Koko johtosarja niputettu samaan putkeen ja osa haaroituksista tehty niin pitkän matkaa haarautumiskohtaa "ylempänä", että ruiskujohtojen irrottamiseksi piti nylkeä koko johtosarja.
Suosittelen hankkimaan vanhanmallisen johtosarjan ja katkaisemaan siitä paksun virtakaapelin (startilta laturille). Tai rakentamaan oman johtosarjan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8099
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
Aika todennäköisesti uusiksi se sarja menee kuitenkin, ainakin itse olen "nylkenyt" kolme johtosarjaa vuosimallien -84 ja -85 autoista (ruiksu, kaasari ja turbo) ja kaikissa on piuhojen eristeet hapertunut/kuoriutunut pitkältä matkalta siellä suojasukan sisällä. Yleisimmin startin herätteen johdosta (keltainen) ja kylmäkäynnistysruiskun ja startin välisestä (ruskea).jus kirjoitti: Suosittelen hankkimaan vanhanmallisen johtosarjan ja katkaisemaan siitä paksun virtakaapelin (startilta laturille). Tai rakentamaan oman johtosarjan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
No, kukin tekee niin kuin parhaaksi kokee, mutta starttiherätettähän ei tarvita kun tuosta hyödynnetään ainoastaan ruiskun johdot. Ruskean johdon joutuu joka tapauksessa lyhentämään kun "starttipakosarjanalla"-johtosarja asennetaan "starttiimusarjanalla"-autoon. Riittääkö imusarjan keskellä olleen lämpöaikakytkimen johto termostaattikotelon lämpöaikakytkimelle - ehkä?V.J.S kirjoitti:kaikissa on piuhojen eristeet hapertunut/kuoriutunut pitkältä matkalta siellä suojasukan sisällä. Yleisimmin startin herätteen johdosta (keltainen) ja kylmäkäynnistysruiskun ja startin välisestä (ruskea).
Tuossa jälleen linkki omiin projektikuviini:
https://imgur.com/a/9EzM6Mg
http://www.jus.liitin.net/99KJet/index.html
Viimeksi muokannut jus, Pe Marras 08, 2024 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
mulla on tallissa ilmeisesti -86 ruiskumallin johtosarja, pitää purkaa se, tutkia kunto ja värkkäillä siitä johtosatsi autossa olevan lisäksi.
onhan noita tullut jo tehtyä t16 versiona, enköhän tästäkin selviä
onhan noita tullut jo tehtyä t16 versiona, enköhän tästäkin selviä

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
Mites toi virtalukon käynnistysasennossa releelle tuleva jännite, pitäiskö sellainenkin olla ja jos pitää niin onkos muka valmiina johdotettu ja jos ei niin mistä saan helposti.
se tullee tuohon releen keskimmäiseen nastaan (87b)?
EDIT: juuei tule ainkaan siihen koska se lienee maa.
lisäksi mittarin valojen sulake oli rikki ja siksi puuttui jannite +15 eli virtalukolta tuleva!
EDIT: eli sulake 22 mainitaan kyllä k-jetin vianetsintäohjeissa.
kuka sitten tienpäällä moisen sulakkeen älyää vaihtaa eheään
mutta nyt siis kyse on sarttiasennossa tulevasta jännitestä, tarvitaanko vai riittääkö käyntisignaali startatessa herätteeksi releelle?
EDIT: ei tarvita ainakaan tuossa vuosimallissa (-86)
EDIT:
ei taida tarvita pa-rele startin herätettä mutta mites SIGNAALIVAHVISTIN, sen se varmaan tarvii?
EDIT: EPC:n mukaan pitäisi olla ainakin vuosimalleissa -86 ja -87, vaan eipä ollut johdotuksia ko. relettä varten.
vika oli väärässä pa-releessä, muistelin että 16 venasessa olisi sama
lämpöaikakytkin oli myös rikki joten kylmäkäynnistyssuutin ei pelannut.
nyt on vielä seokset laihalla varsinkin lämpimällä moottorilla eikä säätö määräjakajasta tunnu auttavan, ohjauspaineventtiili?
vai voiko viallinen egr aiheuttaa laihan seoksen?
EDIT: pitänee tutkia egr + muut mahdollisen ilmavuodon aiheuttajat.
EDIT: määräjakaja ja ohjauspaineensäädin vaihdettu varmasti toimivasta autosta, nyt toimii
se tullee tuohon releen keskimmäiseen nastaan (87b)?
EDIT: juuei tule ainkaan siihen koska se lienee maa.
lisäksi mittarin valojen sulake oli rikki ja siksi puuttui jannite +15 eli virtalukolta tuleva!
EDIT: eli sulake 22 mainitaan kyllä k-jetin vianetsintäohjeissa.
kuka sitten tienpäällä moisen sulakkeen älyää vaihtaa eheään

mutta nyt siis kyse on sarttiasennossa tulevasta jännitestä, tarvitaanko vai riittääkö käyntisignaali startatessa herätteeksi releelle?
EDIT: ei tarvita ainakaan tuossa vuosimallissa (-86)
EDIT:
ei taida tarvita pa-rele startin herätettä mutta mites SIGNAALIVAHVISTIN, sen se varmaan tarvii?
EDIT: EPC:n mukaan pitäisi olla ainakin vuosimalleissa -86 ja -87, vaan eipä ollut johdotuksia ko. relettä varten.
vika oli väärässä pa-releessä, muistelin että 16 venasessa olisi sama

lämpöaikakytkin oli myös rikki joten kylmäkäynnistyssuutin ei pelannut.
nyt on vielä seokset laihalla varsinkin lämpimällä moottorilla eikä säätö määräjakajasta tunnu auttavan, ohjauspaineventtiili?
vai voiko viallinen egr aiheuttaa laihan seoksen?
EDIT: pitänee tutkia egr + muut mahdollisen ilmavuodon aiheuttajat.
EDIT: määräjakaja ja ohjauspaineensäädin vaihdettu varmasti toimivasta autosta, nyt toimii

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
Johtosarjan teko ei sitten ollutkaan vaikein homma projektissa, kiusaa tekivät väärät/vialliset komponentit.
OPETUS: Ottakaa ruiskun komponentit autosta joka varmasti toimii, ja moottori on vielä lämpimänä ajon jäljiltä niin ei ole ainakaan seissyt liian pitkään ja aiheuttanut osien vikaantumista
Eli ruiskun johtosarja syntyi -86 sarjasta poistamalla ylimääräiset johtimet ja juottamalla pari liitintä.
Keltainen ja ruskea johdin startille, harmaa sulakeboksiin pa-pumpun releen lähtöön.
"Johtosarja" bensapumpulle piti tehdä, kytkin sen sulakerasian sisälle pa-pumpun releen lähtöön (+) ja maadoitus takakontin pohjasta.
Laitoin myös sulakkeen alkupäähän mahdollisen oikosulun varalta.
Kaasuvaijeri sopi suoraan, letkuja ja putkia piti vähän säveltää.
Bensaputkisto/painevaraaja kannattaa asentaa kokonaisena.
Takapenkin istuinosa irti ja kuskin puolelta lattiamaton kiinnityslistat niin bensaputket saa asennettua helposti.
Tankin kiinnityspantojen mutterit aukesivat rälläkän avustuksella.
Ryyppyvaijerin kiskaisin tylysti pois ja katkaisin kuoresta ylimääräiset moottoritilasta.
Tarvittavat tiivisteet korvasin tiivistemassalla, termarin ympärille kannattaa hankkia uusi jos joutuu avaamaan.
Aikaa meni 12h + muutama lisätunti väärien/rikkinäisten komponenttien selvittelyyn
OPETUS: Ottakaa ruiskun komponentit autosta joka varmasti toimii, ja moottori on vielä lämpimänä ajon jäljiltä niin ei ole ainakaan seissyt liian pitkään ja aiheuttanut osien vikaantumista

Eli ruiskun johtosarja syntyi -86 sarjasta poistamalla ylimääräiset johtimet ja juottamalla pari liitintä.
Keltainen ja ruskea johdin startille, harmaa sulakeboksiin pa-pumpun releen lähtöön.
"Johtosarja" bensapumpulle piti tehdä, kytkin sen sulakerasian sisälle pa-pumpun releen lähtöön (+) ja maadoitus takakontin pohjasta.
Laitoin myös sulakkeen alkupäähän mahdollisen oikosulun varalta.
Kaasuvaijeri sopi suoraan, letkuja ja putkia piti vähän säveltää.
Bensaputkisto/painevaraaja kannattaa asentaa kokonaisena.
Takapenkin istuinosa irti ja kuskin puolelta lattiamaton kiinnityslistat niin bensaputket saa asennettua helposti.
Tankin kiinnityspantojen mutterit aukesivat rälläkän avustuksella.
Ryyppyvaijerin kiskaisin tylysti pois ja katkaisin kuoresta ylimääräiset moottoritilasta.
Tarvittavat tiivisteet korvasin tiivistemassalla, termarin ympärille kannattaa hankkia uusi jos joutuu avaamaan.
Aikaa meni 12h + muutama lisätunti väärien/rikkinäisten komponenttien selvittelyyn

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
no joo just tänään purin itselle iivarin, ainoastaan tankin ja pumpun jätin purettavaan kun pumppu vinkui jo valmiiksi ja joutuu varmaan säveltämään muutenkin ku ajattelin laittaa 99 ton paikalleen, volvosta pumput siihen niin eiköhän siitä saa soivan.saabastelija kirjoitti:Johtosarjan teko ei sitten ollutkaan vaikein homma projektissa, kiusaa tekivät väärät/vialliset komponentit.
OPETUS: Ottakaa ruiskun komponentit autosta joka varmasti toimii, ja moottori on vielä lämpimänä ajon jäljiltä niin ei ole ainakaan seissyt liian pitkään ja aiheuttanut osien vikaantumista![]()
Eli ruiskun johtosarja syntyi -86 sarjasta poistamalla ylimääräiset johtimet ja juottamalla pari liitintä.
Keltainen ja ruskea johdin startille, harmaa sulakeboksiin pa-pumpun releen lähtöön.
"Johtosarja" bensapumpulle piti tehdä, kytkin sen sulakerasian sisälle pa-pumpun releen lähtöön (+) ja maadoitus takakontin pohjasta.
Laitoin myös sulakkeen alkupäähän mahdollisen oikosulun varalta.
Kaasuvaijeri sopi suoraan, letkuja ja putkia piti vähän säveltää.
Bensaputkisto/painevaraaja kannattaa asentaa kokonaisena.
Takapenkin istuinosa irti ja kuskin puolelta lattiamaton kiinnityslistat niin bensaputket saa asennettua helposti.
Tankin kiinnityspantojen mutterit aukesivat rälläkän avustuksella.
Ryyppyvaijerin kiskaisin tylysti pois ja katkaisin kuoresta ylimääräiset moottoritilasta.
Tarvittavat tiivisteet korvasin tiivistemassalla, termarin ympärille kannattaa hankkia uusi jos joutuu avaamaan.
Aikaa meni 12h + muutama lisätunti väärien/rikkinäisten komponenttien selvittelyyn
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
No mitenkäs sitten sellainen tapaus, että on sekä osaluovuttaja että vastaanottaja samaa -88 mallia? Vaihtuuko johtosarja ja meneekö muuten kohtuullisella punnertelulla? Auto, josta osat otetaan on alle 300.000 ajettu ja "melkein" katsastettu. Pakokaasuarvot olivat leimalla kohdallaan, mutta hapan oli iskenyt muuhun autoon.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
EPC tarjoaa vm '88 etummaiselle johdinsarjalle, eli konehuoneeseen, joka moottorivaihtoehdolle eri numeroa ja vielä pystykeulakaasarillekin omansa.
Sähkökeskuksen (=sulakerasia) ja mittariston piuhat näyttäisi kaikilla 8-venttiilisillä olevan sama.
Taaempi, eli kabiinin ja peräloosterin, sarja taas riippuu korimallista ja onko turbo vai ei.
En ota vastuuta tulkintani oikeellisuudesta, mutta voin silti tulla auttamaan piuhojen vedossa jos tarvetta tulee.
Sähkökeskuksen (=sulakerasia) ja mittariston piuhat näyttäisi kaikilla 8-venttiilisillä olevan sama.
Taaempi, eli kabiinin ja peräloosterin, sarja taas riippuu korimallista ja onko turbo vai ei.
En ota vastuuta tulkintani oikeellisuudesta, mutta voin silti tulla auttamaan piuhojen vedossa jos tarvetta tulee.

-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun
Kiitos, tarjous otetaan mielihyvin vastaan. Hommaa tehdään joskus kesällä, kun saan ensin asuntorempan valmiiksi. Ehtii sitten harrastaa muutakin.Mikko_H kirjoitti:EPC tarjoaa vm '88 etummaiselle johdinsarjalle, eli konehuoneeseen, joka moottorivaihtoehdolle eri numeroa ja vielä pystykeulakaasarillekin omansa.
Sähkökeskuksen (=sulakerasia) ja mittariston piuhat näyttäisi kaikilla 8-venttiilisillä olevan sama.
Taaempi, eli kabiinin ja peräloosterin, sarja taas riippuu korimallista ja onko turbo vai ei.
En ota vastuuta tulkintani oikeellisuudesta, mutta voin silti tulla auttamaan piuhojen vedossa jos tarvetta tulee.

# 419 Vesa Pohjalainen