K-jet jälkiasennuksena satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ELI moottoritilan johtosarja kokonaan vaihtoon VAI?
Itse hämmästelin kattimallin moottorin sitkeyttä traikku perässä kuorma päällä (tonnari).
Nousi vitosella 80-90 km/h vauhdilla yllättävän jyrkät mäet.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kattimallissa on lyhyemmät välitykset joka taisi auttaa asiaa. :) Mutta onhan se k-jetillä varustettu kaikinpuolin mukavampi kuin kaasari.

Koko moottoritilan johtosarjaa ei tarvitse vaihtaa, kunhan vain lisää sinne k-jetin "johtosarjan", jos sitä nyt sellaiseksi voi kutsua. Eihän siinä ole sähköjä kuin nimeksi (ei-kat mallissa varsinkin), lähinnä kk-suutin lämpöaikakytkimineen ja ohjauspaineensäätimen sekä lisäilmaluistin lämmitysvastusten sähköt. Lisäksi tietysti bensapumppu releineen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jcarlson kirjoitti:Kattimallissa on lyhyemmät välitykset joka taisi auttaa asiaa. :) Mutta onhan se k-jetillä varustettu kaikinpuolin mukavampi kuin kaasari.

Koko moottoritilan johtosarjaa ei tarvitse vaihtaa, kunhan vain lisää sinne k-jetin "johtosarjan", jos sitä nyt sellaiseksi voi kutsua. Eihän siinä ole sähköjä kuin nimeksi (ei-kat mallissa varsinkin), lähinnä kk-suutin lämpöaikakytkimineen ja ohjauspaineensäätimen sekä lisäilmaluistin lämmitysvastusten sähköt. Lisäksi tietysti bensapumppu releineen.
Näin minäkin sen ajattelin eikä varmaan tarvitse edes tarttua juotoskolviin :-)
Tänään saan muutettavan auton pihaan, voin yrittää dokumentoida homman jollain tasolla.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kaasarin johto sarjassa on paikka johon nuo k-jetin moottoritilan johdot vaan kytketään. kannattaa katsella kytkentä kaaviosta ja etsiä siitä jarrutehostimen läheltä se moottorin liitin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

antti.hakamaa kirjoitti:kaasarin johto sarjassa on paikka johon nuo k-jetin moottoritilan johdot vaan kytketään. kannattaa katsella kytkentä kaaviosta ja etsiä siitä jarrutehostimen läheltä se moottorin liitin.
ok, kiitos.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11639
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja jus »

antti.hakamaa kirjoitti:kaasarin johto sarjassa on paikka johon nuo k-jetin moottoritilan johdot vaan kytketään. kannattaa katsella kytkentä kaaviosta ja etsiä siitä jarrutehostimen läheltä se moottorin liitin.
Näin oli vm 84-satkusta, jossa starttimoottori pakosarjan alla. Sellaisesta autosta otin omaan projektiini ruiskun johtosarjan.

Uudemmassa ruiskun komponenttien johdotukset tuntuivat olevan niputettu moottoritilan johtosarjaan hyvin vaikeasti erotettavaksi, ts. sulakerasialta lokasuojaa pitkin sytkäyksikön luo, siitä etupalkkiin ja sopivista kohdista haarautui johtoja ruiskun osille. Koko johtosarja niputettu samaan putkeen ja osa haaroituksista tehty niin pitkän matkaa haarautumiskohtaa "ylempänä", että ruiskujohtojen irrottamiseksi piti nylkeä koko johtosarja.

Suosittelen hankkimaan vanhanmallisen johtosarjan ja katkaisemaan siitä paksun virtakaapelin (startilta laturille). Tai rakentamaan oman johtosarjan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti: Suosittelen hankkimaan vanhanmallisen johtosarjan ja katkaisemaan siitä paksun virtakaapelin (startilta laturille). Tai rakentamaan oman johtosarjan.
Aika todennäköisesti uusiksi se sarja menee kuitenkin, ainakin itse olen "nylkenyt" kolme johtosarjaa vuosimallien -84 ja -85 autoista (ruiksu, kaasari ja turbo) ja kaikissa on piuhojen eristeet hapertunut/kuoriutunut pitkältä matkalta siellä suojasukan sisällä. Yleisimmin startin herätteen johdosta (keltainen) ja kylmäkäynnistysruiskun ja startin välisestä (ruskea).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11639
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:kaikissa on piuhojen eristeet hapertunut/kuoriutunut pitkältä matkalta siellä suojasukan sisällä. Yleisimmin startin herätteen johdosta (keltainen) ja kylmäkäynnistysruiskun ja startin välisestä (ruskea).
No, kukin tekee niin kuin parhaaksi kokee, mutta starttiherätettähän ei tarvita kun tuosta hyödynnetään ainoastaan ruiskun johdot. Ruskean johdon joutuu joka tapauksessa lyhentämään kun "starttipakosarjanalla"-johtosarja asennetaan "starttiimusarjanalla"-autoon. Riittääkö imusarjan keskellä olleen lämpöaikakytkimen johto termostaattikotelon lämpöaikakytkimelle - ehkä?

Tuossa jälleen linkki omiin projektikuviini:
https://imgur.com/a/9EzM6Mg
http://www.jus.liitin.net/99KJet/index.html
Viimeksi muokannut jus, Pe Marras 08, 2024 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

mulla on tallissa ilmeisesti -86 ruiskumallin johtosarja, pitää purkaa se, tutkia kunto ja värkkäillä siitä johtosatsi autossa olevan lisäksi.
onhan noita tullut jo tehtyä t16 versiona, enköhän tästäkin selviä :-)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mites toi virtalukon käynnistysasennossa releelle tuleva jännite, pitäiskö sellainenkin olla ja jos pitää niin onkos muka valmiina johdotettu ja jos ei niin mistä saan helposti.
se tullee tuohon releen keskimmäiseen nastaan (87b)?
EDIT: juuei tule ainkaan siihen koska se lienee maa.

lisäksi mittarin valojen sulake oli rikki ja siksi puuttui jannite +15 eli virtalukolta tuleva!
EDIT: eli sulake 22 mainitaan kyllä k-jetin vianetsintäohjeissa.
kuka sitten tienpäällä moisen sulakkeen älyää vaihtaa eheään :-)

mutta nyt siis kyse on sarttiasennossa tulevasta jännitestä, tarvitaanko vai riittääkö käyntisignaali startatessa herätteeksi releelle?
EDIT: ei tarvita ainakaan tuossa vuosimallissa (-86)

EDIT:
ei taida tarvita pa-rele startin herätettä mutta mites SIGNAALIVAHVISTIN, sen se varmaan tarvii?
EDIT: EPC:n mukaan pitäisi olla ainakin vuosimalleissa -86 ja -87, vaan eipä ollut johdotuksia ko. relettä varten.
vika oli väärässä pa-releessä, muistelin että 16 venasessa olisi sama :roll:

lämpöaikakytkin oli myös rikki joten kylmäkäynnistyssuutin ei pelannut.

nyt on vielä seokset laihalla varsinkin lämpimällä moottorilla eikä säätö määräjakajasta tunnu auttavan, ohjauspaineventtiili?
vai voiko viallinen egr aiheuttaa laihan seoksen?
EDIT: pitänee tutkia egr + muut mahdollisen ilmavuodon aiheuttajat.
EDIT: määräjakaja ja ohjauspaineensäädin vaihdettu varmasti toimivasta autosta, nyt toimii :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Johtosarjan teko ei sitten ollutkaan vaikein homma projektissa, kiusaa tekivät väärät/vialliset komponentit.

OPETUS: Ottakaa ruiskun komponentit autosta joka varmasti toimii, ja moottori on vielä lämpimänä ajon jäljiltä niin ei ole ainakaan seissyt liian pitkään ja aiheuttanut osien vikaantumista :)

Eli ruiskun johtosarja syntyi -86 sarjasta poistamalla ylimääräiset johtimet ja juottamalla pari liitintä.
Keltainen ja ruskea johdin startille, harmaa sulakeboksiin pa-pumpun releen lähtöön.

"Johtosarja" bensapumpulle piti tehdä, kytkin sen sulakerasian sisälle pa-pumpun releen lähtöön (+) ja maadoitus takakontin pohjasta.
Laitoin myös sulakkeen alkupäähän mahdollisen oikosulun varalta.

Kaasuvaijeri sopi suoraan, letkuja ja putkia piti vähän säveltää.

Bensaputkisto/painevaraaja kannattaa asentaa kokonaisena.
Takapenkin istuinosa irti ja kuskin puolelta lattiamaton kiinnityslistat niin bensaputket saa asennettua helposti.

Tankin kiinnityspantojen mutterit aukesivat rälläkän avustuksella.

Ryyppyvaijerin kiskaisin tylysti pois ja katkaisin kuoresta ylimääräiset moottoritilasta.

Tarvittavat tiivisteet korvasin tiivistemassalla, termarin ympärille kannattaa hankkia uusi jos joutuu avaamaan.

Aikaa meni 12h + muutama lisätunti väärien/rikkinäisten komponenttien selvittelyyn :evil:
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

saabastelija kirjoitti:Johtosarjan teko ei sitten ollutkaan vaikein homma projektissa, kiusaa tekivät väärät/vialliset komponentit.

OPETUS: Ottakaa ruiskun komponentit autosta joka varmasti toimii, ja moottori on vielä lämpimänä ajon jäljiltä niin ei ole ainakaan seissyt liian pitkään ja aiheuttanut osien vikaantumista :)

Eli ruiskun johtosarja syntyi -86 sarjasta poistamalla ylimääräiset johtimet ja juottamalla pari liitintä.
Keltainen ja ruskea johdin startille, harmaa sulakeboksiin pa-pumpun releen lähtöön.

"Johtosarja" bensapumpulle piti tehdä, kytkin sen sulakerasian sisälle pa-pumpun releen lähtöön (+) ja maadoitus takakontin pohjasta.
Laitoin myös sulakkeen alkupäähän mahdollisen oikosulun varalta.

Kaasuvaijeri sopi suoraan, letkuja ja putkia piti vähän säveltää.

Bensaputkisto/painevaraaja kannattaa asentaa kokonaisena.
Takapenkin istuinosa irti ja kuskin puolelta lattiamaton kiinnityslistat niin bensaputket saa asennettua helposti.

Tankin kiinnityspantojen mutterit aukesivat rälläkän avustuksella.

Ryyppyvaijerin kiskaisin tylysti pois ja katkaisin kuoresta ylimääräiset moottoritilasta.

Tarvittavat tiivisteet korvasin tiivistemassalla, termarin ympärille kannattaa hankkia uusi jos joutuu avaamaan.

Aikaa meni 12h + muutama lisätunti väärien/rikkinäisten komponenttien selvittelyyn :evil:
no joo just tänään purin itselle iivarin, ainoastaan tankin ja pumpun jätin purettavaan kun pumppu vinkui jo valmiiksi ja joutuu varmaan säveltämään muutenkin ku ajattelin laittaa 99 ton paikalleen, volvosta pumput siihen niin eiköhän siitä saa soivan.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No mitenkäs sitten sellainen tapaus, että on sekä osaluovuttaja että vastaanottaja samaa -88 mallia? Vaihtuuko johtosarja ja meneekö muuten kohtuullisella punnertelulla? Auto, josta osat otetaan on alle 300.000 ajettu ja "melkein" katsastettu. Pakokaasuarvot olivat leimalla kohdallaan, mutta hapan oli iskenyt muuhun autoon.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

EPC tarjoaa vm '88 etummaiselle johdinsarjalle, eli konehuoneeseen, joka moottorivaihtoehdolle eri numeroa ja vielä pystykeulakaasarillekin omansa.
Sähkökeskuksen (=sulakerasia) ja mittariston piuhat näyttäisi kaikilla 8-venttiilisillä olevan sama.
Taaempi, eli kabiinin ja peräloosterin, sarja taas riippuu korimallista ja onko turbo vai ei.
En ota vastuuta tulkintani oikeellisuudesta, mutta voin silti tulla auttamaan piuhojen vedossa jos tarvetta tulee. :D
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mikko_H kirjoitti:EPC tarjoaa vm '88 etummaiselle johdinsarjalle, eli konehuoneeseen, joka moottorivaihtoehdolle eri numeroa ja vielä pystykeulakaasarillekin omansa.
Sähkökeskuksen (=sulakerasia) ja mittariston piuhat näyttäisi kaikilla 8-venttiilisillä olevan sama.
Taaempi, eli kabiinin ja peräloosterin, sarja taas riippuu korimallista ja onko turbo vai ei.
En ota vastuuta tulkintani oikeellisuudesta, mutta voin silti tulla auttamaan piuhojen vedossa jos tarvetta tulee. :D
Kiitos, tarjous otetaan mielihyvin vastaan. Hommaa tehdään joskus kesällä, kun saan ensin asuntorempan valmiiksi. Ehtii sitten harrastaa muutakin. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin