Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saunaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 10:16

Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saunaaja »

Olen vaihtanut akun, bensansuodattimen, virranajakajan ja -kannen, tulpat ja niiden johdot, ja laittanut polttonaineen jäänestoa mutta ilman mitään vaikutusta. Kun käynnistän autoa kylmässä (esim tänä aamuna miinus 7) niin lähtee todella huonosti käyntiin. Yhdellä sylinterillä lähtee putkuttamaan jolla sitten lämmittelen kunnes n. 5-10 min jälkeen alkaa tulla pikkuhiljaa muita mukaan. Pakosarjan lämpötilasta päätellen edestä lukien kolmonen lähtee heti.

Tyypillisesti lähden sitten kolmella ja 400 metrin ajon jälkeen ylämäessä liittyy viiminen jengiin ja auto käy kuin ENKELI. Ei pätki yhtään, lipuu kuin joutsen, tyhjäkäynti unelmallista ja lämpimänä käynnistyy silkinpehmeästi. Vaikka koko päivän. Nyt apua! Pälkähtääkö kenenkään päähän mitään teorioita?

Saunaaja-Antti
Saunaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 10:16

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saunaaja »

Unohtu sanoa kyse on siis Saab 900i -87

Saunaaja-Antti
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tukkeutuneet suuttimet? puristus paineet kannattaa nyt ainakin mitata että voi moottorin sulkea pois laskuista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Itsellä oli aikoinaan kanssa samoja oireita.
Syyllinen löytyi sylinterinkannesta, joka tihkutti vettä palotilaan.
Pakkasella vesi esti sylinterin "käynnistymisen" kunnes lämpötila nousi riittävästi.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Saunaaja kirjoitti:Unohtu sanoa kyse on siis Saab 900i -87
Tuon olisi jo voinut oireiden perusteella arvatakin. Litaniaan voisi vielä lisätä, että jos auto pääsee sammumaan niin käyntiin ei sitten enää lähdekään kuin hinaamalla.

Varsinaista syytä tuohon ei toistaiseksi kukaan ole varmuudella pystynyt kertomaan. Kannattaa aivan ensimmäiseksi tarkastaa lämpö-aikaviivekytkimen toiminta. Ko. autossa se pitäisi löytyä termostaattikotelon alareunasta, suurinpiirtein virranjakajan alta. Jos sieltä ei vikaa löydy niin ongelma on kierrettävissä nostamalla hieman ruiskunpainetta ja sen jälkeen säätämällä seokset kohdalleen. Se, että ruiskunpaineen nosto auttaa asiaan viittaisi hyvin vahvasti juuri suutin vikaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a

Aihetta on monessa threadissa käsitelty mm. tuossa.

Itsellä auttoi lämpöaikakytkimen vaihto. Myös kuva löytyy tuolta. Pelaa vieläkin, vaikka saabi ei ole enää käytössä, paitsi kun siirtelen pihassa. :mrgreen:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöaikakytkimeen liittyvien ongelmien seuraamiseen voisi auttaa kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle kytketty ledi. Sen avulla näkee millaisissa käynnistystilanteissa suuttimelle annetaan virtaa ja kuinka pitkään. Omassani on tuollainen ollut jo vuoden kytkettynä, ei siitä mitään haittaakaan ole.

Jos näyttää siltä, että kylmäkäynnistyksessä ledi ei pala, tai lämpimänä käynnistäessä ledi palaa, lämpöaikakytkimessä on selvästikin vikaa.

Erikseenhän pitää varmistaa vielä että kylmäkäynnistyssuuttimesta tulee bensaa kun sille annetaan jännitettä.

Järjestelmäpaineen ja ohjauspaineen mittaamalla voi myös päästä ongelman jäljille.

Manuaalisesta esipumppauksestakin voi olla apua käynnistymiseen (virrat ~sekunniksi päälle ja pois kerran tai kaksi ennen starttaamista).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saunaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 10:16

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saunaaja »

Kiitos kaikille, vian etsitä helpottui huomattavasti! Hyvät vastaukset poikii lisäkysymyksiä.

>Lämpöaikakytkimeen liittyvien ongelmien seuraamiseen voisi auttaa
>kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle kytketty ledi.

Mistä tommoisen ledin sais? Tahtoo kanssa. Toinen kysymys, voisiko kylmästartissa LA-kytkimen johdot yhdistää toisiinsa suoraan, näin kokeillen oliko vika LA-kytkimessä (plus että tarpeen vaatiessa pääsis töihin ajoissa)?

Saunaaja-Antti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa

Viesti Kirjoittaja jus »

Saunaaja kirjoitti:Mistä tommoisen ledin sais?
Mistä tahansa komponenttikaupasta, tai elektroniikkaromusta. Etuvastus on syytä laittaa virtaa rajoittamaan.
Toinen kysymys, voisiko kylmästartissa LA-kytkimen johdot yhdistää toisiinsa suoraan
Ei, kytkimen johdot yhdistämällä ei tapahdu mitään, (paitsi kaksi plussaa yhdistyy startin aikana, enintään siitä mahdollisesti seuraisi että starttimoottori pysähtyy vasta kun irrotat akun).

Jos haluat pakottaa kylmäkäynnistyksessä kylmäkäynnistyssuuttimelle jännitteen, maadoitat lämpöaikakytkimen vihreän napaan W tulevan johdon. Tuon voi hoitaa esim. vetämällä johdon ohjaamoon, ja kytkeä siihen sulkeutuvan painonapin ja maajohdon.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruisku99.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin