Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Olen vaihtanut akun, bensansuodattimen, virranajakajan ja -kannen, tulpat ja niiden johdot, ja laittanut polttonaineen jäänestoa mutta ilman mitään vaikutusta. Kun käynnistän autoa kylmässä (esim tänä aamuna miinus 7) niin lähtee todella huonosti käyntiin. Yhdellä sylinterillä lähtee putkuttamaan jolla sitten lämmittelen kunnes n. 5-10 min jälkeen alkaa tulla pikkuhiljaa muita mukaan. Pakosarjan lämpötilasta päätellen edestä lukien kolmonen lähtee heti.
Tyypillisesti lähden sitten kolmella ja 400 metrin ajon jälkeen ylämäessä liittyy viiminen jengiin ja auto käy kuin ENKELI. Ei pätki yhtään, lipuu kuin joutsen, tyhjäkäynti unelmallista ja lämpimänä käynnistyy silkinpehmeästi. Vaikka koko päivän. Nyt apua! Pälkähtääkö kenenkään päähän mitään teorioita?
Saunaaja-Antti
Tyypillisesti lähden sitten kolmella ja 400 metrin ajon jälkeen ylämäessä liittyy viiminen jengiin ja auto käy kuin ENKELI. Ei pätki yhtään, lipuu kuin joutsen, tyhjäkäynti unelmallista ja lämpimänä käynnistyy silkinpehmeästi. Vaikka koko päivän. Nyt apua! Pälkähtääkö kenenkään päähän mitään teorioita?
Saunaaja-Antti
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Unohtu sanoa kyse on siis Saab 900i -87
Saunaaja-Antti
Saunaaja-Antti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
tukkeutuneet suuttimet? puristus paineet kannattaa nyt ainakin mitata että voi moottorin sulkea pois laskuista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Itsellä oli aikoinaan kanssa samoja oireita.
Syyllinen löytyi sylinterinkannesta, joka tihkutti vettä palotilaan.
Pakkasella vesi esti sylinterin "käynnistymisen" kunnes lämpötila nousi riittävästi.
Syyllinen löytyi sylinterinkannesta, joka tihkutti vettä palotilaan.
Pakkasella vesi esti sylinterin "käynnistymisen" kunnes lämpötila nousi riittävästi.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Tuon olisi jo voinut oireiden perusteella arvatakin. Litaniaan voisi vielä lisätä, että jos auto pääsee sammumaan niin käyntiin ei sitten enää lähdekään kuin hinaamalla.Saunaaja kirjoitti:Unohtu sanoa kyse on siis Saab 900i -87
Varsinaista syytä tuohon ei toistaiseksi kukaan ole varmuudella pystynyt kertomaan. Kannattaa aivan ensimmäiseksi tarkastaa lämpö-aikaviivekytkimen toiminta. Ko. autossa se pitäisi löytyä termostaattikotelon alareunasta, suurinpiirtein virranjakajan alta. Jos sieltä ei vikaa löydy niin ongelma on kierrettävissä nostamalla hieman ruiskunpainetta ja sen jälkeen säätämällä seokset kohdalleen. Se, että ruiskunpaineen nosto auttaa asiaan viittaisi hyvin vahvasti juuri suutin vikaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
Aihetta on monessa threadissa käsitelty mm. tuossa.
Itsellä auttoi lämpöaikakytkimen vaihto. Myös kuva löytyy tuolta. Pelaa vieläkin, vaikka saabi ei ole enää käytössä, paitsi kun siirtelen pihassa.
Aihetta on monessa threadissa käsitelty mm. tuossa.
Itsellä auttoi lämpöaikakytkimen vaihto. Myös kuva löytyy tuolta. Pelaa vieläkin, vaikka saabi ei ole enää käytössä, paitsi kun siirtelen pihassa.

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Lämpöaikakytkimeen liittyvien ongelmien seuraamiseen voisi auttaa kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle kytketty ledi. Sen avulla näkee millaisissa käynnistystilanteissa suuttimelle annetaan virtaa ja kuinka pitkään. Omassani on tuollainen ollut jo vuoden kytkettynä, ei siitä mitään haittaakaan ole.
Jos näyttää siltä, että kylmäkäynnistyksessä ledi ei pala, tai lämpimänä käynnistäessä ledi palaa, lämpöaikakytkimessä on selvästikin vikaa.
Erikseenhän pitää varmistaa vielä että kylmäkäynnistyssuuttimesta tulee bensaa kun sille annetaan jännitettä.
Järjestelmäpaineen ja ohjauspaineen mittaamalla voi myös päästä ongelman jäljille.
Manuaalisesta esipumppauksestakin voi olla apua käynnistymiseen (virrat ~sekunniksi päälle ja pois kerran tai kaksi ennen starttaamista).
Jos näyttää siltä, että kylmäkäynnistyksessä ledi ei pala, tai lämpimänä käynnistäessä ledi palaa, lämpöaikakytkimessä on selvästikin vikaa.
Erikseenhän pitää varmistaa vielä että kylmäkäynnistyssuuttimesta tulee bensaa kun sille annetaan jännitettä.
Järjestelmäpaineen ja ohjauspaineen mittaamalla voi myös päästä ongelman jäljille.
Manuaalisesta esipumppauksestakin voi olla apua käynnistymiseen (virrat ~sekunniksi päälle ja pois kerran tai kaksi ennen starttaamista).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Kiitos kaikille, vian etsitä helpottui huomattavasti! Hyvät vastaukset poikii lisäkysymyksiä.
>Lämpöaikakytkimeen liittyvien ongelmien seuraamiseen voisi auttaa
>kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle kytketty ledi.
Mistä tommoisen ledin sais? Tahtoo kanssa. Toinen kysymys, voisiko kylmästartissa LA-kytkimen johdot yhdistää toisiinsa suoraan, näin kokeillen oliko vika LA-kytkimessä (plus että tarpeen vaatiessa pääsis töihin ajoissa)?
Saunaaja-Antti
>Lämpöaikakytkimeen liittyvien ongelmien seuraamiseen voisi auttaa
>kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle kytketty ledi.
Mistä tommoisen ledin sais? Tahtoo kanssa. Toinen kysymys, voisiko kylmästartissa LA-kytkimen johdot yhdistää toisiinsa suoraan, näin kokeillen oliko vika LA-kytkimessä (plus että tarpeen vaatiessa pääsis töihin ajoissa)?
Saunaaja-Antti
Re: Keinot loppuneet kylmäkäynnistyksen kanssa
Mistä tahansa komponenttikaupasta, tai elektroniikkaromusta. Etuvastus on syytä laittaa virtaa rajoittamaan.Saunaaja kirjoitti:Mistä tommoisen ledin sais?
Ei, kytkimen johdot yhdistämällä ei tapahdu mitään, (paitsi kaksi plussaa yhdistyy startin aikana, enintään siitä mahdollisesti seuraisi että starttimoottori pysähtyy vasta kun irrotat akun).Toinen kysymys, voisiko kylmästartissa LA-kytkimen johdot yhdistää toisiinsa suoraan
Jos haluat pakottaa kylmäkäynnistyksessä kylmäkäynnistyssuuttimelle jännitteen, maadoitat lämpöaikakytkimen vihreän napaan W tulevan johdon. Tuon voi hoitaa esim. vetämällä johdon ohjaamoon, ja kytkeä siihen sulkeutuvan painonapin ja maajohdon.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruisku99.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00