900S tehottomuus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko mitattu puristukset? Kannattaa huomioida mahdollinen venttiilivika moottorissa. Vuotava pakovena sotkee seosmittauksen ja seosarvoksi voidaan saada rikkaita, vaikka tosiasiassa kone käy laihalla ja yks pytty tai useempi vuotaakin palamatonta bensaa pakosarjaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Mertmi kirjoitti:Onko mitattu puristukset? Kannattaa huomioida mahdollinen venttiilivika moottorissa. Vuotava pakovena sotkee seosmittauksen ja seosarvoksi voidaan saada rikkaita, vaikka tosiasiassa kone käy laihalla ja yks pytty tai useempi vuotaakin palamatonta bensaa pakosarjaan.
Puristuksia en ole mitannut. Venttiilit on läpätty samalla kuin kannentiiviste vaihdettu n. 2kk sitten. Mites jos puristukset olisi kateissa, esim. puhaltaisi renkaista ohi, niin eikös mm. öljyn pitäs tulla koneesta kurkistelemaan?, kaikkihan tieten on mahdollista. Kone käy muuten normaalisti.

Tuosta kaasuläppäpotikasta vielä, eli korjaamokäsikirjan mukaan tosiaan ohjearvo boksin liittimeltä mitattuna on 51 kOhm, ja tässä forumia selattua osa on mitannut arvon suoraan potikalta, lienekkö merkitystä asiaan?.
SAAB 99 -83 GL
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tema »

Jos sulla on vielä alkuperäinen sisäinen huohotus käytössä, niin vois olla hyvä vilkaista putkiin onko pukannut paljonkin öljyä. Huntu siellä on varmaan joka tapauksessa, mutta voi jonnekin painepuolelle mutkaan kerätä enemmän jos oikeasti puhaltaisi rajusti läpi. Ulkoinen huohotus on siitä kiva, jos se nyt on kivaa, että huomaa helposti kun alkaa puhaltaa rajummin läpi.

Vain yhden poltetun alakerran kokemuksella väittäisin että sen huomaa ensin heikossa alakierrosväännössä miuluummin kuin yläkierroksilla. Rajallisella kokemuksella uskoisin vian olevan kyllä jossain muualla.

Onko kokeiltu jotain toista S:ssää vastaan? Saisi hiukan referenssiä, että onko todella jotain mätää. Vai oletko ihan varma? En tunne sinua henkilönä ollenkaan niin pitää vähän tentata :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Jep, on testailtu toista ässää vastaan ja kyllä se perävalot näyttää aika äkkiä, siitähän se ajatus sitten lähtikin. Joo kevyttä huntua siellä ahdoputkissa on muttei kuitenkaan siinä määrin, että alkaisin vielä panikoimaan :)
SAAB 99 -83 GL
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tema »

Jos saat Luuccaan IMM:n ja/tai läppäkotelon/potentiometrin niin voisihan sitäkin tietysti kokeilla. Vai mitä Lucas-fanit on mieltä?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

alustar kirjoitti:Joo kevyttä huntua siellä ahdoputkissa on muttei kuitenkaan siinä määrin, että alkaisin vielä panikoimaan :)
Märkää, kuivaa?
tema kirjoitti:Jos saat Luuccaan IMM:n ja/tai läppäkotelon/potentiometrin niin voisihan sitäkin tietysti kokeilla. Vai mitä Lucas-fanit on mieltä?
Joo-o. Tai no, mittaa immusta napojen väliltä 1-6 vastus. Mulla heitti toistasataa ohmia melko varmasti paskottumisen myötä ja käynti parani, kun pudotti sitä. Ilmansuodatin ja tulpatkin vaihtuivat.

Hmm, sytytyspuola? Mulla katosi voimat 99:stä pikku hiljaa ja käynnissä ilmeni "SUbarusoundia" kunnes se jäi kotipihaan. Puolalla selvisin, auto lähti käyntiin ja pakokaasuanalyysin kautta vauhtia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tema »

dimebak kirjoitti: Joo-o. Tai no, mittaa immusta napojen väliltä 1-6 vastus. Mulla heitti toistasataa ohmia melko varmasti paskottumisen myötä ja käynti parani, kun pudotti sitä. Ilmansuodatin ja tulpatkin vaihtuivat.
En kyllä luottais "lepotilan" vastusarvoihin vaan kokeilisin, niin ei tartte spekuloida.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tema kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Joo-o. Tai no, mittaa immusta napojen väliltä 1-6 vastus. Mulla heitti toistasataa ohmia melko varmasti paskottumisen myötä ja käynti parani, kun pudotti sitä. Ilmansuodatin ja tulpatkin vaihtuivat.
En kyllä luottais "lepotilan" vastusarvoihin vaan kokeilisin, niin ei tartte spekuloida.
Aivan joo, tässähän oli kyse täyskaasulla ajosta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tema kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Joo-o. Tai no, mittaa immusta napojen väliltä 1-6 vastus. Mulla heitti toistasataa ohmia melko varmasti paskottumisen myötä ja käynti parani, kun pudotti sitä. Ilmansuodatin ja tulpatkin vaihtuivat.
En kyllä luottais "lepotilan" vastusarvoihin vaan kokeilisin, niin ei tartte spekuloida.
Usko nyt dimebak,ne on ollut tehtaalta lähtiessään 500 ohm.Ei kai voi olla sattumaa että sulla oli 501 ja mulla orjallisesti 500 3:ssa erissä immussa.
Eli mittasin nuo immut silloin kun sulta sen opuksen sain.
Vitsi on siinä että kyllä se lucas korjaa sen lukeman orjallisesti labdaa lukemalla.
Ja hyvin ne autot on uutena toiminut sillä 500ohmilla.
Mutta itse kanssa säädin kaikki 3 immua lucas oppaan antamaan arvoon kun sen sieltä manuskasta näin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aivan varmasti korjaa ja veikkaan, että nykyään tekee sen paljon paremmin. Vaikka kierrosluku asettuikin tuonne about 850 varvin tienoille niin viisarissa näkyy pientä huojuntaa kuten Lucas-peleissä lienee aina ollut. Tätä ei nimittäin aiemmin ollut vaan kone kävi tasaista tyhjäkäynti juuri alta 1000rpm.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Noniin, sen verran tuossa taas tutkittu, että läppäpotikka on tosiaan ehjä ja puristuksiaki näyttäisi olevan kaikissa yli 9.5 bar. Tulpat olivat juuresta mustat ja kärki puhdas (platinat). Entäs sitten... :lol:
SAAB 99 -83 GL
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joskus aikanaan velipojan ja omaa ässää tuli ajettua vuorotellen ja eroa tuntu kanssa olevan. Ei kyllä tullu koskaan vaihdeltua osia ristiin mutta sellanen ero ainakin oli että tuossa omassa(laiskemmassa) exässä oli jakoketju ihan vaihtorajalla. Ei tullu kyllä vaihdettua että ois selvinny et mitenkä vaikutti.
Venyneestä jakoketjusta ja sen aiheuttamista harmeista kyllä on ollu täälläkin juttua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

tetammi kirjoitti:Joskus aikanaan velipojan ja omaa ässää tuli ajettua vuorotellen ja eroa tuntu kanssa olevan. Ei kyllä tullu koskaan vaihdeltua osia ristiin mutta sellanen ero ainakin oli että tuossa omassa(laiskemmassa) exässä oli jakoketju ihan vaihtorajalla. Ei tullu kyllä vaihdettua että ois selvinny et mitenkä vaikutti.
Venyneestä jakoketjusta ja sen aiheuttamista harmeista kyllä on ollu täälläkin juttua.
Jep, kansipahvin vaihdon yhteydessä ketjun kunto tarkistettu, oli ok
SAAB 99 -83 GL
Vastaa Viestiin