pyyhkimet sekos
pyyhkimet sekos
mikähän on menny pyyhkimissä rikki kun kuskin puolen pyyhin laajensi liikerataansa niin, ettei ikkuna taho enää sille riittää. Parin kuukauden ajan pyyhkimen liikerata on heitelly vähäsen ja korjaantunu sillä, että on silloin tällöin siirtäny kädellä oikealla kohtaan. Nyt menee heti parin pyyhkäsyn jälkeen sivupeileihin asti. Missä siis vika ja miten sen voi korjata?
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: pyyhkimet sekos
Oisko varren kiinnitysmutteri löystynyt tai poorit kuluneet. Irti vaan ja tutkimaan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: pyyhkimet sekos
Kyllä siitä on varmaan poorit mennyt, sillä jos mutteri on löysällä niin se ei pyyhi lainkaan, tai näin ainakin kävi itsellä aikoinaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: pyyhkimet sekos
Tontun pyyhkijöiden varsilla ei taida olla pooreja, vaan vain kartiokiristys, niin ainakin täällä. Jos kiinnitysmutteri on löysällä niin pyyhkijä tahtoo hakea itselleen uusia liikeratoja ihan sen mukaan mitä sulalla on pitoa lasilla, tai jos sattuu jäätymään lasiin kiinni ja vivuston akseli sutii tyhjää pyyhkijän varressa.
Meikäläisellä ainakin korjaantui ihan kiristämällä mutterit.
Meikäläisellä ainakin korjaantui ihan kiristämällä mutterit.
Re: pyyhkimet sekos
Akseleissa ainakin vm 85-89 on boorit kartion lisäksi, joten tuntuisi siltä että varsissakin on syytä olla boorit. Tai jos ei ole, niin ainakin mutterien kiristämisen jälkeen on.Minuteman kirjoitti:Tontun pyyhkijöiden varsilla ei taida olla pooreja, vaan vain kartiokiristys, niin ainakin täällä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... o88_4.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: pyyhkimet sekos
Onkohan noita(kin) nyt sitten ollut eri mallisia akseleiltaan ja vivustoltaan? Tuossa kuvassa näyttää ihan akselin alussa olevan pieni booritus, ja sitten taas akseli näyttää vaihtavan kartiomaisuuttaan, kun taas meikäläisellä näytti olevan tuossa signaturen autossa kun viimeksi irrotin varret maalausta varten, niin melko sileä ja ihan tasavahva kartio, kuin mopon vauhtipyörän kartio?
Näköjään Motonetin luettelossa on eri varret malleihin 85-89, 90-91 ja 92-97.
Näköjään Motonetin luettelossa on eri varret malleihin 85-89, 90-91 ja 92-97.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: pyyhkimet sekos
Pyyhkiikö kellään millon lystää, ikkunaa ja lamppuja.. eli rupee itekseen pyyhkiin ja jättää viikset vieläpä päin ***tua.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: pyyhkimet sekos
Mimmi kirjoitti:Pyyhkijöisen seisahtuminen minne sattuu johtuu jatkuvan jännitten puuttumisesta tai "kotiinpalautustoiminnon" hajoamisesta /likaantumisesta moottorin sisällä.
No entäs ku se haluu joskus pyyhkiä autm. onkos siinä joku tunnistin..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: pyyhkimet sekos
Aloittaako se pyyhkimisen itsekseen ihan mistä asennosta vaan? Eli jos pyyhkijät on jääneet keskelle tuulilasia, niin jatkaako varret vaan matkaa lepoasentoon asti ja pysähtyy sinne? Vai osaako ne pyyhkijät joskus pysähtyä ihan oikein sinne alas lepoasentoon, ja sieltä alhaalta sitten itsekseen vaan jossain tilanteessa päättävät lähteä liikkeelle?ped187 kirjoitti:No entäs ku se haluu joskus pyyhkiä autm.
Tihkureleen vika lienee todennäköisin, rele on hanskalokeron takana reletaulussa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: pyyhkimet sekos
Mites noi pyyhkijöitten varret oikeaoppisesti kuuluu irrottaa?
En ole Saabista irrottamassa vaan 1989 valmistetusta Nissan Bluebirdistä (jotta saisi J-koukulliset lancerin suorien tikkujen tilalle).
Mutterit on avattu, tiukassa on varret, liekö booreilla vai pelkästään kartiolla?
Ulosvedin vois olla kova sana, sellaista ei ole, pitääkö koittaa nitkuttelemalla ja välillä alapuolelta kampeamalla?
Ajovalojen pyyhkijät tuntu olevan kartio/boori, oisko samanlainen yhdistelmä tuulilasinpyyhkijöissäkin...
EDIT:
Kartioboorit oli, nitkuttelemalla lähti kun lisukkeena käytti reilusti irrotusöljyä (MOS2 Penetrating Oil).
En ole Saabista irrottamassa vaan 1989 valmistetusta Nissan Bluebirdistä (jotta saisi J-koukulliset lancerin suorien tikkujen tilalle).
Mutterit on avattu, tiukassa on varret, liekö booreilla vai pelkästään kartiolla?
Ulosvedin vois olla kova sana, sellaista ei ole, pitääkö koittaa nitkuttelemalla ja välillä alapuolelta kampeamalla?
Ajovalojen pyyhkijät tuntu olevan kartio/boori, oisko samanlainen yhdistelmä tuulilasinpyyhkijöissäkin...
EDIT:
Kartioboorit oli, nitkuttelemalla lähti kun lisukkeena käytti reilusti irrotusöljyä (MOS2 Penetrating Oil).
Re: pyyhkimet sekos
kuskinpuolenen pyyhin lopetti toimintansa, ja akvaariokoteloon kurkattuani havaitsin, että pyyhkimen vivusto on irronnut moottorin puolelta (vuosimalli 86).
Millainen korjattava tuo oikein on? Itselläni ei ole korjaamokäsikirjaa juuri nyt, eikä käytössä ole perustyökaluja kummallisempia välineitä. Saako tuon varren paikalleen joten helposti, vai meneekö vaikeaksi? Lähinnä taso pitäisi olla sellainen, että "kokematonkin" voi homman hoitaa perustyökaluilla jossain parkkihallin nurkassa. Onnistuuko, vai vienkö auton pajalle?
Mitä nyt katselin, niin puhaltimen kotelo näyttää olevan aika pahasti tiellä, joten mitä kannattaa alkaa purkamaan?
E: Näköjään kirurgin käsillä vivusto napsahti paikalleen vaan painamalla. Kotvasen sai parkkihallissa äheltää.Tiedä sitten pysyykö se paikallaan, jos siitä on joku sokka (?) tmv lähtenyt (ihan sormikopelolla mentiin)
Millainen korjattava tuo oikein on? Itselläni ei ole korjaamokäsikirjaa juuri nyt, eikä käytössä ole perustyökaluja kummallisempia välineitä. Saako tuon varren paikalleen joten helposti, vai meneekö vaikeaksi? Lähinnä taso pitäisi olla sellainen, että "kokematonkin" voi homman hoitaa perustyökaluilla jossain parkkihallin nurkassa. Onnistuuko, vai vienkö auton pajalle?
Mitä nyt katselin, niin puhaltimen kotelo näyttää olevan aika pahasti tiellä, joten mitä kannattaa alkaa purkamaan?
E: Näköjään kirurgin käsillä vivusto napsahti paikalleen vaan painamalla. Kotvasen sai parkkihallissa äheltää.Tiedä sitten pysyykö se paikallaan, jos siitä on joku sokka (?) tmv lähtenyt (ihan sormikopelolla mentiin)