pyyhkimet sekos

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja benderi »

mikähän on menny pyyhkimissä rikki kun kuskin puolen pyyhin laajensi liikerataansa niin, ettei ikkuna taho enää sille riittää. Parin kuukauden ajan pyyhkimen liikerata on heitelly vähäsen ja korjaantunu sillä, että on silloin tällöin siirtäny kädellä oikealla kohtaan. Nyt menee heti parin pyyhkäsyn jälkeen sivupeileihin asti. Missä siis vika ja miten sen voi korjata?
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja suapas »

Oisko varren kiinnitysmutteri löystynyt tai poorit kuluneet. Irti vaan ja tutkimaan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kyllä siitä on varmaan poorit mennyt, sillä jos mutteri on löysällä niin se ei pyyhi lainkaan, tai näin ainakin kävi itsellä aikoinaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tontun pyyhkijöiden varsilla ei taida olla pooreja, vaan vain kartiokiristys, niin ainakin täällä. Jos kiinnitysmutteri on löysällä niin pyyhkijä tahtoo hakea itselleen uusia liikeratoja ihan sen mukaan mitä sulalla on pitoa lasilla, tai jos sattuu jäätymään lasiin kiinni ja vivuston akseli sutii tyhjää pyyhkijän varressa.

Meikäläisellä ainakin korjaantui ihan kiristämällä mutterit.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja jus »

Minuteman kirjoitti:Tontun pyyhkijöiden varsilla ei taida olla pooreja, vaan vain kartiokiristys, niin ainakin täällä.
Akseleissa ainakin vm 85-89 on boorit kartion lisäksi, joten tuntuisi siltä että varsissakin on syytä olla boorit. Tai jos ei ole, niin ainakin mutterien kiristämisen jälkeen on.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... o88_4.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onkohan noita(kin) nyt sitten ollut eri mallisia akseleiltaan ja vivustoltaan? Tuossa kuvassa näyttää ihan akselin alussa olevan pieni booritus, ja sitten taas akseli näyttää vaihtavan kartiomaisuuttaan, kun taas meikäläisellä näytti olevan tuossa signaturen autossa kun viimeksi irrotin varret maalausta varten, niin melko sileä ja ihan tasavahva kartio, kuin mopon vauhtipyörän kartio?

Näköjään Motonetin luettelossa on eri varret malleihin 85-89, 90-91 ja 92-97.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Pyyhkiikö kellään millon lystää, ikkunaa ja lamppuja.. eli rupee itekseen pyyhkiin ja jättää viikset vieläpä päin ***tua.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Mimmi kirjoitti:Pyyhkijöisen seisahtuminen minne sattuu johtuu jatkuvan jännitten puuttumisesta tai "kotiinpalautustoiminnon" hajoamisesta /likaantumisesta moottorin sisällä.

No entäs ku se haluu joskus pyyhkiä autm. onkos siinä joku tunnistin..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja jus »

ped187 kirjoitti:No entäs ku se haluu joskus pyyhkiä autm.
Aloittaako se pyyhkimisen itsekseen ihan mistä asennosta vaan? Eli jos pyyhkijät on jääneet keskelle tuulilasia, niin jatkaako varret vaan matkaa lepoasentoon asti ja pysähtyy sinne? Vai osaako ne pyyhkijät joskus pysähtyä ihan oikein sinne alas lepoasentoon, ja sieltä alhaalta sitten itsekseen vaan jossain tilanteessa päättävät lähteä liikkeelle?

Tihkureleen vika lienee todennäköisin, rele on hanskalokeron takana reletaulussa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mites noi pyyhkijöitten varret oikeaoppisesti kuuluu irrottaa?
En ole Saabista irrottamassa vaan 1989 valmistetusta Nissan Bluebirdistä (jotta saisi J-koukulliset lancerin suorien tikkujen tilalle).
Mutterit on avattu, tiukassa on varret, liekö booreilla vai pelkästään kartiolla?
Ulosvedin vois olla kova sana, sellaista ei ole, pitääkö koittaa nitkuttelemalla ja välillä alapuolelta kampeamalla?
Ajovalojen pyyhkijät tuntu olevan kartio/boori, oisko samanlainen yhdistelmä tuulilasinpyyhkijöissäkin...

EDIT:
Kartioboorit oli, nitkuttelemalla lähti kun lisukkeena käytti reilusti irrotusöljyä (MOS2 Penetrating Oil).
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: pyyhkimet sekos

Viesti Kirjoittaja blobbo »

kuskinpuolenen pyyhin lopetti toimintansa, ja akvaariokoteloon kurkattuani havaitsin, että pyyhkimen vivusto on irronnut moottorin puolelta (vuosimalli 86).

Millainen korjattava tuo oikein on? Itselläni ei ole korjaamokäsikirjaa juuri nyt, eikä käytössä ole perustyökaluja kummallisempia välineitä. Saako tuon varren paikalleen joten helposti, vai meneekö vaikeaksi? Lähinnä taso pitäisi olla sellainen, että "kokematonkin" voi homman hoitaa perustyökaluilla jossain parkkihallin nurkassa. Onnistuuko, vai vienkö auton pajalle?

Mitä nyt katselin, niin puhaltimen kotelo näyttää olevan aika pahasti tiellä, joten mitä kannattaa alkaa purkamaan?

E: Näköjään kirurgin käsillä vivusto napsahti paikalleen vaan painamalla. Kotvasen sai parkkihallissa äheltää.Tiedä sitten pysyykö se paikallaan, jos siitä on joku sokka (?) tmv lähtenyt (ihan sormikopelolla mentiin)
Vastaa Viestiin