Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Reetu

Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mitenkäs onnistuu, taitaa olla lujassa kiinni, ja pystyykö miten aukaiseen tartteeko lukita jotenkin?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Saabilla on sellainen erityinen hammaspalikka, jolla vauhtipyörä lukitaan. Itse olen pyytänyt kaverin pitämään talttapääruuvarilla hihnapyörän hampaista jotain raudanpalaa tai pultinkantaa vasten.

Sitten vaan pulttipyssyllä nakuttelemaan. Lähteehän se toki vääntövarrellakin, mutta aika tiukassa nuo tuppaavat olemaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Reetu

Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kuulostaa pahalta, taitaa jäädä tekemättä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti. Tunge sopivan kokoinen ruuvimeisseli jarrusatulan "hahlosta" jarrulevyn sisään (tuuletusaukkoon). Katso, että toinen pyörä on kunnolla maassa.
Pyöritä räikällä hieman hihnapyörän pultista, että jarrulevy liikahtaa sen verta, että ruuvari ottaa kiinni jarrusatulaan. Sitten vaan isolla jatkovarrella 27mm hylsyllä (muistaakseni) vääntämään, niin kyllä aukeaa.
Käytä isointa mahdollista meisseliä, minkä saat jarrulevyn aukkoon mahtumaan. Liian pieni saattaapi napsahtaa poikki vääntäessä :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Jope kirjoitti:olen pyytänyt kaverin pitämään talttapääruuvarilla hihnapyörän hampaista jotain raudanpalaa tai pultinkantaa vasten.
Jope tarkoittaa talttapääruuvari vauhtipyörän hampaita vastaan. Automaatin tapauksessa vauhtipyörän paikalla on starttikehä, mutta saa sieltä vastaan pidettyä.
V.J.S kirjoitti:Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti.
Ei auta automaattivaihteisessa, momentinmuunnin ja moottori pyörii vaikka pyörät olisi lukittu ja vaihteenvalitsin P:llä.

Irrotetaan bensapumpun sulake ja startataan kunnes enää ei edes lupaa. Irrotetaan etupyörä, sisälokasuoja ja hihna(t). Otetaan hyvä hylsy ja vahva vääntövarsi. laitetaan se hihnapyörän pultinkantaan kiinni, varsi roikkumaan alaspäin, mahdollisesti hiukan eteenpäin niin että varsi jää kauas alatukivarresta. Pyöräytetään starttimoottorilla lyhyesti. Moottori pyörähtää ja varsi vääntövarsitörmää alatukivarteen. Joko pultti aukeaa tai hylsy lipeää. Jos lipesi, laitetaan väännin takaisin pultinkantaan ja yritetään uudestaan. Alatukivarren suojaksi voi laittaa laudanpätkän tms pystyyn nojaamana, alapää lattialla. Sormet pois välistä pyöräytyksen aikana.

Tai sitten kaveri lukitsemaan starttikehältä ja vääntöä pulttipyssyllä tai metrisellä jatkovarrella.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=3737

Kannattaa samalla vaihtaa hihnapyörän takana oleva stefa ja öljypumpun kannen tiiviste (iso O-rengas).

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... yetu1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... umppu.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... pyora.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... etu_1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 637_a.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti.
Ei auta automaattivaihteisessa, momentinmuunnin pyörii vaikka pyörät olisi lukittu.
Noniin just, meinasin lisätä jo alkuperäiseen tekstiin, että ei toimi automaatin kanssa (ja nyt jo hokasin, että Reetulla on tomaatti ainakin sigun mukaan)...Automaattisatkussa tein ihan itte semmoisen vauhtipyörän lukitsevan "hammaslevyn" latasta rälläköiden. Helpotti kummasti hihnapyörän pultin kanssa painimista. Max. puolen tunnin homma ja siinä on työkalu valmiiksi tuleviinkin hihnapyörätalkoisiin, ei liene tonnariin sen kummoisempi savotta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Automaattisatkussa tein ihan itte semmoisen vauhtipyörän lukitsevan "hammaslevyn" latasta rälläköiden.
Tonnarissa vaihteiston (momentinmuuntimen) kuori hiukan hankaloittaa k.o. kappaleen paikalleenasettamista.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... kitus.html
http://www.quasimotors.com/images/Kapla ... 0marks.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja ecopower »

V.J.S kirjoitti:Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti. Tunge sopivan kokoinen ruuvimeisseli jarrusatulan "hahlosta" jarrulevyn sisään (tuuletusaukkoon). Katso, että toinen pyörä on kunnolla maassa.
Pyöritä räikällä hieman hihnapyörän pultista, että jarrulevy liikahtaa sen verta, että ruuvari ottaa kiinni jarrusatulaan. Sitten vaan isolla jatkovarrella 27mm hylsyllä (muistaakseni) vääntämään, niin kyllä aukeaa.
Käytä isointa mahdollista meisseliä, minkä saat jarrulevyn aukkoon mahtumaan. Liian pieni saattaapi napsahtaa poikki vääntäessä :roll:
Aikanaan tein näin MADZA 626:seen!! 8) Hajos vaihelaatikko,vitosrattaista hampaat poikki. :wink: :| :roll:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin