Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Mitenkäs onnistuu, taitaa olla lujassa kiinni, ja pystyykö miten aukaiseen tartteeko lukita jotenkin?
Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Saabilla on sellainen erityinen hammaspalikka, jolla vauhtipyörä lukitaan. Itse olen pyytänyt kaverin pitämään talttapääruuvarilla hihnapyörän hampaista jotain raudanpalaa tai pultinkantaa vasten.
Sitten vaan pulttipyssyllä nakuttelemaan. Lähteehän se toki vääntövarrellakin, mutta aika tiukassa nuo tuppaavat olemaan.
Sitten vaan pulttipyssyllä nakuttelemaan. Lähteehän se toki vääntövarrellakin, mutta aika tiukassa nuo tuppaavat olemaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti. Tunge sopivan kokoinen ruuvimeisseli jarrusatulan "hahlosta" jarrulevyn sisään (tuuletusaukkoon). Katso, että toinen pyörä on kunnolla maassa.
Pyöritä räikällä hieman hihnapyörän pultista, että jarrulevy liikahtaa sen verta, että ruuvari ottaa kiinni jarrusatulaan. Sitten vaan isolla jatkovarrella 27mm hylsyllä (muistaakseni) vääntämään, niin kyllä aukeaa.
Käytä isointa mahdollista meisseliä, minkä saat jarrulevyn aukkoon mahtumaan. Liian pieni saattaapi napsahtaa poikki vääntäessä
Pyöritä räikällä hieman hihnapyörän pultista, että jarrulevy liikahtaa sen verta, että ruuvari ottaa kiinni jarrusatulaan. Sitten vaan isolla jatkovarrella 27mm hylsyllä (muistaakseni) vääntämään, niin kyllä aukeaa.
Käytä isointa mahdollista meisseliä, minkä saat jarrulevyn aukkoon mahtumaan. Liian pieni saattaapi napsahtaa poikki vääntäessä

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Jope tarkoittaa talttapääruuvari vauhtipyörän hampaita vastaan. Automaatin tapauksessa vauhtipyörän paikalla on starttikehä, mutta saa sieltä vastaan pidettyä.Jope kirjoitti:olen pyytänyt kaverin pitämään talttapääruuvarilla hihnapyörän hampaista jotain raudanpalaa tai pultinkantaa vasten.
Ei auta automaattivaihteisessa, momentinmuunnin ja moottori pyörii vaikka pyörät olisi lukittu ja vaihteenvalitsin P:llä.V.J.S kirjoitti:Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti.
Irrotetaan bensapumpun sulake ja startataan kunnes enää ei edes lupaa. Irrotetaan etupyörä, sisälokasuoja ja hihna(t). Otetaan hyvä hylsy ja vahva vääntövarsi. laitetaan se hihnapyörän pultinkantaan kiinni, varsi roikkumaan alaspäin, mahdollisesti hiukan eteenpäin niin että varsi jää kauas alatukivarresta. Pyöräytetään starttimoottorilla lyhyesti. Moottori pyörähtää ja varsi vääntövarsitörmää alatukivarteen. Joko pultti aukeaa tai hylsy lipeää. Jos lipesi, laitetaan väännin takaisin pultinkantaan ja yritetään uudestaan. Alatukivarren suojaksi voi laittaa laudanpätkän tms pystyyn nojaamana, alapää lattialla. Sormet pois välistä pyöräytyksen aikana.
Tai sitten kaveri lukitsemaan starttikehältä ja vääntöä pulttipyssyllä tai metrisellä jatkovarrella.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=3737
Kannattaa samalla vaihtaa hihnapyörän takana oleva stefa ja öljypumpun kannen tiiviste (iso O-rengas).
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... yetu1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... umppu.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... pyora.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... etu_1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 637_a.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Noniin just, meinasin lisätä jo alkuperäiseen tekstiin, että ei toimi automaatin kanssa (ja nyt jo hokasin, että Reetulla on tomaatti ainakin sigun mukaan)...Automaattisatkussa tein ihan itte semmoisen vauhtipyörän lukitsevan "hammaslevyn" latasta rälläköiden. Helpotti kummasti hihnapyörän pultin kanssa painimista. Max. puolen tunnin homma ja siinä on työkalu valmiiksi tuleviinkin hihnapyörätalkoisiin, ei liene tonnariin sen kummoisempi savotta.jus kirjoitti:Ei auta automaattivaihteisessa, momentinmuunnin pyörii vaikka pyörät olisi lukittu.V.J.S kirjoitti:Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Tonnarissa vaihteiston (momentinmuuntimen) kuori hiukan hankaloittaa k.o. kappaleen paikalleenasettamista.V.J.S kirjoitti:Automaattisatkussa tein ihan itte semmoisen vauhtipyörän lukitsevan "hammaslevyn" latasta rälläköiden.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... kitus.html
http://www.quasimotors.com/images/Kapla ... 0marks.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Aikanaan tein näin MADZA 626:seen!!V.J.S kirjoitti:Höpöä, on helppoo ku heinänteko. Laita isohko vaihde silmään (esim. nelonen) ja ota toinen pyörä irti. Tunge sopivan kokoinen ruuvimeisseli jarrusatulan "hahlosta" jarrulevyn sisään (tuuletusaukkoon). Katso, että toinen pyörä on kunnolla maassa.
Pyöritä räikällä hieman hihnapyörän pultista, että jarrulevy liikahtaa sen verta, että ruuvari ottaa kiinni jarrusatulaan. Sitten vaan isolla jatkovarrella 27mm hylsyllä (muistaakseni) vääntämään, niin kyllä aukeaa.
Käytä isointa mahdollista meisseliä, minkä saat jarrulevyn aukkoon mahtumaan. Liian pieni saattaapi napsahtaa poikki vääntäessä




Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid