

Ihan oikein on tullimies (tai mikälie viranomainen) sanonut.vilaho kirjoitti:Tuttava oli kysellyt BioPower ysifemman tuonnista suomeen. Olivat sanoneet että autovero on 10%, mutta kun suomen tieliikennelaki tai jokin muu vastaava ei tunne etanolikäyttöisiä autoja, niin niihin lätkäistään dieselvero päälle.![]()
On se Suomi aika kummallinen maa...
Et maksa. Ihmeen sitkeässä tämäkin käsitys elää, mutta tuolla on päinvastaista infoa kohtalaisen luotettavasta lähteestä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281 (§12, kohta 11). Kuten huomata saattaa, häkäpönttöauto on vapaa myös ajoneuvoveron perusosasta sen käyttövoimaosan lisäksi.V.J.S kirjoitti:Se on käyttövoimavero, jolla rokotetaan kaikkia muita polttoainemuotoja paitsi bensiiniä (todella fiksua ja ympäristötietoista). Eli vaikka ajelisit häkäpönttösaapilla, maksat "diesel"veroa.
Nojoo, mutta siis kaikkia henkilöautoihin käytönnöllisesti saatavissa olevia polttoaineita (diesel, E85, maakaasu, nestekaasu) rokotetaan käyttövoimaverolla. Hauskana huomiona noita pykäliä selatessa, että mm. metanoli on verosta vapaata polttoainetta, mutta etanoli ei. Mitenköhän mahtaisi olla, jos toisi sen paineilmamäntämoottorilla toimivan kikottimen Suomeen, mahtaisikohan päästä käyttövoimaveron piiriinHessu kirjoitti: Et maksa. Ihmeen sitkeässä tämäkin käsitys elää, mutta tuolla on päinvastaista infoa kohtalaisen luotettavasta lähteestä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281 (§12, kohta 11). Kuten huomata saattaa, häkäpönttöauto on vapaa myös ajoneuvoveron perusosasta sen käyttövoimaosan lisäksi.
Kaasukäyttöiset autot ovat vapaita käyttövoimaverosta.V.J.S kirjoitti:Nojoo, mutta siis kaikkia henkilöautoihin käytönnöllisesti saatavissa olevia polttoaineita (diesel, E85, maakaasu, nestekaasu) rokotetaan käyttövoimaverolla. Hauskana huomiona noita pykäliä selatessa, että mm. metanoli on verosta vapaata polttoainetta, mutta etanoli ei. Mitenköhän mahtaisi olla, jos toisi sen paineilmamäntämoottorilla toimivan kikottimen Suomeen, mahtaisikohan päästä käyttövoimaveron piiriinHessu kirjoitti: Et maksa. Ihmeen sitkeässä tämäkin käsitys elää, mutta tuolla on päinvastaista infoa kohtalaisen luotettavasta lähteestä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281 (§12, kohta 11). Kuten huomata saattaa, häkäpönttöauto on vapaa myös ajoneuvoveron perusosasta sen käyttövoimaosan lisäksi.
Kaasukäyttöiset kuorma- ja linja-autot kyllä, henkilöautot ei ole tämän mukaan (kohta 4):rälläkkä kirjoitti: Kaasukäyttöiset autot ovat vapaita käyttövoimaverosta.
Luetaan kunnolla ne pykälät jos luetaan, eikös?V.J.S kirjoitti:Kaasukäyttöiset kuorma- ja linja-autot kyllä, henkilöautot ei ole tämän mukaan (kohta 4):rälläkkä kirjoitti: Kaasukäyttöiset autot ovat vapaita käyttövoimaverosta.
6 § (19.5.2006/379)
Polttoainemaksusta vapaat ajoneuvot
Polttoainemaksusta ovat vapaat:
1) moottorityökoneet ja moottorityökoneiksi varustetut traktorit sekä auton alustalle rakennetut työkoneet, joissa ei ole muuta kuin välittömästi työkonetehtävään liittyvää lavaa, säiliötä tai muuta kuormatilaa, milloin niitä ei käytetä muihin kuljetuksiin kuin niiden käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin itse työalueella tai niiden omien poltto- ja voiteluaineiden kuljetukseen tai niiden siirtyessä työalueelta toiselle;
2) traktorit, kun niitä käytetään turvetyömaalla;
3) moottorireet;
4) nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot;
5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;
6) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
7) ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa.
Finlex kirjoitti:Laki polttoainemaksusta 30.12.2003/1280
(19.5.2006/379)
Polttoainemaksusta vapaat ajoneuvot
Polttoainemaksusta ovat vapaat:
1) moottorityökoneet ja moottorityökoneiksi varustetut traktorit sekä auton alustalle rakennetut työkoneet, joissa ei ole muuta kuin välittömästi työkonetehtävään liittyvää lavaa, säiliötä tai muuta kuormatilaa, milloin niitä ei käytetä muihin kuljetuksiin kuin niiden käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin itse työalueella tai niiden omien poltto- ja voiteluaineiden kuljetukseen tai niiden siirtyessä työalueelta toiselle;
2) traktorit, kun niitä käytetään turvetyömaalla;
3) moottorireet;
4) nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot;
5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;
6) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
7) ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa.
Kymmenen prosenttia?vilaho kirjoitti:Tuttava oli kysellyt BioPower ysifemman tuonnista suomeen. Olivat sanoneet että autovero on 10%, mutta kun suomen tieliikennelaki tai jokin muu vastaava ei tunne etanolikäyttöisiä autoja, niin niihin lätkäistään dieselvero päälle.![]()
On se Suomi aika kummallinen maa...
Juu! 10% olis autovero kuulemma perustuen pieniin päästöarvoihin. Eli ostohintahan ei tulis kauhean kalliiksi, kun -04, -05 mallin 2.0t biopower wagonia saa n. 120000kr hintaan.Tri-Lo kirjoitti: Kymmenen prosenttia?
Eihän ne CO2 päästöt sentään nollassa ole.tnt kirjoitti:Kun kerran suomen lakikin leimaa biopower saabin etanolikäyttöiseksi niin eikö siinä silloin hiilidioksidiperustaiset käyttömaksutkin pitäisi olla 0-euroaainakin näin maalaisjärjellä.
Tri-Lo kirjoitti:Eihän ne CO2 päästöt sentään nollassa ole.tnt kirjoitti:Kun kerran suomen lakikin leimaa biopower saabin etanolikäyttöiseksi niin eikö siinä silloin hiilidioksidiperustaiset käyttömaksutkin pitäisi olla 0-euroaainakin näin maalaisjärjellä.
Rekisteröi huoltoautoksi.tnt kirjoitti:[Tri-Lo kirjoitti:Eihän ne CO2 päästöt sentään nollassa ole.tnt kirjoitti:Kun kerran suomen lakikin leimaa biopower saabin etanolikäyttöiseksi niin eikö siinä silloin hiilidioksidiperustaiset käyttömaksutkin pitäisi olla 0-euroaainakin näin maalaisjärjellä.
Aivan niin onhan siinä etanolikäyttöisissä bensaa ainakin jonkin verran joukossa..Mutta tosiaan tuossa aiemmin mainittu 10% autovero kyllä viittaisi ,että käyttömaksukohtelu olisi myös lievempää...vielä kun saisi
farkun rekisteröidä pakuksi.