Imuvuoto vai ? Ongelma ratkaistu, dumppi veke :D

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ilmamassamittaria.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

ai että ilmamassamittari olisi rikki :?: tossa kun vaparia asentelin jokunen päivä sitten niin tarkistin sen silloin ja näytti puhtaalta ja asialliselta.
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Famnium kirjoitti:tossa kun vaparia asentelin jokunen päivä sitten niin tarkistin sen silloin ja näytti puhtaalta ja asialliselta.
Mutta onko se "Immu" sitä enää :?:

Ilmaantuivatko käyntiongelmat vv-suodattimen asennuksen jälkeen ja jos, niin paljonko annostelit suodatinöljyä jos annostelit?
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

ei ilmaantunut vv:n jälkeen, ennestään tyhjäkäynti seilasi eestakas, ei nyt haittaa mutta hiukan rasittaa.
kun mulla on automaattilaatikko ja jos pysähtyy valoihin jarrua pitäen pohjassa D vaihde päällä ollessa tyhjis ei seilaa yhtään, mutta jos laittaa N tai P niin johan seilaa ja pahimmassa tapauksessa sammuu kokonaan.
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Niin eikös tässä ole "tyhjäkäyntimoottori". Tuli vain mieleen, etä jos on sädetty esim kaasuläpästä tyhjäkäyntiä, niin sekaisin tuo kai menee. En varmaksi tiedä.

Mulla on itellä semmosta vikaa ollu, et alkaa tyhjäkäynti seilaamaa, vippailee n. 300-500 rundia. Kaasun polkaisu on välillä auttanut asiaan, ja seilaus on asettunut. Vikaa ei ole esiintynyt enään, enkä muuta ole tuohon vaihtanut kuin 3" röttelön ja ilmansuodattimen...

Itsehän kiireispäissäni asensin omaan autooni ns koteloidun tuninkisuotimen, kun sattui olemaan käsillä. Oli ihan fiasko. Veti ittensä ihan tukkoon muutaman tonnin jälkeen, bensaa paloi ja ei kulkenut. Ja siis uusi putsari ja jo tokeni....
Viimeksi muokannut 900turbo3d, Pe Maalis 14, 2008 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mitä nyt kahdenkymmenen vuoden takaa muistelen, niin kyllä tietty seilaus on noissa ollut ihan ominaisuutenakin ihan uudesta lähtien. Mutta ei tietenkään siihen mittaan asti, että sammuu.

Eikös noissa ole kytkin, joka korottaa tyhjäkäyntiä, kun jokin ajovaihde (R, D, 3,2,1) on päällä?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja jus »

900turbo3d kirjoitti:Tuli vain mieleen, etä jos on sädetty esim kaasuläpästä tyhjäkäyntiä, niin sekaisin tuo kai menee.
Ei se säätö kai sekaisin mene jos perustyhjäkäynti on liian kova, mutta ongelmaa voi esim. tulla jos tuon takia ei mene läppäkytkin kiinni tyhjäkäyntiasennossa, tuolloin tyhjäkäyntimoottoria ei edes ohjata. Tosin silloin pitäisi tyhjäkäynnin olla sitten se mihin on säädetty läpästä.

Kannattaa mitata, että läppäkytkin toimii oikein (reunimmaiset koskettimet yhteydessä keskinapaan, toinen toisessa ääriasennossa, toinen toisessa). Ja varmistaa että tyhjäkäyntimoottorin alla maadoituspiste johon ne pari johtoa tulee, on puhdas. Ja että imusarja on kunnolla maadoitettu, esim. pyöräyttämällä imusarjan kiinnitysmutteria tai mittaamalla jännite-eroa imusarjan maadoituspisteen ja esim. akun miinusnavan välitä.

Tuolla ohjeita perustyhjäkäynnin säätöön LH2.2:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=46256#46256

Tuolta kun luet kaikki minun kirjoittamani topicit ja tuon alta minun linkittämistäni toisista topiceista minun kirjoittamani topicit, niin alkaa olla jo kohtalaisesti tietoa hankittuna aiheesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 82#p501882

Sikäli kun lukeminen kiinnostaa.

Ei tyhjäkäynnissä normaalisti P:llä tai N:llä juuri 10-30 r/min isompaa vaeltelua saa olla edes lämpimällä koneella.

Ajovaihteella tietystikin on tyhjäkäynnin korotus samoin kuin ilmastoinnin kompressorin käynnistyessä vielä isompi korotus, mutta nythän vaivat oli P:llä tai N:llä.
Viimeksi muokannut jus, Pe Maalis 14, 2008 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Juha96 kirjoitti:
Eikös noissa ole kytkin, joka korottaa tyhjäkäyntiä, kun jokin ajovaihde (R, D, 3,2,1) on päällä?
On.
Mutta ei minulla ainakaan ole yksikään "ehjä" mylly soutanut tyhjäkäyntiä.
Tuo mitä "99turbo3d" kertoi viittaa kaasuläpän jumimiseen, tai läppäkytkimeen.
Minä tutkisin myös tuon kaasuläpän perussäädön, sieltä on ihan hyvin voitu joskus säätää tyhjäkäyntiä. Mitä ei tietenkään saisi tehdä.

Toinen mitä itse tekisin, niin viskaisin tuon vv-suodattimen mäjelle. Kukaan ei ole voinut osoittaa että se olisi parempi kuin tonnarin oma suodatin, joka on itsessään jo hyvä.

No, joo "jus" kerkesi jo kommentoida hieman samaan suuntaan :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

ahaa, huomenna tulostan paperin autolle mukaan ja käyn kaikki läpi.
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Voiko ko imuvuoto johtua jos putkisto vuotaa, ahtimen vierestä kuuluu ihmeellistä räpätystä, en vain osaa paikallistaa mistä.. ja kun heiluttelin jotain letkuja siinä niin auto ei sammunut kuten yleensä tekee vaan sinnittelin hetken kauemman käynnissä.
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Kylmänä koneen tyhjäkäynti seilaa niin paljon että sammuu, lämpöisenä seilaa huomattavasti vähemmän, mitä tämä enteilee, onko tuo di kasetti kunnossa ?
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

tyhjäkäyntiventtiilin puhdistin juuri, tarkoitatko sitä, jollet niin missä se moottori sijaitsee ?
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

ahaa, ihmetyttää vain kun tyhjäkäynti moottori oli niin puhdas kun putsasin sitä, kaippa se pitää sillä kokeilla, hakea purkaamolta vaikka.
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Mitkä seikat vaikuttaa tohon tyhjäkäyntimoottoriin, eli onko ne kaikki samanlaisia, vai onko tähän mun pirssiin vain se yksi ja ainoa oma malli.
auto on 9000cd 2.0TA vm88
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Imuvuoto vai ?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Nyt löytyi luultavimmin syyllinen tähän kaikkeen.
Ilmansuodattimelta tuleva paksu pyöreä letku joka menee suoraan ahtimeen, ja juuri ennen ahdinta mustasta putkesta nousee suoraan ylöspäin joku kapeampi putki, ja sen juuressa oli pieni murtuma, korjasin tilapäisesti kumin massalla ja kiristyssiteillä, ja mömmöjen kuivuttua käyn kokeilemassa oliko vika siinä, kun oli tarkkaan katsottuna suihkinut pisaroittain öljyä siitä kohtaa..
haen toki uuden putken siihen jos vika oli siinä, vaikka kestäisi tuo paikkauskin mutta paras pelata varman päälle.
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Vastaa Viestiin