Projekti Masturbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja tema »

dimebak kirjoitti:
tema kirjoitti:Kun lueskelee tätä(kin) topikkia niin ei voi olla kuin kuin tyytyväinen TD04:seen.
Satkussa? Miten miten, kerro kerro.
Wanha:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=45
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=25138
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=48200
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=33039

Noi kun lukee läpi ja kahlaa vielä linkkejäkin, niin pitäis olla jo aika hyvin tontilla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mertmi kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
Se riippuu ahtopaineesta.

1.4bar ahtopaine, 25c ulkoilma, 300m merenpinnasta, kompressorin hyötysuhde 65%, moottorin volymetrinen hyötysuhde 0,9 , moottorin kierrosluku 3000rpm ja ilman välijäähdytintä antaa tulokseksi: 160cfm.

Samat speksit muuten, mutta 6000rpm:llä 321cfm.

0,7bar, muuten kaikki samat ja 3000rpm 113cfm
0,7bar, muuten samat ja 6000rpm 227cfm.

Nämä laskelmat mie tein ihan tosta virityskirjasta lukien ja exceliin syöttäen. Lisäksi siinä on muutamia oletuksia käytetty, kuten esim. että ollaan 300m korkeudella merenpinnasta ja että ulkoilman lämpötila on 25c. Korkeammalle noustaessa ilmassa on vähemmän happea, kuten kaikki tietävät. kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia :)

Välijäähdyttimen lisääminen pitäisi tehdä tohon laskelmaan.Välijäähdyttimen huomioiminen tietysti kasvattaa tuota ilman määrää, ja käytännössä kaikissa vähääkään vakavammissa virityksissä on IC mukana.
Niin, mutta turbokarttojen tarkastelussa tarvitaan moottoriin virtaavan ilman määrä ilman ahtopainetta. Turbokartoissa on pystyakselilla painesuhde ja vaaka-akselilla moottoriin virtaavan ilman määrä. Eikös?

Ja epäilen tuota 90% volymetristä hyötysuhdetta B202:lla
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Frostwind kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
Se riippuu ahtopaineesta.

1.4bar ahtopaine, 25c ulkoilma, 300m merenpinnasta, kompressorin hyötysuhde 65%, moottorin volymetrinen hyötysuhde 0,9 , moottorin kierrosluku 3000rpm ja ilman välijäähdytintä antaa tulokseksi: 160cfm.

Samat speksit muuten, mutta 6000rpm:llä 321cfm.

0,7bar, muuten kaikki samat ja 3000rpm 113cfm
0,7bar, muuten samat ja 6000rpm 227cfm.

Nämä laskelmat mie tein ihan tosta virityskirjasta lukien ja exceliin syöttäen. Lisäksi siinä on muutamia oletuksia käytetty, kuten esim. että ollaan 300m korkeudella merenpinnasta ja että ulkoilman lämpötila on 25c. Korkeammalle noustaessa ilmassa on vähemmän happea, kuten kaikki tietävät. kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia :)

Välijäähdyttimen lisääminen pitäisi tehdä tohon laskelmaan.Välijäähdyttimen huomioiminen tietysti kasvattaa tuota ilman määrää, ja käytännössä kaikissa vähääkään vakavammissa virityksissä on IC mukana.
Niin, mutta turbokarttojen tarkastelussa tarvitaan moottoriin virtaavan ilman määrä ilman ahtopainetta. Turbokartoissa on pystyakselilla painesuhde ja vaaka-akselilla moottoriin virtaavan ilman määrä. Eikös?

Ja epäilen tuota 90% volymetristä hyötysuhdetta B202:lla
Eihän se nyt niin voi olla, että ilman ahtopainetta olevaa ilman määrää ilmoitettaisiin tossa turbokartassa. Tai niin no, siis sitä todellista moottoriin pukattua ilmaahan se tietysti on. Lukema kasvaa, kun ahtoja pannaan lisää. Toisaalta sitten siinä on se, että kun mennään kartalla huonommalle hyötysuhteen alueelle, niin sitten ahdin vaan lämmittää ilmaa, eikä tuo koneeseen puhalletun ilman määrä lisäydykään samaa tahtia paineen kanssa.

Nii, mistäpä tonkin taas voi tietää, jotakin 0,8 ja 0,9 välillä sen voisi kuvitella olevan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

laskuista

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mertmi kirjoitti: Nii, mistäpä tonkin taas voi tietää, jotakin 0,8 ja 0,9 välillä sen voisi kuvitella olevan...
Tätä ei taida tietää kun Saabin insinööri, tosin tämäkin olisi mitattavissa.
http://www.installuniversity.com/instal ... 012000.htm

EDIT:
Kyllähän tuo ilmamäärä lasketaan juurikin mainitsemallasi tavalla. :oops:

Vertasin saatuja arvoja T04E trim 50 kompurakarttaan, sillä siinä on sama kompressoripyörän inducer kuin masterissa, tosin trimmistä ei sitten ole tietoa, eikä yleensäkkään siitä että ovatko tuo masterini ja T04E trim 50 vertailukelpoisia keskenään.

Jokatapauksessa, ainakin tuonkokoinen garretti on isohko B202:een
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Päivittelyä

luvattomasta käytöstä seuranneiden vaurioiden korjauksen yhteydessä uusittavia osia:

laatikko:
perän laakerit
1/2v. Siirtohaarukka
2:sen synkkarengas
siirtopakka, mikä lie virallisesti

kytkin, käykö 2.3i tonnarin paineasetelma+levy?
vesipumppu
hihnat
laturin jalan puslat
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

No voi perhana..... Pöllittiinkö autosi?
Omassakin autossa käytiin sisällä viime syksynä. Nyt onkin jo lukkopesien hankinta aloitettu ja kesäksi on tarkoitus saada kaikki lukot uudet. Aika vittumaista suorastaan tuollainen, muakin kylmää se, että kun suojaa autoaan niin sit se joutuu muuten vain tihutöiden kohteeksi kun ei pääsekkään sisään tai saa käyntiin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tulipas siinä samalla uusittua sitten jarrujakin, joka kulmassa uudet brembon levyt ja toinen takasatula oli totaalisen jumissa joten se vaihdettiin.
Lisäksi tehtiin kaikkea muuta pientä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

down by the laituri, eli asiasta toiseen. mistä voi tilata ilman suurempia taisteluita brembon levyjä satkuun? :P
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja dimebak »

S1mppa_ kirjoitti:down by the laituri, eli asiasta toiseen. mistä voi tilata ilman suurempia taisteluita brembon levyjä satkuun? :P
Ainakin Vianor Rovaniemellä myi aikoinaan Brembon tekemiä jarrulevyjä, vakio jarrulevyjä 8) 99:n joka kulmassa on ko. laikat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Nämä haettiin ihan tutusta ja turvallisesta Motonetistä

EDIT: Ja ovat siis ihan alkuperäismalliset, eivät mitkään reikälevyt
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

11tkm kestotesti takana. Tänään otin imuputken irti ja kurkkasin masterin kompurapuolelle. Siivet olivat kunnossa, eikä välystä ollut.
Ei Masterpower aivan huonoja ahtimia tee kuitenkaan.
Siitä ei tosin pääse mihinkään, että tuossa on auttamattomasti liian löysä tuo hukkiksen aktuaattori.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuli sitten hommattua Bilstein Sport -iskunvaimentimet. Jospa viikonloppuna sais asenneltua.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvin on näköjäs ollut kiinni. Nuihin pultteihin kannattaa sipaista vähän rasvaa, kun laittaa läjään. Sama homma etupäässä ylä- ja alapallojen pulteissa. Ne ei ruostu jumiin senkolmatta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Takajouset vaihdettu Lesjöforsin madaltaviin sekä Bilstein sportit asennettu taakse. Huomenna jos saisi nuo etuiskunvaimentimet vaihdettua, jousethan ovat jo lesjöt.
Ihan hyvin jäi vaateriin, ei perä ainakaan omasta mielestä roiku
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin