Frostwind kirjoitti:Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
Se riippuu ahtopaineesta.
1.4bar ahtopaine, 25c ulkoilma, 300m merenpinnasta, kompressorin hyötysuhde 65%, moottorin volymetrinen hyötysuhde 0,9 , moottorin kierrosluku 3000rpm ja ilman välijäähdytintä antaa tulokseksi: 160cfm.
Samat speksit muuten, mutta 6000rpm:llä 321cfm.
0,7bar, muuten kaikki samat ja 3000rpm 113cfm
0,7bar, muuten samat ja 6000rpm 227cfm.
Nämä laskelmat mie tein ihan tosta virityskirjasta lukien ja exceliin syöttäen. Lisäksi siinä on muutamia oletuksia käytetty, kuten esim. että ollaan 300m korkeudella merenpinnasta ja että ulkoilman lämpötila on 25c. Korkeammalle noustaessa ilmassa on vähemmän happea, kuten kaikki tietävät. kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia
Välijäähdyttimen lisääminen pitäisi tehdä tohon laskelmaan.Välijäähdyttimen huomioiminen tietysti kasvattaa tuota ilman määrää, ja käytännössä kaikissa vähääkään vakavammissa virityksissä on IC mukana.
Niin, mutta turbokarttojen tarkastelussa tarvitaan moottoriin virtaavan ilman määrä ilman ahtopainetta. Turbokartoissa on pystyakselilla painesuhde ja vaaka-akselilla moottoriin virtaavan ilman määrä. Eikös?
Ja epäilen tuota 90% volymetristä hyötysuhdetta B202:lla
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind kirjoitti:Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
Se riippuu ahtopaineesta.
1.4bar ahtopaine, 25c ulkoilma, 300m merenpinnasta, kompressorin hyötysuhde 65%, moottorin volymetrinen hyötysuhde 0,9 , moottorin kierrosluku 3000rpm ja ilman välijäähdytintä antaa tulokseksi: 160cfm.
Samat speksit muuten, mutta 6000rpm:llä 321cfm.
0,7bar, muuten kaikki samat ja 3000rpm 113cfm
0,7bar, muuten samat ja 6000rpm 227cfm.
Nämä laskelmat mie tein ihan tosta virityskirjasta lukien ja exceliin syöttäen. Lisäksi siinä on muutamia oletuksia käytetty, kuten esim. että ollaan 300m korkeudella merenpinnasta ja että ulkoilman lämpötila on 25c. Korkeammalle noustaessa ilmassa on vähemmän happea, kuten kaikki tietävät. kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia
Välijäähdyttimen lisääminen pitäisi tehdä tohon laskelmaan.Välijäähdyttimen huomioiminen tietysti kasvattaa tuota ilman määrää, ja käytännössä kaikissa vähääkään vakavammissa virityksissä on IC mukana.
Niin, mutta turbokarttojen tarkastelussa tarvitaan moottoriin virtaavan ilman määrä ilman ahtopainetta. Turbokartoissa on pystyakselilla painesuhde ja vaaka-akselilla moottoriin virtaavan ilman määrä. Eikös?
Ja epäilen tuota 90% volymetristä hyötysuhdetta B202:lla
Eihän se nyt niin voi olla, että ilman ahtopainetta olevaa ilman määrää ilmoitettaisiin tossa turbokartassa. Tai niin no, siis sitä todellista moottoriin pukattua ilmaahan se tietysti on. Lukema kasvaa, kun ahtoja pannaan lisää. Toisaalta sitten siinä on se, että kun mennään kartalla huonommalle hyötysuhteen alueelle, niin sitten ahdin vaan lämmittää ilmaa, eikä tuo koneeseen puhalletun ilman määrä lisäydykään samaa tahtia paineen kanssa.
Nii, mistäpä tonkin taas voi tietää, jotakin 0,8 ja 0,9 välillä sen voisi kuvitella olevan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
EDIT:
Kyllähän tuo ilmamäärä lasketaan juurikin mainitsemallasi tavalla.
Vertasin saatuja arvoja T04E trim 50 kompurakarttaan, sillä siinä on sama kompressoripyörän inducer kuin masterissa, tosin trimmistä ei sitten ole tietoa, eikä yleensäkkään siitä että ovatko tuo masterini ja T04E trim 50 vertailukelpoisia keskenään.
Jokatapauksessa, ainakin tuonkokoinen garretti on isohko B202:een
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
No voi perhana..... Pöllittiinkö autosi?
Omassakin autossa käytiin sisällä viime syksynä. Nyt onkin jo lukkopesien hankinta aloitettu ja kesäksi on tarkoitus saada kaikki lukot uudet. Aika vittumaista suorastaan tuollainen, muakin kylmää se, että kun suojaa autoaan niin sit se joutuu muuten vain tihutöiden kohteeksi kun ei pääsekkään sisään tai saa käyntiin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Tulipas siinä samalla uusittua sitten jarrujakin, joka kulmassa uudet brembon levyt ja toinen takasatula oli totaalisen jumissa joten se vaihdettiin.
Lisäksi tehtiin kaikkea muuta pientä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
11tkm kestotesti takana. Tänään otin imuputken irti ja kurkkasin masterin kompurapuolelle. Siivet olivat kunnossa, eikä välystä ollut.
Ei Masterpower aivan huonoja ahtimia tee kuitenkaan.
Siitä ei tosin pääse mihinkään, että tuossa on auttamattomasti liian löysä tuo hukkiksen aktuaattori.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Hyvin on näköjäs ollut kiinni. Nuihin pultteihin kannattaa sipaista vähän rasvaa, kun laittaa läjään. Sama homma etupäässä ylä- ja alapallojen pulteissa. Ne ei ruostu jumiin senkolmatta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01