9000 outo ilmiö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja jus »

tonnari-90 kirjoitti:mitähän kaikkea pitää purkaa ja irroittaa, jotta homma onnistus
Apukuskin puolen pyörä ja sisälokasuoja pois, venttiilikopan vieressä oleva momenttituki pois ja siitäkin puslat tarkasteluun. Sitten vaan pultteja auki ja moottoria ylöspäin, tukikumit pois ja uudet tilalle:
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... emount.php
http://www.quasimotors.com/mountwork.htm

Momenttituen puslat:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ulosvedin/index.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tämä juttu ei liity kyseiseen ongelmaan mutta tuli tosta "outo ilmiö" -topicin nimestä mieleen.

Omassa tonnarissa kun vauhtia hiljentää motari nopeudesta esim. rampille tultaessa niin tuntuu kummallinen värinä/tärinä/hytkyntä(ei mikään kova, mutta huomattava). Ihan sama painaako jarrua vai antaako vauhdin hidastua itsestään. Kiihdyttäessä tai tasaista ajaessa ei tärise ollenkaan. Mahdollinen vian ilmenemis ajankohta; vetarinkumin vaihdon + moniurahihnaremonttin jälkeen.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kumi vaihdettu mutta jotain kökköä päässy sisälle?
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

tervehdys sit taasen. ongelmat sen kun jatkuu, tänään tuli sit nostettua kone ja uudet kumit , onneksi oli mennyt vaan kuskin puolen etukannake kumi, siis oli väsynyt muuten ei nähnyt mitään muuta eroa, mutta kone kousi sen 20 mm ylöspäin mitä pti. mutta ? mutta. kun sitten laiton vetoakselin maljaan ja vetonivelen paikalleen niin kas kummaa. vetoakseli ei mennytkään
kokonaan maljaan vaan jäi huulille vaikka kaikk pitäis olla ok.
ihan kuin malja olisi mennyt sisäänpäin, voiko toi olla mahdollista..... :?: :?: otin vielä akselin uudestaan irti . kokelin siis ensin tietty ilman rasvoja ., ja vermistin että vetonivel oli akselin poorituksessa kuten pitikin , ihan kuin oisi vetoakseli/vetonivel yhdistelma lyhentynyt 1,5 cm pauttiarallaa
voiko toi vetoakselin malja tavallaan mennä sisään vai missä v...tussa nyt oiken mättää.
nyt meinaa mennä hermot jo tän propleman kanssa
ei muuten mutta kun tarvis saada se jo liikenteeseen eipä tämmöstäkään oo tullunna eteen ikuna enkä oo kullu vastaavia tapauksia, :saab: autohan toimi muuten ennen tätä kuin unelma
nyt kyllä närastää
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja ecopower »

tonnari-90 kirjoitti:tervehdys sit taasen. ongelmat sen kun jatkuu, tänään tuli sit nostettua kone ja uudet kumit , onneksi oli mennyt vaan kuskin puolen etukannake kumi, siis oli väsynyt muuten ei nähnyt mitään muuta eroa, mutta kone kousi sen 20 mm ylöspäin mitä pti. mutta ? mutta. kun sitten laiton vetoakselin maljaan ja vetonivelen paikalleen niin kas kummaa. vetoakseli ei mennytkään
kokonaan maljaan vaan jäi huulille vaikka kaikk pitäis olla ok.
ihan kuin malja olisi mennyt sisäänpäin, voiko toi olla mahdollista..... :?: :?: otin vielä akselin uudestaan irti . kokelin siis ensin tietty ilman rasvoja ., ja vermistin että vetonivel oli akselin poorituksessa kuten pitikin , ihan kuin oisi vetoakseli/vetonivel yhdistelma lyhentynyt 1,5 cm pauttiarallaa
voiko toi vetoakselin malja tavallaan mennä sisään vai missä v...tussa nyt oiken mättää.
nyt meinaa mennä hermot jo tän propleman kanssa
ei muuten mutta kun tarvis saada se jo liikenteeseen eipä tämmöstäkään oo tullunna eteen ikuna enkä oo kullu vastaavia tapauksia, :saab: autohan toimi muuten ennen tätä kuin unelma
nyt kyllä närastää
Oletkos tarkastanut sen mistä kommentoin aiemmin!
Se voi ja myös aiheuttaa sen 15mm lyhenemisen. :|
PS:kokemusta on. :roll: :roll:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja jus »

ecopower kirjoitti:Onko vetoakseli ulommassa nivelessä oikein,eli lukkorengas urassaa???
tonnari-90 kirjoitti:vermistin että vetonivel oli akselin poorituksessa kuten pitikin
ecopower kirjoitti:Oletkos tarkastanut sen mistä kommentoin aiemmin! Se voi ja myös aiheuttaa sen 15mm lyhenemisen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

tarkistin myös tosiaan sen vetakselin ja vetonivelen lukkorenkaan paikan ,oli ok eli urassaan ja nyt kun tarkemmin ajattelen niin se on enenmän kuin 15 mm lähemmäs 20-25 mm koska kun laitoin vetarin paikalleen ja kohdalleen niin vetonivelen kierteet ei ees tullutnäkyviin, että olisin saanut napamutterin paikalleen .yks vaihtoehto on ,että laitan sopivan kokoisen prikan vetarin akselille jolloin pituus kasvaa, mutta se ei poista tota ongelmaa
mittasin vetoakselin pituudenkin kun se on tossa ny irti oli 41 cm
. mutta eihän toi vo olla mahdollista että siellä olsi jonkun muun akseli ,koska tähän asti on toiminut ja historia on tiedossa edelliseltä..... ja kun sitten laiton napamutterin ja kiristin kaikki niin tripodi tuli ulos maljastastaan melkein kokonaan,joten ei ihme että tippui . muta mikä sen tekee??????????
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Joku osa siellä täytyy olla väärä.

Noita akseleita näyttää olevan 4 erinumeroista.
Ja tuo väliakselin kannatinlaakeri on erilainen automaatille ja manuaalille.
Onhan se oikeanlainen? Pesän pohjassa on merkki A tai M (muistaakseni).
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

Re: 9000 outo ilmiö jatkuu !!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

no niin nyt heitän ilmaan villin arvauksen. kaikki muut mahdollisuudet on menty läpi oisko mahdollista ,että tässä ko. automaati vehkessä olisikin manuaalilaatikon vetoakseli ,joka on toiminut tähän asti vaikka vetonivelen vaihdon jälkeen on ajettu noin 65 tuhatta ja se on pysynyt paikallaan, mutta nyt kun koneen kannakekumi petti niin ongelma tuli esille vaikka on pelittänyt näin pitkään,ilman oireita eli kun jossain vaiheessa on vaihettu vetari+akseli kokonaisuudessaan niin se onkin jonkun muun mallin. eihän tähän ole enää oikein muuta järjellistä selitystä, eli onko jossain saman mallin akselissa pituutta puuttuvat nooin 20 mm. mittasin tosiaan akseli päästä päähän ,siis ilman vetoniveltä niin pituus oli 410 mm ja akselin paksuus 25-26 mm poorien kohdalta , koska maljakaan ei missään tapauksessa ole voinut mennä sisäänpäin . onko siis automaatti ja manuaali akselit sekoittuneet jossain vaiheessa ja minkä. yritin metsästää mittakuvia ko. akseleista mutta ei tuntunut löytyvän joten oisko täällä tietoa tai joku törmännyt vastaavaan. onhan tää aika hurjan kuulosta mutta, mutta mikäänhän ei ole mahdotonta.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Joko olet setvinyt akselin pituudet ja saanut oikeanmittaisen akselin?
Toivottavasti se vika oli siinä pituudessa? Auto on jo varmaan liikeenteessä koska ei ole kuulunut mitään prkl! kommentteja. :roll:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
tonnari-90
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 19:58

Re: 9000 outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja tonnari-90 »

kyllä täytyy sanoa ,että en ole törmänny moiseen ongelmaan, edelleen etupää pukilla ja rassataan ku illoin ehtii ,mutta mutta
vetari on ja akseli on tarkistettu mitat ok. tänään otettu kone uudestaan käsittelyyn ja purettu molemmin puolin, tulipan huomattua ,että moniurahihna täytyy vaihtaa(murtumia) sekä tiputtaa jostain ohjaustehostin nestettä,koska säiliö oli tyhjentynyt, varrmaan jostain takaa ,oisko menny samassa rytäkässä, enpä tiiä, tänään uudestaan kaikki hydraulikumit syyniin ,mutta ei löytynyt mitään ,ihan kuin kone olisi siirtynyt muutaman sentin suunnassaan,antoi kyllä periksi, mutta eihän toikaan voi olla oiken mahdollista, fakta on kumminkin että maljan ja vetoakselin tripodin väli ei ole oikea
,kyllä se varmaan siitä kesään mennessä ratkeaa tai sitten ei
nykkin kännyt yltä päältä rasvassa( vaikka on sfarvegaa) ,
ja ku ei joka hetki jaksa eikä viiti syventyä tohon pulmaan
ja ku raudatkin on paikallaan niin miten sitten
tosin en saanut takinmaista hydraulikumin ja kannatinraudan mutteria irti oli meinaan sen verran 19 mm heittoa että täytynee keksiä jotain,tossa tuli muuten mieleen, mittaltiin tossa kaverin tonnarista eroja siis samanlainen mutta cd, niin mittaero oli remmien päästä se vaadittavat 20-25 mm ,mutta ihmetyttää oisko se antanut jostain periksi ja kone siirtynyt vähän kuskin puolellepäin enpä osaa sanoa, kattellaan taas ku keritään, tai jos vaikka hommais jonkun ritsan kulkuneovoksi ja perehtys tähän sitte kun mielenkiinto palaa ( tai sitten ei )
kun ois muutakin ohjelmaa ku toi :saab:
Vastaa Viestiin