Alipaineletkuista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Alipaineletkuista

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Ensinnäkin onko jollai kaaviota kuvana noista miten nuo alipaineletkut kuuluu mennä tuolla, autona -91 9000 B234L.

http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 1205682883 - Kuuluisiko tuon vihreän letkun mennä jonnekkin? Jonkinsortin tulppa nyt päässä ja yksi takaiskuventtiili välissä. Päästää kyllä puhaltamalla ilmaa hiukan läpi.

http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 1205683203 - Tuon alipaine letkun kuuluisi kiertää varmaankin tuon kautta missä on tuo iso pultti laitettu. Tällä hetkellä ei kierrä ja onko siitä jotain haittaa? Sitten kun tuosta imusarjan päästä lähtee tuo lyhyt letku niin seon tulpattu kun näkyy kuvassakin, pitäisikö sen mennä siitä johonki vai?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alipaineletkuista

Viesti Kirjoittaja jus »

nahkis kirjoitti:http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 1205682883 - Kuuluisiko tuon vihreän letkun mennä jonnekkin? Jonkinsortin tulppa nyt päässä ja yksi takaiskuventtiili välissä. Päästää kyllä puhaltamalla ilmaa hiukan läpi.
Kuuluisi mennä imusarjaan. Takaiskuventtiilin kuuluu olla niin päin että venttiilikopasta pääsee ilma virtaamaan imusarjaan, mutta imusarjasta ei venttiilikoppaan.
http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 1205683203 - Tuon alipaine letkun kuuluisi kiertää varmaankin tuon kautta missä on tuo iso pultti laitettu. Tällä hetkellä ei kierrä ja onko siitä jotain haittaa?
Juu. Tuo letku auttaa moottorin huohotuksen toimimista tyhjäkäynnillä olennaisesti.
Sitten kun tuosta imusarjan päästä lähtee tuo lyhyt letku niin seon tulpattu kun näkyy kuvassakin, pitäisikö sen mennä siitä johonki vai?
    Kuuluisi alunperin mennä bensanpaineensäätimelle siihen bensakiskon päähän, mutta näkyy olevan kytkettynä toinen bensanpainesäädin, johon näkyy olevan haaroitettu vihreästä letkusta toinen letku.

    http://www.jus.liitin.net/saab/tmp/9000_alipaine-91.pdf
    Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
    nahkis
    "Aero"
    Viestit: 460
    Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
    Paikkakunta: Eura

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja nahkis »

    Tuo selvensi jo paljon asiaa, kiitoksia.
    jus kirjoitti:
    nahkis kirjoitti:http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 1205682883 - Kuuluisiko tuon vihreän letkun mennä jonnekkin? Jonkinsortin tulppa nyt päässä ja yksi takaiskuventtiili välissä. Päästää kyllä puhaltamalla ilmaa hiukan läpi.
    Kuuluisi mennä imusarjaan. Takaiskuventtiilin kuuluu olla niin päin että venttiilikopasta pääsee ilma virtaamaan imusarjaan, mutta imusarjasta ei venttiilikoppaan.
    Tarkennuksena tuohon vielä että mihinpäin imusarjaa tuo alunperin kuuluu?
    http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 1205683203 - Tuon alipaine letkun kuuluisi kiertää varmaankin tuon kautta missä on tuo iso pultti laitettu. Tällä hetkellä ei kierrä ja onko siitä jotain haittaa?
    Juu. Tuo letku auttaa moottorin huohotuksen toimimista tyhjäkäynnillä olennaisesti.


    Tämä selvä, se mikä tuohon pultin tilalle kuuluu alunperin saanee jostain romuttamolta/saabilta ostettua? Eli sellainen T-haara kaiketi pitäisi olla?
    900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
    #2819
    Avatar
    jus
    "Saabisti"
    Viestit: 11489
    Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
    Paikkakunta: Helsinki

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja jus »

    nahkis kirjoitti:Tarkennuksena tuohon vielä että mihinpäin imusarjaa tuo alunperin kuuluu?
    Otat sen paksun pultin pois imusarjasta, ja laitat sen irtonaisen letkun, joka ensimmäisessä kuvassa makaa DI-kasetin päällä, kulmanippoineen sinne pultin tilalle. Ei tarvita T-nippaa jos ei ole samaan reikään muita letkuja liittymässä. Jos pultti on pilannut reiässä olevan läpivientikumin, hanki uusi läpivientikumi.
    Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
    nahkis
    "Aero"
    Viestit: 460
    Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
    Paikkakunta: Eura

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja nahkis »

    jus kirjoitti:
    nahkis kirjoitti:Tarkennuksena tuohon vielä että mihinpäin imusarjaa tuo alunperin kuuluu?
    Otat sen paksun pultin pois imusarjasta, ja laitat sen irtonaisen letkun, joka ensimmäisessä kuvassa makaa DI-kasetin päällä, kulmanippoineen sinne pultin tilalle. Ei tarvita T-nippaa jos ei ole samaan reikään muita letkuja liittymässä. Jos pultti on pilannut reiässä olevan läpivientikumin, hanki uusi läpivientikumi.
    Tämä selvä.
    900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
    #2819
    Avatar
    jus
    "Saabisti"
    Viestit: 11489
    Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
    Paikkakunta: Helsinki

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja jus »

    Imusarjan letkuliittymän läpivientikumi Motonetissa 27-1721 2,90 eur
    Saabilla 7515208, ~5 eur.
    Kuva

    Huohotusputken venttiilikopan läpivientikumi Motonetissa 27-0100 2,02 eur
    Saabilla 9549593, ~5 eur.
    Kuva

    Motonetin osissa ainakin aiemmin kumilaatu bensaa ja öljyä kestämätön, muutaman kuukauden ajoilla mustaksi niljakkaaksi purukumiksi, eikä nipat pysy paikallaan. Liekö siinä syy siihen että on alettu laittaa sähköjohtoa ja pultteja letkunippojen tilalle :-)

    Saabin tiskiltä haetuissa osissa kumilaatu napakampi, kestää useita useita vuosia.

    Vrt keskustelu http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 43#p198643

    Jos takaiskuventtiili on rikki, motonetin vaihtoehto lienee
    Takaiskuväliventt Diesel Ø6mm 19-0305 7,90 eur
    Saabin vaihtoehto 8189564 $21,00
    Kuva
    Speedparts/PCS:n vaihtoehto 51,1313 49 kr
    Kuva
    Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
    t8
    "Viggen"
    Viestit: 606
    Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
    Paikkakunta: Tampere

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja t8 »

    Voisiko joku laittaa laikkien alipaineletkujen koot? Mittaisin kyllä itse, mutta kun tönäri on 450km päässä, eikä muutakaan mittaa taida olla. Jos ja kun joku on uusinut kaikki letkut, tai tietää kuinka paljon mitäkin letkua tarvitaan, niin tieto olisi tarpeen ettei tule ostettua liikaa/liian vähän. :mrgreen:
    9-3 sc 1,9 tid -08
    Dodge Dart Custom -70
    Chevy van -98
    j0ne
    "Hölösuu"
    Viestit: 2533
    Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
    Paikkakunta: Kalakukko city

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja j0ne »

    Kuuluisi mennä imusarjaan. Takaiskuventtiilin kuuluu olla niin päin että venttiilikopasta pääsee ilma virtaamaan imusarjaan, mutta imusarjasta ei venttiilikoppaan.
    Mitenköhän mulla ilma liikkuu mihinkään suuntaan ku taitaa olla kyseinen letku täynnä öljyä(no ei täynnä mutta kuitenkin...)? Vai onko normaalia?
    9000 Aero -97 RE85
    9-5 Aero -01 Biopower
    t8
    "Viggen"
    Viestit: 606
    Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
    Paikkakunta: Tampere

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja t8 »

    Mikä merkitys on tarvikeahtomittarin mukana tulleella t-haaralla, josta yks haara on kuristettu? Olin laittanu semmosen imusarjan, by-passin ja painemittareiden väliin, en tiedä mikä letku oli kuristetussa haarassa :oops:
    Nyt laitoin normaalin jatkon imusarjan ja by-passin väliin ja jätin mittarit pois. Voiko tuota t-haaraa käyttää ja laittaa se kuristettu haara painemittareille?
    9-3 sc 1,9 tid -08
    Dodge Dart Custom -70
    Chevy van -98
    Ässä
    "Hölösuu"
    Viestit: 1653
    Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
    Paikkakunta: Nurmijärvi

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja Ässä »

    t8 kirjoitti:Mikä merkitys on tarvikeahtomittarin mukana tulleella t-haaralla, josta yks haara on kuristettu? Olin laittanu semmosen imusarjan, by-passin ja painemittareiden väliin, en tiedä mikä letku oli kuristetussa haarassa :oops:
    Nyt laitoin normaalin jatkon imusarjan ja by-passin väliin ja jätin mittarit pois. Voiko tuota t-haaraa käyttää ja laittaa se kuristettu haara painemittareille?
    Eikös kuristus ole juuri tarkoitettu mittarille menevään letkuun? Käsittääkseni sen tarkoitus on vaimentaa osoittimen liian nopeita heilahteluita tms.
    Ostan: 2-tahti Saab

    #1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
    900 Aero 1989,
    Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
    t8
    "Viggen"
    Viestit: 606
    Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
    Paikkakunta: Tampere

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja t8 »

    noin itsekin päättelin. täytyy laittaa vaan takaisin se haara. oli aiemmin ollut tuo "kuristus" jossain muussa letkussa, kun ylimääräinen ääni kiihdytyksissä hävisi :mrgreen:
    9-3 sc 1,9 tid -08
    Dodge Dart Custom -70
    Chevy van -98
    kupo
    "Ruisku"
    Viestit: 144
    Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
    Paikkakunta: Helsinki

    Re: Alipaineletkuista

    Viesti Kirjoittaja kupo »

    Kysytäänpäs samassa ketjussa: mihin menee vuoden -90 2.0 vaparitonnarissa imusarjalta lähtevä letku, joka näyttäisi menevän apukuskin lokarin sisään?

    Rupesin nääs selvittelemään nuita letkuja seilaavan ja kohonneen tyhjäkäynnin takia(tämä siis kuumalla koneella).
    #4002
    Vastaa Viestiin