Tonnarin vikoja!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Carloff
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 23:11

Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja Carloff »

Näin uutena tulokkaana, tuli kuitenkin selattua mitä kaikkea vikaa löytyy vanhasta tonnarista. :(

Onko asia näin vai näyttääkö siltä, että sähköpuolen vikaa tuntuu olevan runsaasti 8O

Itsellani oli aikoinaan 90:n 86 mallia, eikä siinä ollut juurikaan ongelmia 3 vuoden aikana vaikka mittarissa oli 250t :|
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8117
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja mestari »

olet oikeassa 90 saabia ei voi verrata tonnariin ainakaan vikojen suhteen.
uudempi tekniikka on aina alttiimpi häiriöille.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mestari kirjoitti:olet oikeassa 90 saabia ei voi verrata tonnariin ainakaan vikojen suhteen.
uudempi tekniikka on aina alttiimpi häiriöille.
Näin on. Ei kannata tonnariin siirtyä Aidosta 90.tä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Näin uutena tulokkaana, tuli kuitenkin selattua mitä kaikkea vikaa löytyy vanhasta tonnarista.

Onko asia näin vai näyttääkö siltä, että sähköpuolen vikaa tuntuu olevan runsaasti

Sanokaas sitten auto missä ei olisi ikinä vikoja...!
Kyllä ex satkussakin näitä riitti, mm..vaihteisto, kansipahvi, takajousen yläpuolinen
kiinnitys, alatukivarret, laturi, sytytys yksikkö, pallonivelet, nokkapelti..yms..yms..

Mutta kuitenkin Spirit Of SAAB....siinä on sitä jotakin.
Ei muuta kuin viat kuntoon ja taas SAAB palvelee uskollisesti pitkän aikaa.
Ja muistakaa että SAAB ei suinkaan tee itse näitä sähköosia, näitä samoja
palikoita löytyy muistakin autoista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja jariha »

Itselle vastaantulleita vikoja neljän tonnarin (vm. 87, 88, 90 ja 92) ajalta..

- vakionopeudensäädin ei toimi, mutta jarrupolkimen yhteydessä olevaa kytkintä säätämällä voi saada toimimaan (2 autossa)
- jarruvalo jää päälle, joka on yhteydessä edelliseen.. pitää löytää kompromissa anturin asennolle, että sekä jarruvalo että vakkari toimisivat (3 autossa)
- joku ovivalokytkimistä ei toimi (kaikissa)
- sisävalo ei toimi ovikytkimistä, voi olla kytköksissä edelliseen (1 tapaus)
- joku keskuslukon moottoreista ei toimi joka kerta
- avain ei aina heti käänny kuskin oven lukossa tai lukko jäätyy pakkasella
- takaluukun kahva murtui käteen (sattui kerran pakkasella)
- takaovi ei avaudu sisältä (yksi tapaus ja sekin korjattu helposti)
- starttaa jopa 7-10 sekuntia, mutta lähtee aina kuitenkin käyntiin (vain yhdessä tämä ongelma)
- mittarivaloista joku pimeänä
- acc:n lampuista vähintään joku pimeänä
- analogikello ei käy (yksi tapaus)
- pissapojan säiliö vuotaa, jonka seurauksena merkkivalo palaa taulussa
- turvatyynyn merkkivalo vilkkuu/palaa
- ohjaustehostin takkuilee (kaksi tapausta)

Pikkuvikoja, ei noista stressiä kannata ottaa, kun vastaavasti tarjolla on huippuluokan mukavuus ja ajonautinto. Nämä kuitenkin vikoja, joita tuskin 99, 90 tai perus-900 -malleissa esiintyy.

Koputan samalla puuta, mutta sanompa tämänkin...

+ ikkunannostimissa ei ole vikaa esiintynyt
+ sähköinen kattoluukku toiminut myöskin moitteetta
+ acc (lämmitys+tuuletus) toimii luotettavasti ja hyvin, takalasinlämmitin on tehokas, kuten huurteen poisto muutenkin
+ valojen, öljy-, jäähdytys- ja pissapojan nestemäärän -ilmaisimet kertovat luotettavasti ja riittävän ajoissa huoltotarpeesta
+ kulutusmittari näyttää 0,2 l tarkkuudella ja jäljellä oleva ajomäärä ei ole vielä koskaan pettänyt (en siis ole jäänyt tielle bensan loppumisen seurauksena)

Isompiin vikoihin (mm. ruoste ja vaihteisto) en ota nyt kantaa, mutta ne ovatkin yhteisiä muiden mallien kanssa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Carloff kirjoitti:Näin uutena tulokkaana, tuli kuitenkin selattua mitä kaikkea vikaa löytyy vanhasta tonnarista. :(

Onko asia näin vai näyttääkö siltä, että sähköpuolen vikaa tuntuu olevan runsaasti 8O

Itsellani oli aikoinaan 90:n 86 mallia, eikä siinä ollut juurikaan ongelmia 3 vuoden aikana vaikka mittarissa oli 250t :|



Eihän tuo 250t ole vielä mitään, moottori on vasta ehtinyt hioutua oikeean muottiinsa ja siitä se elämä vasta alkaakin :)
kokemusta on :D
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Famnium kirjoitti:
Carloff kirjoitti:Näin uutena tulokkaana, tuli kuitenkin selattua mitä kaikkea vikaa löytyy vanhasta tonnarista. :(

Onko asia näin vai näyttääkö siltä, että sähköpuolen vikaa tuntuu olevan runsaasti 8O

Itsellani oli aikoinaan 90:n 86 mallia, eikä siinä ollut juurikaan ongelmia 3 vuoden aikana vaikka mittarissa oli 250t :|



Eihän tuo 250t ole vielä mitään, moottori on vasta ehtinyt hioutua oikeean muottiinsa ja siitä se elämä vasta alkaakin :)
kokemusta on :D
Pelkkä mittarilukema ei kyllä sinänsä kerro vielä mitään. (kokemusta on.. :wink: )
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Juurikin kaikenlaiset sähköviat ovat itseäni ottaneet pattiin eniten, muuten tuo nyt tuntuu pelittävän. Vuoden aikana on tullut ajettua liki 40tkm tonnarilla eikä se sentään tielle ole kertaakaan jättänyt
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Täytyy kyllä sanoa että itse 90:stä tonnariin siirtyneenä on mennyt tonnariin enemmän rahaa kuin 90:iin koko sen 4vuoden aikana mitä se itsellä oli :lol: Harrastamisen mahtavia iloja :mrgreen:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Katselin nettiautosta ja on paljonkin ajettuja .Lähes 500 000 ajettuja.Miten kone ja laatikko kestää.?Tilojen puolesta tonnari menis jopa houkuttas ,mutta sähköviat...Tosin ajelen Rellulla 01 jossa sanotaan olevan paljon sähkövikoja,mutta ei ole polttoaineen siirtopumppun vaihdon jälkeen muuta vikaa ollutkaan.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja saba90 »

66Saab74 kirjoitti:Tilojen puolesta tonnari menis jopa houkuttas ,mutta sähköviat...
Mulla ei ainakaan vielä ole ilmenny sähkövikoja tontussa **koputtaa puuta**
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Mitenhän polttoaineen kulutus tonnareissa .Kaupungissa varmaan haukkaa ,mutta joskus joku on kehunut et vähällä menis maantiellä.Jos vertaa 900 uusimpiin (91-92)kaiketi välitykset on pitempiä 9000ssa.
ttpiri
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2007 23:29

Re: Tonnarin vikoja!!!

Viesti Kirjoittaja ttpiri »

Minäkin vaihdoin 90 Saabin suoraan 9000:een. Kaipaan kyllä entistä autoa, mutta en voi katua tällä nykyisellä ajamista.

Jotain valittamista... Ilmastoinnin kompressori ei toimi (oli ostaessa rikki). Puolen vuoden aikana ei ole ollut ongelmia autossa paitsi kampiakselin asentotunnistin alkoi sekoilemaan. Sehän on kyllä "vakava" ongelma, mutta halvalla sai korjattua.

Hintaa tällä nykyisellä oli 1100e. Kovasti epäilin auton toimivuutta, mutta kyllä se on paljon tarjonnut tähän mennessä. Nyt vaan on pakko alkaa hakemaan uudempaa ja turbollista systeemiä :) Aaarghh.
Vastaa Viestiin