Mikä 900:nen perheautoksi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Raadollinen kysymys...

Meitin perheen ajelut jäävät niin vähiin ja "nykyautossa" on niin paljon rahaa kiinni, että saa mennä. OG900:een olemme päätyneet, koska näyttäisi ja tuntuisi tarjoavan eniten autoa n. tonnin hintaluokassa. Kalliimpaa ei viitti pihalla seisottaa ja toisaalta juuri muuta en uskalla enää harkitakaan (vanha Volvo kyllä sinnitteli ajatuksissa pitkään).

Viistokeula, 8-venttiilinen vapari vai onko 16-venttiilinen suositeltavampi? Onko ylipäätään merkitystä (eli yksilö ratkaisee)?

Ja nyt se raadollinen osuus (poikamiehiä tuskin kiinnostaa :wink: ): Ipanat ovat 3,1 ja 0 - vuotiaita -> rattaita, vaunuja ja pirusti muuta härpätintä pitää saaha matkaan sen kerran kun jonnekin lähetään. Mahtuuko sedanin peräkonttiin lastenvaunut? Sovittamallahan tuo selviäisi, mutta laiskana kyselen kokemuksia muilta. 5-oviseen nyt mahtuu ainakin ja vielä flyygeli + norsu mutta sedaneita tuntuu olevan paljon paremmin tarjolla eli valinnanvaraa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja jariha »

Sedanin kontti on ihan hyvän iso ja luukku kevyt käyttää, mutta vaunujen kanssa voi tulla jo harmistusta, vaikka mahtuisivatkin. Siis, että kuormausaukko on pienempi ja hattuhyllyä ei tarvittaessa saa pois.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

5-ovinen ehdottomasti lapsiperheelle, ja 16-venttiilisellä koneella tottakai (nykyaikainen ja hyvä teho/kulutussuhde)! Itse olen mieltynyt kyseiseen moottoriin ja jos vielä tykkäät, että vaihteet napsahtavat päälle, katsoisin vähintäänkin 1991-vuosimallia, sillä siinä oli paremmin synkronoitu vaihdelaatikko (ero on mielestäni aika merkittävä). Bonukseksi vm.1991:ssä saa myös isommat, tonnarin etupenkit, 5l suuremman bensatankin ja paremman sisäilmansuodattimen.

Mutta kuten itse totesit, yksilöissä on eroja = vanhempi kaasarisatkukin voisi olla hyvä vaihtoehto vähän ajettuna. Tonnilla saa jo hyvän satkun. Itse maksoin omastani 2 kk. sitten juuri tuon tonnin (lappu ikkunassa tosin luki 1.450e) - ja vielä autoliikkeestä. On vetokoukku, kahdet hyvät merkkirenkaat, keskuslukkoa, hälytintä, metalliväri, ja ennen kaikkea, huoltohistoria (soitin jopa aiemmalle opmistajalle).

Vetokoukku on perheelliselle myös tärkeä lisävaruste. Katso, että tulevassa autossasi on sellainen. Sen hankkiminen jälkiasennuksena maksaa kohtuuttoman paljon tuon hintaluokan autossa. Jos on koukku, saa peräkärryyn pakattua vaikka mitä. Toinen vaihtoehto on hankkia suksiboxi katolle antamaan lisätilaa. 5-ovisen tavaratila on kuitenkin lapsiperheen kannalta mielestäni parhaimman mallinen. Onnea etsintään! 8) :saab:
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Kyllä sedaniin menee heittämällä vaunut peräkonttiin. Minulla on peräkontissa 12" subbari koteloineen, niin siltikin menee ainakin Emmaljungan Cerox vaunut renkaita irroittamatta peräkonttiin. Esim. Audi A4:ssa piti toisen pään renkaat irroittaa pienen luukun takia.
Uskon silti että 5ov. versio on kätevämpi perhekäytössä ja niitä on luultavasti enemmän markkinoillakin. Moottoriksi i16 tai turbo (S), näitä itse katselisin.
Ville Uusitalo #3509
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Kiitoksia!

Hieno homma että neuvoja saa näin nopiaan :)

Rupeamme sitten tosissamme kahtelemaan vähän ajettua, 5-ovista 900i 16:sta. Naapurikylässä olisi kaupan -91:nen eli sinne... tuo uudempi laatikko on ilmeisesti tosiaan parannus verrattuna aiempaan? Hesarin vikasarjassa näytti olevan selkeä maininta laatikko-ongelmista; nuo tarkistettavat ruostepaikat olivatkin tiedossa, koska appiukolla oli vuosia pystykeula ja on muistellut usein "maailman parasta autoa"...

Vetokoukku on ehoton asia; toisaalta koukuttomalla autolla ei ole (ehkä) vedetty jäähallin kokosia asuntovaunuja tms.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Combimallissa on myös lastauskynnys huomattavasti matalampi, eipä tuu niin helposti tahrittua housun puntteja kurasia kärryjä nostellessa, sedaniin on helpompi heitellä kauppakassit jos kärryt kulkee harvemmin mukana.

Koneeksi suosittelen kanssa 16-venasta mutta yleiskunto ratkaisee.

Tuon vekaralauman sovittelussakin saattaa olla haasteita kun takapenkillä on kahdet 3-pistevyöt ja eikä se penkki niin hirmuisen leveä ole.
Aiheesta lisää täällä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=66233

Suosittelisin myös ainakin sivusilmällä katseleen myös tonnareita, varsinkin ruiskupelejä saa kohtuu halvalla ja todennäköisyys hyvään yksilöön on selkeästi suurempi mitä satkuissa. Tonnarissa mahdun itsekkin likkojen istuinten väliin mutta satkussa vaaditaan jo kenkälusikkaa.
Peruskonehan noissa on sama, ja molempiin konttimalleihin mahtuu riittävästi tavaraa.

Vetokoukun puute tuskin haittaa, varsinkin satkun koukkuja taitaa olla joka harrastajalla purettavissa ja asentaminen on aika yksinkertaista, sähköt vanhaan koukkuun joutuu kumminkin jossain vaiheessa ihmetteleen kuntoon. :roll:

Olikos noissa itse laatikoissa varsinaista parannusta vai vaan siirtäjäsysteemissä, no hyviä ja huonoja laatikoita löytyy käytetyistä joka vuosmallista. Isompi plussa on jos jostain löytyy maininta että laatikonki öljyjä olisi joskus vaihdettu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1619005

tuota pitäisin tapauksessasi ainakin yhtenä varteen otettavana vaihto-ehtona..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Minä olen aika tyytyväinen ollut tuohon mun 900T16:een: Se miksi olen aika tyytyväinen johtuu sitä, että mun autossa on sähkölasit ja -peilit, kaukosäätöinen keskuslukko mutta lapsiperheen autossa mun mielestä pitää olla ilmastointi. Se on ollut hankintalistalla jo pitkään mutta ainahan sitä löytyy, ja nimenomaan lapsiperheessä, parempiakin kohteita rahalle. Pikkuiset ku ei kestä vetoa yhtään.

Mutta totta tosiaan, kyllähän tuo 5D combi on hyvä lastata tavaralla. Ainoa heikkous on sitten matala tavaratila jos hattuhylly on paikoillaan joten ainakaan Brion Duoa ei saa renkaat paikoillaan hattuhyllyn alle. Tosin hattuhyllyn pois ottohan vie kokonaista 3 sekuntia, joten toisinaan ei maksa vaivaa ottaa niitä renkaita pois. Ja lisättäköön vielä, että mulla on auton ns. vakiokamoissa mukana pyöräkoukku ja kattotelineet jotka muuten saa ainakin combisatkuun niinn näppärästi, että kuvan vois ottaa :lol: Eikä oo muiden tavaroiden tiellä :lol:

Yksi lisäpiste vanhalle combille voisi antaa hyvästä lasten kuormaamisesta, eiku lastenistuinten asettamisesta :lol: Mitään ongelmia ei ole ollut. Tosin vielä ku oli nuoremman turvaistuin selkämenosuuntaan niin sen kiristysremmit piti laittaa etupenkin kiskojen alta joka taas vaati sen, että istuimen kiskojen takapultit piti käyttää auki. Uudet takavyöt voisi olla tosin paikallaan, kun niissä tuppaa olemaan paljon pehmeämpi vyö joka kiertää mm. vyöistuimen turvavyön alentimet paremmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Hyviä pointteja. Kyllä tuo kombi vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Voi olla ennakkoluuloja ja varmaan aiheuttaa vastalauseitten myrskyn, mutta turboihin suhtaudun julmetulla varauksella...aiemmat kokemukset (muun merkkisistä taustalla) ovat olleet pelottavia. Samaten sähköhimmelit ja muut mukavuusvarusteet lisäävät mukavuutta-toimiessaan. Näinkin ollen patarauta hakusessa...veivi-ikkunan hajottaminen vaatii kuitenkin enempi hölmöä voimaa.

Nettiautossa on tosiaan pari-kolme mielenkiintoista kohdetta nytkin; täytyy pääsiäispyhinä lähteä kahtelemaan. Kun vain tuon "nykyauton" saisi hukattua :wink:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti:Tosin vielä ku oli nuoremman turvaistuin selkämenosuuntaan niin sen kiristysremmit piti laittaa etupenkin kiskojen alta joka taas vaati sen, että istuimen kiskojen takapultit piti käyttää auki. Uudet takavyöt voisi olla tosin paikallaan, kun niissä tuppaa olemaan paljon pehmeämpi vyö joka kiertää mm. vyöistuimen turvavyön alentimet paremmin.
Hieman OT mutta selkä menosuuntaan istuimen remmit voi laittaa myös etupenkin istuin/selkänojan välisestä osasta kiinni jolloin etupenkkiä pystyy siirtämään myös taaksepäin kun ketään ei istu turvaistuimessa. Vaatii tietty huolellisuutta takasin siirtäessä että remmit tulee riittävän kireelle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Tosin vielä ku oli nuoremman turvaistuin selkämenosuuntaan niin sen kiristysremmit piti laittaa etupenkin kiskojen alta joka taas vaati sen, että istuimen kiskojen takapultit piti käyttää auki. Uudet takavyöt voisi olla tosin paikallaan, kun niissä tuppaa olemaan paljon pehmeämpi vyö joka kiertää mm. vyöistuimen turvavyön alentimet paremmin.
Hieman OT mutta selkä menosuuntaan istuimen remmit voi laittaa myös etupenkin istuin/selkänojan välisestä osasta kiinni jolloin etupenkkiä pystyy siirtämään myös taaksepäin kun ketään ei istu turvaistuimessa. Vaatii tietty huolellisuutta takasin siirtäessä että remmit tulee riittävän kireelle.
Tuo on totta. Mutta laittamalla remmit kiskojen alta voi etuistuimen säätää about kohdalleen ja remmien kiristyksen jälkeen, kun selkänojaa kääntää hieman taaksepäin niin turvaistuin jää sellaiseen nalkkiin ettei hevillä liiku. Tällä tosiaan menettää sen, että etuistuinta ei voi liikuttaa millään lailla. Pitää vaan hakea sopiva asento ensin etupenkille ja sitten se turvaistuin paikoilleen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Kyllä minäkin ehdottaisin 5-ovista.Nostelin rakkaaseen 2-oviseen og900ni lastenvaunuja aikani,kun naapuri pyyteli kyytiä milloin minnekin.Kyllä se ainakin talvella oli aika ankeata puuhaa housut puskurissa ja jalat vetokoukkuun kolhiessa,kun sovittelin isopyöräisiä vaunuja konttiin.Ja 2-ovisen kyytiin vielä äiti ja 2 pientä tenavaa,yleensä paluumatkalla vielä pari kauppakassia ja vaippapakettia.Kyllä kävi ahtaaksi.
Ja perheautossa ehdottomasti keskuslukitus.
Pelle
9000CS 2.0t -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti: Yksi lisäpiste vanhalle combille voisi antaa hyvästä lasten kuormaamisesta, eiku lastenistuinten asettamisesta :lol: Mitään ongelmia ei ole ollut. Tosin vielä ku oli nuoremman turvaistuin selkämenosuuntaan niin sen kiristysremmit piti laittaa etupenkin kiskojen alta joka taas vaati sen, että istuimen kiskojen takapultit piti käyttää auki. Uudet takavyöt voisi olla tosin paikallaan, kun niissä tuppaa olemaan paljon pehmeämpi vyö joka kiertää mm. vyöistuimen turvavyön alentimet paremmin.
Asiaa sivuten ostettiin meidän pienokaista varten turvakaukalo ja lisävarusteeksi jalusta, jotta on nopea laittaa paikalleen. Mallattiin kuitenkin kaikesta huolimatta sitä kaukaloa ilman jalustaakin, että käyhän se 9-5:een ja 99:iin. Arvatkaas kummassa autossa on pidemmät turvavyöt?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hjalmar
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 06, 2006 17:27

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja hjalmar »

Meillä on sedan 900, ja kaksosten rattaatkin menee hyvin kyytiin. Mainio perheauto. Talvella on äkkiä lämmin. Hinta-laatu-turvallisuus-suhde on aikalailla kohillaan 900:ssa. Ei tosiaankaan paljon pääomakulut perheen taloutta rasita! Siinä säästyneillä rahoilla voi sitten tehä jotain muuta. Ja jos ei pelkää pieniä satunnaisia remppoja ja autonrassausta, niin ihan hyvin perhe autoilee vanhallakin autolla.

Ei tässä aiheessa muuten mitään raadollista ole, älkää nyt hyvät miehet hävetkö sitä, että perheessä on pienokaisia! Ilman heitä tämä maa hyytyisi, ja meinaa muuten hyytyä nykyiselläkin syntyvyydellä. Väestörakenne on 10-20 vuoden päässä ongelmallisen mallinen, se on ihan saletti! Ja se tulee näkymään vielä konkreettisesti. Tulipa tämmönen pieni yhteiskunnallinen näkökulma tähän.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mikä 900:nen perheautoksi?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Arvatkaas kummassa autossa on pidemmät turvavyöt?
99:ssä.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Maalis 23, 2008 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin