georgahti kirjoitti:
niin - eihän se ajokortti ole mikään jokamiehenoikeus kuten esimerkiksi aseenkanto-oikeus. aseenkantolupaan kyllä on paljonkin tarkempi syyni kuin ajokortin saamiseen..
[/quote]
Eiköhän molempia myönnetä ihan kenelle sattuu. Ajokorttiin riittää kun on suunnilleen näkö ja kuulo kohdallaan, olkoon vaikka mielipuolihullusarjamurhaaja. Aseenkantolupaan ilmeisesti vilkaistaan rikoshistoriaa mutta vastahan siitäkin oli juttua lehdessä että toimittaja oli saanut luvan ilman haastatteluakin kun vaan näytti ampumaseuran jäsenkorttia.
Yhteistä molemmilla tappovälineillä on että voi helposti pistää isommankin määrän ihmisiä kylmäksi yhdellä kertaa. Suomalaisen oikeuskäsityksen mukaan vaan autolla tappaminen on suunnilleen aina "onnettomuus".
georgahti kirjoitti:tutkintapyynnön poliisihenkilöstä joka sinunkin ajokorttisi on myöntänyt.
Minä kun luulin AKE:n myöntävän kortit, vain nouto tapahtui poliisilaitokselta.
AKE kirjoitti:
AKE vastaa ajoneuvoliikennerekisterin ajokorttitietojen ylläpidosta ja kehittämisestä sekä erilaisten ajokortteihin liittyvien lomakkeiden tuottamisesta. Se huolehtii myös poliisin luovuttamien ajokorttien tilauksesta, valmistamisesta tukitoimintoineen ja jakelusta.
Poliisi kirjoitti:
Poliisi myöntää ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavia ajokorttilupia. Ajokorttilupaa haetaan kirjallisesti ja henkilökohtaisesti hakijan asuinpaikan poliisilta.
jos mimmi on todella sitä mieltä että nykyiset rajoitukset ovat liian korkeat ehdottaisin välittömästi polttamaan ajokorttisi ja tekemään ilmoituksen poliisille stabiilista ajokyvyttömyydestä sekä tutkintapyynnön poliisihenkilöstä joka sinunkin ajokorttisi on myöntänyt.
,nus Mitä on stabiili ajokyvyttömyys ? Jos on stabiilisti ajokyvytön, niin onko silloin stabiilisti jotain muutakin ?
Alihankkija kirjoitti:
,nus Mitä on stabiili ajokyvyttömyys ?
voisi sen sanoa vaikkapa että vakaa ajokyvyttömyys, joka ei enää muutu suuntaan eikä toiseen, eikä ainakaan parempaan..
Alihankkija kirjoitti:Jos on stabiilisti ajokyvytön, niin onko silloin stabiilisti jotain muutakin ?
Tätä pitäisi jo sitten kysyä Urpo Ruunalta mutta luultavasti on stabiilisti instabiili. Mutta ei tämän diagnoosin perusteella vielä kannata isompaa pipoa hankkia - kesäkin tulossa.
Ja stabiilin ajokyvyttömyyden saavuttaa sillä kun kertoo ehtivänsä ajamaan ihan hyvin rajoitusten mukaan ? Hyvä juttu: minäkin julistaudun stabiilisti ajokyvyttömäksi. Ehdin vallan hyvin ajamaan kaikki vuotuiset ajoni rajoitusten mukaan. Eikä ajokykyni enää muutu parempaan suuntaan koska en harjoita sitä riittävästi muun liikenteen seassa ylinopeutta ajamalla.
Tästä muun liikenteen seassa muita nopeampaa ajamisesta tuli mieleen nämä ohituskaistat jotka sinänsä on ihan hyvä juttu että pääsee hitaammista turvallisesti ohi jos niitä siellä isolla tiellä sattuu liikkumaan.
Yleisimmin niitä ohituskaistoja käytetään kyllä kuitenkin ihan itsensä viihdyttämiseen. Vaikka jono menee rajoitus +10km/h vauhtia niin seuratkaapa mitä aina tapahtuu kun ohituskaista alkaa. Letkan GTI osasto heittää välittömästi kolmosta silmään, siirtyy edellä ajavan imusta DTM tyyliin ohituskaistalle ja painaa hullun raivolla kaasua että pääsisi mahdollisimman monesta autosta ohi ennenkuin ohituskaista päättyy. Ohitukseen lähdetään tietysti kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti ilman pienintäkään hajua siitä missä kohtaa pitäisi palata takaisin jonoon. Ohitetaan vaan niin monta kuin ehditään kun oma tyhmä pää kertoo että tälleen sitä pääsee nopeammin perille.
Paniikki seuraa siinä vaiheessa kun tulee kylttejä ohituskaistan päättymisestä. Sitten tungetaan mihin väliin tahansa.
Tämän jälkeen peräkkäin köröttely jatkuu taas seuraavaan ohituskaistaan asti. Taas saatiin bensaa vähän palamaan ja tylsä matkanteko piristyi hetkeksi aikaa. Aikaakin voitettiin ehkä 5 sekuntia.
Tätä touhua kun seurailee niin ei voi kuin todeta että ei siitä todellakaan ole kovin kauaa kun tämäkin kansa on tippunut puusta suoraan banaani suussa auton rattiin.
Mimmi kirjoitti:Tänään olin totaalisesti stabiilisti ajokyvytön, koska en ajanut edes suurinta sallitua nopeutta. En kyllä nähnyt ketään muutakaan ajamassa suurnta sallittua tai "vapaata nopeutta".
Valitettavasti kerkesin tänäänkin kotiin ilman kolaria tms.
Kävin tänään Jyväskylässä. Onnistuin kerran ylittämään nopeusrajoituksen. Pyydän anteeksi, mutta hyvänä puolena stabiili ajokyvyttömyyteni kehittyi mahdollisesti parempaan suuntaan.
Saappi Kuski kirjoitti:Ohitukseen lähdetään tietysti kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti ilman pienintäkään hajua siitä missä kohtaa pitäisi palata takaisin jonoon. Ohitetaan vaan niin monta kuin ehditään kun oma tyhmä pää kertoo että tälleen sitä pääsee nopeammin perille.
Paniikki seuraa siinä vaiheessa kun tulee kylttejä ohituskaistan päättymisestä. Sitten tungetaan mihin väliin tahansa.
Kyllähän ohituksen jälkeen pitää takasin kaistalle päästä. Ei ole enää ohittajan vika jos väli mihin aikoo palata on liian pieni. Suurin ongelma ohitustilanteessa taitaa olla omasta jonopaikasti kynsin hampain kiinni pitävät Saappi Kuskit
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Olisinkin ihmetellyt jos tätäkin ei olisi saatu väännettyä täällä näin päin. Ei tietenkään ohitettava saa haitata ohitusta, mutta sitä koskee vain velvollisuus "pysyä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta". Kaikki muu ohitettavan syyllistäminen on valitettavasti ainakin lain näkökulmasta toiveajattelua.
Laki lähtee siitä että ensisijainen vastuu ohituksen onnistumisesta on ohittajalla. Lista vaatimuksista: TLL 18-19§.