Mistä näitä ohjattavia läppiä voi hankkia? Onko samanlaisia läppiä kuin tämä ketju, jakopään-, siis.mikkoimp kirjoitti:jos tuplaturbon haluaa niin ehdottaisin että toinen vielä tuosta t3:stakin pienempi ja toinen sitten taas siitä isompi joka tulee sitten mukaan kun pienemmästä alkaa höökä loppua... joku pakopaineilla ohjattu läppä pakosarjaan mikä ohjaa kummalle turbolle kaasut menevät...
Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
IRCin puolella naureskeltiin kanssa tuplaturbottamiselle, mutta muutamat olivat sitten vähän avomielisempiä eivätkä heti tyrmänneet ajatusta.f-19 kirjoitti:Mistä näitä ohjattavia läppiä voi hankkia? Onko samanlaisia läppiä kuin tämä ketju, jakopään-, siis.
Itse naureskelin.
Kuitenkin, keskustelun tiimellyksessä tuli tällainen linkki esiin:
http://www.lextreme.com/sqtt.html
Siitä vaan rakentamaan. Jos ei ole vähäpäästöisen ikäinen tonnari, niin en näe miksi tuohon edes mitään erityislupia tarvittaisiin, muutoskatsastus dynolapun kanssa aivan varmasti ja moottori sitten rakennettu moottori.
Semmoinenkin tuossa tuli tosin ilmi, että vaikka tuon ohjauksen teko on vielä tavallisen embedded-kooderin ymmärrettävissä, niin säätöihin saaminen voi olla eri juttu.
Vaan joojoilut sikseen ja projekti käyntiin, vai mitä? Joojoilemalla ei tule kuin miljoona postausta foorumille ja joka jätkälle hölösuun "titteli", tekijämiehille tulee sitten kulmakarvojen kohotuksia ja tekijämiehen mainetta.
Kumpaa tässä haetaan? Foorumititteliä vai erikoista saabia?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Kyll mun ymmärtääkseni kaksi pienempää turboa olisi parempi kuin yksi ISO koska pienemmät alkaa toimimaan alhaisemmilla kierroksilla kuin iso, ja on mukavampi ajaa...?
Oikaiskaa jos oon ihan väärässä....
Oikaiskaa jos oon ihan väärässä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
No ei kun sinne menee vaan puolet pakokaasuista. Käytännössä jos et mitään ohjausta sille rakenna, ainoastaan pulttaat kaksi turboa autoon, niin ahtimet käyttäytyvät kuin yksi iso.Saab.96 kirjoitti:Kyll mun ymmärtääkseni kaksi pienempää turboa olisi parempi kuin yksi ISO koska pienemmät alkaa toimimaan alhaisemmilla kierroksilla kuin iso, ja on mukavampi ajaa...?
Oikaiskaa jos oon ihan väärässä....
Olisikin tuossa Suprassa erillinen turbojen ohjaus, mutta se taitaa olla sama moottorinohjausyksikkö, joka huolehtii myös ruiskutuksesta yms.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Ja kaksi pientä voi melkein toimia huonommin kuin yksi iso koska kahden pienen turbon häviöt saattavat olla olla suuremmat kuin yhden ison turbon.Jope kirjoitti: No ei kun sinne menee vaan puolet pakokaasuista. Käytännössä jos et mitään ohjausta sille rakenna, ainoastaan pulttaat kaksi turboa autoon, niin ahtimet käyttäytyvät kuin yksi iso.
Itse olen nähnyt vain että tuplaturboja (rivikoneessa) on vaihdettu yhteen isoon. Vähemmän häviöitä, vähemmän liikkuvia osia.
Jos alkuperäinen kysyjä laittaa tuplaturbot tonnariin ja tekee sen vielä hyvin niin hatunnosto. Tehtävissähän se kyllä on ja kilpiinkin saa siinä missä minkä tahansa turbotuksen.
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Miksei rakentaisi 2 autoa yhdellä turbolla
ei vaisinkaan, miten olis yks riittävä turbo jossa on muuttuvat imupuolen siivet, eli herää matalalta ja riittää pitkälle







Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Tai jos vaan pitäisi huolen että se auto on edes leimassa ja likimain yhtä hyvin toimiva kuin tehtaalta lähtiessä.
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Entäs Griffinin V-kone ja siihen turbot?
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
pieni ajatusleikkihän on poikinut mahtavaa asiaa palstalle, tässä rupeaa kädet syyhyämään tekemistä jo, varsinkin kun tuolla tallissa olisi se toinen turbo valmiina, mitäs sanotte meniskö tuo garretin gt17 tuohon t3:n kaveriksi vai olisiko liian pieni kumppani ?
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Jos erikokoisia meinaat niin laittaa niin sitten pitäisi laittaa ne toimimaan vaiheittain. Ja siihen tarkoitukseen kyllä tuo 03 on auttamattomasti liian pieni kun se alkaa ahdistaa jo vakiona yläkierroksilla. T03 pikkuturboksi ja joku isompi yläkierroksille. Vai haluttinko nyt sellainen mikä spoolaa ja ahtaa jo tyhjäkäynnillä? Rinnakkain asennettuina nuo erikokoiset turbot ei kuulosta hyvältä.Famnium kirjoitti:pieni ajatusleikkihän on poikinut mahtavaa asiaa palstalle, tässä rupeaa kädet syyhyämään tekemistä jo, varsinkin kun tuolla tallissa olisi se toinen turbo valmiina, mitäs sanotte meniskö tuo garretin gt17 tuohon t3:n kaveriksi vai olisiko liian pieni kumppani ?
Mitäs tässä projektissa haluttiin, tehoa vai erikoisuutta? Kohdeautossa on kuitenkin automaattilaatikko, ainakin vielä? Se on seikka joka rajoittaa tehoa/vääntöä.
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Projektissa ei nyt oltaisi hakemassa mahdollisimman tehokasta autoa, vaan autoa joka on hyvin rakennettu tupltaurbotonnari, ja sitä kautta melko uniikki..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Onko kyseessä allekirjoituksesi "työauto"?
Kuinka sovelias tuplaturbotonnari on "työautoksi"?
Tuleeko siihen kaksi dumppia?
Kuinka sovelias tuplaturbotonnari on "työautoksi"?
Tuleeko siihen kaksi dumppia?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
olen itse vahvasti sitä mieltä että kahden turbon hyöty menee harakoille noin pienessä koneessa. jos kone olisi isompi niin sitten saattaisi pakokaasutkin riittää molemmille puhaltimille.
itsellä suuresti kummitellut mielessä samanlainen projekti, mutta siihen v6 koneeseen... 


saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Täällä kuvia eräästä asiallisesti toteutetusta remmiahdin+pakokaasuahdin -konversiosta tärpätti merzeenin keulilla.
Viimeksi muokannut J.N, Ke Kesä 11, 2008 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3418
Re: Pieni ajatusleikki, turbotonnarista tuplaturbo ?
Jos rahaa riittää vaan, VTT:lle kun sitä rahaa palais n.tonnin verran...Jani O kirjoitti:Entäs Griffinin V-kone ja siihen turbot?
Saabiton saabisti
#1470
#1470