OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)
Pitäisi saada tuo cabbekin ajokuntoon mutta ei ole aikaa tutkia hengetöntä vaihdelootaa.
T8:n tomaatteja saisi helpommin, onkohan samat välitykset jne?
T8:n tomaatteja saisi helpommin, onkohan samat välitykset jne?
Viimeksi muokannut saabastelija, La Maalis 29, 2008 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
Onko siis T16 tiheämpi (kokonais)välityssuhde 3. vaihteella kuin T8?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hde#p91277
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hde#p91277
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
T16:ssa kokonaisvälitys on tiheämpi. Taulukossa on ilmeisesti luetteloitu eri vaihteiden kokonaisvälityssuhteet.
Molemmissa malleissa vaihteiston tuloakseli pyörii nopeammin kuin kampiakseli
mutta T16:ssa 1/0.93 = 1,075 kertaisella nopeudella ja T8:ssa 1,36 kertaisella.
Tässä ei ole huomioitu turbiinin luistamista.
Vetopyörästö on molemmissa sama ja kolmosvaihde on suora, eli pieni vetopyörä pyörii vaihteiston tuloakselin nopeudella.
Kokonaisvälitys itot = i1 * i2 * ... * in = 0,97 * 1 * 3,67 = 3,41.
Ero taulukon arvoon tullee lähtöarvojen pyöristyksistä.
Molemmissa malleissa vaihteiston tuloakseli pyörii nopeammin kuin kampiakseli
mutta T16:ssa 1/0.93 = 1,075 kertaisella nopeudella ja T8:ssa 1,36 kertaisella.
Tässä ei ole huomioitu turbiinin luistamista.
Vetopyörästö on molemmissa sama ja kolmosvaihde on suora, eli pieni vetopyörä pyörii vaihteiston tuloakselin nopeudella.
Kokonaisvälitys itot = i1 * i2 * ... * in = 0,97 * 1 * 3,67 = 3,41.
Ero taulukon arvoon tullee lähtöarvojen pyöristyksistä.
Ilmeisesti tämän takia T16 on tiheämpi.Pekka Valtanen kirjoitti:Turbon laatikossa on jyrkempi momenninmuunnin, joka ei luista yhtä paljoa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
Eli jos laittais T16 turbiinin (mikäli sopii) T8 laatikkoon niin voisi tulla ihan ok paketti?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
Ehkä. Kierrokset matka-ajossa laskevat hieman ja kiihtyvyys hieman kärsii. Pannat kannattaisi ehkä säätää/säädättää samalla T16:n spekseihin mikäli niiden momenteissa on eroa. "Jäykempi" turbiini, harvempi välitys ja T16:n kovempi vääntö voi aiheuttaa luistamista. Tosin eiköhän enskankin saa vaihdettua samalla kuin turbiinin?
Öjlyn vaihto ja suodattimien puhdistaminen samalla ovat varmaankin itsestään selvä toimenpide?
Öjlyn vaihto ja suodattimien puhdistaminen samalla ovat varmaankin itsestään selvä toimenpide?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
kierrosten laskeminen ei ole lainkaan paha asia, nuo pannat kyllä kandee tarkastaa/säätää.
ja pitää miettiä sitä enskan vaihtoakin kun kyseessä on cabbe eli painoa enemmän.
auto tullaan kuitenkin vielä purkamaan jossain vaiheessa rekisteröintikatsastuksen ja verotuksen jälkeen eli kyse on tilapäisestä ratkaisusta.
josta perinteisesti voi tulla hyvnkin pysyvä
ja sitten tietty nuo vetarinmaljamurheet, mennee vaihtoon vuosimallierojen takia.
pitää nyt ensin hakea laatikko ja tutkia tilanne.
ja pitää miettiä sitä enskan vaihtoakin kun kyseessä on cabbe eli painoa enemmän.
auto tullaan kuitenkin vielä purkamaan jossain vaiheessa rekisteröintikatsastuksen ja verotuksen jälkeen eli kyse on tilapäisestä ratkaisusta.
josta perinteisesti voi tulla hyvnkin pysyvä

ja sitten tietty nuo vetarinmaljamurheet, mennee vaihtoon vuosimallierojen takia.
pitää nyt ensin hakea laatikko ja tutkia tilanne.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
Nyt kun tällainen BW37-ketju tähän tuli ja öljykin on mainittu, niin käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn: Mistä olette hankkineet spesifikaatiot täyttävää öljyä noihin? Ja mitä vaihtoväliä olette pitäneet? Mulla on nyt matalapaineturbossa 30 tkm ajetut öljyt.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)
Taisin ostaa Motonetistä ihan.. Esimerkiksi Type F on sitä oikeaa, oli siinä öljytikun lapussa muitakin tyyppejä mainittu, en tähän hätään muista.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
Enska on käsittääkseni melko helppo vaihtaa vaihteiston ollessa paikallaankin. Eli siitä vaan kokeilemaan.saabastelija kirjoitti:...ja pitää miettiä sitä enskan vaihtoakin kun kyseessä on cabbe eli painoa enemmän.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
kokeillaan siis t8 enskalla ensinSvc kirjoitti:Enska on käsittääkseni melko helppo vaihtaa vaihteiston ollessa paikallaankin. Eli siitä vaan kokeilemaan.saabastelija kirjoitti:...ja pitää miettiä sitä enskan vaihtoakin kun kyseessä on cabbe eli painoa enemmän.

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?
Juha96 kirjoitti:Nyt kun tällainen BW37-ketju tähän tuli ja öljykin on mainittu, niin käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn: Mistä olette hankkineet spesifikaatiot täyttävää öljyä noihin? Ja mitä vaihtoväliä olette pitäneet? Mulla on nyt matalapaineturbossa 30 tkm ajetut öljyt.
olisi ylimääräisenä noin 10 litraa tuota ohjekirjan suosittelemaa öljyä jos kiinnostaa.. ei neste tietääkseni enää tätä valmista...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)
Itse lorottelin Finkkuun Mobilin ATF220:stä, joka ei ole tuon Type F-speksin mukaista (vaan Dexron II).
Lootan tikussa luki M2C33-F alt. G ja tuo 220 täyttäis just sen G-speksin.
Ilmoittelen tässä threadissa jos porsii. :-)
Googlettelinpa tuossa vähän ja löysin tältä foorumilta oheisen threadin, joka taitaa aika tyhjentävästi selittää nämä asiat:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=368035
Lootan tikussa luki M2C33-F alt. G ja tuo 220 täyttäis just sen G-speksin.
Ilmoittelen tässä threadissa jos porsii. :-)
Googlettelinpa tuossa vähän ja löysin tältä foorumilta oheisen threadin, joka taitaa aika tyhjentävästi selittää nämä asiat:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=368035
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)