OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Pitäisi saada tuo cabbekin ajokuntoon mutta ei ole aikaa tutkia hengetöntä vaihdelootaa.
T8:n tomaatteja saisi helpommin, onkohan samat välitykset jne?
Viimeksi muokannut saabastelija, La Maalis 29, 2008 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Onko siis T16 tiheämpi (kokonais)välityssuhde 3. vaihteella kuin T8?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hde#p91277
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja Svc »

T16:ssa kokonaisvälitys on tiheämpi. Taulukossa on ilmeisesti luetteloitu eri vaihteiden kokonaisvälityssuhteet.

Molemmissa malleissa vaihteiston tuloakseli pyörii nopeammin kuin kampiakseli
mutta T16:ssa 1/0.93 = 1,075 kertaisella nopeudella ja T8:ssa 1,36 kertaisella.
Tässä ei ole huomioitu turbiinin luistamista.

Vetopyörästö on molemmissa sama ja kolmosvaihde on suora, eli pieni vetopyörä pyörii vaihteiston tuloakselin nopeudella.

Kokonaisvälitys itot = i1 * i2 * ... * in = 0,97 * 1 * 3,67 = 3,41.
Ero taulukon arvoon tullee lähtöarvojen pyöristyksistä.
Pekka Valtanen kirjoitti:Turbon laatikossa on jyrkempi momenninmuunnin, joka ei luista yhtä paljoa.
Ilmeisesti tämän takia T16 on tiheämpi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Eli jos laittais T16 turbiinin (mikäli sopii) T8 laatikkoon niin voisi tulla ihan ok paketti?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ehkä. Kierrokset matka-ajossa laskevat hieman ja kiihtyvyys hieman kärsii. Pannat kannattaisi ehkä säätää/säädättää samalla T16:n spekseihin mikäli niiden momenteissa on eroa. "Jäykempi" turbiini, harvempi välitys ja T16:n kovempi vääntö voi aiheuttaa luistamista. Tosin eiköhän enskankin saa vaihdettua samalla kuin turbiinin?

Öjlyn vaihto ja suodattimien puhdistaminen samalla ovat varmaankin itsestään selvä toimenpide?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kierrosten laskeminen ei ole lainkaan paha asia, nuo pannat kyllä kandee tarkastaa/säätää.
ja pitää miettiä sitä enskan vaihtoakin kun kyseessä on cabbe eli painoa enemmän.
auto tullaan kuitenkin vielä purkamaan jossain vaiheessa rekisteröintikatsastuksen ja verotuksen jälkeen eli kyse on tilapäisestä ratkaisusta.
josta perinteisesti voi tulla hyvnkin pysyvä :-)

ja sitten tietty nuo vetarinmaljamurheet, mennee vaihtoon vuosimallierojen takia.
pitää nyt ensin hakea laatikko ja tutkia tilanne.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Nyt kun tällainen BW37-ketju tähän tuli ja öljykin on mainittu, niin käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn: Mistä olette hankkineet spesifikaatiot täyttävää öljyä noihin? Ja mitä vaihtoväliä olette pitäneet? Mulla on nyt matalapaineturbossa 30 tkm ajetut öljyt.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Taisin ostaa Motonetistä ihan.. Esimerkiksi Type F on sitä oikeaa, oli siinä öljytikun lapussa muitakin tyyppejä mainittu, en tähän hätään muista.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja Svc »

saabastelija kirjoitti:...ja pitää miettiä sitä enskan vaihtoakin kun kyseessä on cabbe eli painoa enemmän.
Enska on käsittääkseni melko helppo vaihtaa vaihteiston ollessa paikallaankin. Eli siitä vaan kokeilemaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Svc kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:...ja pitää miettiä sitä enskan vaihtoakin kun kyseessä on cabbe eli painoa enemmän.
Enska on käsittääkseni melko helppo vaihtaa vaihteiston ollessa paikallaankin. Eli siitä vaan kokeilemaan.
kokeillaan siis t8 enskalla ensin :-)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Juha96 kirjoitti:Nyt kun tällainen BW37-ketju tähän tuli ja öljykin on mainittu, niin käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn: Mistä olette hankkineet spesifikaatiot täyttävää öljyä noihin? Ja mitä vaihtoväliä olette pitäneet? Mulla on nyt matalapaineturbossa 30 tkm ajetut öljyt.

olisi ylimääräisenä noin 10 litraa tuota ohjekirjan suosittelemaa öljyä jos kiinnostaa.. ei neste tietääkseni enää tätä valmista...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: OG T8 ja T16 automaattivaihdelaatikoiden erot? (mistä öljyä)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse lorottelin Finkkuun Mobilin ATF220:stä, joka ei ole tuon Type F-speksin mukaista (vaan Dexron II).

Lootan tikussa luki M2C33-F alt. G ja tuo 220 täyttäis just sen G-speksin.

Ilmoittelen tässä threadissa jos porsii. :-)

Googlettelinpa tuossa vähän ja löysin tältä foorumilta oheisen threadin, joka taitaa aika tyhjentävästi selittää nämä asiat:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=368035
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin