APC-boksin modaus apua kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sitä kansipahvia tarvi mihinkään kummosempaan vaihtaa, jos on tuore alkuperäinen paikallaan. Kestää vaikka 1,9 bar ja 400hv ainakin ongelmitta jos ei nakuta jne. Jos nakuttaa, niin mielummin kansipahvi kuin mäntä puhki, eli hyvä sulake vikatilanteita varten. Kevyttä järkevästi tehtyä viriä kestää vanhempikin pahvi ja paljonkin ajettu kone Saabin tapauksessa. Vaan väliäkö tuolla jos 400t ajetun koneen tai pahvin poksauttaa, eihän ne maksa mitään. :D

1,2 bar missä autossa? Jos 8-venttiilinen, niin ei se niitäkään paineita pysty ruokkimaan vkaio k-jetillä, jotain 0,9 bar jaksaa ehkä pitää järkevillä seoksilla. Enemmän nostaminen on hyödytöntä koska APC pudottaa ne alas nakuttaessa kun menee laihalle. Tuota 1,2 baria voit harkita sitten kun on jotain lisärikastusta olemassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Mitenkähän paljon paineita uskaltais kokeilla 16v täyspaine turbossa, jos on olemassa bensalastu ja iso IC? Kesällä olis vielä tarkoitus laittaa lisäbensasuutin painekytkimellä.
Ville Uusitalo #3509
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sellainen 0,9bar rajoittimelle asti on osoittautunut vakioahtimilla kaikkein fiksuimmaksi ahtopaineeksi, tällä irtoaa n. 220hv ja koneen luonne on miellyttävä eli vetää voimakkaasti ylös asti ilman voimansiirtoa rassaavia turhia piikkejä, ei mennä vielä liian laihalle eikä ahdin ole vielä muuttunut pakopainegeneraattoriksi.
Suuremmilla paineilla saa vain keskialueelle piikkiä ja tympeän luonteen kun yläkierroksilla hyydytään ja lopuksi turhaa rasitusta kaikille komponenteille. Pieni piikkaus keskialueella reilun baarin tienoille ei toki älyttömästi mitenkään haittaa, ylhäälle on vain aika turha yrittää väkisin vääntää enempiä paineita kun ei ne oikein mitään enää auta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Juu.. Eli hieman vois vielä nostaa, tällä hetkellä piikkaa n. 1.0bar jonka jälkeen asettuu n. 0.75barin tienoille ja pitää sen siinä loppuun asti. Oliskohan minun syytä tehdä peruspaineille mitään, kun autosta on redboxin asentamisen yhteydessä pudotettu peruspaineita 0.4barista -> 0.35bariin? Ihmetyttää tuo laskeminen kun kuitenkin kyse on ollut tehojen nostosta.
Ville Uusitalo #3509
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

APC:n säädöt on sovitettu tietylle peruspaineelle, eli sen takia on käsketty laittaa joku tietty arvo. Jos nostat peruspainetta, niin se vastaa käytännössä sitä, että P-arvo olisi suurempi. Kyllä se korkeampi peruspaine auttaa jos aikoo paineita nostaa, yleinen nyrkkisääntö on että peruspaineet olisi noin puolet pysyvästä maksimipaineesta.

Suosittelisin, että ruuvaat sen peruspaineen vaikka 0,4 tai 0,45 bariin ja sitten F-potikkaa isommaksi kunnes ylhäällä pysyy 0,9 bar. Jos piikkaa liikaa, niin pienennä P:n arvoa. Jos et meinaa saada yläkierroksilla pysymään sopivia paineita, niin voi olla että hukkaportin kello pitää vaihtaa jäykempään tai laittaa lisäjousi rinnalle avittamaan. Tämä on monesti tarpeellista etenkin mitsun TE05-12B ahtimen kanssa, Garrettissa on jämäkämpi kello.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Marko A »

P arvon pienennys laskee myös yläkierrosten paineita, vaikka R42 ois ohitettuna. 185hp RedBox viri nostaa paineet 0.4bar peruspaineilla 0.95bar ja tippuu sieltä kierrosten noustessa jonnekkin 0.75bar tietämille.

Mitsun vakio kellolla ei taida olla asiaa yli 0.9bar >4500rpm?

Monenlaisista vireistä ehdottomasti paras (IMO) on ollut ihan Saabin oma 185hp paketti johon tehdään syttypuolelle parannusta. Bensansyöttö ei Lucasissa vielä noilla paineilla oikeastaan muuta mitään. Toimii jouhevasti ilman piikkejä ja pelkoa, että jossain olosuhteissa APC joutuisi paineita rajottamaan, jos 98:lla ajetaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Marko A »

dimebak kirjoitti:http://www.saabismionsairaus.net/tietopankki/apc.html

Tällainen löytyy myös, lienee Redbox-vastaava muutos.
Joo. Tuo on YHDESTÄ 185 apc:stä löydetyistä arvoista tehty. Tekstissä vain on virhe 132 -> pitäis olla R138. Mutta tuolla vastuksella ei ole niin väliä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No käytännössä tuolla modilla P määrää paineet, pieni piikkaus on väistämätöntä. Monesti ei vakiokellolla TE05 mitsulla tahdo pysyä edes 0,9 bar. Sen enempi ahtaminen on kyllä yläkierroksilla vakioahtimella turhaa. Lastu on hyvä olla, koska laihenee ihan tarpeeksi senkin kanssa. Kyseisen kaltaisella kokoonpanolla penkitetty 216hv (0,9 bar läpi kierrosalueen, lucas lastulla).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jope »

Marko A kirjoitti: Monenlaisista vireistä ehdottomasti paras (IMO) on ollut ihan Saabin oma 185hp paketti johon tehdään syttypuolelle parannusta. Bensansyöttö ei Lucasissa vielä noilla paineilla oikeastaan muuta mitään. Toimii jouhevasti ilman piikkejä ja pelkoa, että jossain olosuhteissa APC joutuisi paineita rajottamaan, jos 98:lla ajetaan.
Joo eihän kukaan voi haluta yli 185hp.. ;-)

Mutta kerropa mitä syttypuolen muutoksia tuossa on tehty?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Siis ei Saabin omassa setissä kummosta muutosta ole. Virranjakajan aktuaattorin kalvo on hieman eri (sama kuin S:ssä) ja antaa pikkuisen agressiivisemman syttykäyrän.

Tarkoitin tuolla, että joko aktuaattoria (painekello) muuttamalla tai muulla keinoin (MSD BTM - J.Kuisman sivulla juttua tästä) sytty siihen malliin, että lähtee 20-22 astetta EYKK ja paineiden noustessa tippuu suunnilleen 10-11 EYKK kun painetta on jotain 0,9-1bar.

Vakiona sytty on 16 astetta EYKK ja kun painetta tulee 0.2bar niin se tippuu 11 EYKK. Tämä ei ole ideaalinen tehon, eikä kulutuksen kannalta. Toki turvallinenhan tuo on.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jus »

Marko A kirjoitti:sytty siihen malliin, että lähtee 20-22 astetta EYKK ja paineiden noustessa tippuu suunnilleen 10-11 EYKK kun painetta on jotain 0,9-1bar.
Ongelmahan ei ole säätimen iskunpituuden muuttaminen, stopparia taivuttamalla sen saa hoidettua helposti, mutta pitäisi saada jotenkin saada sytytyksen myöhästyminen tulemaan lineaarisemmin, eikä niin että heti kun ollaan yli peruspaineiden, kaikki viivästys on jo pelissä kertarysäyksellä.

Onko ässän säädin tässä suhteessa jotenkin parempi kuin T16:n?

Vrt. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 93#p468893

Eikös nykyään megasquirtilla saa sytytysennakon muokattua edullisemmin kuin MSD:llä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Marko A »

jus kirjoitti:
Marko A kirjoitti:sytty siihen malliin, että lähtee 20-22 astetta EYKK ja paineiden noustessa tippuu suunnilleen 10-11 EYKK kun painetta on jotain 0,9-1bar.
Ongelmahan ei ole säätimen iskunpituuden muuttaminen, stopparia taivuttamalla sen saa hoidettua helposti, mutta pitäisi saada jotenkin saada sytytyksen myöhästyminen tulemaan lineaarisemmin, eikä niin että heti kun ollaan yli peruspaineiden, kaikki viivästys on jo pelissä kertarysäyksellä.

Onko ässän säädin tässä suhteessa jotenkin parempi kuin T16:n?

Vrt. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 93#p468893

Eikös nykyään megasquirtilla saa sytytysennakon muokattua edullisemmin kuin MSD:llä?
Ässän säätimessä kalvo on tiukempi, joten viive ei tule niin yhdellä kerralla, mutta ei sekään ideaalinen ole. Megasquirtista en tiedä, kun siitä on jo aikaa kun näitä tuli rapattua. Mulla on BTM ja sekin toimii, mutta hinta/laatusuhde on tosiaan huono.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Megasquirtin kasaa itse n. reilun 100 euron hintaan, valmiiksi kasattuna pitää maksaa yli tuplat ainakin jos koteloituna haluaa.

Selvänä etuna kyllä se, että sytkää voi säätää sitten tarkasti juuri niin kuin vain itse haluaa ja vaikka ohjata DI-kasettiakin. Lisäksi voi vaikka jättää Lucaksen hoitamaan normaaliajon ja laittaa megan ohjaamaan lisäsuuttimia jos ei halua koko bensansyöttöä konvertoida megasquirtille.

EPC:stä tosiaan näkee, että S:n, Aeron ja 185hv redbox-version virranjakaja on samalla numerolla joka on eri kuin normaalin T16:n, 90-luvulla. Mielenkiintoista sinänsä, koska painekello sitten on taas samalla numerolla niin 80- kuin 90-lukuisissakin ja on vain yhtä sorttia tarjolla, 16v jakajassa kun ei ole keskipakoennakkoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Niin. Ja painekelloissakin tuntui olevan jonkinlaista heittoa, kun vertaili useampia keskenään. Pitäis käydä tarkemmin katsomassa. Mulla muistaakseni on tallissa myös vakio jakajan kello. Tuo Mega on varmaan järkevin ratkaisu jos viitsii hieman nähdä vaivaa. Toisaalta, kuten jo sanoin, mielestäni ihan normi 185hp setti (tai pikkusen isommilla P/F arvoilla) toimii niin hyvin ettei paljon parempaa tarvi. Siitä kun mennään reilusti yli, niin alkaa ajoon tulla jos jonkinmoista kompromissia, jos ei laita rahaa ja vaivaa enemmälti. Isommalla ahtimella tulee viive, ja pieni ei riitä kiekoilla joten paineista tulee piikki. DI tai Mega tekee hommasta varmaan paljon fiksumman.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC-boksin modaus apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Toisaalta jos virittää fiksusti eli suurentaa ahdinta sopivasti ja parantaa koneen hengitystä niin viive ei kasva yhtään mutta ylhäällä tulee vetoa ihan eri tavalla.
Esimerkkinä T3/4 portatulla kannella ja yhtä hyvä veto alakiekoilla kuin tukkoisella pikkumitsulla vakiokannella ja totaalisen eri meno yläkiekoilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin