Onko kenelläkään tallessa kuvitettua ohjetta tontun kennon vaihtoon ja vielä niin että puhallinkotelo dremelöidään auki? Ilmat lämpenevät niin rupeaa autotallissakin tarkenemaan.
edit: tällainen löytyi ainakin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... highlight=
No niin, löytyihän niitä samoja linkkejä mitä ennenkin olen löytänyt ja minulle on laitettu, mutta niitä kun luin niin mielipide näytti olevan että kennon vaihto ei onnistu koteloa leikkaamalla vaan puhaltimen kotelo on poistettava? Onko tämä näin eli pitääkö se kotelo poistaa kuitenkin kokonaan? Autohan on tuo -96 cde ilmastoinnilla.
kennonvaihdon kuvitettu ohje
kennonvaihdon kuvitettu ohje
****
VAG
VAG
Re: kennonvaihdon kuvitettu ohje
Kennon vaihto ei onnistu puhallinkoteloa leikkaamalla, ellei leikkaa koko puhallinkoteloa silpuksi ja pois tieltä. Mieluummin ottaa ehjänä koko kotelon, niin ei sitten tule ylimääräistä vaivaa kotelon palasten takaisinliimaamisesta.rmeller kirjoitti:mielipide näytti olevan että kennon vaihto ei onnistu koteloa leikkaamalla vaan puhaltimen kotelo on poistettava? Onko tämä näin eli pitääkö se kotelo poistaa kuitenkin kokonaan?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
Laita uuden kennon ympärille tarpeeksi tiivistettä, ellei jo ole. Muuten ilma virtaa mieluummin kennon ja lämppärikotelon välistä kuin kennon läpi.
Noin uudessa tonnarissa imusarja on alempana eikä tule näin ahdasta:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 9377_1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: kennonvaihdon kuvitettu ohje
96 mallisissa akvaarion etuosa on useammasta palasesta, joten sen irrottaminen on vanhoja helpompaa. En näkisi tarpeen minäkään ryhtyä mitenkään työtä "helpottamaan".
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: kennonvaihdon kuvitettu ohje
Kotelon leikkaaminen auttaa puhallinmoottorin vaihdossa. Kennoa vaihdettaessa ei juuri kannata lähteä leikkelemään.
900C -86
Re: kennonvaihdon kuvitettu ohje
Itse vaihdoin juuri puhaltimen moottorin CS:ään. Yksi mitä en huomannu ohjeista, kotelon molemmin puolin on muoviset klipsit joka näkyy kuskin puolelta, mutta toiseltapuolen vain kurkkimalla taskulampulla. se toinen puoli jota en heti huomannu, esti kotelon pyöräytyksen.
Akvaariokotelon etureunasta lähtee keskeltä yksiosa irti ja kun ottaa kaasuvaijerin irti vivuston akselista niin saa riittävästi tilaa puhaltimen ulostuloon ja kennon vaihtoon.
Ensi kerralla työ on varmasti helpompaa, kun ekalla yrittämällä tuli tehtyä turhaa purkua eikä kotelon ulostulo asntokaan ihan heti onnistunu. Hakemalla oppii.
Akvaariokotelon etureunasta lähtee keskeltä yksiosa irti ja kun ottaa kaasuvaijerin irti vivuston akselista niin saa riittävästi tilaa puhaltimen ulostuloon ja kennon vaihtoon.
Ensi kerralla työ on varmasti helpompaa, kun ekalla yrittämällä tuli tehtyä turhaa purkua eikä kotelon ulostulo asntokaan ihan heti onnistunu. Hakemalla oppii.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Re: kennonvaihdon kuvitettu ohje
Joo ja sen puhaltimen moottorikopan kanssa sitten tarkkana, haprasta muovia ne läpät siellä sisällä ja hajoo tosi helposti, kokemusta on. Vaihdoin omaani kennon parik kuukautta sitten ja halkesi se läppä sisältä. Ei pitänyt liimat eikä mitkään massapatentit, eipä siinä muu auttanu kun hakea uus koppa Ylivieskasta.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Re: kennonvaihdon kuvitettu ohje
Palataanpa vanhaan aiheeseen, kun pääsin itsekin tekemään tämän loistavan operaation. Tarkoituksena oli huoltaa akvaariossa olevat muoviset jatkoputket paremmin nestettä pitäviksi, sillä talvella olin paikallistanut niiden tiputtavan hieman jäähdytinnestettä kovemmilla pakkasilla. Kaikkihan menikin hyvin siihen saakka, kunnes olin irrottamassa alemman(pidemmän) kumiletkun jatkoa. Koko perhanan letkuhan sieltä tuli lämppärin kennolta saakka ja yllätyskin oli mukava: putki oli katkennut lämppärin kennosta klemmarin jälkeen ja oli todellakin hyvää tuuria, ettei ollut lauennut aikaisemmin ja kastellut ympäristöään huolella. Onneksi varaosat oli jo hommattu tulevaisuutta ajatellen. Uusi kenno ja puhallinmoottori odottivat kotona asennusta. Talvisen tiputtelunkin syy taisi samalla selvitä.
Eilen sitten kävin työhon ja olihan siinä hommaa, vaikka olin opiskellut kahdet kuvalliset ohjeet netistä ja vielä tutkinut korjaamokäsikirjan kopioita. Puhallinmoottori tuli kohtuu helpolla ulos, samoin lämppärin kenno. Uuden moottorin vaihtaminen ei tuottanut vaikeuksia, samoin kenno meni paikoilleen helposti. Puhallinmoottorin laitto takaisin olikin sitten mukavaa puuhaa. Hiki virtasi auringossa ja hiukset silmillä muistuttivat tilaamatta jääneestä parturiajasta. Onneksi tallin omistaja tuli sopivasti paikalle ja auttoi saamaan puhaltimen hollille ja sinnehän se rapsahti. Yhtään kiinnikettä ei murtunut, voinen siis olla tyytyväinen. Lämmönsäätöläpän tankoa en saanut paikoilleen, koska auto on muutenkin projektina ilman akkua, joten en voinut ajaa lämmönsäätöläpän säätötankoa parempaan asentoon. No, sen saa vielä tehtyä.
Sitten letkut kennoihin, ensin alempi letku ja klemmari, sitten ylempi letku klemmarin kanssa. Loppu olikin sitten helppoa kokoamista. Vanhat pikaklemmarit korvasin kunnon hapokkailla ruuvattavilla. Pikaklemmareita irrottaessani tuumasin niiden puritusvoiman olevan melko vähäisen, joten paremmat tuli laittaa tilalle. Toki järki päässä piti uudet kiristellä paikoilleen. Tuli tässä ajatus mieleen, että sen lämppärin kennon putkien sisälle voisi tehdä alumiiniputkesta vahvikkeet, koska nuo klemmarit pitemmän päälle saattavat murtaa väsyneen muovin ja tuo putkitus tukisi muovia. No, toivottavasti tuo korjaus nyt kestää seuraavat 193tkm. Vanhassa puhallinmoottorissa oli hiiliä vielä puolet jäljellä, joten se olisi vielä mennytkin, mutta on turha oikoa asioissa ja uusi moottorinkin oli jo hankittuna. Vanha lämppärin kenno oli kuparia ja painoakin reilusti uutta alumiinista enemmän. Uuden kennon ympärille laitoin tiskiltä tilatut vaahtomuovitiivisteet, sillä kennon mukana tullut oli kovin ohut eikä juuri ajanut asiaansa.
Näin tällä erää, torstaina pitäisi nostella laatikko paikoilleen.
Tässä vielä linkit käyttämiiini ohjeisiin, jotka taitavat löytyä tuolta UKK-osastostakin.
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php
http://www.fixmysaab.com/9000/heat/intro.asp?nsteps=5
Matti
Eilen sitten kävin työhon ja olihan siinä hommaa, vaikka olin opiskellut kahdet kuvalliset ohjeet netistä ja vielä tutkinut korjaamokäsikirjan kopioita. Puhallinmoottori tuli kohtuu helpolla ulos, samoin lämppärin kenno. Uuden moottorin vaihtaminen ei tuottanut vaikeuksia, samoin kenno meni paikoilleen helposti. Puhallinmoottorin laitto takaisin olikin sitten mukavaa puuhaa. Hiki virtasi auringossa ja hiukset silmillä muistuttivat tilaamatta jääneestä parturiajasta. Onneksi tallin omistaja tuli sopivasti paikalle ja auttoi saamaan puhaltimen hollille ja sinnehän se rapsahti. Yhtään kiinnikettä ei murtunut, voinen siis olla tyytyväinen. Lämmönsäätöläpän tankoa en saanut paikoilleen, koska auto on muutenkin projektina ilman akkua, joten en voinut ajaa lämmönsäätöläpän säätötankoa parempaan asentoon. No, sen saa vielä tehtyä.
Sitten letkut kennoihin, ensin alempi letku ja klemmari, sitten ylempi letku klemmarin kanssa. Loppu olikin sitten helppoa kokoamista. Vanhat pikaklemmarit korvasin kunnon hapokkailla ruuvattavilla. Pikaklemmareita irrottaessani tuumasin niiden puritusvoiman olevan melko vähäisen, joten paremmat tuli laittaa tilalle. Toki järki päässä piti uudet kiristellä paikoilleen. Tuli tässä ajatus mieleen, että sen lämppärin kennon putkien sisälle voisi tehdä alumiiniputkesta vahvikkeet, koska nuo klemmarit pitemmän päälle saattavat murtaa väsyneen muovin ja tuo putkitus tukisi muovia. No, toivottavasti tuo korjaus nyt kestää seuraavat 193tkm. Vanhassa puhallinmoottorissa oli hiiliä vielä puolet jäljellä, joten se olisi vielä mennytkin, mutta on turha oikoa asioissa ja uusi moottorinkin oli jo hankittuna. Vanha lämppärin kenno oli kuparia ja painoakin reilusti uutta alumiinista enemmän. Uuden kennon ympärille laitoin tiskiltä tilatut vaahtomuovitiivisteet, sillä kennon mukana tullut oli kovin ohut eikä juuri ajanut asiaansa.
Näin tällä erää, torstaina pitäisi nostella laatikko paikoilleen.
Tässä vielä linkit käyttämiiini ohjeisiin, jotka taitavat löytyä tuolta UKK-osastostakin.
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php
http://www.fixmysaab.com/9000/heat/intro.asp?nsteps=5
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki