Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Auto 9-5, 35 mm lasketulla alustalla.
Vanteena 8.5x19 ET40.
Tuolle vanteelle suositellaan renkaaksi 235/35.
Vaan entäpä jos laittaakin 245/35... mahtaako hakea liikaa uria vai meneekö muuten liian vaikeaksi ajaa.
Olisko jollakulla omakohtaisia kokemuksia kyseisestä (245/35) rengastuksesta ysifemmassa?
(Ei sitten tartte kertoa, kuinka huono lankomiehen serkun bemu oli ajaa 265/25 renkailla, eikä tartte myöskään avautua, kuinka paska mikä tahansa auto on ajaa liian isoilla vanteilla ja liian leveillä renkailla)
Vanteena 8.5x19 ET40.
Tuolle vanteelle suositellaan renkaaksi 235/35.
Vaan entäpä jos laittaakin 245/35... mahtaako hakea liikaa uria vai meneekö muuten liian vaikeaksi ajaa.
Olisko jollakulla omakohtaisia kokemuksia kyseisestä (245/35) rengastuksesta ysifemmassa?
(Ei sitten tartte kertoa, kuinka huono lankomiehen serkun bemu oli ajaa 265/25 renkailla, eikä tartte myöskään avautua, kuinka paska mikä tahansa auto on ajaa liian isoilla vanteilla ja liian leveillä renkailla)
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Itsellä ei ole kokemusta tuosta 245:sta, itsellä alla pyörii 8*19 vanteet 235/35(Uniroyal) renkailla, eikä mielestäni juurikaan vetele.
Tosin renkaan merkillä/mallilla on myös tosi iso osa tuohon vetelyyn, vanhoilla 18*8 ja 224/40(Barum) setillä veteli enemmän mitä näillä nykyisillä.
Tosin renkaan merkillä/mallilla on myös tosi iso osa tuohon vetelyyn, vanhoilla 18*8 ja 224/40(Barum) setillä veteli enemmän mitä näillä nykyisillä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
On aivan tosi, että renkaalla ja renkaalla on eroa - ja oman kokemuksen perusteella etenkin Saab vaikuttaisi olevan hyvinkin herkkä eri renkaiden välisille eroille.
Mutta jos ajatellaan jonkun tietyn rengasmerkin saman mallin kahta eri kokoa, niin vaikuttaakohan tuo leveyden muutos kuinka suuresti ajettavuuteen. Voi olla veteenpiirretty viiva, mutta saattaa myös olla suurikin ero.
Tuollaisten rengaskierrosten hinta liikkuu jo kohtalaisen suurissa summissa, ei ihan viitsisi lähteä ilamn harkintaa kokeilemaan.
Mutta jos ajatellaan jonkun tietyn rengasmerkin saman mallin kahta eri kokoa, niin vaikuttaakohan tuo leveyden muutos kuinka suuresti ajettavuuteen. Voi olla veteenpiirretty viiva, mutta saattaa myös olla suurikin ero.
Tuollaisten rengaskierrosten hinta liikkuu jo kohtalaisen suurissa summissa, ei ihan viitsisi lähteä ilamn harkintaa kokeilemaan.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Mites, mahtuuko sitten tuollainen 245 pyörimään femmassa? Vaikka ET onkin melko optimaalinen sulla niin jotenkin tuntuu, että saattaa mennä aika tiukoille?
Itse vaihdoin 235/35-19 -> 225/35-19 (8,5" vanne) koska raapi niin kovin kaariin (tosin kyseessä 9-3) mutta kuulostaa kuitenkin melko leveältä tuo 245 vaikka onkin vain "askeleen" tuota 235 leveämpi.
Miksi mietit 245 noiden askelta kaposempien sijaan? Itse pysyisin kyllä 235/35-19.
Itse vaihdoin 235/35-19 -> 225/35-19 (8,5" vanne) koska raapi niin kovin kaariin (tosin kyseessä 9-3) mutta kuulostaa kuitenkin melko leveältä tuo 245 vaikka onkin vain "askeleen" tuota 235 leveämpi.
Miksi mietit 245 noiden askelta kaposempien sijaan? Itse pysyisin kyllä 235/35-19.
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
En harkitse minkään erityisen syyn takia, kunhan nyt tuli mieleen - olisihan se "kuuluisa" kosketuspinta tiehen saman tien 10 mm leveämpi.Miksi mietit 245 noiden askelta kaposempien sijaan? Itse pysyisin kyllä 235/35-19.
En usko, että mahtumisen kanssa tulisi isompia ongelmia 245 vs. 235 (tosin varma en tietenkään voi olla).
Todennäköisesti, ottamatta riskiä ajettavuuden kannalta, hankin nuo 235 kumit.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Olipas kohdallaan, kas kun:
Itse urpoilin alle ihan perus 215:t, mutta kaveri yritti juuri tänä keväänä vaihtaa 235:n tilalle 245:t. Ei toiminut. Valitteli omituista hankausääntä jota ei kuitenkaan osannut paikallistaa, eikä nakeissakaan näkynyt - ainakaan vielä - mitään merkillistä kulumista. Vaihtoi takaisin 235:n ja jälleen tyytyväinen.
Merkki on Bridgestone Turanza - niin omat 215 kuin kaverin 235, ellen väärin muista. Ihan ovat olleet toimivat. Malli omissa kapeammissa on E30 ja leveämmät olivat uudemmat eli E300.
Että näin.
Itse urpoilin alle ihan perus 215:t, mutta kaveri yritti juuri tänä keväänä vaihtaa 235:n tilalle 245:t. Ei toiminut. Valitteli omituista hankausääntä jota ei kuitenkaan osannut paikallistaa, eikä nakeissakaan näkynyt - ainakaan vielä - mitään merkillistä kulumista. Vaihtoi takaisin 235:n ja jälleen tyytyväinen.
Merkki on Bridgestone Turanza - niin omat 215 kuin kaverin 235, ellen väärin muista. Ihan ovat olleet toimivat. Malli omissa kapeammissa on E30 ja leveämmät olivat uudemmat eli E300.
Että näin.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Haloo - haloo:
Sanokaa nyt hyvät 235-245-immeiset, mitä te hyödytte noin leveistä renkaista ajettavuuden suhteen?
Tietysti jos tykkää katsella sivultapäin lännen postivaunujen kaltaisia pyöriä ja on katseen kestävät vanteet niin...
Sanokaa nyt hyvät 235-245-immeiset, mitä te hyödytte noin leveistä renkaista ajettavuuden suhteen?
Tietysti jos tykkää katsella sivultapäin lännen postivaunujen kaltaisia pyöriä ja on katseen kestävät vanteet niin...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
No, jos niillä saa väriä ja kiiltoa noin paljon säädeltyä, niin sitten mäkin ymmärrän!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Leveyteen en niinkään ota kantaa, mutta esim. 19 tuumaisilla vanteilla, alkuperäiset jarrulevyt näyttävät bona-purkin korkeilta ja se ei välttämättä ole hienon näköistä 

9-5 Aero - 00
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
No jos ei muuta hyvää keksi niin onhan niitä vanteita helpompi pestä, kun mahtuu harja tai sieni levyn ja vanteen väliin.Julle kirjoitti:Leveyteen en niinkään ota kantaa, mutta esim. 19 tuumaisilla vanteilla, alkuperäiset jarrulevyt näyttävät bona-purkin korkeilta ja se ei välttämättä ole hienon näköistä

Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Eikös uudessa aerossa ole vakiorengastuksena tuo 235/45 R17?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Eikös 16" ole reilu 400 mm. Missä mallissa on niin isot levyt? Luulis pysähtyvän, kun Aeron 308 mm levyilläkin pärjää ihan hyvin.Mimmi kirjoitti:Hanki uudemman mallin 16" jarrut.Julle kirjoitti:Leveyteen en niinkään ota kantaa, mutta esim. 19 tuumaisilla vanteilla, alkuperäiset jarrulevyt näyttävät bona-purkin korkeilta ja se ei välttämättä ole hienon näköistä
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Tuota mä vähän epäilinkin. Joo, levyn koko takana taitaa olla 300.Mimmi kirjoitti:16" jarruilla tarkoitan isoja jarruja, jotka ovat myös takana. Vanhoissa Aeroissa on vain edessä isot jarrut. Tuo 16" on renkaan minimimitta.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Renkaan leveyden vaikutuksia 9-5 ajettavuuteen.
Takana on 280 mm ad -01 ja siitä eteenpäin 288 mm (Aero).
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253