Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Läppää käyttävä moottori on rikki. Ilmastoinnin kalibrointikin antoi vikakoodin 5C.
Tutkittiinko miten se on rikki vai uskottiinko vain koodia? Eli pyöriikö moottori, onko vaihteisto jumissa? Olisko moottorin asentopotentiometrin kalibrointi vaan pielessä ja siksi vikakoodi?:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66#p148266
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608
Onnistuuko vain sen moottorin irrotus ja vaihto, Näyttää olevan samassa raudassa kiinni kun ilmaläppien servomoottori (Joka toimii kyllä).
Täytyykö siis molemmat moottorit irroittaa tuon raudan kanssa jotta pääsee irroittamaan sen lämpöläppämoottorin?
Käytännössä kannattanee ottaa se rauta moottoreineen ulos ja sitten vasta pöydällä ruuvata niitä pieniä ruuveja. Läppämoottorin kiinnitysruuvi on sellaisessa paikassa että ilmansuuntausmoottori on irrotettava ensin.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 808_1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 810_1.html

Löytyikö letku vakkarin letkun läpivienti akvaavion puolelta? Todennäköisempää kai olisi, että letkut on irti/poikki siltä puolelta.

Käsivaihteiseen turbomalliin kai alunperin kuuluisi käsivaihteisen EDU2, jossa kulutusnäyttö palkilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

jus kirjoitti: Tutkittiinko miten se on rikki vai uskottiinko vain koodia? Eli pyöriikö moottori, onko vaihteisto jumissa? Olisko moottorin asentopotentiometrin kalibrointi vaan pielessä ja siksi vikakoodi?:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66#p148266
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608
Jess. Eli oli kojelaudan kansi ylhäällä ja todettiin moottorin toimimattomuus käyttämällä HI-LO asentoja läpi ja kokeilemalla kalibrointia. Akseli pyörii ja varsi liikku kyllä käsin vääntämällä, mutta sähköllä se ei inahdakkaan.

Sopiiko EDU1 EDU2sen tilalle suoraan? Samasta vuosimallista on otettu.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:EDU1 ja EDU2 ei voi olla samasta vuosimallista.
EDU1 turbolliseen ei ole ollut saatavilla, mutta samalle vuosimallille kyllä ruiskumalliin on sekä EDU1 että EDU2.

Turbolliseen jos laittaa ruiskumallin EDU1:n niin vähintäänkin kulutuslukemat näkyy väärin, koska bensanpaine on erilainen.

Lisäksi sitten eri versiot automaatille ja käsivaihteiselle.

EDUjen erilaisten versioiden määrä väheni M90 kun ohjelmoitava ajotieturi, johon pystyy ohjelmoimaan moottorityypin, sama laite kelpaa ~kaikkiin samanlaisella vaihteistolla oleviin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Mimmi kirjoitti:EDU1 ja EDU2 ei voi olla samasta vuosimallista.
Tarkoitat varmaankin EDUx M (manuaali) ja EDUx A (automaatti): ne käyvät suoraan ristiin (manuaaliin).
Eli Edu palkilla on Edu1? Ja edu 2 on digitaalinumeroilla ja suuremmalla infomäärällä. Ja kummastakin löytyy manuaali- ja automaattiversio?
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Joko se cruise toimii ? Mulla ainakin lähes kaikki cruise ongelmat noin 8 tonnarivuoden varrella liittyneet jarru (ja kytkin-) koskettimiin, muistaakseni yhtä alipainevuotoa lukuunottamatta.
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Nonniin. joulua ja uutta vuotta kaikille!
wesku kirjoitti:Joko se cruise toimii ? Mulla ainakin lähes kaikki cruise ongelmat noin 8 tonnarivuoden varrella liittyneet jarru (ja kytkin-) koskettimiin, muistaakseni yhtä alipainevuotoa lukuunottamatta.
Ei vielä.. Alipainelletku hukassa.

Ja tänään saataneen uusi moottori sinne läppäkoteloa säätämään. Vanha pitäisi saada pois. DiGGi puhui kolmesta ruuuvista joista yksi on erityisen kinkkinen.. Lienee se mistä puhuitte jus.
jus kirjoitti: Käytännössä kannattanee ottaa se rauta moottoreineen ulos ja sitten vasta pöydällä ruuvata niitä pieniä ruuveja. Läppämoottorin kiinnitysruuvi on sellaisessa paikassa että ilmansuuntausmoottori on irrotettava ensin.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 808_1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 810_1.html
EDIT: Eli ongelma oli sen raudan irroituksessa... Anteeksi jos sekoitan
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Lainataas taas tätä vanhaa threadia.. Miten hemmetissä tuota EDUa oikein voi ohjata? 9000 vuodelta 1986. Info painike vaihtaa näytettävää tietoa ja pidempi painallus r-nappulalla nollaa kulutusmittarit. Tämän lisäksi r ja info -nappulan yhtäjaksoinen painaminen (4 sek) vaihtaa yksikköä. Nämä ovat ainoat asiat, jotka olen saanut laitteesta ulos. Tällä hetkellä EDU ei näytä hetkellistä kulutusta. EDUn oikean alalaidan merkkivalot toimivat ja tosiaan tuo numeronäyttö, mutta siinä hetkellisen kulutuksen kohdalla ei ole koskaan näkynyt mitään. Ohjekirjan mukaan toimien ei kyllä saa yhtään mitään aikaiseksi, se sanoo mm. että yksikön vaihtamiseksi pitää painaa kahdesti r-nappulaa nopeasti (omassa ei siis tapahdu mitään, mutta 4 sek molemmat napit pohjassa toimii..) En tiedä, onko EDU siis alkuperäinen vai ei.

Onko siis sellaista EDUa olemassa, jossa ei ole hetkellisen kulutuksen näyttöä? En siis ole keksinyt, miten edun saisi pimenemään (tai siis valitsemaan eri näytettävien tilojen välillä). Harkitsin tässä sitäkin, että pitäisikö se kellon yhteydessä oleva ohjausyksikkö kolvata uudestaan tai joitain. Siellä näytti ainakin tinaukset olevan aika hapettuneen näköisiä. Foorumia selailemalla löytyi esim sellainen tieto, että tilojen välillä voi valita painamalla hetken molempia nappeja ja sen jälkeen jompaa kumpaa nappia. Ei toimi itselläni. Ohjekirja neuvoo ilmeisesti painamaan r ja info pohjaan 2, 3 tai 4 kertaa (en ymmärrä tarkalleen, pitääkö painaa molempia vai ekan painalluksen jälkeen pelkästään toista nappia, ohjekirjan suomennus on aika epäselvä). Olen kuitenkin panellut vaikka mitä, mutta näyttöä en saa pimenemään.. Varmaan se toiminto pitäisi olla kuitenkin olemassa.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Mimmi kirjoitti:EDUa on 2 versiota:
M: manuaalin, jossa hetkellinen kulutus näytetään palkeilla
A: automaatin, jossa hetkellinen kulutus näytetään numeroilla

Lisäksi EDUja on useampaa mallia (1; 2 ja 3), jotka ovat vuosimallikohtaisia. Kaikista malleista on automaatti ja manuaaliversiot.

Eli siis manuaalliversio on kyseessä. Auto on turbo vuodelta 1986. Hetkellinen kulutus ei siis näy. Ohjekirjassa neuvotaan, miten noita tiloja voi vaihtaa, mutta ei ne omassani toimi ohjekirjan mukaan. oletan kuitenkin, että tuo siis tarkoittaa sitä, että se näyttö on käännetty pois päältä. En ole löytänyt sitä yhdistelmää, joilla voi valita tilojen välillä/pimentää näytön. Ohjekirja ei auta pätkän vertaa, koska ne neuvot ei toimi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja jus »

blobbo kirjoitti:Lainataas taas tätä vanhaa threadia.. Miten hemmetissä tuota EDUa oikein voi ohjata? 9000 vuodelta 1986. Info painike vaihtaa näytettävää tietoa ja pidempi painallus r-nappulalla nollaa kulutusmittarit. Tämän lisäksi r ja info -nappulan yhtäjaksoinen painaminen (4 sek) vaihtaa yksikköä.
Näyttääkö EDU jäljellä olevan ajomatkan ja ulkolämpötilan? Siinä tapauksessa sinulla on EDU2. Olen ymmärtänyt että vaikka ohjekirja neuvoo toimintojen sammuttamisen EDU1:n kohdalla, sammutusohjeet ei päde EDU2:een.

Kun sinulla tuntuu sekä R-että INFO-nappi toimivan, ainakaan toiminnan kannalta ei ole mitään tarvetta kellossa olevan liitosten uudelleenjuottamiseen.

Olettaen että sinulla on EDU2, eri tiloissa numeronäytön alareunassa näkyy eri tiloissa seuraavat yksikkömerkinnät:
hetkellinen kulutus: l/100 km
keskikulutus: l/100 km Φ
jäljellä oleva ajomatka: km
ulkolämpötila: °C
akkujännite: volt

Kun selaat INFO-napilla noita eri tiloja läpi, niin hyppääkö sinulla tuon hetkellisen kulutuksen yli, vai tuleeko alareunaan silti näkyviin l/100 km mutta lukema puuttuu? Auton ollessa paikallaan pitää hetkellisen kulutuksen olla 99,9 l/100 km.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mimmi kirjoitti:EDUa on 2 versiota:
M: manuaalin, jossa hetkellinen kulutus näytetään palkeilla
A: automaatin, jossa hetkellinen kulutus näytetään numeroilla
Onkos mallivuodelle 89 vielä käytössä tämä vai onko jo vuosimallikohtaisissa mittareissa? Meillä kun ei tuo iivari tai CD ole näyttänyt kuin palkeilla hetkellistä. Automaattivaihteistolla molemmat. Myöskään ei ilmoittele PRND321.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja blobbo »

jus kirjoitti: Näyttääkö EDU jäljellä olevan ajomatkan ja ulkolämpötilan? Siinä tapauksessa sinulla on EDU2. Olen ymmärtänyt että vaikka ohjekirja neuvoo toimintojen sammuttamisen EDU1:n kohdalla, sammutusohjeet ei päde EDU2:een.
Ongelma ratkennut. Tai ongelmaa ei itse asiassa edes ollut. Ilmeisesti autossani on yksinkertaisesti automaattiversion EDU, eli keskikulutus näkyy vain numerona. Ohjekirjan perusteella vaan oletin, että se "ritariässä"-esitys" oli käännetty pois päältä. Ohjekirjan erään sivun ylälaitaan on entinen omistaja kirjoittanut lyijykynällä "PRND321", eli joku yhteys automaattiin on siis olemassa :-)

Cruise pitäisi myös yrittää laittaa kuntoon. Kaksi vikaa olen jo korjannut, mutta vielä ei toimi. Viiksestä oli yksi johto poikki ja kytkimen kytkin oli säädetty väärin. Tein testejä ohjausboksille tulevasta johtonipusta yleismittarilla ja sitä kautta sain testattua tosiaan, että nyt viiksen napeilta tulee singaalit perille ja poljinkytkimet toimii (linkki ohjeisiin taisi olla tällä foorumilla jossain). Eli seuraavaksi pitäisi sitten ilmeisetsi kolvata boksi ja testata paineistus/pumpun toiminta
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokäsikirjan mukaan 86-edussa ei ole kulutuksen palkkinäyttöä.
blobbo kirjoitti:Eli seuraavaksi pitäisi sitten ilmeisetsi kolvata boksi ja testata paineistus/pumpun toiminta
Testaa ensiksi letkut, irrota pumpulta letku ja ime siitä. Jos tuntuu että ilmaa tulee loputtomasti, eikä kaasuläpän vipu tee elettäkään liikahtaakseen, jossain on ilmavuoto. Boksin juotosvika tuonikäisessä ei liene todennäköinen.

Pitääkö ne poljinkytkimet ilmaa polkimen ollessa yläasennossa, onko letkut ehjät?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja blobbo »

jus kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaan 86-edussa ei ole kulutuksen palkkinäyttöä.
Jahas, nyt kun katson käsikirjaa tarkemmin, lukee sen kannessa 1985. Auto siis on tosiaan 86. Eli EDU on siis todennäköisesti alkuperäinen, mutta käyttöohjekirja on eri vuoden mallille.

Cruisen tilannetta tutkin lisää huomenna. Nyt tuli vaan akuutimpikin vika, kun ahtopaineet hävisivät täysin, ei nouse edes peruspaineille vaan maksimissaan siihen "normaalitilaan" (valkoisen ja keltaisen raja). Toivottavasti ei ole koko turbo levinnyt ja vika on hukkaportissa.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Mimmi kirjoitti:Tarkista mittarille menevä letku.

Olet oikeassa. Menee nyt vähän tämän aiheen ohi, mutta menköön. Eli siis kone tuntuu kyllä ahtavan normaalisti. Piti oikein testiksi koittaa ilman APC:n sulaketta ja mankkuvenan keskiletku irti, jotta tuli vähän kontrastia ;-) Mittaristo käyttäytyi molemmissa samalla tavalla, eli liikkui lähinnä alipaineen ja "luonnolisen paineen" välillä. Mittariston takaa en saanut oikein muuta aikaseks, kun että mittarilta lähtevä letku tuntuisi kulkevan ehjänä päätepisteeseensä asti. Kojelaudan sisällä alaosassa olevalla metallilevyllä, jonne tämä letku siis päättyy, on tuollainen pieni laite, jonka tarkoitusta en keksinyt. Noin 3*2cm, jonka toisessa päässä on punainen muovikansi. Tähän laitteeseen tulee tulee toinen letku, joka oli halki. Aivan sen pisteen vieressä siis, jonne mittariston letku katosi. En pystynyt korjaamaan letkua, koska en saanut paikallisetettua minne se tarkalleen ottaen menee. Letkusta pitäisi napsaista noin 5 cm pois, mutta se on nyt jo niin tiukalla, ettei tuo onnistu. Mahtaako tuo liittyä jotenkin mittariin, vai kenties vakkariin?

Vakkaria ehdin tutkimaan sen verran tänään, että pumppu kyllä toimii, mutta letkut vuotavat. Muutamasta liitoskohdasta imeskelin, ja poljinkytkimet tuntuvat pitävän ihan oikein, mutta kaasupolkimen suuntaan menevää letkua imettäessä polkimelle ei tapahdu mitään, eikä tule alipainetta. Se letku taas katosi sinne kojelaudan syövereihin, joten en vielä päässyt siihenkään käsiksi.

E: Venytin nyt tilapäisesti tuon rikkinäisen johdon paikalleen ja voilá, vakkari toimii! Pitää vaihtaa tuo johto myyöhemmin tai jatkaa sitä, koska nyt se on tosiaan vedetty niin tiukalle, että varmasti lahoaa se liitoskohta uudelleen aika nopeasti, jos sen noin jättää.
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Tonnarin ostin; Cruisen ja EDU:n ongelmat.

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Hieno että jollakulla etenee projekti:) Itsellä on aliupseerikoulu menossa, eikä lomilla jostain syystä liikaa kiinnosta ruuvata....Akku oli tyhjentynyt kun eilen koeponnistin tonttua. auto on jäänyt seisomaan aika pahasti. Jos sitä vaikka tänään....
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Vastaa Viestiin