Vilkkuviiksen johdotus
Vilkkuviiksen johdotus
Eli on vikaa vilkkuviiksessä ja menin aukaiseen rattiakselin kuoret, niin siellähän oli ranettaja tehnyt kytkentöjä, eli nyt tarttis tietää minkä väriset johdot kuuluu mihinkin järjestykseen ylimmäiseen liitin riviin, eli siihen hätävilkkukatkaisimen luona olevaan.
Muutoin näyttäis toimivan nyt , mutta ei vaihda pitkiä valoja.
Paikoillaan on pun/harmaa, rusk/harmaa , pun/ vihreä. ovat alkuperäisessä paketissa, mutta loppu on irtonainen.
Vapaana on 56a ja 30 johtoja löytyy sininen, kelt, kelt/valk , harmaa
Muutoin näyttäis toimivan nyt , mutta ei vaihda pitkiä valoja.
Paikoillaan on pun/harmaa, rusk/harmaa , pun/ vihreä. ovat alkuperäisessä paketissa, mutta loppu on irtonainen.
Vapaana on 56a ja 30 johtoja löytyy sininen, kelt, kelt/valk , harmaa
Re: Vilkkuviiksen johdotus
Tuossa on varmaan yritetty kikkailla johdoilla tai lisätty jonnekin ylimääräinen rele, kun valonvaihdon naksumekanismi viiksen sisältä on mennyt rikki.Reetu kirjoitti:Vapaana on 56a ja 30 johtoja löytyy sininen, kelt, kelt/valk , harmaa
Tuolta näkyy mihin napaan tulee mikäkin johto:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... valot.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vilkkuviiksen johdotus
Voi hitsi... hyvä ohje ku vain ymmärtäis...nyt saan syttyyn pitkät mut ei naksa jäämään päälle.
Ei kellään olis auki se ylimmäinen kansi , et kertois johtojen järjestyksen väreillä?
Ei kellään olis auki se ylimmäinen kansi , et kertois johtojen järjestyksen väreillä?
Re: Vilkkuviiksen johdotus
Selvästikin osasit jo lukea viiksestä niitä vapaana olevia liitinpaikkoja, esim. 56a. Kytkentäkaaviosta katsot, että viiksen (215) liittimen 56a tulee johto 19BL. Se tarkoittaa, että liittimeen 56a tulee sininen johto, jossa kyljessä lukee mustalla printillä numero 19.Reetu kirjoitti:Voi hitsi... hyvä ohje ku vain ymmärtäis
Vastaavasti
30: 20GR = Harmaa johto, jossa lukee 20.
56: 31GL/VT = keltainen/valkoinen 31
56b: 18GL = keltainen 18
Onko autosi vuosimallia 87 (ei relekoteloa moottoritilassa akun vieressä) ja naksuvalla valoviiksellä? Onko valokytkentä alkuperäinen ja vain johdot irrotettu liitinrugosta vai onko jotain ranetettu muuallakin? Onko viiksi naksumekanismin osaltakin ehjä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vilkkuviiksen johdotus
Ahaa....eli autoni on vm.87 , mutta kun siinä on tuo hätävilkun katkaisin rikki , niin ajattelin vaihtaa vm.88 vilkkuviiksen, no siinä on vähempi liittimeitä eli ilmeisesti ei käy sitten.
Naksahtava viiksi on, ja ei muuten ole ranetettu , kuin säretty se alkuperäinen liitiin.
Naksahtava viiksi on, ja ei muuten ole ranetettu , kuin säretty se alkuperäinen liitiin.
Re: Vilkkuviiksen johdotus
Jos laitat 88-viiksen tai uudemman, joudut muuttamaan sähkökytkennän myös uudempaa vastaavaksi, olennaisimpana asiana lisäämään valonvaihtoreleen.Reetu kirjoitti:ajattelin vaihtaa vm.88 vilkkuviiksen, no siinä on vähempi liittimeitä eli ilmeisesti ei käy sitten.
87-autossa ja vanhemmissa pitkien valojen pitäisi jäädä päälle viiksessä olevan mekanismin ja lukkiutuvan vaihtokoskettimen turvin. Uudemmissa pitkien lukkiutuminen päälle on hoidettu valonvaihtoreleellä.
Toimiko pitkät/lyhyet oikein sillä vanhalla naksuvalla viiksellä jossa varoitusvilkkunappi on rikki?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p495931
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vilkkuviiksen johdotus
Vilkun pystyy avaamaan, jos vaan uskaltaa. Omani on ollut palasina pöydällä useammankin kerran. Avattavaksi sitä ei ole tarkoitettu ja kiinni laittaminen vaatii sitten patentteja (itselläni rautalankaa).
Jos se hätävilkun nappi on hervoton, siitä on luultavasti vain irronnut pieni hakanen, joka ohjaa sitä nappia. Jos osaa viiksen avata oikeassa asennossa, on korjaaminen helppo nakki, eikä viiksen sisäosia tarvitse irroittaa lainkaan, kunhan vaan laittaa sen hakasen kohdalleen (olettaen, ettei se pieni rautalanganpätkä ole tippunut ulos ja hävinnyt). Tosin itselläni ekan kerran ainakin koko paketti levisi (siis lähinnä se vilkun hakanen), ja kokooon saaminen vaatii sitten vähän enemmän näppäryyttä.
Eihän nuo viikset tietysti montaa kymppiä käytettynä maksa, joten ei välttämättä maksa vaivaa (vaikka cruiselliset taitaa vähän harvinaisempia ollakin).
Jos se hätävilkun nappi on hervoton, siitä on luultavasti vain irronnut pieni hakanen, joka ohjaa sitä nappia. Jos osaa viiksen avata oikeassa asennossa, on korjaaminen helppo nakki, eikä viiksen sisäosia tarvitse irroittaa lainkaan, kunhan vaan laittaa sen hakasen kohdalleen (olettaen, ettei se pieni rautalanganpätkä ole tippunut ulos ja hävinnyt). Tosin itselläni ekan kerran ainakin koko paketti levisi (siis lähinnä se vilkun hakanen), ja kokooon saaminen vaatii sitten vähän enemmän näppäryyttä.
Eihän nuo viikset tietysti montaa kymppiä käytettynä maksa, joten ei välttämättä maksa vaivaa (vaikka cruiselliset taitaa vähän harvinaisempia ollakin).
Re: Vilkkuviiksen johdotus
Kyllä valojen vaihto toimii tuossa ainoastaa tuo hätävalojen katkaisin lukittu ruuvilla alas.
No käytetty viiksi matkalla , joten vaihdanpas sitten sen kun tulee perille.
No käytetty viiksi matkalla , joten vaihdanpas sitten sen kun tulee perille.
Re: Vilkkuviiksen johdotus
jeps, eli johtuu juuri siitä, että se hakanen on lähtenyt irti ja jousi nostaa sen kytkimen ylös. Luonnollisestikin kun hätävilkut on päällä, ei vilkut toimi, joten se on siksi lukittu pohjaan.Reetu kirjoitti:Kyllä valojen vaihto toimii tuossa ainoastaa tuo hätävalojen katkaisin lukittu ruuvilla alas.
No käytetty viiksi matkalla , joten vaihdanpas sitten sen kun tulee perille.