Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Etol
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 20:21
Paikkakunta: Kuopio

Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Etol »

Elikkä onko joku vaihtanu itse etupyörän laakeria? Tarviiko jokatapauksessa prässiä vaihtohommaan eli ts. joutuuko nöyrtymään korjaamolle? Kävin hakeen laakerin ja otin tuon -84 sopivan...ainaki on enepi tilipehööriä ja napamutteri oikeanlainen. Paketissa lukee tehtaan lapussa että AUDI 1970/01 -> 1991/12 eli lie audissa samanlaisia laakereita? Paketissa on mukana laakeri, 2kpl lukkosokkia, napamutteri, pultti ja 2kpl muttereita..pitäskö nuo kaikki saaha johonki ruuvattua kiinni?

Toiseksi ostin jarrupalat eteen ja niitäki on 2 sorttia. Girling vaimenuspalalla ja ilman. Otin ilman ja tehtaan lapussa kuitenki maininta girling. Mitä tuo girling vaimennuspala meinaa?
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no Girling on tehdas, joka valmisti Saabille (ja monelle muulle merkille)jarrusatuloita ja muitakin jarruosia
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Kun on tullut lueskeltua viestejä laakerin vaihdoista 99-900 niin on tullut mielikuva että on helpompi vaihtaa koko helanhoito kerralla.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

99/90 ei ole napaa tarjolla vaan irtolaakerit samoin og900 jos vanhempi ku 86
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Etol
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 20:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Etol »

Sitä minäki aattelin että ei taija napaa saaha ku purkaamolta ja silti siihe sitte pitää laakeri vaihtaa jos mielii hyvän...
Oli motonetissä laakerin ulosvetosarja 50 ja rapiat päälle mutta onko siitä tähän hommaan mitään hyötyä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Etol kirjoitti:Paketissa lukee tehtaan lapussa että AUDI 1970/01 -> 1991/12 eli lie audissa samanlaisia laakereita?
Katselin Motonetin Audi-varaosaluettelot läpi, ja kaikissa pyöränlaakerit oli lähimmillään viereisellä numerolla, muttei samalla 21-1003. Olisiko myyjä sittenkin antanut väärän laakerin? Laakerin 21-1003 sisä- ja ulkohalkaisijat on 42 mm ja 75 mm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Etol
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 20:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Etol »

jus kirjoitti:
Etol kirjoitti:Paketissa lukee tehtaan lapussa että AUDI 1970/01 -> 1991/12 eli lie audissa samanlaisia laakereita?
Katselin Motonetin Audi-varaosaluettelot läpi, ja kaikissa pyöränlaakerit oli lähimmillään viereisellä numerolla, muttei samalla 21-1003. Olisiko myyjä sittenkin antanut väärän laakerin? Laakerin 21-1003 sisä- ja ulkohalkaisijat on 42 mm ja 75 mm.
Nuo mitat kyllä passaa mitä nyt sain ranemittalaitteistolla mitattua... Täytyy tutki tuolta Flennor germannyn catalogeista täsmääkö mikään numero..
FR199925 ei anna pyöränlaakerin korjaussarjoja kuin audille flennorin katalogissa..
Paljo lie laakerin leveys?
Etol
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 20:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Etol »

Laitetaanpa lisää kysymyksiä nii enemmä vastauksia... :)
Elikkä missä vikaa kun tyhjäkäynti on epätasaista.."tuuu-tu-tu-tuuuuuuutututuutu"? Tulpat ok, tulpanjohdot vaihettu, pyörijä vaihdettu, virranjakajan kansi vaihdettu. Eli mite sais tuon sylkemisen loppumaan? Epätasainen käynti ja siitä kait johtuu kun oli hiilivetymäärä kohollaan (700ppm sallittu 1000ppm).
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm kaasarinsäätö saattaa auttaa asiaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkista ettei imuvuotoja löydy ja jos ei, niin seokset voisi säätää/säädättää huoltamolla jossa on päästöanalysaattori. Joku suunnilleen CO 2% tyhjäkäynnillä ja lämpöisellä koneella ilman ryyppyä on varmaan sopiva seos. Jos haluat oikein hyvän pelin saada, niin suosittelen kaasariin neulan uusimista ja sitten seoksen säätöä ohjearvoon (muistaakseni n. 1,5% tyhjäkäynnillä?).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Etol kirjoitti: Elikkä missä vikaa kun tyhjäkäynti on epätasaista.."tuuu-tu-tu-tuuuuuuutututuutu"? Tulpat ok, tulpanjohdot vaihettu, pyörijä vaihdettu, virranjakajan kansi vaihdettu. Eli mite sais tuon sylkemisen loppumaan? Epätasainen käynti ja siitä kait johtuu kun oli hiilivetymäärä kohollaan (700ppm sallittu 1000ppm).
venttiilikoneisto kunnossa? sytytys kohdallaan? imusarjaan menevän alipainaputken kumiholkki ehjä - ei päästä läpi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Etol kirjoitti:Elikkä onko joku vaihtanu itse etupyörän laakeria? Tarviiko jokatapauksessa prässiä vaihtohommaan eli ts. joutuuko nöyrtymään korjaamolle? Kävin hakeen laakerin ja otin tuon -84 sopivan...ainaki on enepi tilipehööriä ja napamutteri oikeanlainen. Paketissa lukee tehtaan lapussa että AUDI 1970/01 -> 1991/12 eli lie audissa samanlaisia laakereita? Paketissa on mukana laakeri, 2kpl lukkosokkia, napamutteri, pultti ja 2kpl muttereita..pitäskö nuo kaikki saaha johonki ruuvattua kiinni?
Kaverin ässään vaihdettiin ylimääräiseen olka-aksellin uusi laakeri. Uudessa ja vanhassa (85->) navassa/olka-akselissa sama laakeri (siis motonetin listan mukaan). Prässäys teetettiin korjaamolla.

Laakeri oli ruostunut aika pahasti kiinni. Napaa piti lämmittää pillillä ja vanhaa laakeria jäähdyttää kylmäsprayllä jotta irtosi. 15 tonnin prässi meni kuulemma siltikin yli asteikon. Eli kannattaa varautua ruuvitoimisella ulosvetäjällä kovaan punnertamiseen ja työkalujen rikkoutumiseen.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

Etol kirjoitti:Elikkä onko joku vaihtanu itse etupyörän laakeria? Tarviiko jokatapauksessa prässiä vaihtohommaan eli ts. joutuuko nöyrtymään korjaamolle? Kävin hakeen laakerin ja otin tuon -84 sopivan...ainaki on enepi tilipehööriä ja napamutteri oikeanlainen. Paketissa lukee tehtaan lapussa että AUDI 1970/01 -> 1991/12 eli lie audissa samanlaisia laakereita? Paketissa on mukana laakeri, 2kpl lukkosokkia, napamutteri, pultti ja 2kpl muttereita..pitäskö nuo kaikki saaha johonki ruuvattua kiinni?

Toiseksi ostin jarrupalat eteen ja niitäki on 2 sorttia. Girling vaimenuspalalla ja ilman. Otin ilman ja tehtaan lapussa kuitenki maininta girling. Mitä tuo girling vaimennuspala meinaa?
jos haluaa säästää ja itse värkkäillä, niin itse voi purkaa koko pyörän ripustuksen irti ja käy sitten vain laakerin prässäyttämässä alan paikassa. Aika kivasti on purkamista kun jarrun ja pallonivelet ja vetoakselin ja ohjauksen pallonivelen irroittelee. Pelkkä napamutterin avaaminen tuottaa monille askaretta ( n. 30 kpm, eli n. 300 Nm). kannattaa kysyä pajan hinta etukäteen, sähäkkä paja selviää tuosta 1 tunnin veloituksella, tunarit tuhraa paljon enemmän.

kait siinä vaimennuspalassa on jotain lisäkamaa, ettei vinkuisi??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Etol
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 20:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Etol »

nalleolut kirjoitti:hmm kaasarinsäätö saattaa auttaa asiaan
jcarlson kirjoitti:Tarkista ettei imuvuotoja löydy ja jos ei, niin seokset voisi säätää/säädättää huoltamolla jossa on päästöanalysaattori. Joku suunnilleen CO 2% tyhjäkäynnillä ja lämpöisellä koneella ilman ryyppyä on varmaan sopiva seos. Jos haluat oikein hyvän pelin saada, niin suosittelen kaasariin neulan uusimista ja sitten seoksen säätöä ohjearvoon (muistaakseni n. 1,5% tyhjäkäynnillä?).
lucaf kirjoitti:
Etol kirjoitti: Elikkä missä vikaa kun tyhjäkäynti on epätasaista.."tuuu-tu-tu-tuuuuuuutututuutu"? Tulpat ok, tulpanjohdot vaihettu, pyörijä vaihdettu, virranjakajan kansi vaihdettu. Eli mite sais tuon sylkemisen loppumaan? Epätasainen käynti ja siitä kait johtuu kun oli hiilivetymäärä kohollaan (700ppm sallittu 1000ppm).
venttiilikoneisto kunnossa? sytytys kohdallaan? imusarjaan menevän alipainaputken kumiholkki ehjä - ei päästä läpi?
Näytti olevan kunnossa letkut ja liitokset. Mistä saa neuloja solexin kaasariin? Mitä mieltä jos ajaa 95bensalla? Oon toki 98kokeillu mutta mitään eroa ole huomannu...
Viimevuoden pakokaasuarvot:
CO%: 0,3
CO2: 10,9
HC ppm: 775
O2: 3,7
Ei tuo auto kyllä syökkän ku 7,5/100km.
stara kirjoitti:
Etol kirjoitti:Elikkä onko joku vaihtanu itse etupyörän laakeria? Tarviiko jokatapauksessa prässiä vaihtohommaan eli ts. joutuuko nöyrtymään korjaamolle? Kävin hakeen laakerin ja otin tuon -84 sopivan...ainaki on enepi tilipehööriä ja napamutteri oikeanlainen. Paketissa lukee tehtaan lapussa että AUDI 1970/01 -> 1991/12 eli lie audissa samanlaisia laakereita? Paketissa on mukana laakeri, 2kpl lukkosokkia, napamutteri, pultti ja 2kpl muttereita..pitäskö nuo kaikki saaha johonki ruuvattua kiinni?

Toiseksi ostin jarrupalat eteen ja niitäki on 2 sorttia. Girling vaimenuspalalla ja ilman. Otin ilman ja tehtaan lapussa kuitenki maininta girling. Mitä tuo girling vaimennuspala meinaa?
jos haluaa säästää ja itse värkkäillä, niin itse voi purkaa koko pyörän ripustuksen irti ja käy sitten vain laakerin prässäyttämässä alan paikassa. Aika kivasti on purkamista kun jarrun ja pallonivelet ja vetoakselin ja ohjauksen pallonivelen irroittelee. Pelkkä napamutterin avaaminen tuottaa monille askaretta ( n. 30 kpm, eli n. 300 Nm). kannattaa kysyä pajan hinta etukäteen, sähäkkä paja selviää tuosta 1 tunnin veloituksella, tunarit tuhraa paljon enemmän.

kait siinä vaimennuspalassa on jotain lisäkamaa, ettei vinkuisi??
No täytyy täs alkaa puntaroimaa jos jonku toisen auton ostas ja laittas tuon seisontaa jotta alkas pikkuhiljaa kunnostaa sitä.. Alkaa nimittäin pikkuhiljaa tuo konekki harrastaa entistä enempi ulkopuolista voitelua. Alle 5tkm ja öljytikun mittaväli...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 90 vm.-84 laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

CO 0,3 on liian laiha seos tuolle kaasarille, sen takia happi ja HC ovat noin korkealla kun ei enää poltakkaan kunnolla.

Ainakin joskus neuloja on saanut motonetistä tms. varaosaliikkeestä, kannattaa kysyä. Strömbergi CD175:hän siinä on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin