Tyhjäkäynti taas hetkittäin kateessa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Tyhjäkäynti taas hetkittäin kateessa

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tyhjäkäynti on taas hetkittäin kateessa tosin erilaisin oirein kun ennen.

Liikennevaloihin lähestyttäessä moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kytkinpolkimen pohjaan niin kone ottaa ja sammuu noin joka toisella kerralla. Kun käynnistää auton uudelleen niin tyhjäkäynti ihan ok. Oireet ilmenevät siis ainoastaan moottorijarrutuksen jälkeen.

Sen huomasin äsken että moottorijarrutuksessa ahtomittari näyttää yli -0,9bar kun ennen se näytti ainoastaan -0,8-0,75bar. Voisiko tämä viitata johonkin vikaan? Lisäksi JT:n putki tuntuu paukuttavan normaalia enemmän moottorijarrutuksessa.

Kokeiltiin äsken se93tbo kanssa mutta ei saatu vika koodeja Scan Toolilla. Vaihdettiin jopa vakio ECU mutta koodeja ei silti saanut luettua. Puhdistin äsken tyhjäkäyntiventtiilin ja korjasin kaksi alipaine letkua joista toinen irti ja toinen lähes poikki mutta silti auto sammuilee.

Kampiakselin asentotunnistin ja DI-kasettihan voisivat olla potentiaalisia vika kohteita mutta miten tuo alipaineen kasvaminen moottorijarrutuksessa voisi liittyä asiaan?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhjäkäynti taas hetkittäin kateessa

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Kokeiltiin äsken se93tbo kanssa mutta ei saatu vika koodeja Scan Toolilla. Vaihdettiin jopa vakio ECU mutta koodeja ei silti saanut luettua.
Vikakoodit ovat ECUssa sisällä ja toisen vaihtaminen ei auta asiaa, koska "uudessa" ECU:ssa on vikamuisti tyhjänä.

Mites muuten by-pass venttiili?
ABS-valo syttyi aina heti molemmilla ECUilla kokeiltaessa joten se vika olisi pitänyt pystyä lukemaan vaihdon jälkeenkin.

Vaihdoin aamulla By-Passin ja ahtojen nousu on nyt selvästi entistä nopeampaa ja moottorijarrutuksessa alipaine on enää -0,85 mutta auto sammilee edelleen. Auto sammuu joka kerta pitkän yli 5-10 sekunnin moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan. Jos painaa kytkimen pohjaan ilman moottorijarrutusta niin auto käy erinomaisesti. Vika siis selvästi näyttää liittyvän alipaineeseen. Alipaineletkut ovat kyllä niin huonossa kunnossa että täytyy alkaa vaihtaa niitä urakalla.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

No nyt on nollattu kummatkin ECU:t :D , mutta jos virheitä kirjaantuu niin pitäis kyllä toi ABS vika näkyä listalla vaan ei. Täytyy kysyä scantoolilta.
9-3.1972
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kävin äsken Korja Kumissa hakemassa letkua ja vaihdoin By-passille tulevan letkun kokonaisuudessaan mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta.

Vika selvästi jotenkin liittyy alipaineeseen koska se on suurempi kuin ennen. Kyseessä siis ei pitäisi olla mitään niin vakavaa ettei autolla uskaltaisi ajaa...ehkä?
Nyt täytyy vaan taas opetella ajamaan ilman moottorijarrutusta samoin kuin silloin kun moottorin tuki oli irtipoikki.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Onko jo löytynyt syytä tohon alipaineeseen? Mulla tyhjäkäynnillä 0,8 bar ja moottorijarrutuksessa yli 1 bar. ( Autogauge). Uus bypass on laitettu.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla on kanssa toi autogauge kalibroin sen tössä ja 1barin kohdalla ei ole heittoa ollenkaan 2barin kodalla näytti 0,05 liian vähän. alamäkiliutuksella 0.85-0,9 baria alipainetta tosin tomaatti
9-3.1972
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eikö TS:llä ollut joskus viime syksynä samaa vaivaa, eli moottorijarrutus ei ollut normaali. Vika korjattiin PCS:llä, kun nyt taas muistais mistä homma kiikasti. Haulla saattaa löytyä lisää, jos mies itse ei lue tätä.
#1730
500whp.net member
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Vigge kirjoitti:Eikö TS:llä ollut joskus viime syksynä samaa vaivaa, eli moottorijarrutus ei ollut normaali. Vika korjattiin PCS:llä, kun nyt taas muistais mistä homma kiikasti. Haulla saattaa löytyä lisää, jos mies itse ei lue tätä.
Eikö se ollut kampiakselin asentotunnistin joka silloin temppuili?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Monenlaista ongelmaa näytti TS:llä olleen. Samoja vikoja olen itsekin miettinyt.
-Tulpat tarkastin ja kärkiväli ja tulpat olivat OK
-Tyhjäkäyntiventtiili tuli puhdistettua
-ByPass vaihdettu

Moniurahihnan luota kuuluu pieni vikinä. En vielä osaa sanoa onko se alipaineletkuvuoto vai moniurahihnan laakeri. Takaluukussa olisi uusi hihna ja laakerit joten pitänee viikonloppuna vaihtaa ne niin on yksi vika mahdollisuus vähemmän. Onhan mittarissa jo 205tkm enkä tiedä koska hihna on viimeksi vaihdettu.

Silti olen sitä mieltä että vika liittyy alipaineeseen jotenkin. Moottorijarrutuksen ensimmäisen muutaman sekunnin aikana alipaine on normaalit -0,8 ja noin 5 sekunnin moottorijarrutuksen jälkeen alipaine muuttuu -0,95 kieppeille. Tällöin kun painaa kytkintä sammuu auto samantien. Jos hipaisen hieman kaasua (niin että paineet aavistuksen nousevat) ja painan kytkintä auto käy normaalisti.

Kampiakselin asentotunnistimen voisin vaihtaa ihan mielenrauhan vuoksi. Aina kun jokin uusi käyntiin liittyvä ongelma ilmaantuu epäilen ensimmäiseksi sitä..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Vika ilmeisesti selvisi

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kävin Loimaalla Autokunnostus Tuominen Ky lukemassa vikakoodit. Voin muuten suositella kyseistä paikkaa kaikille jotka eivät halua asioida Tampereen tai Turun Metroauton huollossa. Vika koodien tutkiminen ja vian paikallistaminen kesti ilman ajanvarausta n. 15min siitä kun saavuin paikalle eikä maksanut mitään. Metroauto olisi vaatinut 20e teckin käytöstä ja jonotusaika olisi varmasti pidempi. Ehkä olisivat pyytäneet vielä lisää rahaa vikakoodin selvittämisestä.

Vika koodi oli P0500 eli oikean etupyörän nopeusanturi on rikki. Tämän vuoksi ABS-valo palaa ja kun nopeusanturi on rikki eivät ahdot nouse 3, 4 ja 5 vaihteilla normaaliin. Epäilin jo että turbossa on jotain vikaa kun ahdotkaan eivät enää nousseet. Ilmeisesti myös liiallinen alipaine ja siitä johtuva auton sammuminen liittyy tähän vikaan. Perjantaina saan uuden anturin johtoineen ja sitten näkee auttaako sammumiseen.

Vaihdoin aamulla myös käyttöhihnan rullineen. Vanhat laakerit pyörivät vielä mainiosti vaikka pitivätkin hieman ulinaa eli se ei liittynyt tähän mitenkään.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Nyt mä olen kyllä entistä epätoivoisempi obd-testaaja. Scantool :evil:
9-3.1972
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Nyt toimii

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Eilen vaihdettiin ABS:n nopeusanturi ja nyt on tyhjäkäynti kunnossa ja kone ahtaa taas normaalisti. On se ihme miten ABS:n anturi voi niin paljon vaikuttaa moottorin käymiseen!
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin