Tyhjäkäynti taas hetkittäin kateessa
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Tyhjäkäynti taas hetkittäin kateessa
Tyhjäkäynti on taas hetkittäin kateessa tosin erilaisin oirein kun ennen.
Liikennevaloihin lähestyttäessä moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kytkinpolkimen pohjaan niin kone ottaa ja sammuu noin joka toisella kerralla. Kun käynnistää auton uudelleen niin tyhjäkäynti ihan ok. Oireet ilmenevät siis ainoastaan moottorijarrutuksen jälkeen.
Sen huomasin äsken että moottorijarrutuksessa ahtomittari näyttää yli -0,9bar kun ennen se näytti ainoastaan -0,8-0,75bar. Voisiko tämä viitata johonkin vikaan? Lisäksi JT:n putki tuntuu paukuttavan normaalia enemmän moottorijarrutuksessa.
Kokeiltiin äsken se93tbo kanssa mutta ei saatu vika koodeja Scan Toolilla. Vaihdettiin jopa vakio ECU mutta koodeja ei silti saanut luettua. Puhdistin äsken tyhjäkäyntiventtiilin ja korjasin kaksi alipaine letkua joista toinen irti ja toinen lähes poikki mutta silti auto sammuilee.
Kampiakselin asentotunnistin ja DI-kasettihan voisivat olla potentiaalisia vika kohteita mutta miten tuo alipaineen kasvaminen moottorijarrutuksessa voisi liittyä asiaan?
Liikennevaloihin lähestyttäessä moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kytkinpolkimen pohjaan niin kone ottaa ja sammuu noin joka toisella kerralla. Kun käynnistää auton uudelleen niin tyhjäkäynti ihan ok. Oireet ilmenevät siis ainoastaan moottorijarrutuksen jälkeen.
Sen huomasin äsken että moottorijarrutuksessa ahtomittari näyttää yli -0,9bar kun ennen se näytti ainoastaan -0,8-0,75bar. Voisiko tämä viitata johonkin vikaan? Lisäksi JT:n putki tuntuu paukuttavan normaalia enemmän moottorijarrutuksessa.
Kokeiltiin äsken se93tbo kanssa mutta ei saatu vika koodeja Scan Toolilla. Vaihdettiin jopa vakio ECU mutta koodeja ei silti saanut luettua. Puhdistin äsken tyhjäkäyntiventtiilin ja korjasin kaksi alipaine letkua joista toinen irti ja toinen lähes poikki mutta silti auto sammuilee.
Kampiakselin asentotunnistin ja DI-kasettihan voisivat olla potentiaalisia vika kohteita mutta miten tuo alipaineen kasvaminen moottorijarrutuksessa voisi liittyä asiaan?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhjäkäynti taas hetkittäin kateessa
ABS-valo syttyi aina heti molemmilla ECUilla kokeiltaessa joten se vika olisi pitänyt pystyä lukemaan vaihdon jälkeenkin.Mimmi kirjoitti:Vikakoodit ovat ECUssa sisällä ja toisen vaihtaminen ei auta asiaa, koska "uudessa" ECU:ssa on vikamuisti tyhjänä.NG900SET -95 kirjoitti:Kokeiltiin äsken se93tbo kanssa mutta ei saatu vika koodeja Scan Toolilla. Vaihdettiin jopa vakio ECU mutta koodeja ei silti saanut luettua.
Mites muuten by-pass venttiili?
Vaihdoin aamulla By-Passin ja ahtojen nousu on nyt selvästi entistä nopeampaa ja moottorijarrutuksessa alipaine on enää -0,85 mutta auto sammilee edelleen. Auto sammuu joka kerta pitkän yli 5-10 sekunnin moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan. Jos painaa kytkimen pohjaan ilman moottorijarrutusta niin auto käy erinomaisesti. Vika siis selvästi näyttää liittyvän alipaineeseen. Alipaineletkut ovat kyllä niin huonossa kunnossa että täytyy alkaa vaihtaa niitä urakalla.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Kävin äsken Korja Kumissa hakemassa letkua ja vaihdoin By-passille tulevan letkun kokonaisuudessaan mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta.
Vika selvästi jotenkin liittyy alipaineeseen koska se on suurempi kuin ennen. Kyseessä siis ei pitäisi olla mitään niin vakavaa ettei autolla uskaltaisi ajaa...ehkä?
Nyt täytyy vaan taas opetella ajamaan ilman moottorijarrutusta samoin kuin silloin kun moottorin tuki oli irtipoikki.
Vika selvästi jotenkin liittyy alipaineeseen koska se on suurempi kuin ennen. Kyseessä siis ei pitäisi olla mitään niin vakavaa ettei autolla uskaltaisi ajaa...ehkä?
Nyt täytyy vaan taas opetella ajamaan ilman moottorijarrutusta samoin kuin silloin kun moottorin tuki oli irtipoikki.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Eikö se ollut kampiakselin asentotunnistin joka silloin temppuili?Vigge kirjoitti:Eikö TS:llä ollut joskus viime syksynä samaa vaivaa, eli moottorijarrutus ei ollut normaali. Vika korjattiin PCS:llä, kun nyt taas muistais mistä homma kiikasti. Haulla saattaa löytyä lisää, jos mies itse ei lue tätä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0006#10006
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=8161#8161
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=8161#8161
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Monenlaista ongelmaa näytti TS:llä olleen. Samoja vikoja olen itsekin miettinyt.
-Tulpat tarkastin ja kärkiväli ja tulpat olivat OK
-Tyhjäkäyntiventtiili tuli puhdistettua
-ByPass vaihdettu
Moniurahihnan luota kuuluu pieni vikinä. En vielä osaa sanoa onko se alipaineletkuvuoto vai moniurahihnan laakeri. Takaluukussa olisi uusi hihna ja laakerit joten pitänee viikonloppuna vaihtaa ne niin on yksi vika mahdollisuus vähemmän. Onhan mittarissa jo 205tkm enkä tiedä koska hihna on viimeksi vaihdettu.
Silti olen sitä mieltä että vika liittyy alipaineeseen jotenkin. Moottorijarrutuksen ensimmäisen muutaman sekunnin aikana alipaine on normaalit -0,8 ja noin 5 sekunnin moottorijarrutuksen jälkeen alipaine muuttuu -0,95 kieppeille. Tällöin kun painaa kytkintä sammuu auto samantien. Jos hipaisen hieman kaasua (niin että paineet aavistuksen nousevat) ja painan kytkintä auto käy normaalisti.
Kampiakselin asentotunnistimen voisin vaihtaa ihan mielenrauhan vuoksi. Aina kun jokin uusi käyntiin liittyvä ongelma ilmaantuu epäilen ensimmäiseksi sitä..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Vika ilmeisesti selvisi
Kävin Loimaalla Autokunnostus Tuominen Ky lukemassa vikakoodit. Voin muuten suositella kyseistä paikkaa kaikille jotka eivät halua asioida Tampereen tai Turun Metroauton huollossa. Vika koodien tutkiminen ja vian paikallistaminen kesti ilman ajanvarausta n. 15min siitä kun saavuin paikalle eikä maksanut mitään. Metroauto olisi vaatinut 20e teckin käytöstä ja jonotusaika olisi varmasti pidempi. Ehkä olisivat pyytäneet vielä lisää rahaa vikakoodin selvittämisestä.
Vika koodi oli P0500 eli oikean etupyörän nopeusanturi on rikki. Tämän vuoksi ABS-valo palaa ja kun nopeusanturi on rikki eivät ahdot nouse 3, 4 ja 5 vaihteilla normaaliin. Epäilin jo että turbossa on jotain vikaa kun ahdotkaan eivät enää nousseet. Ilmeisesti myös liiallinen alipaine ja siitä johtuva auton sammuminen liittyy tähän vikaan. Perjantaina saan uuden anturin johtoineen ja sitten näkee auttaako sammumiseen.
Vaihdoin aamulla myös käyttöhihnan rullineen. Vanhat laakerit pyörivät vielä mainiosti vaikka pitivätkin hieman ulinaa eli se ei liittynyt tähän mitenkään.
Vika koodi oli P0500 eli oikean etupyörän nopeusanturi on rikki. Tämän vuoksi ABS-valo palaa ja kun nopeusanturi on rikki eivät ahdot nouse 3, 4 ja 5 vaihteilla normaaliin. Epäilin jo että turbossa on jotain vikaa kun ahdotkaan eivät enää nousseet. Ilmeisesti myös liiallinen alipaine ja siitä johtuva auton sammuminen liittyy tähän vikaan. Perjantaina saan uuden anturin johtoineen ja sitten näkee auttaako sammumiseen.
Vaihdoin aamulla myös käyttöhihnan rullineen. Vanhat laakerit pyörivät vielä mainiosti vaikka pitivätkin hieman ulinaa eli se ei liittynyt tähän mitenkään.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Nyt toimii
Eilen vaihdettiin ABS:n nopeusanturi ja nyt on tyhjäkäynti kunnossa ja kone ahtaa taas normaalisti. On se ihme miten ABS:n anturi voi niin paljon vaikuttaa moottorin käymiseen!
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6