vakionopeudensäädin reistailee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ongelmaa on ollut jarruvalon kanssa, joka jää palamaan, ellei nosta jarrupolkimesta. Nyt olen säätänyt anturia siten, että se vapauttaa jarruvalot itse, mutta vakkari lopetti toimintansa. Sama kävi jo kesälomareissulla. Silloin sain vakkarin toimimaan, mutta jarruvalo ei enää palautunut itse.

Eli kysymys. Toimiiko jarruvalo ja vakkari samasta jarruanturista? Jos ei, niin missä se toinen anturi on ja kumpi on tuo alempi, joka paremmin käsillä? Ja jos kyllä, niin voisiko joku selittää sen toimintaperiaatetta, että millä säädöillä saan molemmat toimimaan? Vai onko ylipäätään vika anturissa, sen säädössä/asennossa vai missä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mimmi kirjoitti:Cruise toimii alipaineella ja poljinkytkin päästää alipaineen pois painettaessa poljinta (läppä avautuu). Jarruvalo taasen syttyy kytkimen kontakteista.
Eli, jarru jää päälle. Olen siis säätänyt kytkimen siten, että se kannattelee poljinta? Tämä avasi mahdollisuudet ongelmanratkaisuun. Kiitos!

Vai voiko tuota läpän avautumista säätää?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarruvalon kytkimessä on ainoastaan sähkökontaktit. Cruisen kytkimessä on letku ja sähkökontaktit. Kaksi erillistä kytkintä siis, molemmat pitää olla oikein säädettynä niin että toimivat polkimen ollessa yläasennossa (jarruvalokytkin auki, cruisekytkin sähkökontaktit yhdessä, ilmavuoto ummessa). Minun 87-autossani cruisen kytkimen asentoa voi säätää kytkimen juuressa olevia muttereita kääntämällä, ei tarvitse väännellä kannaketta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Uutena tonnarin omistajana ensimmäisellä pitkällä reissulla rupesi vakkari oikuttelemaan. Eli ei pysy päällä - tosin kahvitauon jälkeen toimi taas hetken - ja sitten taas ei. 8O

Samalla huomasin, että kun vakkari on pois pelistä, näyttää hetkellisen kulutuksen mittari puuta heinää (vielä enemmän kuin normaalisti). Eli olisiko vika jossain alipaineletkussa tai pumpussa? Käyttääkö tuo kulutusmittari myös jotain alipainepumpulta tulevaa tietoa?

Harmillista, mutta ei onneksi mikään vakava vika, ehkä tutkin/vaihdan letkut ensimmäisenä
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

900Caasutin kirjoitti:Uutena tonnarin omistajana ensimmäisellä pitkällä reissulla rupesi vakkari oikuttelemaan. Eli ei pysy päällä - tosin kahvitauon jälkeen toimi taas hetken - ja sitten taas ei. 8O

Samalla huomasin, että kun vakkari on pois pelistä, näyttää hetkellisen kulutuksen mittari puuta heinää (vielä enemmän kuin normaalisti). Eli olisiko vika jossain alipaineletkussa tai pumpussa? Käyttääkö tuo kulutusmittari myös jotain alipainepumpulta tulevaa tietoa?

Harmillista, mutta ei onneksi mikään vakava vika, ehkä tutkin/vaihdan letkut ensimmäisenä
Pikkusormen paksuinen imusarjaan menevä huonokuntoinen kumiletku vaihdettu, katsotaan mitä vaikuttaa.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Kysytääs tässä triidissä, kun aiheeseen liittyy..

Onko varma merkki poljinkytkimen viallisuudesta, jos se ei napsahda? Mulla toinen kytkin napsahtaa selvästi kun poljin nousee ylös, mutta toinen ei päästä mitään ääntä vaikka sen painaisi pohjaan asti. Tuo napsahdus kuulostaa ihan mikrokytkimeltä. Kuuluuko siis kytkimen kytkimen napsahtaa ollenkaan? Aluksi ajattelin, että jarrupolkimella olisi mikrokytkin jarruvaloa varten, mutta toisaalta voisi kuvitella, että kytkimet olisivat samanalaiset siitäkin huolimatta molemmilla polkimilla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jarrupolkimessa on nimenomaan erillinen kytkin jarruvalolle ja siitä kuuluu se mikrokytkimen napsahdus. Vakkarin anturit ovat molemmilla polkimilla liukutyyppisiä, eli kummastakaan ei kuulu napsahdusta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Pannaas vielä omakin lusikka tähän soppaan :mrgreen:

Viime lauantaina tuli haettua tonttu pihaan, ja tullessa kokeilin cruisen toimivuutta, ja toimi mielestäni aivan ok.

Toissa iltana ajattelin nauttia helposta ajamisesta, mutta eipä enää toiminutkaan useista yrityksistä huolimatta :evil:

Eilen boxi irti ja kolvilla sen kimppuun. Aamulla töihin mennessä kokeilin ja toimi, mutta kaasu hummaa edestakaisin tasaisellakin tiellä. Heitto ei ole iso, ehkä silmämääräisesti mittarista katsottuna 1-2km/h, mutta ärsyttävä. Tulikohan jonnekin pieni vuoto, vai menikö jokin tinaus perseelleen?
Entinen jäsen#2331
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja illias »

Morjens!

Jatketaan vaikka tähän ketjuun tuota omaa cruise hommaa.

Autona Saab 2,3T 1994 ja alipainecruise siis on kyseessä.

Löysin akvaariosta alipainepumpun ja kokeilin imeä niin paljon kuin normaali mies vain voi. Kaveri polkimien päässä meinasi, että se helminauhan näköinen siellä pikkuisen liikkui, mutta poljin ei todellakaan.

Imupäässä tuntui pään halkeamisen lisäksi siltä, että ylimääräistä ilmaa ei tullut suuhun päin.

Mikäs tässä on näkemys, että voiko sitä poljinta imeä omin voimin liikkeelle. Mulla oli siinä helminauhassa aika paljon löysää eli jotain kolme senttiä sitä roikkui siinä ylimääräistä.

Ohjausboksia on tutkittu röngtgenin kanssa, eikä juotoksissa havaittu vikoja. Lisäksi on vaihdettu transistori, kondensaattori ja regulaattori siihen piirilevylle.

Tv. Sami
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

illias kirjoitti:Morjens!

Jatketaan vaikka tähän ketjuun tuota omaa cruise hommaa.

Autona Saab 2,3T 1994 ja alipainecruise siis on kyseessä.

Löysin akvaariosta alipainepumpun ja kokeilin imeä niin paljon kuin normaali mies vain voi. Kaveri polkimien päässä meinasi, että se helminauhan näköinen siellä pikkuisen liikkui, mutta poljin ei todellakaan.

Imupäässä tuntui pään halkeamisen lisäksi siltä, että ylimääräistä ilmaa ei tullut suuhun päin.

Mikäs tässä on näkemys, että voiko sitä poljinta imeä omin voimin liikkeelle. Mulla oli siinä helminauhassa aika paljon löysää eli jotain kolme senttiä sitä roikkui siinä ylimääräistä.

Ohjausboksia on tutkittu röngtgenin kanssa, eikä juotoksissa havaittu vikoja. Lisäksi on vaihdettu transistori, kondensaattori ja regulaattori siihen piirilevylle.

Tv. Sami
Siis hetkinen! Ei sen kaasupolkimen minnekään tarvi liikkuakaan, vaan pelkän kaasuvaijerin mikä on liitetty siihen helminauhan näköiseen ketjuun.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja jus »

Poljin ei liiku vaikka keuhkot riittäisivätkin imemään kaasuläpän auki. Se cruisen alipainekumipallo vetää kaasuvaijeria, poljin pysyy palautusjousen voimalla lepoasennossa.

Kokeile käyttää alipainepumppua irtojohdoilla, se jaksaa kyllä vetää kaasuläpän auki ja kun pidät pumpun pitoventtiilin jännitteellisenä saat tarkkailtua pysyykö kaasuläppä kohtuudella auki vai sulkeutuuko hiljaksiin. Jos pysyy, ilmavuotoja ei ole, vika on sähköinen.

Kuva
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 72#p527572

EDIT: Linkin korjaus
Viimeksi muokannut jus, To Marras 21, 2013 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja illias »

Jep. Selvä homma. Kokeillaan tuota seuraavaksi. Sen verran vielä, että koskaan ei ole cruise toiminut, kun auto on minulla ollut pari kuukautta. Kovasti olen kokeillut naputella vanhasta tottumuksesta kun aiemmassa satkussa cruise toimi.

Viiksi myös testattiin, että sieltä tuli asianmukaiset signaalit.
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Minulla saman vuotinen 2,3 T -92. Toimi aina välillä ja välillä tssen ei lainkaan. sain ostettua tältä sivustolta eräältä klubilaiselta vanhemman mallin boksi, johon oli itse tehty adapteri oman autoni liitokseen. On toiminut sen jälkeen moitteetta jo useamman vuoden. Maksoi komeat 8€ aikanaan asevelihintaan!
Hanaa hillitysti!
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja illias »

Niin kaippa se vika voi vielä ohjausboxissakin olla. On kyllä tarkistettu se miljoona röntgenillä ja vaihdettu kondensaattori, regulaattori ja transistori. Ammattimiehiä olen käyttänyt tuossa projektissa. Vaan, jos alipaine puolelta ei löydy ongelmaa, niin pakkokai alkaa taas epäilemään boxia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja jus »

illias kirjoitti:On kyllä tarkistettu se miljoona röntgenillä ja vaihdettu kondensaattori, regulaattori ja transistori.
Onko testattu että rele vetää ja virta kulkee? Naksahtaako rele kun yrität käyttää cruisea?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin