vakionopeudensäädin reistailee
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Ongelmaa on ollut jarruvalon kanssa, joka jää palamaan, ellei nosta jarrupolkimesta. Nyt olen säätänyt anturia siten, että se vapauttaa jarruvalot itse, mutta vakkari lopetti toimintansa. Sama kävi jo kesälomareissulla. Silloin sain vakkarin toimimaan, mutta jarruvalo ei enää palautunut itse.
Eli kysymys. Toimiiko jarruvalo ja vakkari samasta jarruanturista? Jos ei, niin missä se toinen anturi on ja kumpi on tuo alempi, joka paremmin käsillä? Ja jos kyllä, niin voisiko joku selittää sen toimintaperiaatetta, että millä säädöillä saan molemmat toimimaan? Vai onko ylipäätään vika anturissa, sen säädössä/asennossa vai missä?
Eli kysymys. Toimiiko jarruvalo ja vakkari samasta jarruanturista? Jos ei, niin missä se toinen anturi on ja kumpi on tuo alempi, joka paremmin käsillä? Ja jos kyllä, niin voisiko joku selittää sen toimintaperiaatetta, että millä säädöillä saan molemmat toimimaan? Vai onko ylipäätään vika anturissa, sen säädössä/asennossa vai missä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Eli, jarru jää päälle. Olen siis säätänyt kytkimen siten, että se kannattelee poljinta? Tämä avasi mahdollisuudet ongelmanratkaisuun. Kiitos!Mimmi kirjoitti:Cruise toimii alipaineella ja poljinkytkin päästää alipaineen pois painettaessa poljinta (läppä avautuu). Jarruvalo taasen syttyy kytkimen kontakteista.
Vai voiko tuota läpän avautumista säätää?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Jarruvalon kytkimessä on ainoastaan sähkökontaktit. Cruisen kytkimessä on letku ja sähkökontaktit. Kaksi erillistä kytkintä siis, molemmat pitää olla oikein säädettynä niin että toimivat polkimen ollessa yläasennossa (jarruvalokytkin auki, cruisekytkin sähkökontaktit yhdessä, ilmavuoto ummessa). Minun 87-autossani cruisen kytkimen asentoa voi säätää kytkimen juuressa olevia muttereita kääntämällä, ei tarvitse väännellä kannaketta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Uutena tonnarin omistajana ensimmäisellä pitkällä reissulla rupesi vakkari oikuttelemaan. Eli ei pysy päällä - tosin kahvitauon jälkeen toimi taas hetken - ja sitten taas ei.
Samalla huomasin, että kun vakkari on pois pelistä, näyttää hetkellisen kulutuksen mittari puuta heinää (vielä enemmän kuin normaalisti). Eli olisiko vika jossain alipaineletkussa tai pumpussa? Käyttääkö tuo kulutusmittari myös jotain alipainepumpulta tulevaa tietoa?
Harmillista, mutta ei onneksi mikään vakava vika, ehkä tutkin/vaihdan letkut ensimmäisenä

Samalla huomasin, että kun vakkari on pois pelistä, näyttää hetkellisen kulutuksen mittari puuta heinää (vielä enemmän kuin normaalisti). Eli olisiko vika jossain alipaineletkussa tai pumpussa? Käyttääkö tuo kulutusmittari myös jotain alipainepumpulta tulevaa tietoa?
Harmillista, mutta ei onneksi mikään vakava vika, ehkä tutkin/vaihdan letkut ensimmäisenä
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Pikkusormen paksuinen imusarjaan menevä huonokuntoinen kumiletku vaihdettu, katsotaan mitä vaikuttaa.900Caasutin kirjoitti:Uutena tonnarin omistajana ensimmäisellä pitkällä reissulla rupesi vakkari oikuttelemaan. Eli ei pysy päällä - tosin kahvitauon jälkeen toimi taas hetken - ja sitten taas ei.![]()
Samalla huomasin, että kun vakkari on pois pelistä, näyttää hetkellisen kulutuksen mittari puuta heinää (vielä enemmän kuin normaalisti). Eli olisiko vika jossain alipaineletkussa tai pumpussa? Käyttääkö tuo kulutusmittari myös jotain alipainepumpulta tulevaa tietoa?
Harmillista, mutta ei onneksi mikään vakava vika, ehkä tutkin/vaihdan letkut ensimmäisenä
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Kysytääs tässä triidissä, kun aiheeseen liittyy..
Onko varma merkki poljinkytkimen viallisuudesta, jos se ei napsahda? Mulla toinen kytkin napsahtaa selvästi kun poljin nousee ylös, mutta toinen ei päästä mitään ääntä vaikka sen painaisi pohjaan asti. Tuo napsahdus kuulostaa ihan mikrokytkimeltä. Kuuluuko siis kytkimen kytkimen napsahtaa ollenkaan? Aluksi ajattelin, että jarrupolkimella olisi mikrokytkin jarruvaloa varten, mutta toisaalta voisi kuvitella, että kytkimet olisivat samanalaiset siitäkin huolimatta molemmilla polkimilla.
Onko varma merkki poljinkytkimen viallisuudesta, jos se ei napsahda? Mulla toinen kytkin napsahtaa selvästi kun poljin nousee ylös, mutta toinen ei päästä mitään ääntä vaikka sen painaisi pohjaan asti. Tuo napsahdus kuulostaa ihan mikrokytkimeltä. Kuuluuko siis kytkimen kytkimen napsahtaa ollenkaan? Aluksi ajattelin, että jarrupolkimella olisi mikrokytkin jarruvaloa varten, mutta toisaalta voisi kuvitella, että kytkimet olisivat samanalaiset siitäkin huolimatta molemmilla polkimilla.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Jarrupolkimessa on nimenomaan erillinen kytkin jarruvalolle ja siitä kuuluu se mikrokytkimen napsahdus. Vakkarin anturit ovat molemmilla polkimilla liukutyyppisiä, eli kummastakaan ei kuulu napsahdusta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Pannaas vielä omakin lusikka tähän soppaan
Viime lauantaina tuli haettua tonttu pihaan, ja tullessa kokeilin cruisen toimivuutta, ja toimi mielestäni aivan ok.
Toissa iltana ajattelin nauttia helposta ajamisesta, mutta eipä enää toiminutkaan useista yrityksistä huolimatta
Eilen boxi irti ja kolvilla sen kimppuun. Aamulla töihin mennessä kokeilin ja toimi, mutta kaasu hummaa edestakaisin tasaisellakin tiellä. Heitto ei ole iso, ehkä silmämääräisesti mittarista katsottuna 1-2km/h, mutta ärsyttävä. Tulikohan jonnekin pieni vuoto, vai menikö jokin tinaus perseelleen?

Viime lauantaina tuli haettua tonttu pihaan, ja tullessa kokeilin cruisen toimivuutta, ja toimi mielestäni aivan ok.
Toissa iltana ajattelin nauttia helposta ajamisesta, mutta eipä enää toiminutkaan useista yrityksistä huolimatta

Eilen boxi irti ja kolvilla sen kimppuun. Aamulla töihin mennessä kokeilin ja toimi, mutta kaasu hummaa edestakaisin tasaisellakin tiellä. Heitto ei ole iso, ehkä silmämääräisesti mittarista katsottuna 1-2km/h, mutta ärsyttävä. Tulikohan jonnekin pieni vuoto, vai menikö jokin tinaus perseelleen?
Entinen jäsen#2331
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Morjens!
Jatketaan vaikka tähän ketjuun tuota omaa cruise hommaa.
Autona Saab 2,3T 1994 ja alipainecruise siis on kyseessä.
Löysin akvaariosta alipainepumpun ja kokeilin imeä niin paljon kuin normaali mies vain voi. Kaveri polkimien päässä meinasi, että se helminauhan näköinen siellä pikkuisen liikkui, mutta poljin ei todellakaan.
Imupäässä tuntui pään halkeamisen lisäksi siltä, että ylimääräistä ilmaa ei tullut suuhun päin.
Mikäs tässä on näkemys, että voiko sitä poljinta imeä omin voimin liikkeelle. Mulla oli siinä helminauhassa aika paljon löysää eli jotain kolme senttiä sitä roikkui siinä ylimääräistä.
Ohjausboksia on tutkittu röngtgenin kanssa, eikä juotoksissa havaittu vikoja. Lisäksi on vaihdettu transistori, kondensaattori ja regulaattori siihen piirilevylle.
Tv. Sami
Jatketaan vaikka tähän ketjuun tuota omaa cruise hommaa.
Autona Saab 2,3T 1994 ja alipainecruise siis on kyseessä.
Löysin akvaariosta alipainepumpun ja kokeilin imeä niin paljon kuin normaali mies vain voi. Kaveri polkimien päässä meinasi, että se helminauhan näköinen siellä pikkuisen liikkui, mutta poljin ei todellakaan.
Imupäässä tuntui pään halkeamisen lisäksi siltä, että ylimääräistä ilmaa ei tullut suuhun päin.
Mikäs tässä on näkemys, että voiko sitä poljinta imeä omin voimin liikkeelle. Mulla oli siinä helminauhassa aika paljon löysää eli jotain kolme senttiä sitä roikkui siinä ylimääräistä.
Ohjausboksia on tutkittu röngtgenin kanssa, eikä juotoksissa havaittu vikoja. Lisäksi on vaihdettu transistori, kondensaattori ja regulaattori siihen piirilevylle.
Tv. Sami
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Siis hetkinen! Ei sen kaasupolkimen minnekään tarvi liikkuakaan, vaan pelkän kaasuvaijerin mikä on liitetty siihen helminauhan näköiseen ketjuun.illias kirjoitti:Morjens!
Jatketaan vaikka tähän ketjuun tuota omaa cruise hommaa.
Autona Saab 2,3T 1994 ja alipainecruise siis on kyseessä.
Löysin akvaariosta alipainepumpun ja kokeilin imeä niin paljon kuin normaali mies vain voi. Kaveri polkimien päässä meinasi, että se helminauhan näköinen siellä pikkuisen liikkui, mutta poljin ei todellakaan.
Imupäässä tuntui pään halkeamisen lisäksi siltä, että ylimääräistä ilmaa ei tullut suuhun päin.
Mikäs tässä on näkemys, että voiko sitä poljinta imeä omin voimin liikkeelle. Mulla oli siinä helminauhassa aika paljon löysää eli jotain kolme senttiä sitä roikkui siinä ylimääräistä.
Ohjausboksia on tutkittu röngtgenin kanssa, eikä juotoksissa havaittu vikoja. Lisäksi on vaihdettu transistori, kondensaattori ja regulaattori siihen piirilevylle.
Tv. Sami
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Poljin ei liiku vaikka keuhkot riittäisivätkin imemään kaasuläpän auki. Se cruisen alipainekumipallo vetää kaasuvaijeria, poljin pysyy palautusjousen voimalla lepoasennossa.
Kokeile käyttää alipainepumppua irtojohdoilla, se jaksaa kyllä vetää kaasuläpän auki ja kun pidät pumpun pitoventtiilin jännitteellisenä saat tarkkailtua pysyykö kaasuläppä kohtuudella auki vai sulkeutuuko hiljaksiin. Jos pysyy, ilmavuotoja ei ole, vika on sähköinen.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 72#p527572
EDIT: Linkin korjaus
Kokeile käyttää alipainepumppua irtojohdoilla, se jaksaa kyllä vetää kaasuläpän auki ja kun pidät pumpun pitoventtiilin jännitteellisenä saat tarkkailtua pysyykö kaasuläppä kohtuudella auki vai sulkeutuuko hiljaksiin. Jos pysyy, ilmavuotoja ei ole, vika on sähköinen.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 72#p527572
EDIT: Linkin korjaus
Viimeksi muokannut jus, To Marras 21, 2013 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Jep. Selvä homma. Kokeillaan tuota seuraavaksi. Sen verran vielä, että koskaan ei ole cruise toiminut, kun auto on minulla ollut pari kuukautta. Kovasti olen kokeillut naputella vanhasta tottumuksesta kun aiemmassa satkussa cruise toimi.
Viiksi myös testattiin, että sieltä tuli asianmukaiset signaalit.
Viiksi myös testattiin, että sieltä tuli asianmukaiset signaalit.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Minulla saman vuotinen 2,3 T -92. Toimi aina välillä ja välillä tssen ei lainkaan. sain ostettua tältä sivustolta eräältä klubilaiselta vanhemman mallin boksi, johon oli itse tehty adapteri oman autoni liitokseen. On toiminut sen jälkeen moitteetta jo useamman vuoden. Maksoi komeat 8€ aikanaan asevelihintaan!
Hanaa hillitysti!
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Niin kaippa se vika voi vielä ohjausboxissakin olla. On kyllä tarkistettu se miljoona röntgenillä ja vaihdettu kondensaattori, regulaattori ja transistori. Ammattimiehiä olen käyttänyt tuossa projektissa. Vaan, jos alipaine puolelta ei löydy ongelmaa, niin pakkokai alkaa taas epäilemään boxia.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Onko testattu että rele vetää ja virta kulkee? Naksahtaako rele kun yrität käyttää cruisea?illias kirjoitti:On kyllä tarkistettu se miljoona röntgenillä ja vaihdettu kondensaattori, regulaattori ja transistori.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00