Lievä kyntiongelma 900i 16v

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Lievä kyntiongelma 900i 16v

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Eli. Tyhjäkäynnillä auto käy muuten ihan tasaisesti, mutta välillä tulee sellanen pieni röpötys tai että kone tukehtuis. Sitten ajossa. Jos pitäis kiihdyttää kierrosen ollessa noin 2000 rpm. ja painat siitä kaasua on taas pieni hetki, että kone tukehtuis.

Mitä teen? Kannattaisko säätää tyhjäkäyntiä? Vaihtaa polttoaineen suodatin? Voiko se johtua paskasesta suodattimesta?

Autolla on kuitenkin ajettu vasta 297 tkm.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Lievä kyntiongelma 900i 16v

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tottakai perusasiat kuntoon ensimmäiseksi, muuten vianetsintä on melko turhaa. En toki väitä tietäväni vianetsinnästä juurikaan, mutta onko yhtään tietoa koska polttoaineensuodatinta on viimeksi vaihdettu?

Tuossa männävuosina tuli töiden puolesta tutustuttua noihin tankkauspiste- ja säiliöjuttuihin, sekä tongittua vanhoja tankkeja maan alta pois, että en olisi muuten itsekään uskonut mitä kaikkea kuraa sitä on tullut tankattua siitäkin huolimatta että itse pumpuissa on jonkinlaiset suodattimet...

Suodatinta ensiksi vaihtoon, siitäkin huolimatta että on noinkin vähän ajettu Saab.
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lievä kyntiongelma 900i 16v

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Minuteman kirjoitti:Tottakai perusasiat kuntoon ensimmäiseksi, muuten vianetsintä on melko turhaa. En toki väitä tietäväni vianetsinnästä juurikaan, mutta onko yhtään tietoa koska polttoaineensuodatinta on viimeksi vaihdettu?

Tuossa männävuosina tuli töiden puolesta tutustuttua noihin tankkauspiste- ja säiliöjuttuihin, sekä tongittua vanhoja tankkeja maan alta pois, että en olisi muuten itsekään uskonut mitä kaikkea kuraa sitä on tullut tankattua siitäkin huolimatta että itse pumpuissa on jonkinlaiset suodattimet...

Suodatinta ensiksi vaihtoon, siitäkin huolimatta että on noinkin vähän ajettu Saab.

Ei oo kyllä tietoo koska suodatin on viimeks vaihdettu. Auto on loppupeleissä ollu mulla vasta niin vähän aikaa. Täytyy sitä tässä keväällä ja kesällä vähän korjata niin vaihtaa sen suodattimenkin sitten samalla...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Lievä kyntiongelma 900i 16v

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

imuvuoto?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lievä kyntiongelma 900i 16v

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

En oikein tiedä mikä on... Tänä aamuna auto kehräs kun kissa ja motarilla tiesi minkä takia on niskatuet saabissa. :D

En tiedä sitten voikio polttoaineissa olla niin suuria eroja sitten. Normalisti käytän ST1:n 98 oktaanista ja joskus V-poweria. Nyt kun meni tankki viimeks tyhjilleen, tankkasin Teboililta 95 oktaanista. Sitä on nyt tankissa ja pelaa...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Lievä kyntiongelma 900i 16v

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hmm, nyt on Mansen seuduilla kuiva ja lämmin keli ja auto pelaa äkkiä kuin unelma.. Oliko aikaisemmin auton röpöttäessä mitään korrelaatiota keleillä ja ilmankosteudella röpötykseen?

Jos oli niin Foorumin sähkögurut osaavat varmasti auttaa.
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lievä kyntiongelma 900i 16v

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Minuteman kirjoitti:Hmm, nyt on Mansen seuduilla kuiva ja lämmin keli ja auto pelaa äkkiä kuin unelma.. Oliko aikaisemmin auton röpöttäessä mitään korrelaatiota keleillä ja ilmankosteudella röpötykseen?

Jos oli niin Foorumin sähkögurut osaavat varmasti auttaa.
Ei ollu. Auto kyllä rutkutti kelillä kun kelillä. En tiedä sitten olisko tälläsella asialla merkitystä, kun mulla on pakoputkessa reikä. Oon joskus vanhalla satkulla ajanu sillain että pakoputki loppu heti välipöntön jälkeen. Sillon ei auto kiihtyny hyvin. Mutta sitä en muista vaikuttiko se tyhjäkäyntiin.

:saab: on joskus mystillinen...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Vastaa Viestiin