Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Mulla oli edellisessä 9-5:ssa tismalleen sama ulina. Sivuakselin tasauspyörästön puoleinen laakeri oli syyllinen. Ja mittarissa oli silloin reilut 60 tkm.
Mitäs lootan aukasu ja laakerin vaihto makso? Vai menikö takuuseen?mattiruu kirjoitti:Mulla oli edellisessä 9-5:ssa tismalleen sama ulina. Sivuakselin tasauspyörästön puoleinen laakeri oli syyllinen. Ja mittarissa oli silloin reilut 60 tkm.
Merkkihuollot kilvan vakuuttelivat ettei 9-5:n laatikoita ole tarvinnut aukoa laakeroinnin takia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
Myyjän takuuseen meni eikä hinnasta ole sen enempää tietoa. Laakerin ulkokehä oli samalla tavalla hakkaantunut kuin tuossa 9-5T:n kuvassa. Näistä 9-5:en laatikoista ja GM-sukuisten Saappien laatikoista yleensäkin en kovin hyvää arvosanaa voi antaa. Kuudesta kahdelle on tehty laatikkoremppa (molemmat hajosivat n. 60 tkm kohdalla) eikä tässä nykyisessäkään ole voimansiirto enää täysillä mukana (liikaa välystä). Osansa asiassa lienee silläkin, että tulee ostettua aina noita esittelykäytössä olleita autoja, joista etenkin aerot tuntuu olevan kovasti rääkättyjä.
Minkäs valmistajan laakereita tuolla saabin laatikossa ja tasauspyörästössä alunperin muuten käytetään?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
SKF oli stanssattu ainakin MY02:sta puretun laakerin sisäkehälle. Liekö eri vuosimalleissa eri valmistajan tuotteita? Veikkaan, että laakerivauriot ei ihan kokonaan ole laakerista riipuuvia. Nuo kartiorullalaakerit kun saa hajalle väärällä kiristykselläkin....
Uusi saabisti astuu kehiin. Onko kellään olemassa laakereiden numeroita? Meinaan jos on standardi mittaiset laakerit niin ei nuo laatikon kartiorullalaakerit omaisuutta maksa. Kokemuksesta tiedän että vakiolaakeri autokaupan kautta maksaa aina 2-3 kertaisen hinnan. Jos jollain on laatikko auki niin numerot kehiin vaan.... tai pelkät mitatkin riittää niin voin selvittää laakereiden saatavuuden. Niin ei tarvitse maksaa turhasta.
Minkä takia kaikkia ei saanut? Oliko syynä erikois mitat vai mikä? Onko sinulla mitat tai numerot tallessa? meinaan itse olen päivittäin laakereiden kanssa tekemisissä niin olisi vaan kiva selvittä nuo, pystyn hankkimaan saksalaisilta tukkureilta laakereita joten lähes kaikki on saatavilla mitä maa päällään kantaa. Tosin välillä autoissa käytetään sellaisia mittoja joita ei saa kuin kyseisen merkin maahantuojalta.9-5T kirjoitti:Laakerit olisi ollut vain hiukan halvemmat laakerikaupassa eikä kaikkia olisi saanut.
Uskon että on numero on koko rullalle, ja aika harvoin hihnarullien laakerit on vakio laakereita, vaikka tunnettujen valmistajien laakereilla ovatkin... Mutta mittojen mukaan noita laakereita voi aina hakea.9-5T kirjoitti:Osa oli erikoismittaisia tai mallisia ja lopuissa mitä olisin tarvinnut olisi säästöksi tullut yhteensä n.50e mutta 150km matkaa ja toisaalta 2v takuu samalla kuitilla tuntui mielekkäältä. Ei ole tallessa numeroita mutta hyvä tietää kun seuraavaksi jotain laakereita tarvitsee, onko käyttöhihnan rullissa olevat laakerin numerot pelkälle laakerille tai koko pyörälle?Henrikki kirjoitti:Minkä takia kaikkia ei saanut? Oliko syynä erikois mitat vai mikä? Onko sinulla mitat tai numerot tallessa? meinaan itse olen päivittäin laakereiden kanssa tekemisissä niin olisi vaan kiva selvittä nuo, pystyn hankkimaan saksalaisilta tukkureilta laakereita joten lähes kaikki on saatavilla mitä maa päällään kantaa. Tosin välillä autoissa käytetään sellaisia mittoja joita ei saa kuin kyseisen merkin maahantuojalta.9-5T kirjoitti:Laakerit olisi ollut vain hiukan halvemmat laakerikaupassa eikä kaikkia olisi saanut.
Nyt on minun Aeron laatikko levallaan. Ei ole enää tässä vuosimallissa SKF:n laakerit vaan Timkenin. Samalla tavalla on ulkokehä syöpynyt kuin edellisessäkin.
Ei ole oikeastaan mitään eroa onko SKF vai Timken, molemmat ovat vanhoja laakerin valmistajia. Satuitko ottamaan ylös laakereiden numeroita? Niiden avulla voisin yrittää etsiä noita laakereita.mattiruu kirjoitti:Nyt on minun Aeron laatikko levallaan. Ei ole enää tässä vuosimallissa SKF:n laakerit vaan Timkenin. Samalla tavalla on ulkokehä syöpynyt kuin edellisessäkin.