Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Mulla oli edellisessä 9-5:ssa tismalleen sama ulina. Sivuakselin tasauspyörästön puoleinen laakeri oli syyllinen. Ja mittarissa oli silloin reilut 60 tkm.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja mike »

mattiruu kirjoitti:Mulla oli edellisessä 9-5:ssa tismalleen sama ulina. Sivuakselin tasauspyörästön puoleinen laakeri oli syyllinen. Ja mittarissa oli silloin reilut 60 tkm.
Mitäs lootan aukasu ja laakerin vaihto makso? Vai menikö takuuseen?
Merkkihuollot kilvan vakuuttelivat ettei 9-5:n laatikoita ole tarvinnut aukoa laakeroinnin takia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Myyjän takuuseen meni eikä hinnasta ole sen enempää tietoa. Laakerin ulkokehä oli samalla tavalla hakkaantunut kuin tuossa 9-5T:n kuvassa. Näistä 9-5:en laatikoista ja GM-sukuisten Saappien laatikoista yleensäkin en kovin hyvää arvosanaa voi antaa. Kuudesta kahdelle on tehty laatikkoremppa (molemmat hajosivat n. 60 tkm kohdalla) eikä tässä nykyisessäkään ole voimansiirto enää täysillä mukana (liikaa välystä). Osansa asiassa lienee silläkin, että tulee ostettua aina noita esittelykäytössä olleita autoja, joista etenkin aerot tuntuu olevan kovasti rääkättyjä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja mike »

Minkäs valmistajan laakereita tuolla saabin laatikossa ja tasauspyörästössä alunperin muuten käytetään?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

SKF oli stanssattu ainakin MY02:sta puretun laakerin sisäkehälle. Liekö eri vuosimalleissa eri valmistajan tuotteita? Veikkaan, että laakerivauriot ei ihan kokonaan ole laakerista riipuuvia. Nuo kartiorullalaakerit kun saa hajalle väärällä kiristykselläkin....
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Uusi saabisti astuu kehiin. Onko kellään olemassa laakereiden numeroita? Meinaan jos on standardi mittaiset laakerit niin ei nuo laatikon kartiorullalaakerit omaisuutta maksa. Kokemuksesta tiedän että vakiolaakeri autokaupan kautta maksaa aina 2-3 kertaisen hinnan. Jos jollain on laatikko auki niin numerot kehiin vaan.... tai pelkät mitatkin riittää niin voin selvittää laakereiden saatavuuden. Niin ei tarvitse maksaa turhasta.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

9-5T kirjoitti:Laakerit olisi ollut vain hiukan halvemmat laakerikaupassa eikä kaikkia olisi saanut.
Minkä takia kaikkia ei saanut? Oliko syynä erikois mitat vai mikä? Onko sinulla mitat tai numerot tallessa? meinaan itse olen päivittäin laakereiden kanssa tekemisissä niin olisi vaan kiva selvittä nuo, pystyn hankkimaan saksalaisilta tukkureilta laakereita joten lähes kaikki on saatavilla mitä maa päällään kantaa. Tosin välillä autoissa käytetään sellaisia mittoja joita ei saa kuin kyseisen merkin maahantuojalta.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

9-5T kirjoitti:
Henrikki kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Laakerit olisi ollut vain hiukan halvemmat laakerikaupassa eikä kaikkia olisi saanut.
Minkä takia kaikkia ei saanut? Oliko syynä erikois mitat vai mikä? Onko sinulla mitat tai numerot tallessa? meinaan itse olen päivittäin laakereiden kanssa tekemisissä niin olisi vaan kiva selvittä nuo, pystyn hankkimaan saksalaisilta tukkureilta laakereita joten lähes kaikki on saatavilla mitä maa päällään kantaa. Tosin välillä autoissa käytetään sellaisia mittoja joita ei saa kuin kyseisen merkin maahantuojalta.
Osa oli erikoismittaisia tai mallisia ja lopuissa mitä olisin tarvinnut olisi säästöksi tullut yhteensä n.50e mutta 150km matkaa ja toisaalta 2v takuu samalla kuitilla tuntui mielekkäältä. Ei ole tallessa numeroita mutta hyvä tietää kun seuraavaksi jotain laakereita tarvitsee, onko käyttöhihnan rullissa olevat laakerin numerot pelkälle laakerille tai koko pyörälle?
Uskon että on numero on koko rullalle, ja aika harvoin hihnarullien laakerit on vakio laakereita, vaikka tunnettujen valmistajien laakereilla ovatkin... Mutta mittojen mukaan noita laakereita voi aina hakea.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Nyt on minun Aeron laatikko levallaan. Ei ole enää tässä vuosimallissa SKF:n laakerit vaan Timkenin. Samalla tavalla on ulkokehä syöpynyt kuin edellisessäkin.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

mattiruu kirjoitti:Nyt on minun Aeron laatikko levallaan. Ei ole enää tässä vuosimallissa SKF:n laakerit vaan Timkenin. Samalla tavalla on ulkokehä syöpynyt kuin edellisessäkin.
Ei ole oikeastaan mitään eroa onko SKF vai Timken, molemmat ovat vanhoja laakerin valmistajia. Satuitko ottamaan ylös laakereiden numeroita? Niiden avulla voisin yrittää etsiä noita laakereita.
Vastaa Viestiin