Letkun paikka hukassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

pahoittelen tätä hivenen "turhaa" threadia, mutta ne löytänyt haulla sopivaa vanhaa.

Eli mulla alkoi tonnarissa yllättäen ahtopainemittari sekoilemaan, ei mennyt aina välillä tyhjäkäynnillä alipaineille eikä noussut yli peruspaineiden, välillä pysyteli pelkästään alipaineen puolella. Silti kone tuntui ahtavan ainakin jonkin verran. Päädyin siis tutkimaan mittarin letkuja, mutta kun en vikaa löytänyt, päätin vaihtaa letkut. Vaihdoin letkut mittarilta painekytkimelle/paineanturille ja uuden letkun kokonaan moottoripuolelle. Irroittaessani imusarjalta tulevaa letkua haaroittimesta en katsonut tarkalleen miten letkut menivät, ja loppujen lopuksi minulle jäi käteen yksi ylimääräinen letku :-D

Eli siis imusarjalta lähtevä letku haarautuu kolmeen osaan. Yksi näistä menee bypassille ja toinen kabiinin puolelle, mutta minne se kolmas? Irroittaessani haaroitinta en olevinaan irroittanut muita letkuja, kuin imusarjan, bypassin ja kabiinin letkut ja se yksi lyhyt letkupätkä roikkui haaroittimesta, ilmeisesti repäisin sen irti jostain vahingossa, mutta en millään löytänyt kohdetta. Letku ei ole kuin noin 20cm pitkä, joten kovin kauas se ei mene.

Testasin tulppaamalla tämän ylimääräisen letkun ja mittari alkoi toimimaan, eli joku letku oli totta tosiaan rikki/tukossa, vielä kun saisi viimeisenkin letkun paikalleen.

9000 turbo vuodelta 1986.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Jahas, en osaa tuosta EGR:stä sanoa, mutta ainakin fyysisesti muistini mukaan nuo komponentit ja letkut löytyy (ainakin siitä painemittarin viereisestä liitännästä menee alipaineletku tuon EGR-venttiilin näköiselle mötikälle).

En kyllä oikein hahmota tuota alipaineletkut-kuvaa. Sen mukaanhan tuon haaroittimen ja imusarjan välissä on signaalimuunnin, omassani sitä ei ole 100% varmuudella ainakaan kytkettynä. Mites tuo EGR sitten oikein liittyy tähän? Kuvan mukaan se kolmas letku menee polttoaineen paineensäätimelle. Mikäli kuvan mittasuhteet ovat yhtään oikeat, letku tosin tuskin yltää sinne asti, koska se oli tosiaan vain 20cm pitkä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

blobbo kirjoitti:Kuvan mukaan se kolmas letku menee polttoaineen paineensäätimelle.
Kolmas letku tulee kuvassa paineensäätimen yli ja liittyy imusarjan päässä olevaan nippaan numero 17:n kohdalla. Polttoaineen paineensäätimen letku kulkee imusarjan alta (katkoviivana) numeron 18 kohdalta.

Kolmihaarasta kuuluu mennä letku bypassille, mittaristoon ja signaalimuuntimelle. Jos EGR-venttiili imusarjan alla on tulpattu, kaikki EGR:ään liittyvät letkut voi poistaa ja niiden letkulähdöt tulpata.

Minusta kolmihaaran ja signaalimuuntimen välillä oleva letku näyttää 20 cm pitkältä (letku 11 tässä kuvassa):
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... s/EGR.html

Kolmihaara on vaihteiston päällä ja signaalimuunnin on akvaarion etuseinässä, joten 20 cm letku ei ylety sille välille. Onko sinulla letku 13 em kuvassa läppäkotelon alta egr-venttiilille paikallaan, se on luokkaa 20 cm pituudeltaan?

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/moottori.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Eli siis onko tuo #17 se alkuperäinen liitäntä, jonka kautta paine siirtyy kabiinin puolelle? Omassani paine otetaan siis tuosta läppäkotelon päältä, eli liitännästä, johon kaaviossa singaalinmuunnin on liitetty.

Jos nyt siis tulkitsin oikein, en siis tarvitse kuin yhden letkun imusarjalta, joten voin jättää nykyisen letkun läppäkotelosta ja varmistan vielä, että #17 on tulpattu. Voin myös tulpata tuon haaroittimen ylimääräisen liittimen, koska sitä ei tarvita.

Samaan syssyyn kannattaa myös tulpata EGR:n liitännät siltä varalta, jos imusarjan ja EGR:n välille ei ole asennettu "sokeaa tiivistettä" ja tällöin EGR on varmasti poissa pelistä (olettaen, että EGR on kuitenkin ehjä, eikä vuoda miten sattuu).


Menikö oikein?


E: Spekuloidaan nyt vähän lisää. Siitä olen 100% varma, että läppäkotelon ja haaroittimen välillä ei signaalinmuunninta ollut, eli jos tuo 20cm letku on ollut kytkettynä signaalinmuuntimeen, on kytkentä väärä ja paineet varmaan karanneet sieltä harakoille.. Yksi vaihtoehto on myös, että tuo kolmas letku on ollut tulpattuna ja tulppa on lähtenyt siitä lentoon.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

jus kirjoitti:http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... s/EGR.html
Onko sinulla letku 13 em kuvassa läppäkotelon alta egr-venttiilille paikallaan, se on luokkaa 20 cm pituudeltaan?

Tarkoitin tällä, että olethan huomannut läppäkotelon alla olevan letkunipan, jää helposti huomaamatta jos siitä on vahingossa letku irronnut.

Voihan olla niin että 86-alipaineletkut menee alunperinkin eri tavalla kuin näissä 87-kaavioissa.

Olennaista on, että mittaristolle ja bypassille menevä letku liitetään imusarjaan kaasuläpän jälkeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Kiitos. Tutkitaan, eiköhän tämä näillä selviä. Ainakin tänään aamulla kone tuntui toimivan ihan normaalisti, kun ylimääräinen letku oli tukittuna. Pitää iltapäivällä vielä tutkia tilannetta ja varmistaa, ettei missään ole tulppaamattomia nippoja. Voihan tietysti olla, että tuo ylimääräinen letku on ollut tungettuna siihen läppäkotelon alla olevaan liittimeen. Jos se liitin vaan on myös kaasuläpän jälkeen, niin ei liene mitään väliä, vaikka paineet otetaankin "tuplaletkutuksella".

Tärkeintä oli siis vaan saada selville, ettei letkuun ole tarkoitus kytkeä mitään kriittistä komponenttia, jonka olen kokonaan unohtanut.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Loppujen lopuksi jus olit oikeassa, se ylimääräinen letku oli kuin olikin signaalinmuuntimelle. Se olikin tulipellissä vaan reilusti "matalammalla", kun kaikissa näkemissäni kuvissa ja kytketty hivenen eri nippoihin kun "periaatekaaviossa" (kaasuläpän sijainnin suhteen tosin ihan oikein) Loppujen lopuksi se löytyi seuraamalla venttiilikopan keskeltä lähteviä letkuja (termostaatti).

Kokeilin ensin normaalisti letkut paikallaan ja sen jälkeen otin (ehkä tyhmyyttäni) signaalinmuuntimen kokonaan pois ja tulppasin tarvittavat nipat venttiilikopasta, imusarjalta, je EGR-venttilistä. En huomannu mitään eroa, oli EGR käytössä tai ei.

Parin päivän jälkeen tuli taas uusia ongelmia :( Kylmäkäynnistyksen jälkeen huomasin, että kone kävi todella huonosti (500rpm) ja sainkin koneen sammumaan heti lähtiessä. Tämän jälkeen tuota samaa ongelmaa on ollut aina kylmänä ja viime aikoina lämpimänäkin. Kylmänä käynnistyksen jälkeen siis auto joko sammuu tai tyhjäkäynti on 500rpm, ellei autolle anna kaasua, pikkusen röplöttelee. Kun auto käy minuutin paikallaan tai lähtee ajamaan, nousee tyhjäkäynti siihen 900 tuntumaan melko nopeasti. Nyt tänään huomasin, että ongelma on läsnä myös lämpimässä koneessa siten, että kun pysähdyksissä koneelle antaa kevyesti kaasua ja antaa kierrosten laskeutua vapaasti, joka toisella kerralla ne asettuvat suoraan 900 kierrokseen ja joka toisella laskeutuvat sinne 500 kierrokseen ja noin 15-25 sekunnin kuluttua nousevat takaisin normaaliin. Auto myös tuntuu välillä nykivän tasaisella pintakaasulla 2,3 ja 4 vaihteilla, mutta heti kun turbo alkaa ahtamaan, ei nykimisestä ole tietoakaan. Otin joutokäyntimoottorin irti ja putsailin sen, "luisti" liikku ainakin nyt varsin sulavasti. Ei vaikuttanut mihinkään. Hämmästyksekseni huomasin, että vaikka tyhjäkäyntimoottorin sähköjohdot ovat kytkemättä, toimii auto täysin samalla tavalla. Eli kun autoille antaa paikallaan kevyesti kaasua, laskee tyhjäkäynti 500 tuntumaan ja palautuu takaisin 900 kierrokseen noin 15 sekunnin kuluttua. Eikö tämä viittaa vähän siihen, että tyhjäkäyntimoottori ei tee yhtään mitään? Ideoita? Voiko tuo EGR:n irroitus vaikuttaa tähän jotenkin, jos en ole sössinyt mitään muuta?
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Sen verran päivitystä ongelmaan, että kyllä se joutokäyntimoottori tuntuisi pelittävän. Eli kun letkun puristaa kasaan, laskevat kierrokset. Kun letku on puristuksissa ja annan koneelle vähän kaasua, laskevat kierrokset ensin todella alas, ihan sammumispisteeseen, auto pysyi ihan juuri ja juuri käynnissä (varmaan 300-400). noin 15 sekunnin kuluttua ne nousivat takaisin siihen 600-700 tuntumaan ja kun vapautin letkun, takaisin normaaliin 900 kiekkaan. Eli ongelma tuskin johtunee tuosta moottorista. Ongelma on siis tiivistettynä se, että usein pysähtyessä tyhjäkäynti laskee ensin 500 kierroksen tuntumaan ja auto käy huonosti, kunnes noin 15 sekunnin kuluttua kierroksen nousevat normaaliksi. Auto myös satunnaisesti nykii pienellä kaasulla. Bensaa palaa, kun tulee nykimisien minimoimiseksi kiihdyteltyä jatkuvasti kaasu pohjassa (muuten en ole ainkaan kulutusmittarin mukaan tosin huomannut, että bensaa menisi jotenkin erityisen paljon normaaleilla ajonopeuksilla).


Mulla ei ole tällä hetkellä tarvikkeita tuon EGR:n perusteellisempaan tukkimiseen, joten taidan huomenna koittaa vielä laitella kaikki letkut normaalisti paikalleen. Ehkä on mahdollista, että EGR on jotenkin rikki ja esim vuotaa siten, että se vielä korostuu kun ne letkut eivät ole paikallaan vaan tulpattuna (?). Tai sitten sen poisto sotki jotain muita asetuksia. Tai sitten vika on ihan jossain muualla, mutta enne uusien osien hommailua lienee kuitenkin helpompi eliminoida omien kämmäilyjen mahdollisuus, kun en ole viime aikoina noiden letkujen vaihdon lisäksi muuta tehnyt konehuoneen puolella
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Nostellaas vanhaa aihetta.
Itellä on tollanen 9000 CSE 2,3 Turbo -93.

Imusarjassa öljyntäyttökorkin vieressä, on 2.paikkaa vierekkäin mihkä tulee alipaineletku. Toinen paikka on tyhjänä 8O Eli mihkä nuista ko. paikoista pitäisi alipaineletkut lähteä?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

onkos sitä hommattu sellanen... noh.. laitahan yv:tä vaikka, niin katotaan ne letkut paikoilleen ihan puhelimessa
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Letkun paikka hukassa

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuossa kuva vielä, jos selkoiaisi:

http://kuvablogi.com/nayta/2518619/
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin