99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
Nyt olisi apu tarpeen tupliksen tehostamattoman ohjauksen kanssa! Hyllyssä on hankittuna Ruotsista hammastanko (+ohjausakselin päähän hammastankoa "vasten" tuleva mokkula, jota en osaa edes nimetä ), jolla pitäisi tulla 2,5 kierrosta laidasta laitaan. Itselläni on kaksi purkamatonta ohjausvaihdetta -83 vuotisesta tupliksesta (ajettu vajaa 300 tkm) ja -84 vuotisesta (ajettu 110 tkm). Molemmat tuntuivat ajossa täysin toimivilta. Enää pitäisi saada yksi toimiva ja nopea ohjaus noista aikaiseksi.
Löytyykö jostain pääkaupunkiseudun liepeiltä henkilöä, joka tuntisi tupliksen ohjausvaihteen kuin omat taskunsa ja olisi innokas auttamaan? Tuntuu äkkiseltään hieman kompleksiselta osalta tuo ohjausvaihde..
Löytyykö jostain pääkaupunkiseudun liepeiltä henkilöä, joka tuntisi tupliksen ohjausvaihteen kuin omat taskunsa ja olisi innokas auttamaan? Tuntuu äkkiseltään hieman kompleksiselta osalta tuo ohjausvaihde..
Re: 99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
99:in korjaamokäsikirja auttanee, siinähän muistaakseni neuvotaan kuinka koko ohjausvaihde on kasattu, taisi olla purkuohjeetkin, ja annetut välykset ja säätöohjeet, ja mitat, jne.
Tuskin voi olla vaikea purkaa.
Oman tuplikseni tehostamaton hammastanko lojuu tallin lattialla, voin kokeilla pelmauttaa sen palasiksi, ja raportoida mitä osia sieltä löytyi (tuskin kovin montaa)
Kysäisepä tuon nopeamman ohjauksesi värkänneeltä taholta poikkeaako jotenkin muuten, kuin välitykseltään, alkuperäisistä mitoistaan suhteessa siihen orkkikseen kuoriosaan, jossei, niin voinet käyttää korjauskäsikirjan ohjeita hyväksesi kun tuon kasaat?
Pianhan tuollaisen varmaan pelmauttaa osiksi, ja kasaa uudelleen nippuun, jos ohjeet vaan löytyvät?
Jus:illa taisi olla sähköisessä muodossa (tai ainakin linkki sellaiseen) tuo 80-luvun tuplisten ohjausta koskeva korjaamokäsikirjan osio.
Tuohon varmaankin kannattaa asentaa ne vanhemmat, eli kiristämällä säädettävät raidetangot, jottei tarvitse aina vaihtaa pienen välyksen vuoksi koko raidetankoa.
Tuskin voi olla vaikea purkaa.
Oman tuplikseni tehostamaton hammastanko lojuu tallin lattialla, voin kokeilla pelmauttaa sen palasiksi, ja raportoida mitä osia sieltä löytyi (tuskin kovin montaa)
Kysäisepä tuon nopeamman ohjauksesi värkänneeltä taholta poikkeaako jotenkin muuten, kuin välitykseltään, alkuperäisistä mitoistaan suhteessa siihen orkkikseen kuoriosaan, jossei, niin voinet käyttää korjauskäsikirjan ohjeita hyväksesi kun tuon kasaat?
Pianhan tuollaisen varmaan pelmauttaa osiksi, ja kasaa uudelleen nippuun, jos ohjeet vaan löytyvät?
Jus:illa taisi olla sähköisessä muodossa (tai ainakin linkki sellaiseen) tuo 80-luvun tuplisten ohjausta koskeva korjaamokäsikirjan osio.
Tuohon varmaankin kannattaa asentaa ne vanhemmat, eli kiristämällä säädettävät raidetangot, jottei tarvitse aina vaihtaa pienen välyksen vuoksi koko raidetankoa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
Eihän siihen purkamiseen mitään apua tarvita. Jos vanhat raidetangonpäät on lukitustapilla, pitää tapit porata pois ja uudelleenlukitukseen tarvitaan väliin prikat ja uudet tapit.
Kokoonpanossakaan ei ole mitään ihmeellistä, hammasvälys vaan pitää saada sopivaksi (säätöliuskoja lisäämällä/poistamalla) jotta ohjaus toimii (ei väljä, mutta palauttaa kuitenkin).
Tuolla on 99:n ohjauksen osaluettelo, pätkä korjaamokirjaa ja purkukuvat Saab 90-ohjausvaihteesta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ohjaus/index.html
90:n ohjausvaihde lienee sama kuin 99:n ohjausvaihde vm 75 eteenpäin, mutta raidetangoissa uudemmanmalliset ei-säädettävät nivelet. Lukitus tehdään noissa nivelen reunaa hammastangossa olevaan lukitusuraan naputtamalla, tämän takia hammastankokin on erilainen. Muuten kai samanlainen kuin 99:ssä.
Valittaessa kokoonpanossa käytettäviä osia kannattaa varmistaa että päätyholkki (vänkärinpuolella) on kunnossa. Kulunut holkki päästää hammastangon liikkumaan poikittain.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=39062
Kokoonpanossakaan ei ole mitään ihmeellistä, hammasvälys vaan pitää saada sopivaksi (säätöliuskoja lisäämällä/poistamalla) jotta ohjaus toimii (ei väljä, mutta palauttaa kuitenkin).
Tuolla on 99:n ohjauksen osaluettelo, pätkä korjaamokirjaa ja purkukuvat Saab 90-ohjausvaihteesta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ohjaus/index.html
90:n ohjausvaihde lienee sama kuin 99:n ohjausvaihde vm 75 eteenpäin, mutta raidetangoissa uudemmanmalliset ei-säädettävät nivelet. Lukitus tehdään noissa nivelen reunaa hammastangossa olevaan lukitusuraan naputtamalla, tämän takia hammastankokin on erilainen. Muuten kai samanlainen kuin 99:ssä.
Valittaessa kokoonpanossa käytettäviä osia kannattaa varmistaa että päätyholkki (vänkärinpuolella) on kunnossa. Kulunut holkki päästää hammastangon liikkumaan poikittain.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=39062
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
Kiitoksia molemmille. Eiköhän tuolla alkuun pääse.
Re: 99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
Niin tuohon vielä vastatakseni, ettei pitäisi muuten poiketa. Tosin olen aika skeptinen noiden lupausten suhteen mutta pikaisestihan tuo alkuperäiseen vertaillessa sitten selviää.ng900aero kirjoitti:Kysäisepä tuon nopeamman ohjauksesi värkänneeltä taholta poikkeaako jotenkin muuten, kuin välitykseltään, alkuperäisistä mitoistaan suhteessa siihen orkkikseen kuoriosaan, jossei, niin voinet käyttää korjauskäsikirjan ohjeita hyväksesi kun tuon kasaat?
Re: 99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
Miten tuo ohjausvaihde irroitetaan 99:stä? Kohteena -77 auto.
Re: 99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
Ihan itse ruotsinkielisestä kirjasta suomennettuna:99_GL_77 kirjoitti:Miten tuo ohjausvaihde irroitetaan 99:stä?
Ohjausvaihteen irrottaminen:
1. Irrota ohjauspyörä
2. Irrota ohjauspylvään muovit ja kojetaulun alaosan verhoilu kuskin jalkatilasta
3. Irrota ohjausakselin läpivientikumi lattiasta
4. Nosta auton keula pukeille, irrota pyörät
5. Irrota raidetangonpäät olka-akseleista
6. Irrota käsijarruvaijereita ohjausvaihteeseen kiinnittävä side, irrota ohjausvaihteen korikiinnityspannat
7. irrota rattiputki rintapellistä ja poista lukitusruuvi ohjaus akselin alemman nivelen kiristimestä, vedä nivelakseli irti ohjausvaihteen karasta
8. laita rattiputki takaisin kannatukseen (tai jos irrotit kytkimien johdot, voit asettaa rattiputken kokonaan sivuun)
9. käännä ohjaus täysin oikealle
10. siirrä ohjausvaihde oikealle niin että vasemman raidetangon saa ohjattua auton alle vaihteiston päädyn vierestä
11. käännä ohjaus täysin vasemmalle, nosta ohjausvaihde pois autosta
Ohjausvaihteen asentaminen:
1. käännä ohjaus täysin vasemmalle ja vie ohjausvaihde oikeanpuoleinen pää edellä vaihteiston vierestä oikealle.
2. käännä ohjaus täysin oikealle ja pujota vasemmapuoleinen raidetanko paikalleen
3. asenna väliakselin alanivelen liitos ohjausvaihteen karaan, varmista että kiristimen ruuvi tulee karassa olevaan uraan
4. nosta ohjausvaihde paikalleen ja kiinnitä se koriin
5. asenna rattiputki, läpivientikumi, käsijarruvaijerin kiinnike, ohjauspylvään muovit ja kojetaulun alaosan verhoilu
6. kiinnitä raidetangot olka-akseleihin (49-69 Nm)
7. asenna etupyörät, laske pyörilleen
8. asenna ohjauspyörä
9. tarkista ja säädä auraus
Viimeksi muokannut jus, Pe Touko 16, 2008 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 ohjausvaihteen purkamiseen apua
Kiitos selkeistä ohjeista. Printtailen ne mukaan ja eikun tallille.