Automaatista...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Automaatista...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000CD-2.3T16.
Missä vika kun....
Kevyellä kaasulla ajettaessa vaihteiston vaihtaessa ylöspäin mitään nykäystä ei tunnu, kun taas vaihteisto vaihtaa alaspäin etenkin kun jarruttaa moottorilla pieni nykäys tuntuu.
Kun taasen antaa monoa hiukan enemmän niin ylöspäinvaihtaessa nykäys tuntuu rajumpana, joskus jopa erittäin häiritsevänä.
Kumipuslat näyttäisivät olevan kunnossa.

Juttelin erään kaverin kanssa ja arveli vian olevan polttoaine puolella, sanoi että kaasuläpän akselilla olisi tiivisteessä väljää, ja nyökkiminen tulisi sieltä, aamulla kun lähden ajelamaan olen todellakin huomannut että n. 5-10km menee hienosti ei nyöki sillä matkalla mutta sen jälkeen alkaa nyökkiminen, ja tyhjäkäynti vaeltaa n. 100-150r/min. ( tämä vaeltaminen alkaa tuon 5-10km jälkeen )

Ja kun nopeasti painaa kaasua niin kone taitaa hetken miettiä että mitäs nyt...mutta tämä hetki ei ole kuin silmänräpäys.

Onko siellä läpän luona tiivisteitä...?
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Automaatista...

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:9000CD-2.3T16.
Missä vika kun....
Kevyellä kaasulla ajettaessa vaihteiston vaihtaessa ylöspäin mitään nykäystä ei tunnu, kun taas vaihteisto vaihtaa alaspäin etenkin kun jarruttaa moottorilla pieni nykäys tuntuu.
Kun taasen antaa monoa hiukan enemmän niin ylöspäinvaihtaessa nykäys tuntuu rajumpana, joskus jopa erittäin häiritsevänä.
Kumipuslat näyttäisivät olevan kunnossa.

Juttelin erään kaverin kanssa ja arveli vian olevan polttoaine puolella, sanoi että kaasuläpän akselilla olisi tiivisteessä väljää, ja nyökkiminen tulisi sieltä, aamulla kun lähden ajelamaan olen todellakin huomannut että n. 5-10km menee hienosti ei nyöki sillä matkalla mutta sen jälkeen alkaa nyökkiminen, ja tyhjäkäynti vaeltaa n. 100-150r/min. ( tämä vaeltaminen alkaa tuon 5-10km jälkeen )

Ja kun nopeasti painaa kaasua niin kone taitaa hetken miettiä että mitäs nyt...mutta tämä hetki ei ole kuin silmänräpäys.

Onko siellä läpän luona tiivisteitä...?

Ei minusta kaasuläppäkotelossa ole tiivisteitä. Tuo seilaaminen kertoosen että tyhjäkäyntisäätöventtiili seilaa eli AIC venttiili. AIC vaikuttaa jonkin verran noihin nykäyksiin ja tarkista että kaasuläpän palautus vaimennin toimii, koska jos läppä menee lennosta kiinni niin varmasti nykäsee. Kick-Down vaijeria säätämällä voi vaikuttaa vaihtoihin, mutta jos vaijeria menee löysäämään liikaa pääsee kytkin käryämään ja särkyy !!!
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Vaimennus...?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Missä on läpän vaimennus..?
Vanhassa satkussa se oli kyllä hyvin näkyvissä.
Mutta nykyisessä ei sellaista kyllä ole..?

Missä AIC venttiili sijaitsee..?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Venttiilin paikka selvisi...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

LH 2.4x:ssä ei ole mekaanista kaasuläpän vaimennusta, läppä paukahtaa kiinni kerralla, mutta ruskun boksi on tilanteessa mukana ja ohjaa tyhjäkäyntimoottorin luistia siten, että tyhjäkäyntikierrosluku saavutetaan pehmeästi ja varmistetaaan mahdollisesti suihkutettavan polttoaineen täydellinen palaminen. Sama toiminto on jo LH2.2:ssa -89 alkaen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Tyhjäkäynti moottori....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No no....mikäs se tämä sitten ja missä..????
( tyhjäkäyntimoottori )
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ti Heinä 06, 2004 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

IAC valve = AIC valve = tyhjäkäyntimoottori = tyhjäkäynninsäätöventtiili
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:IAC valve = AIC valve = tyhjäkäyntimoottri
Venttiili = moottori. Kummallista mutta selväksi tuli.
Hajoaako näitä venttiileitä useinkin..?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Useimmiten toimintahäiriöt kai johtuu likaantumisesta.

Kovin paljon ajetussa voi moottorin harjat alkaa jumittaa:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Moottorista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin moottorihan tuo näkyy olevan....
Niin tällä on ajettu n.200t. ( pääasiassa luulisin että Auto baanalla saksassa, on ehkä saanut monoa ja kunnolla...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Venttiili/Moottorista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:Useimmiten toimintahäiriöt kai johtuu likaantumisesta.

Kovin paljon ajetussa voi moottorin harjat alkaa jumittaa:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
Pystyykö sen purkamaan..?
Onko paha rasti.`?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Purkaminen kannattanee jättää viimeiseksi konstiksi. Vika liene muualla jos vasta lämpimänä alkaa tyhjäkäynti vaeltaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

No niin.....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tyhjäkäynti asettui ja viiveet jäi pois.
Mutta mutta...kevyellä kaasulla ajettaessa vaihteisto toimii moitteitta, vaihtamista ei juurikaan tunne ( hyvin kevyt nykäisy ).
Mutta kun hiukan antaa enemmän kenkää niin rupeaa huomaamaan vaihtamisen, nykäisee todella ärsyttävästi.
Ei varmaankaan tee hyvää vetoakseleille tollanen nyhtäminen.

Voisiko tämä johtua niistä teidän mainitsemistanne jousista..?
Onko nämä jouset siinä 22mm mutterin alla vaihteiston sivussa...?
Vai mitä ihmeen jousia ne on..?
( matolaatikon jouset )
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mimmi kirjoitti:Matolaatikon jouset löytyvät laatikon kannen alta.
Tiedätkö saabin varaosa numeroa.
kuvassa on ainakin
Nro3 42 80 723 Jousi Etu Gear Box 143961-
Nro2 42 80 657 Jousi Peruutus
Nämä kaksi jousta ovat pienen kannen alla joka on kiinnitetty neljällä
kuusiokoloruuvilla. ( tämä kansi on taasen matolaatikon kannen alla )
Mahtaako ne olla nämä jouset..?

Jouset jotka eivät ole kannen alla.
75 58 232 Painejousi
75 58 240 Painejousi.

huh..huh....
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Yleisimmin kai noista jousista puhuttaessa vaihdetaan Varaajien A ja D jouset. Vuosimalli ja konetyyppi vaikuttaa osanumeroihin.
En ole itse vaihtanut, enkä osaa sanoa kuinka paljon ne vaikuttavat vaihtamisnykäisyihin raskaasti poljettaessa.

http://www.townsendimports.com
http://68.18.186.95/transmission_folder/9kvalvebody.htm
http://68.18.186.95/transmission_folder/hard3-49ksb.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9731#49731
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin