Check Engine valo syttyi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

No nyt sytty Check Engine valo, eilen sammu pari kertaa tyhjäkäynnillä.
Saako tosta vikakoodit ilman Techiä ?
Ajoltaan ihan normaali, isommassa nopeudessa vähän tehoton.
Autolla ajettu 62 th,
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

Kiitoksia, "nollasin" valon ottamalla sulakkeen pois.
Nyt näyttäs menevän taas OK. kävin kattelees vanhoja autoja Lahdessa.
Oli Saabitkin esillä.
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

No nyt olis Saabi käynyt Magneetilla Vantaalla.
Vikakoodi on P0113(3). Kuulemma imuilman lämpöanturi tai ilmamassamittari.
Onkos muilla ollut samoja ongelmia? Mistäs ton anturin löytää?
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja J8 »

nosta katse by pass venttiilistä 5-10cm ylöspäin. imuputkessa kiinni, sen kumisen "tutin" alla. ei voi olla löytämättä. putsaa eka anturi jollain electric cleanererilla ja kokeile toimiiko ennenkuin ostat uutta. maksaa joku 80e mikä on hirveää kiskontaa. ellen väärin muista, niin joku oli tainnu juottaa itse uuden anturin ja maksanu siitä muutaman euron.
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

Nonii, nyt olis anturi putsattu, ei kylläkään auttanut.
Onkohan toi minkä tyyppinen anturi ( Pt100, K-tyyppi termopari vai ?)?

Voiko ton ilmamassamittarin vaihtaa ilman TECHiä ?
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Anturi on NTC-vastus, ja ilmamassamittarin vaihto onnistuu kyllä ilman techiäkin. Techillä tai OBD-lukijalla voi myöskin tarkistaa näyttääkö imuilman lämpötila järkeviä arvoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Termos »

lammbe1 kirjoitti:No nyt olis Saabi käynyt Magneetilla Vantaalla.
Vikakoodi on P0113(3). Kuulemma imuilman lämpöanturi tai ilmamassamittari.
Onkos muilla ollut samoja ongelmia? Mistäs ton anturin löytää?
Oli aikoinaan samat ongelmat. Lämpöanturi oli kunnossa, ilmamassamittarissa vika.

2 klemmaria auki, uusi ~200 euron palikka klemmareiden väliin, sitten klemmarit kiinni.
Ei muita toimenpiteitä, ajanhukka 10 minuuttia parkkipaikalla, sisältäen 8 millin (vai oliko se 7mm) hylsyn etsimisen ja käsienpesun :mrgreen:

Viallisella IMMulla ei kannata konetta pahemmin kiusata, mäntäpistiäinen kun iskee, niin siinä onkin isompi remontti sitten edessä :|
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Anturi on NTC-vastus, ja ilmamassamittarin vaihto onnistuu kyllä ilman techiäkin. Techillä tai OBD-lukijalla voi myöskin tarkistaa näyttääkö imuilman lämpötila järkeviä arvoja.
Eivät aikoinaan meikäläisen vikatilanteessa onnistuneet huollon hallissa paikallistamaan, että kummassa komponentissa vika on. Melkein jo ostin uuden lämpöanturin, mutta muistaakseni se oli aika pirun kallis murikka, niin ehdotin jatkotutkimuksia.

Huoltohemmo sitten kävi motarilla revittämässä TECH kiinni autossa, siinäpä ei enää jäänytkään epäselvyyttä vian syystä. Ahdot piikkasi 1,7 bariin pahimmillaan, kohtuu kevyellä polkemisella 1,4 bariin kuulemma :o.

Uusi IMMU ja sen myötä laiska auto, toki moottorin oletettu käyttöikä kasvoi het ainakin sadallatonnilla :lol:.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

Ok, AVK:lla Pirkkalassa olis yks 9-3 2.0t Immu. Mahtaako sopia ?
Googlella ainaskin jossain 9-3:ssa on sama kun mulla ( 9-5 2.3t)
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Trionic7:ssa on aina sama immu (T5:ssa ei ole immua ollenkaan).

Eski
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

No nii nyt olis immu vaihdettu( Käytetty), ei auttanut. Tarvii varmaan koittaa vielä jos se anturin puhdistus auttais.
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti:
Termos kirjoitti:Huoltohemmo sitten kävi motarilla revittämässä TECH kiinni autossa, siinäpä ei enää jäänytkään epäselvyyttä vian syystä. Ahdot piikkasi 1,7 bariin pahimmillaan, kohtuu kevyellä polkemisella 1,4 bariin kuulemma :o.

Uusi IMMU ja sen myötä laiska auto, toki moottorin oletettu käyttöikä kasvoi het ainakin sadallatonnilla :lol:.
Tämä tauti iski -99 lentolakon aikana, oli kiva ajella ykköstietä(useita ohituskaistoja) vaihtoon menevällä autolla n.1000km päivässä kun ei ahdot loppunut kesken.
Mulla on vähän sellaista kutinaa nyt, että kone ahtaa liikaa. Nousiko auton keskikulutus tuona aikana?

Turbon ympäriltä oli joku letkusarja tullut tiensä päähän (kaksi letkua rikki) ja uusi sarja tilattuna. Paikkasivat nämä letkut ja auto "laiskistui" sen jälkeen, mutta mielestäni auton kulutus ei tällä hetkellä ole aivan normaali..
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

Mulla ainaskin kulutus on pysynyt samoissa elikkäs n. 7,5L/100Km.
Tehoissa ei havaittavaa muutosta. Tulin eilen Lahdesta motaria 140 km/h ja kulutusmittari näytti 10 l/100km
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Check Engine valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Viikonlopun reissulla tarkastelin kulutusta ja on tosiaankin hieman yläkantissa. Maantiellä en päässyt millään alle 8:n litran (normaalisti menty sama pätkä 6,8:lla) ja keväällä mitättu kulutus kehä III:n päästä päähän 6,3 litraa jäi kauas. Kulutus noin litran / 100 km yläkantissa.
Mistähän moinen?

Pitää varmaan tarkistuttaa käykö liian rikkaalla tai voisiko joku anturi sotkea kulutusta?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vastaa Viestiin