V4 jakopäänrattaat

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

V4 jakopäänrattaat

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Mistä löytys firma mikä tekis teräksiset jakopäänrattaat ja mitähän maksas.Olisko järkee tilata porukalla tulis varmaan halvemmaks kun tilais monta jaa kun toi on yleinen vika viellä kuupassa että menee toi tasapainoakselin ratas niin kun on itteltänikin mennyt.Kyllä noi rattaat olis pitänyt alun perin tehdä teräksestä :wink:
Ruotsista sais tietty valmiitakin mutta on törkeen hintasia jos täälä pystys sovitteleen hinnan jonkun firmankanssa ni avot.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mivacar ay toimittaa ainakin ja ruottin saab klubi. Päälle parisataa eeroo sarja en tiiä oliko koko metalliset vai oliko yks pyörä niissäkin fiiberii . Syy löytyy yleensä tasapainoakselin laakereista ja sitä kautta väärästä hammaskosketuksesta
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kuva

1815 SEK Ruåttin klubilla. Kovasti näyttää metallisilta kaikki pyörät.
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Komeet on rattaat mutta on niillä oma hintasa.Mutta kyllä noi kestäs hiukan toisella tapaa kun fiiberi
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Mulla on toi ratas-satsi hyllyssä. Tasapaino- ja kampiakselin rattaat on terästä ja nokka-akselin ratas on alumiinia. En tiedä miten kestää noi rattaat jos tasapainoakselin laakeri pettää. Voi olla että ei rattaat hajoa mutta jotain muuta kyllä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Mikko_H kirjoitti: 1815 SEK Ruåttin klubilla. Kovasti näyttää metallisilta kaikki pyörät.
Jep metallia ovat kaikki, iso alumiinia tms kevyttä ja muut jotain raskaampaa. Omaan kuuppaani vaihdettiin bakeliittipyörien tilalle metalliset ja kampiakseliin jäi vanha metallinen kun oli niin #¤"¤":n tiukassa. Ujellus on aika infernaalinen joten käyttöautoon tai muuten vaan hillitympään menopeliin noita en voi suositella. Ilmaisesti olisi vähän hiljaisemmat jos sekin kolmas ratas olisi vaihdettu.

Meikäläisen rassiin kyllä sopii 1.7-koneen kaveriksi, on useempikin kysellyt (viimeksi esim. wanhojen saabien tapaamisessa) että "mitä hittoa sulla on tuolla pellin alla?". Vielä kun kone on vakiota isompi, kaasari samoin, vauhtipyörä sun muut orggista niin on aika kierrosherkkä, kyllä tuota kierrättämällä katseet kääntyy vaikkapa eurocruisingin jonossakin ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eikö olis fiksua laittaa ne tasapainoakselin laakerit kuntoon ja "uutta" fiiberiä tilalle? Kyllähän noita pyöriä luulisi vielä löytyvän vai joko hinnat ovat kovinkin korkeat? Paljonko fiiberirattaasta joutuu maksamaan?

t. Mika
Viimeksi muokannut mikan, Ke Heinä 07, 2004 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tampereella Katsa on tehnyt vuosikymmenten ajan vaikka minkälaisia hammaspyöriä, kuulemma formuloihinkin.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Olisikohan mulla juurikin tuo bakeliittiratas sanonut työsopimuksensa irti, kun käynti on hyvinkin vaikean oloista ja käyntiin ei lähde kuin kaasu pohjassa ja kauan sahaamalla. Kaasuttimeen olen laittanut korjaussarjan, ja kipinä on korvakuulolla säädetty kohdalleen.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Ei se noista rattaista ainakaan johdu. Sytkä voi ollla liian heikko,kaasari saa ilmaa tai muuten sökö. Kone pyörii ilman tasapainoakseliakin mutta ravistaa hiivatisti. Nokan iso ratas voi olla kulunut ja muuttaa ajoitusta mutta ei ole minulla ainakaan ollut koskaan vikana.
Neulaventtiili kannattaisi vaihtaa kaasariin.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

olli siekkinen kirjoitti:Kone pyörii ilman tasapainoakseliakin mutta ravistaa hiivatisti. Nokan iso ratas voi olla kulunut ja muuttaa ajoitusta mutta ei ole minulla ainakaan ollut koskaan vikana.
Itse asiassa kone tärisee oudosti tyhjäkäynnillä.
olli siekkinen kirjoitti:kaasari saa ilmaa tai muuten sökö.
Neulaventtiili kannattaisi vaihtaa kaasariin.
Kaasutinkin pitäisi olla priimakunnossa happokylvyn, paineilman ja korjaussarjan asennuksen jälkeen. Soppaakin se siis saa tarpeeksi kun putken alla oli kunnon mustat jäljet.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ota laturin remmi irti ja kokeile tasapainoakselin päästä, onko siinä pystyvälystä. Jos lonksuu yhtään, peli on selvä. Kyllä se vaikuttaa myös käyntiin yms. jos on ihan valmiit laakerit.
# 419 Vesa Pohjalainen
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

hewidero kirjoitti:Olisikohan mulla juurikin tuo bakeliittiratas sanonut työsopimuksensa irti, kun käynti on hyvinkin vaikean oloista ja käyntiin ei lähde kuin kaasu pohjassa ja kauan sahaamalla. Kaasuttimeen olen laittanut korjaussarjan, ja kipinä on korvakuulolla säädetty kohdalleen.
Kannattaa myös tsekata bensapumpun kunto.. itse vaihdoin juuri uuden ja avot kun hyrrää nyt paremmin..
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ota laturin remmi irti ja kokeile tasapainoakselin päästä, onko siinä pystyvälystä. Jos lonksuu yhtään, peli on selvä. Kyllä se vaikuttaa myös käyntiin yms. jos on ihan valmiit laakerit.
Otin remmin irti ja ainakin flektin laakerit tuntuivat hieman jurnuttavan. Mitenkäs tuohon tasapainoakselin laakeroitiin oikein olisi päässyyt käsiksi, en jaksanut ruveta jakopään koppaa nyt irroittelemaan, vai onko se pakko ottaa pois tuota toimenpidettä varten?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

ota kiinni siitä tasapainoakselin siivasta ja heiluta sitä yös alas suuntaan. jos tuntuu että siiva heiluu on laakerit hajalla. Toinen varma juttu on kun sammutat moottorin niin koneesta kuuluu juuri ennen sammumista nakutusta.
Kilpasaabeilla ajetaan ilman tasapainoakselia ettei se niin hirveän olellinen siellä ole, mutta ilman ravistaa konetta pienemmillä kierroksilla, silloin flekti ja vesipumppu on oltava sähköinen.
Vastaa Viestiin