Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

Päivää taas!
Ja anteeksi, kun en ihan livenä tätä hommaa pysty raportoimaan... :lol:
Eli maanantaina poikkesin Metrossa ja siellä vaihtoivat nyt sen ohjainyksikköboksin. Samalla päivittivät uusimman "ohjelman" sisään...
Auto toimi viikonlopun taas (tietysti) kuin auton pitääkin, eli ei mitään merkkiäkään mistään epätavallisesta. Ja boksinvaihdon jälkeenkään ei mitään. Jotenkin en odotakaan mitään ongelmia, kun nyt sillä ajaa tämä vakiyökuski tai minä. Ja sehän siinä niin käsittämätöntä onkin!
Kun olen tässä kuukausia pohtinut tätä asiaa ja yrittänyt löytää edes jotain poikkeavaa, niin yhden asian olen keksinyt. Sen ei pitäisi vaikuttaa asiaan milläänlailla, mutta se on todella ainoa ero, jonka olen löytänyt tämän "ongelmakuskin" ja meidän muiden välillä. Eli;
hän on ainoa, joka käyttää turvavöitä aina/lähes aina. Me muut tyydymme pitämään irrallista "klipsiä" siinä turvavyön kiinnityspaikassa, eli auto luulee koko ajan vyön olevan kiinni ja ei ala "pimputtamaan" fasten beltsiä (taksinkuljettajanhan ei ole pakko pitää turvavyötä kiinni, vaikka toki järkeväähän se on ja niin itsekin kyllä pidän, jos maantiekyydin joskus harvoin saa)... Matkustajan puolellahan on koko ajan kiinni sellainen virallinen "jatkopala", jossa on toisessa päässä normaali vyönlukitussysteemi, eli matkustaja voi halutessaan olla ilman vöitä ja auto ei ala herjata tai laittaa vyön normaalisti kiinni jatkopalaan...
Mutta kuten jo on huoltopäällikönkin toimesta todettu, ei turvavyön käyttö/käyttämättäjättö pitäisi milläänlailla liittyä käynnistymättömyyteen.
Saas nähdä, tuleeko kyseinen "ongelmakuski" (joka siis on erinomainen kuljettaja!) enää töihin, kun hän saattaa saada oman luvan ihan näinä päivinä.
Toivottavasti hänelle ei ole tullut liian suuria traumoja Saabista, että hänkin ottaisi kunnon auton tänne työmaalle. Hän on ajanut monia eri automerkkejä ja ei pitänyt V***o V7*sta, koska kuulemma Hämeenkadun nupulakivillä pitää aivan hirveää meteliä ja pauketta, toisin kuin tämä 9-5. Hän jopa jossain välissä tokaisi, että hän rakastaa tätä autoa, kunhan vaan saa sen ensin käyntiin! :mrgreen:
Näillä eväillä jatketaan, saas nähdä oliko tämä nyt tässä vai joudunko vielä palaamaan asiaan, toki kaikki uudet kuulumiset tänne laitan...

t:H
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ei nämä nyt sentään mitään henkimaailman juttuja voi olla! :D Eiköhän toi boksin vaihto auta.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Pimputukset pois.. mitenköhän se ohjelmoidaan
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja mike »

Tosin se ohjelmointi vaatii sitten jonkun joka osaa käyttääkin sitä laitetta.
Omakohtaisten kokemusten mukaan pimputuksen pois ohjelmointi ei onnistu Oulun virallisissa merkkiliikkeissä. PONG PONG PONG PONG jatkuu edelleen autoa starttaillessa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja Max »

mike kirjoitti:Tosin se ohjelmointi vaatii sitten jonkun joka osaa käyttääkin sitä laitetta.
Omakohtaisten kokemusten mukaan pimputuksen pois ohjelmointi ei onnistu Oulun virallisissa merkkiliikkeissä. PONG PONG PONG PONG jatkuu edelleen autoa starttaillessa.
Kyllä ainakin Aineella osasivat ottaa pois sen mun edellisestä OG9-3:sesta.

Ja nykyisestä 9-3 SS:stä lähti pimputukset Åströmillä.
#1747
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja mike »

Max kirjoitti:
mike kirjoitti:Tosin se ohjelmointi vaatii sitten jonkun joka osaa käyttääkin sitä laitetta.
Omakohtaisten kokemusten mukaan pimputuksen pois ohjelmointi ei onnistu Oulun virallisissa merkkiliikkeissä. PONG PONG PONG PONG jatkuu edelleen autoa starttaillessa.
Kyllä ainakin Aineella osasivat ottaa pois sen mun edellisestä OG9-3:sesta.

Ja nykyisestä 9-3 SS:stä lähti pimputukset Åströmillä.
Viime vuonna Åströmillä eivät saaneet pois ja Aineella vakuuttelivat ettei moista voi ohjelmoida pois. Lopuksi sitten vielä sanoivat että limputus on osa järjestelmän testausta eikä turvavöihin liittyvää... Vissiin sitten vähän kiinni työn vastaanottajasta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja mike »

taxi9-5tre kirjoitti:Päivää taas!
Ja anteeksi, kun en ihan livenä tätä hommaa pysty raportoimaan... :lol:
Eli maanantaina poikkesin Metrossa ja siellä vaihtoivat nyt sen ohjainyksikköboksin. Samalla päivittivät uusimman "ohjelman" sisään...
Auto toimi viikonlopun taas (tietysti) kuin auton pitääkin, eli ei mitään merkkiäkään mistään epätavallisesta. Ja boksinvaihdon jälkeenkään ei mitään. Jotenkin en odotakaan mitään ongelmia, kun nyt sillä ajaa tämä vakiyökuski tai minä. Ja sehän siinä niin käsittämätöntä onkin!
Kun olen tässä kuukausia pohtinut tätä asiaa ja yrittänyt löytää edes jotain poikkeavaa, niin yhden asian olen keksinyt. Sen ei pitäisi vaikuttaa asiaan milläänlailla, mutta se on todella ainoa ero, jonka olen löytänyt tämän "ongelmakuskin" ja meidän muiden välillä. Eli;
hän on ainoa, joka käyttää turvavöitä aina/lähes aina. Me muut tyydymme pitämään irrallista "klipsiä" siinä turvavyön kiinnityspaikassa, eli auto luulee koko ajan vyön olevan kiinni ja ei ala "pimputtamaan" fasten beltsiä (taksinkuljettajanhan ei ole pakko pitää turvavyötä kiinni, vaikka toki järkeväähän se on ja niin itsekin kyllä pidän, jos maantiekyydin joskus harvoin saa)... Matkustajan puolellahan on koko ajan kiinni sellainen virallinen "jatkopala", jossa on toisessa päässä normaali vyönlukitussysteemi, eli matkustaja voi halutessaan olla ilman vöitä ja auto ei ala herjata tai laittaa vyön normaalisti kiinni jatkopalaan...
Mutta kuten jo on huoltopäällikönkin toimesta todettu, ei turvavyön käyttö/käyttämättäjättö pitäisi milläänlailla liittyä käynnistymättömyyteen.
Saas nähdä, tuleeko kyseinen "ongelmakuski" (joka siis on erinomainen kuljettaja!) enää töihin, kun hän saattaa saada oman luvan ihan näinä päivinä.
Toivottavasti hänelle ei ole tullut liian suuria traumoja Saabista, että hänkin ottaisi kunnon auton tänne työmaalle. Hän on ajanut monia eri automerkkejä ja ei pitänyt V***o V7*sta, koska kuulemma Hämeenkadun nupulakivillä pitää aivan hirveää meteliä ja pauketta, toisin kuin tämä 9-5. Hän jopa jossain välissä tokaisi, että hän rakastaa tätä autoa, kunhan vaan saa sen ensin käyntiin! :mrgreen:
Näillä eväillä jatketaan, saas nähdä oliko tämä nyt tässä vai joudunko vielä palaamaan asiaan, toki kaikki uudet kuulumiset tänne laitan...

t:H
Tulikos tämä asia kuntoon boxin vaihdolla, vai lähtikö "ongelmakuski" omiin töihin ja auto alko toimimaan?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja jthing »

Ajonestolta vaikuttaa. Oli tässä yhtenä päivänä vm.2000 9-3:n avain oikeassa taskussa ja yritin saada femmaa käyntiin. Sama efekti kuin tässä eli ei lähtenyt, kunnes vaihtoi 9-3 avaimen toiseen taskuun. Tosin SID muistaakseni kertoi että avainta ei hyväksytä.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

Päivää taas kaikille!
Nyt on boksin vaihdosta kulunut noin 3 kuukautta ja hienosti on toiminut. Ei kertaakaan ole tehnyt temppuja, ei edes "ongelmakuskille"... :D
Joten mysteeri on ratkennut. Syyllinen oli siis viallinen ohjainyksikkö.

t:H

Ps. Auto on juuri nyt MetroAutossa, kun se "hyytyi" viime yönä kuskin ollessa ajossa. Vaikka moottori oli ollut käynnissä, virrat katosivat. Syttyi ABS, ja "huutomerkki" yms. varoitusvaloja yksitellen ja cd-vaihtaja rutisi, kunnes otti avaimen pois. Sen jälkeen ihan "kaput". Soitto SaabAssistanceen ja hinaus korjaamolle. Nyt selvittelevät onko vain akku finaalissa vai laturi rikki vai sekä että... :lol: 90tkm:n huolto oli toki tilattu ensi tiistaiksi, mutta mikäs sitä on poikkeillessa Metrossa vaikka joka viikko, voi vaikka tutun automyyjän kanssa juoda kahvit ja ihailla vaikka TurboX:ää... 8)
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kyllä on aikamoinen maanantai kappale. Voi ne vähän noitua huollossakin kun
huomaavat kahvikuppi kädessä että taas se on täällä ja kahvit läikkyy paidalle :lol:
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja V-M »

Huono akku (ei kestä purkaus virtaa) on ainakin teoriassa mahdollinen. Jaksaa pyörittää mutta jännite on liian alhainen. Tai tuo käynnistyksen esto sitten toisena mahiksena.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

No niin!
Päivällä tuli sitten poikettua Metrossa ja tietenkin oli ajatuksena saada auto samantien mukaan (kun oletin, että vika oli akussa tai laturissa). Oikeassa olin, mutta kas kummaa, latureita ei ollut hyllyssä. Ei kuulemma ole hyllytavaraa, kun on kuulemma niin harvinaista, että se hajoaa. Viimeksi on sellainen jouduttu vaihtamaan viime vuonna! 8O
No, laturi tulee lentopostina, ja on huomenna paikalla. Joten taas iloisin mielin kahville sinne!! :D
Jotenkin kyllä minullekin tulee tuo maanantaikappale mieleen, kun tuntuu olevan tällaisia kummallisuuksia vähän väliä... Kun ei kai niitä ohjainyksiköitäkään ihan joka päivä (/vuosi??) jouduta vaihtamaan...?? Mutta ei tämä nyt niin haittaa, kun takuuseen toki menee nyt ja aion pitää huolen, että myös kolmantena vuonna (jos aion pitää autoa niin kauan) takuu kyllä saa luvan kattaa aika paljon... :wink:

t:H
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oiskohan tuo laturi ollut viallinen alunperinkin? Tulee mieleen 1kpl vanha astra, missä check enginen vikakoodiksi paljastui laturin liian suuri jännite. valo tuli päälle jossain 16voltissa tms. Vikakoodi oli sen takia, että ECU ei vioittuisi. Nii, notta oisko sulla laturi rikkonut sen ecun just pikkasen sopivasti...toivotaan , että ei tule enempiä kummallisuuksia eneää vastaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Trionic on sen verran hyvin suojattu että kestää vaikka 20 volttia, eli tuskinpa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suuri Mysteeri, selviääkö edes tällä foorumilla...??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

No niin, päivitellääs tätä taas pitkästä aikaa.
Kyseessä siis se murheenkryyni/maanantaikappale, joka on temppuillut useaan oteeseen... Nyt mittarissa 180tkm.

Ei auto sentään 60tkm -> 180tkm ihan ilman ongelmia kulkenut, mutta nämä lienevät ihan normaaleja juttuja;
120tkm:n huollon jälkeen jäi moottorista kuulumaan hiljaista mutta ärsyttävää "kihnutusta" jostakin moottorin oikealta reunalta. Äänen lähdettä ei pystynyt kunnolla kuulemaan, vaikka ääni kuului tyhjäkäynnilläkin. Vaihdettiin uusi laturi ja joitain muitakin apulaitehihnan pyörittämiä asioita, vieläpä uudelleen rullat ja hihna (jotka käsittääkseni vaihdettiin juuri 120tkm:n huollossa). Ääni hävisi, kun hihna otettiin pois kokonaan (siis hetkeksi, mutta taisi kone hieman kuumentua kuitenkin..:-). Kaikki muut paitsi ilmastoinnin kompressori vaihdettiin. Sitten ääni hävisi. Jossain vaiheessa oli huomattu pientä öljyvuotoa jostakin, päätettiin hoitaa asia jossain välissä.
Ensin syttyi moottorin vikavalo (syy oli jonkun tunnistimen brakaaminen) ja sen jälkeen meni jarrun alipaineletku (mukava tunne, kun ajat isoa tietä ja käännyt rampille ja alat jarruttaa ja poljin on kuin kivi ja vauhti ei hiljene). Osaa ei tietenkään Metrossa ollut eikä pikaista toimitustakaan luvattu. Kesti pari viikkoa, kun on kuulemma "tehdastoimitusta" tms... No väliaikaispatentilla toki pärjättiin pari viikkoa. Takuuajan jo mentyä umpeen kaikki kuitenkin korjattiin ja uusittiin, mukaanlukien kannentiivisteen vaihto, toki ilmaiseksi.

Huomenna edessä 180tkm:n huolto ja outo tilanne edessä; auto toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Ei pienintäkään vikaa eikä mitään muutakaan tule mieleen...
Hienosti ja vauhdikkaasti kulkee, ei kitise eikä rämise. Kun aikaisemmin mietin, uskallanko pitää tätä autoa kahta vuotta pidempään (nyt siis ikää se 2v 4kk), niin ei mitään ongelmaa ajaa tätä kolmevuotiaaksi (sitten ei siis tarvitsisi maksaa autoveroa takaisin valtiolle)... Keväällä/alkukesällä toki saattaa vaihto tulla ajankohtaiseksi, sattuneestä syystä... :D

t:Henkka

Ps. Onko muuten monikin jo miettinyt uuden mallin hankkimista heti kun mahdollista? Automyyjä sanoi, että vuodenvaihteen jälkeen saattaisi olla hinnat selvillä ja sitten vois alkaa tilata ja niitä saisi huhti/toukokuussa.

Ps2. Onko jossain netin syövereissä joku törmännyt uuden mallin kuviin, joissa olisi musta auto? Linkkiä tai suoria kuvia jos joku laittaisi, niin kiitos kovasti!
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
Vastaa Viestiin