Ongelma on seuraavanlainen; painettaessa nopeasti kaasua auto ei ota kierroksia lainkaan, vaan käyttäytyy aivan kuin bensa olisi loppumassa. Tarkastaessamme sitten sytytysennakkoa strobolla havaisimme, että kun kaasua polkaistaan nopeasti lamppu sammuu tyystin eli kipinä katoaa. Tyhjäkäynnillä ja äärimmäisen hitaasti kaasua painettaessa kaikki toimii ok.
Mutta sitten itse kysymykseen. Se ei tosin koske pelkästään SAABia, vaan on oikestaan yleisluoteinen. Voisiko käydä niin, että painettaessa nopeasti kaasua alipaine imusarjassa ja sylintereissä vähenee (paine kasvaa) ja järjestelmä ei yksinkertaisesti jaksa muodostaa kipinää vallitsevassa paineessa? Teoria kieltämättä vähän ontuu, sillä kipinähän muodostetaan puristustahdin lopuksi ja edellä esitetty taas vaikuttaa lähinnä imutahdin aikana??? Voisiko vika kuitenkin olla kenties pääteasteessa, sillä oikeastaan kaikki muut sytystysosat autoon on vaihdettu ("mustaa laatikkoa" myöden joka on kokeiltu toimivasta yksilöstä). Viitsisikö joku Saabeja (
