OG:n sytytys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

OG:n sytytys

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Autossani (-89 16V) on viimeisen puolen vuoden aikana ollut varmaan enemmän erilaisia käyntiongelmia kuin aiemmissa omistamissani kymmenessä muussa autossa yhteensä ja niistä voisikin pikku hiljaa kirjoittaa vaikka kirjan. Tässä kuitenkin taas yksi lisää lähes loputtoman pitkään listaan.

Ongelma on seuraavanlainen; painettaessa nopeasti kaasua auto ei ota kierroksia lainkaan, vaan käyttäytyy aivan kuin bensa olisi loppumassa. Tarkastaessamme sitten sytytysennakkoa strobolla havaisimme, että kun kaasua polkaistaan nopeasti lamppu sammuu tyystin eli kipinä katoaa. Tyhjäkäynnillä ja äärimmäisen hitaasti kaasua painettaessa kaikki toimii ok.

Mutta sitten itse kysymykseen. Se ei tosin koske pelkästään SAABia, vaan on oikestaan yleisluoteinen. Voisiko käydä niin, että painettaessa nopeasti kaasua alipaine imusarjassa ja sylintereissä vähenee (paine kasvaa) ja järjestelmä ei yksinkertaisesti jaksa muodostaa kipinää vallitsevassa paineessa? Teoria kieltämättä vähän ontuu, sillä kipinähän muodostetaan puristustahdin lopuksi ja edellä esitetty taas vaikuttaa lähinnä imutahdin aikana??? Voisiko vika kuitenkin olla kenties pääteasteessa, sillä oikeastaan kaikki muut sytystysosat autoon on vaihdettu ("mustaa laatikkoa" myöden joka on kokeiltu toimivasta yksilöstä). Viitsisikö joku Saabeja ( :D ja polttomoottoreita) paremmin tunteva hieman kommentoida?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä se varmaan on pääte tai puola joka siellä kettuilee.Strobohan ottaa singnaalin kuitenkin pelkästä sähköpulssista johtimesta.korjatkoon joku jos meni väärin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kerta kaikki osat on kokeiltu eri autosta, niin kannattanee tutkailla johtojen ja liittimen kuntoa tarkemmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Mimmi kirjoitti:Olethan vaihtanut myös kampiakselin asentutunnistimen, EZK sytkä kun käyttää sitä ennakon laskemiseen (virranjakajaa kääntämälä ennakko EI muutu). Toinen vaihtoehto on pääteaste.

Noita täytyy kokeilla. Tuo pääteaste näyttääkin löytyvän Motonetin valikoimista, eikä hintakaan hirvitä (39,50€). Tuo asentotunnistin on vaan hieman hankalampi juttu. Motonet ei sitä tunne (kampiakseliversio) ja Saabilla sen hinta on pöyristyttävät lähes 300€.

P.S.
:oops: Toi mun aiempi "paineteoria" oli kyllä tosi surkea. Eihän paine sylinterissä puristustahdin aikana voi mitenkään riippua kaasuläpän asennosta ja imusarjan (ali)paineesta.
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

No niin, vikakin sitten löytyi. Kyse oli niinkin eksoottisesta osasta kuin sytytyspuola. Ongelman vaikeusastetta lisäsi hieman se, että kyseinen osa oli uusittu juuri muutama viikko takaperin auton ollessa ST-Motorsissa Juvanmalmilla korjattavana. Hemmot olivat kuitenkin päättäneet laittaa autoon oikein huippulaadukkaan puolan (ainoa teksti puolassa oli "Made in Taiwan") ja osa olikin sitten jo nyt paska.

Sen verran täytyy nyt kyseistä pajaa muutenkin kommentoida, että jos mainostaa itseään ammattitaitoisena BOSCH-korjaamona, luulisi silloin myös käyttävän korjauksissa hieman laadukkaampia osia kuin nyt oli tehty. Kyseinen puola meinaan vaikutti halvimmalta mahdolliselta tyypiltä mitä kaupasta yleensäkin on ostettavissa. Lisäksi autoon vaihdettiin silloin (turhaan) virranjakajan kansi ja pyörijä, jotka oli uusittu juuri pari päivää aikaisemmin. Osista olisi kyllä pitänyt asentajan havaita että ne olivat aivan uusia, sillä ne suorastaan kiilsivät uutuuttaan. Lisäksi auton tullessa korjaamolta sen kaasuläppä oli aivan päin persettä säädetty, tyhjäkäynti oli n. 1500 rpm ja yksi EGR-systeemiin liittyvä alipaineletku oli tulpattu ruuvilla. Joten hieman korkeatasoisempaa korjausta odottaisi kyllä saavansa, jos laskun loppusumma on kuitenkin yli 500 euroa. Alkaa myöskin hieman epäilyttämään olikohan niissä vaihdetuissa tulpanjohdoissakaan mitään vikaa, jotka nekin piti haukkua paskoiksi ja vaihtaa vaikka olivat n. viikon vanhat. Eli jos autoni vielä jatkossa tarvitsee autosähkökorjaamoa, osoite ei todellakaan ole ST-Motors Juvanmalmilla.

Vielä kysyisin; onkohan kukaan käyttänyt Motonetin puolia? Ovatkohan laatukamaa vai samaa Taiwan-paskaa?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

winorloose kirjoitti: Vielä kysyisin; onkohan kukaan käyttänyt Motonetin puolia? Ovatkohan laatukamaa vai samaa Taiwan-paskaa?
Aikoinani laitoin -83 T8:in Motonetin puolan ja johdot. Johdot oli Bougicordin tekeleitä, puolasta en muista valmistajaa, mutta täydellisesti se toimi siihen asti (vajaa puoli vuotta) että autoa "lainattiin" ja se meni lunastukseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Katsoin Motonetin hinnastosta satkun puolat, ihmetytti että siellä on merkintä (ei 16V). Puolahan on kuitenkin sama kuin tonnareissa, joissa niissäkin on 16V moottori. Missäs malleissa se sytytysvahvistin on integroitu puolaan - ilmeisesti ei kaikissa 16V satkuissa, jos kerran nytkin oli laitettu Taiwan-puola 89-malliseen satkuun. Halpispuolassa tuskin oli vahvistinta.

Mulla on ylimääräinen käytetty mutta toimiva Bosch-puola.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

jus kirjoitti:Katsoin Motonetin hinnastosta satkun puolat, ihmetytti että siellä on merkintä (ei 16V). Puolahan on kuitenkin sama kuin tonnareissa, joissa niissäkin on 16V moottori. Missäs malleissa se sytytysvahvistin on integroitu puolaan - ilmeisesti ei kaikissa 16V satkuissa, jos kerran nytkin oli laitettu Taiwan-puola 89-malliseen satkuun. Halpispuolassa tuskin oli vahvistinta.

Mulla on ylimääräinen käytetty mutta toimiva Bosch-puola.

Vaihdoin autoon eilen sytytyksen pääteasteen ja tänään puolan. Nyt se tuntuisi toimivan niin hyvin kuin tuon ikäinen auto nyt yleensäkin voi toimia. Jäi vaan hieman askarruttamaaan tuo mainitsemasi sytytysvahvistin. Autossa on nyt kiinni aivan tavallinen (laadukas) tarvikepuola, jonka myyjä kyllä vakuutti käyvän kärjettömään kalustoon ja myös Saabiin. Esim. Koivusen luettelot eivät kuitenkaan tunteneet lainkaan 16V:n puolaa, joten onkohan tuossa originaalissa Boschin puolassa sittenkin jotain speciaalia, tietäisikö kukaan?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen lueskeli erästä autojen viritystä käsittelevää kirjaa, joka mainitsi pääteasteen ja puolan olevan tarkkaan sovitettu pari. Siksi puolaa ei pitäisi mennä vaihtamaan erilaiseen tietämättä mitä tekee. Tämän pohjalta itsekin hommasin Boschin uutena sikakalliin alkuperäispuolan (hinta 80-100e) tilalle purkaamosta ostetun saman numeroisen 7e hintaisen varaosan. Hyvinpä 900i alkoikin pelaamaan "uudella" puolalla, jonka hinta ei päätä huimannut (ajattelin, että näitä saa ostaa monta sillä uuden hinnalla). 8O

(aiheestahan kerroinkin toisessa keskustelussa jokunen aika sitten)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin