TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kukas osaisi kertoa mikä on ko. jousien maahantuoja Suomessa tai mistä kannattaa tiedustella leimasetää miellyttävää lappua kun alle on laitettu -40mm Lejön vieterit?
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tulostat tämän, vilautat inssille ja terve.

http://www.lesjoforsab.com/automotive/d ... 202006.pdf

eikös sulla ollu 2,0? vm taisi olla -97, mutta ihan samat jouset ne on.
9000 CS 2,0 16V Turbo 92 - 96 45 778 06 20 2244

Jousista inssi katsoo että niissä on jompi kumpi lihavoiduista numboista, ei mitään muuta.


näin minulla h&rien kanssa
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pitääkö olla todistus ohjauskulmien tarkastuksesta näyttää inssille? Ja pitääkö tuon todistuksen olla miten tuore?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Pitää olla todistus ja tuoreudesta en tiedä.

OT: Jaahas , tonnarissa ei sitten voi säätää etupyörän pystykallistusta mistään ?!? Vain auraus on säädettävissä ? Näin ainakin kulmien säädössä kertoiltiin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kaide kirjoitti:OT: Jaahas , tonnarissa ei sitten voi säätää etupyörän pystykallistusta mistään ?!? Vain auraus on säädettävissä ? Näin ainakin kulmien säädössä kertoiltiin
Niin se vakiopalikoilla on. Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Kaide kirjoitti:Pitää olla todistus ja tuoreudesta en tiedä.
Eikä pidä. Ei mulla mitään kysytty.

Tuoreudella tuskin on mitään väliä. Hooärrien kanssa en kattonu yhtään vuosilukuja. Menin konttorille "tämä käy nyt noihin jousiin", eikä että "kai tämä nyt ehkä on juuri se dokumentti ja haluatko vielä värillisenä". Ei inssi edes osannu siitä mitään kattoa. Näytin että sivulla se ja se on tonnari ja se oli siinä.
Voisihan se lappu olla vaikka vuodelta 92 kun noiden jousien luokassa on. Eihän se auton rakenne ole siitä mihinkään muuttunu. Tuoreus varmaan ratkaisee sillon, jos auto on uudempi kuin tuo katalogi eli 2006..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

suorsa kirjoitti:
Kaide kirjoitti:OT: Jaahas , tonnarissa ei sitten voi säätää etupyörän pystykallistusta mistään ?!? Vain auraus on säädettävissä ? Näin ainakin kulmien säädössä kertoiltiin
Niin se vakiopalikoilla on. Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.
Vähän OT:tä nyt varsinaiseeen Lesjö- asiaan, mutta Tonnarissa kyllä on millin-parin välys joka suuntaan niissä kolmessa etutolpan kääntölaakerin kiinnityspisteessä, ja vaikka näillä ei varmasti olekaan itse pyörältä mitattavissa edes puolen asteen vaikutusta mihinkään kulmiin, cambereihin, castereihin, ym. niin sillä pienelläkin "säätövaralla" on kyllä vaikutuksensa auton ajettavuuteen ja tahtoon pitää kulkusuuntansa.

Näitä jouduin kokeile-ja-totea- periaatteella tuossa taannoin kokeilemaan vaihdettuani kääntölaakerit ja senjälkeen kun sain jonkun aikaisemman sepän paikoilleen hakkaaman banaanin muotoisen "köyhänmiehen Magic-camber pultin" eli banaaninmalliseksi saadun tolpan ja olka-akselin ylemmän kiinnityspultin pois ja korvattua suoralla vastaavalla.

Vaikka aurauskulmat itsessään olivat mitatut pariinkiin otteeseen, Tonttu ei tahtonut kulkea millään suoraan ennenkuin repsikanpuoleisen etupyörän pystykallistuma oli oikein.

Muutenhan itse tolppien yläpäiden laakeriasetelmien asennus olisi mennyt ihan OK, ja kerrasta vanhoille paikoilleen, mutta tarvikelaakerointien kiinnityslevyissä pulttien paikat olivat keskenään jopa millimetrejä eri paikoissa mitä originaalissa.

Jos Tonttua tontittaa runsaastikin niin varmasti on tarvetta reilummillekin säädöille, nämä voisivat ehkä tosiaan auttaa:

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2434
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Lieneekö ihan mutua kun muistelen kuulleeni että esim omaani -92 tonnariin ei jousille tarvisi mitään lappuja, riittäisi että ei vain osu pyörät kaariin?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

suorsa kirjoitti:Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.
Omaani tuli laitettua magic camber-pultit ja säätämällä camberia hieman "liikaa" yhdessä poikkituen kanssa etuvedolle tyypillinen vetely loppui kuin seinään.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tobbana kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.
Omaani tuli laitettua magic camber-pultit ja säätämällä camberia hieman "liikaa" yhdessä poikkituen kanssa etuvedolle tyypillinen vetely loppui kuin seinään.

-Sami
Jaa. Kaikilla on kohta kai sitten tollaset pultit :mrgreen: . Saisko noita jostain lähempää? Elkpartsista kun en mielelläni tilaa enää mitään.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja G-mies »

saapasi kirjoitti:Jaa. Kaikilla on kohta kai sitten tollaset pultit :mrgreen: . Saisko noita jostain lähempää? Elkpartsista kun en mielelläni tilaa enää mitään.
PCS 014-282200.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja saapasi »

G-mies kirjoitti:
saapasi kirjoitti:Jaa. Kaikilla on kohta kai sitten tollaset pultit :mrgreen: . Saisko noita jostain lähempää? Elkpartsista kun en mielelläni tilaa enää mitään.
PCS 014-282200.

Matti
Nonni. Taas. Kiitos :D .
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Mitenköhän sais muutoskatsastettua J/R 60mm madaltavien jousien kanssa tonnarin kun eipä taida olla mitään hyväksyntöjä kyseisille jousille ?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jontse kirjoitti:Mitenköhän sais muutoskatsastettua J/R 60mm madaltavien jousien kanssa tonnarin kun eipä taida olla mitään hyväksyntöjä kyseisille jousille ?

Ei sitten niin mitenkään, varsinkin jos on 90 luvun laitos. Tietty ainahan leimalle voi vaihtaa vakiojouset tilalle :-)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lieneekö ihan mutua kun muistelen kuulleeni että esim omaani -92 tonnariin ei jousille tarvisi mitään lappuja, riittäisi että ei vain osu pyörät kaariin?
Entisiin volkkareihin vaihdoin iskareita ja jousia harva se päivä(aina vaan matalempiin kunnes ei voinut enää ajaa niin piti vaihtaa saabbiin), niin ei ainakaan -91 corradossa tarvinnut mitään lappuja näytellä tai muutoskatsastaa vaikka maata raapi ja renkaat otti kaariin(spacerit vielä välissä).... Golfissa tosin kyseli joskus, mutta ei sitäkään tainnut loppupeleissä muutoskatsasta(vm.88).

ot: tuli spacereista mieleen, onko foorumilaisilla käytössä tonnareissa? Itellä takavanteet mielestäni liian sisässä, kävis jotkin 15mm spacerit loistavasti.
Vastaa Viestiin