TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Kukas osaisi kertoa mikä on ko. jousien maahantuoja Suomessa tai mistä kannattaa tiedustella leimasetää miellyttävää lappua kun alle on laitettu -40mm Lejön vieterit?
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Tulostat tämän, vilautat inssille ja terve.
http://www.lesjoforsab.com/automotive/d ... 202006.pdf
eikös sulla ollu 2,0? vm taisi olla -97, mutta ihan samat jouset ne on.
9000 CS 2,0 16V Turbo 92 - 96 45 778 06 20 2244
Jousista inssi katsoo että niissä on jompi kumpi lihavoiduista numboista, ei mitään muuta.
näin minulla h&rien kanssa
http://www.lesjoforsab.com/automotive/d ... 202006.pdf
eikös sulla ollu 2,0? vm taisi olla -97, mutta ihan samat jouset ne on.
9000 CS 2,0 16V Turbo 92 - 96 45 778 06 20 2244
Jousista inssi katsoo että niissä on jompi kumpi lihavoiduista numboista, ei mitään muuta.
näin minulla h&rien kanssa
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Pitääkö olla todistus ohjauskulmien tarkastuksesta näyttää inssille? Ja pitääkö tuon todistuksen olla miten tuore?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Pitää olla todistus ja tuoreudesta en tiedä.
OT: Jaahas , tonnarissa ei sitten voi säätää etupyörän pystykallistusta mistään ?!? Vain auraus on säädettävissä ? Näin ainakin kulmien säädössä kertoiltiin
OT: Jaahas , tonnarissa ei sitten voi säätää etupyörän pystykallistusta mistään ?!? Vain auraus on säädettävissä ? Näin ainakin kulmien säädössä kertoiltiin
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Niin se vakiopalikoilla on. Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.Kaide kirjoitti:OT: Jaahas , tonnarissa ei sitten voi säätää etupyörän pystykallistusta mistään ?!? Vain auraus on säädettävissä ? Näin ainakin kulmien säädössä kertoiltiin
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Eikä pidä. Ei mulla mitään kysytty.Kaide kirjoitti:Pitää olla todistus ja tuoreudesta en tiedä.
Tuoreudella tuskin on mitään väliä. Hooärrien kanssa en kattonu yhtään vuosilukuja. Menin konttorille "tämä käy nyt noihin jousiin", eikä että "kai tämä nyt ehkä on juuri se dokumentti ja haluatko vielä värillisenä". Ei inssi edes osannu siitä mitään kattoa. Näytin että sivulla se ja se on tonnari ja se oli siinä.
Voisihan se lappu olla vaikka vuodelta 92 kun noiden jousien luokassa on. Eihän se auton rakenne ole siitä mihinkään muuttunu. Tuoreus varmaan ratkaisee sillon, jos auto on uudempi kuin tuo katalogi eli 2006..
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Vähän OT:tä nyt varsinaiseeen Lesjö- asiaan, mutta Tonnarissa kyllä on millin-parin välys joka suuntaan niissä kolmessa etutolpan kääntölaakerin kiinnityspisteessä, ja vaikka näillä ei varmasti olekaan itse pyörältä mitattavissa edes puolen asteen vaikutusta mihinkään kulmiin, cambereihin, castereihin, ym. niin sillä pienelläkin "säätövaralla" on kyllä vaikutuksensa auton ajettavuuteen ja tahtoon pitää kulkusuuntansa.suorsa kirjoitti:Niin se vakiopalikoilla on. Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.Kaide kirjoitti:OT: Jaahas , tonnarissa ei sitten voi säätää etupyörän pystykallistusta mistään ?!? Vain auraus on säädettävissä ? Näin ainakin kulmien säädössä kertoiltiin
Näitä jouduin kokeile-ja-totea- periaatteella tuossa taannoin kokeilemaan vaihdettuani kääntölaakerit ja senjälkeen kun sain jonkun aikaisemman sepän paikoilleen hakkaaman banaanin muotoisen "köyhänmiehen Magic-camber pultin" eli banaaninmalliseksi saadun tolpan ja olka-akselin ylemmän kiinnityspultin pois ja korvattua suoralla vastaavalla.
Vaikka aurauskulmat itsessään olivat mitatut pariinkiin otteeseen, Tonttu ei tahtonut kulkea millään suoraan ennenkuin repsikanpuoleisen etupyörän pystykallistuma oli oikein.
Muutenhan itse tolppien yläpäiden laakeriasetelmien asennus olisi mennyt ihan OK, ja kerrasta vanhoille paikoilleen, mutta tarvikelaakerointien kiinnityslevyissä pulttien paikat olivat keskenään jopa millimetrejä eri paikoissa mitä originaalissa.
Jos Tonttua tontittaa runsaastikin niin varmasti on tarvetta reilummillekin säädöille, nämä voisivat ehkä tosiaan auttaa:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2434
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Lieneekö ihan mutua kun muistelen kuulleeni että esim omaani -92 tonnariin ei jousille tarvisi mitään lappuja, riittäisi että ei vain osu pyörät kaariin?
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Omaani tuli laitettua magic camber-pultit ja säätämällä camberia hieman "liikaa" yhdessä poikkituen kanssa etuvedolle tyypillinen vetely loppui kuin seinään.suorsa kirjoitti:Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Jaa. Kaikilla on kohta kai sitten tollaset pultitTobbana kirjoitti:Omaani tuli laitettua magic camber-pultit ja säätämällä camberia hieman "liikaa" yhdessä poikkituen kanssa etuvedolle tyypillinen vetely loppui kuin seinään.suorsa kirjoitti:Iskarin alapäähän on myytävänä magic camber -nimisiä pultteja (jonkin sortin epäkeskopultti, en livenä nähnyt) tai hieman voi asiaan myös vaikuttaa tekemällä iskarin yläpään kolme kiinnistysreikää ovaalin muotoiseksi. Jälkimmäinen on ainakin mallia rane, mutta kuulopuheiden perusteella toimii.
-Sami

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
PCS 014-282200.saapasi kirjoitti:Jaa. Kaikilla on kohta kai sitten tollaset pultit. Saisko noita jostain lähempää? Elkpartsista kun en mielelläni tilaa enää mitään.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Nonni. Taas. KiitosG-mies kirjoitti:PCS 014-282200.saapasi kirjoitti:Jaa. Kaikilla on kohta kai sitten tollaset pultit. Saisko noita jostain lähempää? Elkpartsista kun en mielelläni tilaa enää mitään.
Matti

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Mitenköhän sais muutoskatsastettua J/R 60mm madaltavien jousien kanssa tonnarin kun eipä taida olla mitään hyväksyntöjä kyseisille jousille ?
Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Jontse kirjoitti:Mitenköhän sais muutoskatsastettua J/R 60mm madaltavien jousien kanssa tonnarin kun eipä taida olla mitään hyväksyntöjä kyseisille jousille ?
Ei sitten niin mitenkään, varsinkin jos on 90 luvun laitos. Tietty ainahan leimalle voi vaihtaa vakiojouset tilalle

Re: TUV tms hyväksyntälappu Lesjöille
Entisiin volkkareihin vaihdoin iskareita ja jousia harva se päivä(aina vaan matalempiin kunnes ei voinut enää ajaa niin piti vaihtaa saabbiin), niin ei ainakaan -91 corradossa tarvinnut mitään lappuja näytellä tai muutoskatsastaa vaikka maata raapi ja renkaat otti kaariin(spacerit vielä välissä).... Golfissa tosin kyseli joskus, mutta ei sitäkään tainnut loppupeleissä muutoskatsasta(vm.88).Lieneekö ihan mutua kun muistelen kuulleeni että esim omaani -92 tonnariin ei jousille tarvisi mitään lappuja, riittäisi että ei vain osu pyörät kaariin?
ot: tuli spacereista mieleen, onko foorumilaisilla käytössä tonnareissa? Itellä takavanteet mielestäni liian sisässä, kävis jotkin 15mm spacerit loistavasti.