Mäntä???

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jani84
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 11:09
Paikkakunta: Espoo

Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Jani84 »

Onko 9-3 -00 Aerossa sama mäntä kuin tavallisessa 9-3 2.0T -02 ??
9-5 Wagon 2.0T A Turbo Pilot 2006
BioPower Stage3 (Nappe)
3"DP + Catback
Mitsu td04 15t + Cobra putki
Siemens Deka 630cc
Aeron isot jarrut
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Oon kuullu et Aerossa männät olis eri ku esim 150/185hp T7
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Saabisti -77 kirjoitti:Oon kuullu et Aerossa männät olis eri ku esim 150/185hp T7
Minä taas olen kuullut päinvastaista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Pola »

Eikö männät oo samat, mutta pakoventtiilit eri?
#3272
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja nugge »

jos vaihtamas nii laita T5sen männät samantien.
pitäs olla samat kaikis.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ko. autoissa on myös samat pakoventtiilit. Ainoastaan matalapaineisessa T7:ssa on eri pakoventtiilit.

Edit. Mimmillä näyttää olevan nopeammat sormet.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jani84
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 11:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Jani84 »

4 pytyn mäntä sano ittensä irti lauantaina! :evil: Tuli sit laitettua Aeron mäntä ku broidin autosta oli jääny vanhat tallele!! Männät olivat mitoiltaan idettiset. Ja nyt kone käy epätasaiseti ????? 8O
9-5 Wagon 2.0T A Turbo Pilot 2006
BioPower Stage3 (Nappe)
3"DP + Catback
Mitsu td04 15t + Cobra putki
Siemens Deka 630cc
Aeron isot jarrut
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oliskohan jotain muutakin vauriota syntynyt jos kerran mäntä halkesi? 8O
Tökkäsitkö sen vain kylmästi sinne vai mittasitko edes että ovat samaa hoonikokoa jne? Itse olisin kyllä hoonannut pytyt ja laittanut koko satsin niitä aeron mäntiä uusilla renkailla vaikka.. Vaikka on sitä ennenkin onnistuneesti sekasarjoista koneita tehty, tosin hoonauksen ja uusien renkaiden kera.

Epäilisin vähän että on ilmamassamittari hajonnut ja sen seurauksena (ei kai vaan virisofta?) halkaissut männän..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jani84
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 11:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Jani84 »

Nordic steg 1 (205hp) ! uudet männänrenkaat meni mut ei muuta ! Kuulemma 6gramman ero männisssä! Voiko pitää paikkansa ?? jos näin on ni se selittää koko jutun !!! :evil:
9-5 Wagon 2.0T A Turbo Pilot 2006
BioPower Stage3 (Nappe)
3"DP + Catback
Mitsu td04 15t + Cobra putki
Siemens Deka 630cc
Aeron isot jarrut
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EPC:n mukaan männät pitäisivät olla kaikissa B205-moottoreissa samat, MUTTA kiertokanget ovat vaihtuneet jossain vaiheessa (kenties 2000/2001?) ja että on ehdottoman tärkeää että kaikki 4 vaihdetaan jos kankien tyyppi vaihtuu.

Eli vaihdoitko pelkän männän vai koko paketin kankineen...?

Nordicin softa kyllä taitaa valitettavasti selittää männän halkeamisen. :x En olisi uskonut että ovat jo stage 1:ssä peukaloineet turvamekanismeja mutta pahasti siltähän tuo näyttää. Kannattaisi ehdottomasti saada varmuus ilmamassamittarin toiminnasta tai jopa vaihtaa se ihan vaan varmuuden vuoksi toisen moottoririkon ehkäisemiseksi. Lisäksi suosittelen N:n softan vaihtoa johonkin laadukkaampaan T7-virittäjään.. valitettavasti vaikuttaa vahvasti siltä että ko. firman ammattitaito T7 kohdalla on horjuvalla pohjalla (ainakin on ollut). :?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jani84
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 11:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Jani84 »

pelkän männän !
9-5 Wagon 2.0T A Turbo Pilot 2006
BioPower Stage3 (Nappe)
3"DP + Catback
Mitsu td04 15t + Cobra putki
Siemens Deka 630cc
Aeron isot jarrut
Jani84
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 11:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Jani84 »

Ja ilmamassamittari on ehjä !!???
9-5 Wagon 2.0T A Turbo Pilot 2006
BioPower Stage3 (Nappe)
3"DP + Catback
Mitsu td04 15t + Cobra putki
Siemens Deka 630cc
Aeron isot jarrut
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainoastaan matalapaineisessa T7:ssa on eri pakoventtiilit.
Hetkoonen, eikös matala- ja täyspaineturbojen pitänyt olla tekniikaltaan identtisiä? Ei ihan liity aiheeseen, mutta nyt kun tuli puheeksi...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jani84 kirjoitti:Ja ilmamassamittari on ehjä !!???
Mistä tiedät? Ei se välttämättä mitään vikavaloa sytytä.. varsinkaan jos sen diagnostiikkaa on käpälöity. Noita mittareita on hajonneissa koneissa ja muutenkin tullut vastaan jolloin ahdot ja seokset karkaa käsistä kun näyttää liian vähän ja moottori on ilmamassa/vääntö-ohjattu.

Mitä noihin T7 koneiden eroihin tulee niin todellakin B205E moottorissa (matalapaine) on eri pakoventtiilit kuin muissa. Ilmeisesti tavalliset teräsventtiilit vrt. Nimonic tehokkaammissa. Hyvin nuo on tuntuneet kuitenkin viritettyinäkin kestävän joillain.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

jcarlson kirjoitti:EPC:n mukaan männät pitäisivät olla kaikissa B205-moottoreissa samat, MUTTA kiertokanget ovat vaihtuneet jossain vaiheessa (kenties 2000/2001?) ja että on ehdottoman tärkeää että kaikki 4 vaihdetaan jos kankien tyyppi vaihtuu.

Eli vaihdoitko pelkän männän vai koko paketin kankineen...?

Nordicin softa kyllä taitaa valitettavasti selittää männän halkeamisen. :x En olisi uskonut että ovat jo stage 1:ssä peukaloineet turvamekanismeja mutta pahasti siltähän tuo näyttää. Kannattaisi ehdottomasti saada varmuus ilmamassamittarin toiminnasta tai jopa vaihtaa se ihan vaan varmuuden vuoksi toisen moottoririkon ehkäisemiseksi. Lisäksi suosittelen N:n softan vaihtoa johonkin laadukkaampaan T7-virittäjään.. valitettavasti vaikuttaa vahvasti siltä että ko. firman ammattitaito T7 kohdalla on horjuvalla pohjalla (ainakin on ollut). :?


Minä taas luulen, että noissa steg1-3 - tason vireissä on tosiaan koskettu vain ilmamassapyyntiin. Jos IMM on rikki ja antaa virheellisiä arvoja, ts. niinkuin omassani oli, että trionic vain pyytää ja pyytää lisää ilmaa fuelcuttiin asti saadessaan IMM:lta todellista pienempiä arvoja vaikka seos menisi laihalle, niin eiköhän niitä mäntiä halkeile ihan helposti vakioinkin turvamekanismein.

Vakiosoftan IM-pyynti steg-softaan verrattuna on sen verran paljon pienempi, (varsinkin LPT-malleissa, jotka ovat reilusti kuristettuja) että IMM:n rikkoontumisen lisä ilmamäärään vie seokset niin vähän laihalle, ettei siitä tule suurempia ongelmia, ehkä muutama hepo lisää tehoa. Onhan niitä mäntiä mennyt vakioistakin 9-5 aeroista, joissa ilmamassa on lähes samaa tasoa kuin steg1 aerossa.

Itselläni siis IMM ehti rikkoa männän, tosin olin ajellut rikkinäisellä IMM:lla jo tovin aikaa. Kun vaihdoin IMM:n ehjään, muuttui auto aivan selvästi laiskemman tuntuiseksi. Tehoja lähti varmasti likemmäs 50 hv.

Uusilla wössnerin männillä ja vanhalla, rikkinäisellä IMM:lla mittasin myös ahtopaineet, jotka olivat 1,7-1,75 bar täydellä kaasulla, yli normaaleiden maksimien jo noin 50% osakaasulla. Pakopaineita- ja lämpöjä en uskalla edes kuvitella. Pääsyy T7- koneen mäntien "murenemiselle" on rikkoontuva IMM, joka ei itselläni antanut kertaakaan vikakoodia, tehot vain olivat niin paljon kuin aeron mitsu ikinä jaksoi puskea vakioputkistosta läpi.

Autona oli siis tässä tapauksessa 9-5 2.3t automaatti maptunin lastulla aeron mitsu-ahtimelle.

T7- männät eivät todennäköisesti kuitenkaan ole niin heikot, etteivät ne kestäisi toimivan IMM:n kanssa ~330 hevosen tehoja. Itselläni ne kestivät arviolta 15tkm tuota 1,7bar ahtopaineiden, jäätävien pakopaineiden ja -lämpöjen rääkkiä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin