nykimistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

nykimistä

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Missä vika kun turbo nykii kylmänä, ei tahdo oikeen jaksaa kulkee.. Mut ku on pari kilometriä ajettu ja lämpöviisari heilahtanut vähän, niin taas kulkee kunnolla.. Eli mistähän lähtis vikaa etsimään/korjaamaan..?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Olikos se 8 venttiilinen? Eikös siinä ole samanlainen ohjauspaineventtiili kuin ruiskuissa yleensä?

Turbolla ohjauspaine kylmänä pitäis olla lämpötilasta riippuen 0,8 - 2,5 baria lämpimänä 2,4 - 2,8 bar. Jos lämpöisennä arvot toteutuu ja kylmänä ei niin vika vois olla siinä. Ehkä helpoimmalla pääsee kokeilemalla ehjää venttiiliä kuin mittaamalla painetta...
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

lisäys

Viesti Kirjoittaja Eero »

niin muistaakseni normaalin ruiskun ohjauspaine on korkeampi, että jos kokeilet "ehjällä" venttiilillä niin se pitäis olla sitten turbosta otettu...
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Samoja oireita...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Moro,
Kuulostaa *IHAN* samalta kuin mun 320tkm ajetussa T8 APC:ssä. Epäilen itsekin tuota ohjauspainevenaa koska muut on jo läpikäyty.
Sellainen lisäoire muuten, että kun aukaisee määräjakajan kotelon, ja koittaa nostaa (kylmänä) lautasta, niin se on pirun jäykkä.

Jos autoa käytetään 4-5min (luulisi bensanpaineen nousseen?) ja avaa määräjakajan kotelon niin lautanen on edelleen pirun jäykkä, ihan kuin putkissa olisi alipainetta ?? Onko mahdollista vai hä.

Seuraavaksi on pakko vaihtaa se ohjauspaineensäädin (sigh)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai sitten se lautasen jäykkyys johtuukin jakajan jumittavasta männästä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Juu pittää lähtee tutkimaan noita venttiileitä, ku tässä just kotiuduin mökiltä. Autohan on 250tkm ajettu 16-venttiilinen turbo aero..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eero kirjoitti:Olikos se 8 venttiilinen? Eikös siinä ole samanlainen ohjauspaineventtiili kuin ruiskuissa yleensä?

Turbolla ohjauspaine kylmänä pitäis olla lämpötilasta riippuen 0,8 - 2,5 baria lämpimänä 2,4 - 2,8 bar. Jos lämpöisennä arvot toteutuu ja kylmänä ei niin vika vois olla siinä. Ehkä helpoimmalla pääsee kokeilemalla ehjää venttiiliä kuin mittaamalla painetta...
Niin missäs toi ohjauspaineventtiili sijaitsee..? Ei oo nää venttiilit sun muut oikeen hallussa..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: nykimistä

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Ensinnäkin on hyvä unohtaa ohjauspaineet tms. kerta auto on 16 venttiilinen, eli asiaan: Jos turboviisari on tyhjäkäynnillä samassa asennossa kuin sammuksissa, eikä osoita n. klo 10:n niin bypass-venttiili (saabilla ~30e) on aika todennäköisesti rikki. Lämpöanturi kannattaa vaihtaa vaikka huvikseen (motonet 20e), on ollut vikoja vaikka antaisi oikeita resistansseja. Ilmamassamittaria on hyvä kokeilla toimivasta autosta jos on joku tuttu jolla sama mittari, voi olla tietysti säädötkin pielessä. Tuossa varmaan todennäköisimmät syyt jos oletetaan, ettei systeemissä ole ilmavuotoja.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Pittääpä kokeilla tosta pikkuveljen aerosta noita osia.. Mut se vaan ihmetyttää ku toi auton tukkosuus kylmänä alkoi aivan yllättäen. Tulin töistä kotia neljältä, ilman mitään nykimisiä ja sitten lähdin kauppaan kolmen tunnin päästä jolloin kyyti oli tukkoista kylmällä koneella ja on ollut siitäasti..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Harjoitukset jatkuu ton vian korjaamissen suhteen ja taas löytyy uusi propleema. Bensan kulutus nousi n.25% ton nykimisen johdosta..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Tulpanjohdoooooot

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Onhan ne bougicordit paikoillaan, onhan? "eleet"-tarvikepiuhoilla UXM:kin kulutus oli HUIMA.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Kolme bougicordia on paikallaan ja yks tarvike piuha.. Pitäs varmaan uudet hommata. Miten? Voiko tollanen nykiminen sitten johtu jostain tulpajohdoista/tulpista??
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Bougicordit

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Tästä on kirjoitettu tarinaa yks ja kaksi kertaa mutta kerrataan nyt vielä:
Tarvikepiuhoissani oli puolan johto niin pitkä että se meni läheltä magneettiventtiiliä (syylärin yläosa) ja varsinkin kylmänä pellin alta sieltä kuului kaamea raplatus. Vaihdoin ko piuhan kulkupaikkaa (vesiletkun takaa, ei läheltä mankkuvenaa) ja kappas, käynnistyvyys. Tosin kun ajoi koneen lämpimäksi ja kiihdytti & vaihtoi niin kone sakkas.. Ei hyvä. Vaihdoin bougicordit ja ne on nyt ollut alla kuluneen viikon. Ei mitään ongelmia. Uskomatonta. Jossain olikin juttua että turbosaabit on ronkeleita tulpanjohtojen suhteen, liian kova/liian pieni resistanssi ei ole hyvä.

Tollanen n+1 kokoelma johtoja ei varmaan ole kovin ainakaan kokeiltu juttu. Yleensäkin vianselvityksessä kantsii sulkea pois "selvät" jutut...
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Vastaa Viestiin