nykimistä
nykimistä
Missä vika kun turbo nykii kylmänä, ei tahdo oikeen jaksaa kulkee.. Mut ku on pari kilometriä ajettu ja lämpöviisari heilahtanut vähän, niin taas kulkee kunnolla.. Eli mistähän lähtis vikaa etsimään/korjaamaan..?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Olikos se 8 venttiilinen? Eikös siinä ole samanlainen ohjauspaineventtiili kuin ruiskuissa yleensä?
Turbolla ohjauspaine kylmänä pitäis olla lämpötilasta riippuen 0,8 - 2,5 baria lämpimänä 2,4 - 2,8 bar. Jos lämpöisennä arvot toteutuu ja kylmänä ei niin vika vois olla siinä. Ehkä helpoimmalla pääsee kokeilemalla ehjää venttiiliä kuin mittaamalla painetta...
Turbolla ohjauspaine kylmänä pitäis olla lämpötilasta riippuen 0,8 - 2,5 baria lämpimänä 2,4 - 2,8 bar. Jos lämpöisennä arvot toteutuu ja kylmänä ei niin vika vois olla siinä. Ehkä helpoimmalla pääsee kokeilemalla ehjää venttiiliä kuin mittaamalla painetta...
Samoja oireita...
Moro,
Kuulostaa *IHAN* samalta kuin mun 320tkm ajetussa T8 APC:ssä. Epäilen itsekin tuota ohjauspainevenaa koska muut on jo läpikäyty.
Sellainen lisäoire muuten, että kun aukaisee määräjakajan kotelon, ja koittaa nostaa (kylmänä) lautasta, niin se on pirun jäykkä.
Jos autoa käytetään 4-5min (luulisi bensanpaineen nousseen?) ja avaa määräjakajan kotelon niin lautanen on edelleen pirun jäykkä, ihan kuin putkissa olisi alipainetta ?? Onko mahdollista vai hä.
Seuraavaksi on pakko vaihtaa se ohjauspaineensäädin (sigh)
Kuulostaa *IHAN* samalta kuin mun 320tkm ajetussa T8 APC:ssä. Epäilen itsekin tuota ohjauspainevenaa koska muut on jo läpikäyty.
Sellainen lisäoire muuten, että kun aukaisee määräjakajan kotelon, ja koittaa nostaa (kylmänä) lautasta, niin se on pirun jäykkä.
Jos autoa käytetään 4-5min (luulisi bensanpaineen nousseen?) ja avaa määräjakajan kotelon niin lautanen on edelleen pirun jäykkä, ihan kuin putkissa olisi alipainetta ?? Onko mahdollista vai hä.
Seuraavaksi on pakko vaihtaa se ohjauspaineensäädin (sigh)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Niin missäs toi ohjauspaineventtiili sijaitsee..? Ei oo nää venttiilit sun muut oikeen hallussa..Eero kirjoitti:Olikos se 8 venttiilinen? Eikös siinä ole samanlainen ohjauspaineventtiili kuin ruiskuissa yleensä?
Turbolla ohjauspaine kylmänä pitäis olla lämpötilasta riippuen 0,8 - 2,5 baria lämpimänä 2,4 - 2,8 bar. Jos lämpöisennä arvot toteutuu ja kylmänä ei niin vika vois olla siinä. Ehkä helpoimmalla pääsee kokeilemalla ehjää venttiiliä kuin mittaamalla painetta...
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: nykimistä
Ensinnäkin on hyvä unohtaa ohjauspaineet tms. kerta auto on 16 venttiilinen, eli asiaan: Jos turboviisari on tyhjäkäynnillä samassa asennossa kuin sammuksissa, eikä osoita n. klo 10:n niin bypass-venttiili (saabilla ~30e) on aika todennäköisesti rikki. Lämpöanturi kannattaa vaihtaa vaikka huvikseen (motonet 20e), on ollut vikoja vaikka antaisi oikeita resistansseja. Ilmamassamittaria on hyvä kokeilla toimivasta autosta jos on joku tuttu jolla sama mittari, voi olla tietysti säädötkin pielessä. Tuossa varmaan todennäköisimmät syyt jos oletetaan, ettei systeemissä ole ilmavuotoja.
Pittääpä kokeilla tosta pikkuveljen aerosta noita osia.. Mut se vaan ihmetyttää ku toi auton tukkosuus kylmänä alkoi aivan yllättäen. Tulin töistä kotia neljältä, ilman mitään nykimisiä ja sitten lähdin kauppaan kolmen tunnin päästä jolloin kyyti oli tukkoista kylmällä koneella ja on ollut siitäasti..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Tulpanjohdoooooot
Onhan ne bougicordit paikoillaan, onhan? "eleet"-tarvikepiuhoilla UXM:kin kulutus oli HUIMA.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Bougicordit
Tästä on kirjoitettu tarinaa yks ja kaksi kertaa mutta kerrataan nyt vielä:
Tarvikepiuhoissani oli puolan johto niin pitkä että se meni läheltä magneettiventtiiliä (syylärin yläosa) ja varsinkin kylmänä pellin alta sieltä kuului kaamea raplatus. Vaihdoin ko piuhan kulkupaikkaa (vesiletkun takaa, ei läheltä mankkuvenaa) ja kappas, käynnistyvyys. Tosin kun ajoi koneen lämpimäksi ja kiihdytti & vaihtoi niin kone sakkas.. Ei hyvä. Vaihdoin bougicordit ja ne on nyt ollut alla kuluneen viikon. Ei mitään ongelmia. Uskomatonta. Jossain olikin juttua että turbosaabit on ronkeleita tulpanjohtojen suhteen, liian kova/liian pieni resistanssi ei ole hyvä.
Tollanen n+1 kokoelma johtoja ei varmaan ole kovin ainakaan kokeiltu juttu. Yleensäkin vianselvityksessä kantsii sulkea pois "selvät" jutut...
Tarvikepiuhoissani oli puolan johto niin pitkä että se meni läheltä magneettiventtiiliä (syylärin yläosa) ja varsinkin kylmänä pellin alta sieltä kuului kaamea raplatus. Vaihdoin ko piuhan kulkupaikkaa (vesiletkun takaa, ei läheltä mankkuvenaa) ja kappas, käynnistyvyys. Tosin kun ajoi koneen lämpimäksi ja kiihdytti & vaihtoi niin kone sakkas.. Ei hyvä. Vaihdoin bougicordit ja ne on nyt ollut alla kuluneen viikon. Ei mitään ongelmia. Uskomatonta. Jossain olikin juttua että turbosaabit on ronkeleita tulpanjohtojen suhteen, liian kova/liian pieni resistanssi ei ole hyvä.
Tollanen n+1 kokoelma johtoja ei varmaan ole kovin ainakaan kokeiltu juttu. Yleensäkin vianselvityksessä kantsii sulkea pois "selvät" jutut...
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.