Käyntihäiriö 9-3t

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Käyntihäiriö 9-3t

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Auto: 9-3 -99 LPT aj.125tkm

Ongelma: Nykivä käynti tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla, vapaalla myös korkeammilla kierroksilla tuntuu ja kuuluu kun lyö tyhjää. Käyntihäiriöt eivät ala heti välittömästi startin jälkeen. Jäähtyneellä koneella n. 30 sek kuluttua käynnistyksestä. Lämmenneellä koneella jo aiemmin. OBD:lta katsottuna vikakoodeja ei ole, mutta kun Fuel system 1 parametri muuttuu "Closed loop" -tilaan alkaa välittömästi pätkiminen. Ja Open loop -tila on päällä käynnistyksestä sen puol minuuttia riippuen vähän lämmöistä.

Tehtyä: Puksuttavaan kokoonpanoon kokeiltu vaihtaa 2 sarjaa tulppia, 2 sytkäkasettia, 2 lambdaa, toista ECU:a ja uutta kampiakselin asentotunnistinta. Puristukset mitattu ja läppäkotelolta sinnetänne sinkoavat alipaineletkut on tarkistettu, ovat olleet jo puolitoista vuotta silikoniletkua. Nesteitäkään ei kulu...

Viimeisen kuukauden ollut yhtä epätasaisen surkeeta käyntiä ja tähän muuttumattomaan nykytilanteeseen päästy hieman asteittain...
Aiemmin keväämmällä kiinnitin huomioita siihen, että starttia joutu sahaamaan poikkeuksellisen pitkään vaikka ei ollut edes kylmä ja akku on vuoden vanha. Tuo ongelma kuitenkin katosi yhtä mystisesti mitä ilmestyi eikä ole ollut enää ongelma aikoihin vaan pärähtää käyntiin kuin uudella akulla.

Nyt tarvittaisiin kipeästi hyviä spekulaatioita ja vinkkejä ongelman ratkaisemiseksi!
Tässä vaiheessa kiitän jo etukäteen ratkaisuun johtanutta vinkkiä :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyntihäiriö 9-3t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko jako tarkistettu että on varmasti oikein? Näyttääkö OBD:lla MAP ja MAT ja muut anturit järkeviä arvoja ennen pätkimistä? Pätkiessä MAP voi sitten pomppia kyllä. Vaikuttaa vähän siltä että koska pätkiminen alkaa seoksen laihetessa stoikiometriselle kun menee closed looppiin niin jostain syystä ei halua sytyttää kuin todella paksulla seoksella. Trionicissa kun on käynnistyksen jälkeen ennen closed looppia todella rikkaat seokset joka saattaa piilottaa todellista ongelmaa.

Niin ja eihän pakovuotoja ole ennen lambdaa? Lambdat alkuperäisiä vai tarvikkeita?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Korjaa...

Viesti Kirjoittaja iskarix »

....molle molle merkkikorjaamolle!
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Käyntihäiriö 9-3t

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kuinka vakio kokoonpano on kyseessä :lol: ?

Onko bensanpaineet mitattu ja todettu oikeiksi. Myös mahdollisesti toista suutintukkia suuttimineen voisi testata.

Oletko kokeillu ajaa ilman bensatankin korkkia, jos tankin huohotus olisi tukossa, jolloin bensanpaineet nousisivat auton käydessä pitempään?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyntihäiriö 9-3t

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hieman testejä suoriteltu...
jcarlson kirjoitti:Onko jako tarkistettu että on varmasti oikein? Näyttääkö OBD:lla MAP ja MAT ja muut anturit järkeviä arvoja ennen pätkimistä? Pätkiessä MAP voi sitten pomppia kyllä. Vaikuttaa vähän siltä että koska pätkiminen alkaa seoksen laihetessa stoikiometriselle kun menee closed looppiin niin jostain syystä ei halua sytyttää kuin todella paksulla seoksella. Trionicissa kun on käynnistyksen jälkeen ennen closed looppia todella rikkaat seokset joka saattaa piilottaa todellista ongelmaa.
Jakoon ei ole koskettu, ellei ole itsekseen hyppinyt.
MAP näytti openloopissa 46kpa, closedloopissa seilas tuossa 43-47kpa (3bar mapilla)
MAT kylmänä 18 astetta ja vastasi ulkolämpötilaa ja lämmetessään nousi, joten ihan järkeviä lukemia.
jcarlson kirjoitti: Niin ja eihän pakovuotoja ole ennen lambdaa? Lambdat alkuperäisiä vai tarvikkeita?
Ei pitäs. Pakosarjan ja ahtimen kiinnityksen pultit kiristelty, otin DP:n irti samalla katsoakseni ettei katti oo rikki/tukossa eikä putken noesta päätellen ole vuotoja.
Testatut lambdat kaikki saabin alkuperäisiä.
9000LPT kirjoitti:Kuinka vakio kokoonpano on kyseessä :lol: ?
hysss.. ei ihan vakio :)
mut ei niin kovin eksoottinenkaan kuitenkaan.
9000LPT kirjoitti: Onko bensanpaineet mitattu ja todettu oikeiksi. Myös mahdollisesti toista suutintukkia suuttimineen voisi testata.
Näitä ei vielä testattu... jos joltain sattus löytymään joku tyyliin bolt-on ranetus pensapaineiden testaamiseksi niin otan ilolla lainaan. Löytyskö ko mittauksia yleisesti korjaamoilta?
Laajakaistan mukaan soosit on kunnossa tyhjäkäynnillä ja noin yleisestikin "ok" ettei tällästä käytöstä pitäs olla.
9000LPT kirjoitti: Oletko kokeillu ajaa ilman bensatankin korkkia, jos tankin huohotus olisi tukossa, jolloin bensanpaineet nousisivat auton käydessä pitempään?
Käytin korkki auki, ei vaikutusta.

Kävin myös pakokaasut mittaamassa, niissä ei ihmeellistä... Lambdaa haeskeli alussa hetken aikaa, mutta rauhottu ja kaikki lukemat ok vaikka puksuttaa. Lambdalle lukema 1.028 tyhjäkäynnillä ja sama kierroksilla. Tämän testiraportin mukaan just hyväksyttävä arvo kun maksimi on 1.03
Puoli vuotta sitten katsastusmittauksessa lambdalle mitattiin 1.009 ja 1.008, joten tuo on nyt noussut miksikä lie?

perkele
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Käyntihäiriö 9-3t

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo pieni lambdan nousu voi selittyä pienellä vuodolla pakoputkessa, jolloin putkistoon eksyy lisäilmaa matkan varrella, jolloin putken päässä on liikaa happea, joten lambda arvo näyttänee hieman liikaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyntihäiriö 9-3t

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vika oli suuttimessa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin