Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kylläpä tänään säikähdin. Olin tulossa töistä 99:llä ja tulin 10km maantieajon jälkeen liikennevaloihin. Katsahdin mittaristoa rutiininomaisesti. Lämpöviisari punaisella! Siinä miettimään, että vielä 5km aiemmin se näytti normaalia. On täytynyt tapahtua letkurikko tms. Laitoin kesähelteestä huolimatta lämmityslaitteen täysille :arrow: tulee vain kylmää edelleenkin. Joo. Vedet siis tosi vähissä tai pihalla.

Odottelin siinä valojen vaihtumisen ja ajoin lähellä olevan autoliikkeen pihaan tutkimaan tilannetta. Niinhän imusarjan alta kuului melkoista ruplatusta ja höyryäkin sieltä nousi. Olikin sitten ihan omia tekosiani se vuotopaikka. Tuon T8 koneen öljysuodattimen jalastahan lähtee öljyjäähdyttimen letkut. Niiden takia olin koneen asennuksen yhteydessä joutunut jatkamaan paisuntasäiliöltä vesipumpulle menevää letkua. Väliin laitoin pätkän teräsputkea, johon letkut on tietenkin kiristetty klemmareilla. Jostakin syystä tuo letku oli irronnut siitä jatkopätkästä.

Aikani sorhattuani sain letkun takaisin paikalleen ja onneksi takapaksista löytyi 4litraa valmiiksi sekoitettua jäähdytinnestettäkin, koska tuossa muutama päivä sitten tein muita jäähdytykseen liittyviä töitä. Koko kanisteri riitti nostamaan nestetason minimin yläpuolelle ja pääsin jatkamaan matkaa kotiin.

Vaikuttaisi siltä ettei kannentiiviste kärähtänyt tuon episodin yhteydessä. Jatkoa ajatelleen täytyy tehdä parannus tuohon letkuliitokseen, eli siihen holkkiin täytyy tehdä paksunnokset. Näin esimerkiksi letkun luistaessa paksunnos itseasiassa kiristää liitosta, estää vuodon syntymisen ja estää letkun luiskahtamisen pois paikaltaan... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kokemuksesta voin sanoa ettei se kansipahvi ihan helpolla kärvähdä,ainakaan omasta ysiysistä.Sai painaa lämpöviisari punaisella tai nollalla n20km motaria,ja töihin päästyään sai lisätä aina 6litraa lisää vettä.Tällä tavalla ajelin pitkälti yli toista kuukautta,syylari vuosi hieman.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikuttaa siltä, että selvisin tosiaan säikähdyksellä. Nyt paisarin korkki on löyhällä, jotta ei pääse hirveitä paineita kehittymään. Homma saa koomisia piirteitä, koska lämmityslaitteen kennon vaihto entiseen ehjään sai sitten toisenlaiset ongelmat esille, eli tuon letkun irtoamisen. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Moottorin ylikuumenemisessa suurin riski on männänrenkaiden kuoleentuminen ei kansipahvi.
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen siirsin muutaman kymmenen metriä tuota ajokkia, niin savutteli melkoisesti öljynkäryä. Ettei tosiaan menny männänrenkaat? Öljyt on vajuneet vähän liiankin nopsaan viime lisäyksestä. Tähän asti vauhti on ollut 1litra/2000km, mutta nyt oli hurahtanut litra 700km:n matkalla. Seurailen tilannetta. Turbokin on niin väliaikainen, että se on ihmeesti kestänyt vuoden, mutta porsiiko turbo vai menikö männänrenkaatkin? Onneksi on varastossa hyvä t8 alakerta odottamassa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Oli jo vaihtovälikin tullut täyteen. Katellaas tilannetta uusilla öljyillä. Turbon vaihto alkaa olla ajankohtainen, kunhan vaan sopiva hyrrä löytyy...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bongailin nettivaraosasta ehkä noin parin viikon ajan käytettyjä turboja ja sitten tärppäsi. Ostin viikonloppuna 160tkm ajetusta Nissan SX200 (S14) -96:sta peräisin olevan ahtimen. Se on siis periaatteessa T25. Netistä kuitenkin löytyy paremminkin T2809 merkinnällä. Pakopuoli on netistä kaivelemieni tietojen mukaan tuo T25 ja kompressoripuoli vastaa t04 garrettia.

Speksejä...

kompressori:

A/R 0.60
exd. 60mm
ind. 46,5mm
trim 60

turbiini:

A/R 0.64
lähtö 38,5mm
trim 64(ei varmaa tietoa)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvissa ei mittasuhteita voi verrata mihinkään, mutta senverta tein silmämääräistä vertailua, että 900t8:n ahtimen "imureikään" verrattuna tuossa ostamassani ahtimessa on noin 1,5kertaa isompi aukko. Pakopuolella taasen pakosiipi on halkaisijaltaan pienempi.

Luovuttaja-auton koneessa maksimivääntö saavutetaan 4800rpm:llä ja maksimiteho 6000rpm:llä. Noiden tietojen perusteella pakopuolen ei pitäisi ahdistaa ainakaan meikäläisen tarpeisiin nähden liikaa. Aikomus on käyttää edelleenkin modaamatonta apc-boksia.

Työtä ahtimen laitto lupailee mukavasti, koska tuossa ei mikään käy bolt on. yksinkertaisuudessaan joudun tekemään kaikkiin reikiin adapteria ja muutoksia. Esim. pakosarjan lähtöhän on t3 jaolla ja ahdin taasen on t25 jaolla... Pakoputkea varten sain ahtimen mukaan valmiin laipan, johon on hitsattu 3" putkimutka. Se vaan osoittaa väärään suuntaan. Mietinkin, että kestääkö paketti läjässä, jos hitsaan pakoputken suoraan laippaan kiinni, vai pitäisikö turbon ja pakoputken välillä olla jonkinlainen liikkumismahdollisuus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ostin uuden setin kesäkumeja. Vredenstein Hi-Trac 195/60R15. Hyvält vaikuttavat. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laippojen työstö aloitettu. Tänään pitää lähteä jatkamaan hommia, jahka saan aamukahvini juotua. Kuvia olisi tarkoitus räpsiä ihmeteltäväksi. Turbon ja pakosarjan väliin tulee noin 20mm paksu adapteri.

Hieman fiilistelyä: Eilen ajelin tuolla meidän uudemmalla ajopelillä vaimon perässä, kun hän ajeli 99cc:llä ja täyty sanoa, että takaosan ilme on jotakin käsittämätöntä. Äkikseltään on vaikea tajuta, mikä hemmetin auto tuo on? En ole itekään tottunut näkemään combicoupeja liikenteessä. :wink:

Turbon kypsyysaste tuli samalla todettua. Savuttaa kiihdytyksissä ihan näkyvästi ja tuoksuvasti...

Toivottavasti saan lähiaikoina tuon vempeleen nippuun, ja toivottavasti se turbo on ollut syynä öljynkulutukseen. Viimeisin lisäys 1litra/1000km ja edellisellä kerralla vaihdoin öljyt+suodattimen. Polttoaineenkulutus on pysytellyt 9litran tuntumassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuva

Tästä lähdettiin, elikkäs tuossa pöydällä on sovittelua varten yksi ylimääräinen pakosarja. Helpottaa touhua kummasti, kun ajopeli ei joudu telakalle vielä tässä vaiheessa. Sahasin 20mm paksua teräslevyä palan ja tein kahdelle pultille läpireiät. Tuo tuleva ahdin on akselin suunnassa lyhempi, kuin perinteinen T3, joten ahdin pitää sijoittaa laipassa lähemmäs kantta mm. öljynpaluuputken takia jne.

Kuva

Toinen havaintokuva.

Kuva

Jäljelle jääneet kaksi pulttia ei enää menekään läpiporauksena, vaan tein laippaan kierteet molemmista suunnista M8 pultille. Tarkoitus on ostaa pinnapultit ja etsiskellä saabin pakosarjan muttereita muttereiksi. Mallailuvaiheessa siis on käytössä tavallisia pultteja yms. mitä sattui löytymään.

Kuva

Toisesta kuvakulmasta.

Kuva

Piirsin adapteriin pahviin vasaralla hakatuista sapluunoista hahmotelman aukosta ja aloin jyrsimään aukkoa auki tommosella noin 30vuotta vanhalla manuaalijyrsinkoneella. Oikeastaan muuta tehokasta/järkevää tapaa ei tuon aukon avaamiseen ole. Poraaminen vieriviereen jättäisi kuitenkin melkoisen savotan välikköjen nirhaamisessa auki. Valmiiseen muotoon tuota ei kuitenkaan näillä eväillä saa koneistettua, kun cnc-jyrsinkonetta ei ole käytettävissä.

Kuva

Tässä aukko rouhittuna auki. Plaanasin vielä tiivistepinnat teräpäällä suoraksi. Pidemmälle en tänään ehtinyt, kun on ollut muutakin ohjelmaa perheen parissa.

Kunhan taas aikaa liikenee projektiin, on ohjelmassa armotonta paineilmavingun käyttöä aukon muotoilemiseksi. Piirrän sapluunoilla aukkojen koot adapterin kummallekin puolelle ja alan vaan vinguttamaan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kävin ostamassa paikallisesta turbohuollosta pakosarjan ja turbon välille nuo molemmat tiivisteet, eli t3:lle ja t25:lle. Lisäksi ostin pakoputken lähtöä varten ja samoin öljynpaluuta varten tiivisteet. Kokonaissummaksi jäi noin 35€. Tilaukseen meni öljyn menopuolelle nippa, joka käy ahtimeen ja taasen toisessa päässä on stanu hydrauliikkaliikkeen valikoimiin passaava kierre. Vaihtoehto B olisi laittaa banjoliitin ja ostaa Nissanin varaosana tuo banjopultti. Se vaan ei ratkaisuna ole oikein mukava, koska nykyisin tuossa on vakio 900:n teräksinen öljyputki. Ajattelin että öljykierto tullaan järjestämään samaa reittiä, kuin mistä se tulee nytkin, joten suoralähtö on luontevampi ratkaisu verrattuna banjon tuomaan lisämutkaan. Hinnaksi jää 18 euroa. Nissanin banjopultti maksaisi tietojeni mukaan noin 10€.

Tässä turbon asennuksessahan on sellainen hauska juttu, että kun teen nuo kaikki laipat, öljyliitännät ja vesikierron liitännät turboa muokkaamatta, niin jatkossa tuohon koneen kylkeen käykin se kuuluisa "pottu" ihan suoraan pulttaamalla. Kyselin öljykierron nipasta lisätietoja. Se käy kuulalaakeroituihin ahtimiin, elikkäs siinä on vaadittava kuristus, mutta öljyvirtaus riittää kuitenkin tuollekin tavalliselle liukulaakeroidulle turbolle mainiosti. Näin tarinoi turbohuollon kaveri.

Laippojen teko on edistynyt hieman. Pakosarjan ja turbon välinen adapteri on nyt vingutettu kartion muotoon. Muodon viimeistelyn aion tehdä ostamieni tiivisteiden ja pahvimallien avulla. Lopuksi joudun luultavimmin vielä ottamaan oikaisulastun tasopinnoista jyrsinkoneen teräpäällä, koska vingutusvaiheessa palikka oli kiinni ruuvipenkissä ja penkin leuat on jättäneet jälkiä jo kertaalleen oikaistuihin pintoihin. Lisäksi on luvassa manööveri tuon turbon pakopesän kanssa. Huomasin, että pakosarjan puoleinen laippa on jostain syystä kolhiutunut edellisen omistajan touhuissa. Kun keskiosaa ja pesiä pitää kääntää toisiinsa nähden jokatapauksessa, niin otan pakopesän samantien irti ja oikaisen ne tasopinnat samaan syssyyn jyrsinkoneessa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja hatami »

toivottavasti on turbo rikki, voipi olla myös kansipahvi joka kusee öljykanavasta suoraan männän päälle. On useista Saabeista kokemuksia siitä viasta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nii. Saas nähdä. Savutus kiihdytettäessä kielisi sitä turboa vastaan. Luulis, että öljyn pääsy suoraan sylinteriin karstaisi vain yhtä sytytystulppaa. Tuossa kaikki tulpat ovat karstaisia. Taasen jos männänrenkaissa olisi jotain ongelmaa, niin öljysavua pitäisi pöllähtää vaihdetta vaihtaessakin ja moottorijarrutuksessa. Venttiilinohjurit ei voi vuotaa noin paljoa, koska kansi on laitettu vuosi sitten, ja se oli silloin napakka paketti. Muunmuassa pakovenat uusittiin silloin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mertmi kirjoitti:Nii. Saas nähdä. Savutus kiihdytettäessä kielisi sitä turboa vastaan. Luulis, että öljyn pääsy suoraan sylinteriin karstaisi vain yhtä sytytystulppaa. Tuossa kaikki tulpat ovat karstaisia. Taasen jos männänrenkaissa olisi jotain ongelmaa, niin öljysavua pitäisi pöllähtää vaihdetta vaihtaessakin ja moottorijarrutuksessa. Venttiilinohjurit ei voi vuotaa noin paljoa, koska kansi on laitettu vuosi sitten, ja se oli silloin napakka paketti. Muunmuassa pakovenat uusittiin silloin.
Jos männänrenkaat on sököt, niin yksi konsti arvioida on sitä on vedättää kunnolla kierroksille tai paikallaan pitää kierroksia korkealla noin 30s. Jos niissä tilanteissa alkaa savuttamaan, niin on suhteellisen varmasti renkaat entiset. Yleensä männänrenkaat menee huonoon kuntoon joka pytyssä.

Ohjurikumit/turbo vikaantuessaan käyttäytyvät kuvailemallasi tavalla. Ei renkaat.
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ASTech kirjoitti:
Jos männänrenkaat on sököt, niin yksi konsti arvioida on sitä on vedättää kunnolla kierroksille tai paikallaan pitää kierroksia korkealla noin 30s. Jos niissä tilanteissa alkaa savuttamaan, niin on suhteellisen varmasti renkaat entiset. Yleensä männänrenkaat menee huonoon kuntoon joka pytyssä.

Ohjurikumit/turbo vikaantuessaan käyttäytyvät kuvailemallasi tavalla. Ei renkaat.
Njoo. Luultavasti tuossa elokuun loppupuolella saisin ton ahtimen paikalleen ja sittenhän se näkyy, että mitä öljynkulutukselle tapahtuu. Jos kulutus ei asetu, niin vaihdan vähemmän ajetun alakerran tonne keulille. Jemmassa on nimittäin samanlainen lohko, jolla on ajettu noin 300tkm ja siihen on vaihdettu männänrenkaat ja laakeriliuskat melko tuoreeltaan, ennenkuin se oli nostettu pois keulalta. Senverran vertailin tuota nykyisen koneen välyksiä tämän varakoneen väliltä, että nykyisen koneen männän ja sylinterin väliin pystyi työntämään helposti peukalon kynnen. Tuossa jemmassa olevassa lohkossa taasen välys oli pienempi. Silloin viime kesänä en lähtenyt vaihtamaan koko moottoria, koska puristuksissa ei silloin ainakaan ollut mitään huomautettavaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin